[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 09:45

Het is rustig hier, gaat het goed met de meeste hoesters or? Mijn paard gaat super op het moment, geen idee of het dan de immuno therapie is die eindelijk aanslaat of dat het toch het weer is. Staat nog op 0,25 mg Budesonide per dag, durf het nog niet weg te laten omdat hij al zovaak is terug gevallen en ik dan weer maanden verder ben voor ik weer zover ben afgebouwd.

Anoniem

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 09:46

Fijn dat het zo goed gaat!

Het is de afgelopen tijd koud en regenachtig geweest dus hier ging het heel goed en ook geen medicatie nodig.

Nu wordt het spannender met de warmte.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 11:00

Hier gaat het ook goed! Eigenijk al de hele zomer!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 19:37

Met de regen hoorde ik m'n grote meer pruttelen. En zag d'r vandaag wat meer knijpen. M'n shet hoest momenteel meer en geef ik even even wat medicatie. Wisselend en niet echt touw aan vast te knopen.

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 21:12

Die van mij hoest gek genoeg ook meer met regen.. nu het weer droger wordt trekt het weer bij..

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-23 22:59

Helaas is die van mij ook weer aardig aan het hoesten en knijpen.

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 09:43

Hier gaat het momenteel ook goed. 2 kuchjes met aamdraven, dat nog wel helaas. Maar niet meer zo benauwd. Staat al maanden niet meer op medicatie.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 09:49

Zerena schreef:
Helaas is die van mij ook weer aardig aan het hoesten en knijpen.

Hij had november vorig jaar voor het laatst medicijnen gehad, dus het is lang goed gegaan.
Nu maar aan de ventipulmin.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 11:40

Hier met de regen ook weer meer last (terug een kuch met aandraven). En nu juist weer verbeterd en geen last.
Ergens zo vreemd, want verder is er niks veranderd (staan in de zomer 24/7 buiten) en je zou juist zeggen dat met de droogte er meer stof en pollen zijn, wat met de regen weg zou moeten zijn. Heb hem zelfs een paar dagen onder zn regendeken alweer gehad met het slechte weer. Dat helpt dan toch wel.
Mijne staat nu al sinds begin dit jaar zonder medicatie, dus ik klop het nog even af.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 11:45

Hier zo'n vliegendeken met regenrug. Meer geluid. En helaas ook even een nachtje Paddock gehad en dus op voordroog ipv alleen gras. Van t weekend naar t strand geweest waar ze gek had gedaan, en terug op de trailer snottebellen. Ik ben altijd blij dat het er dan maar uit is, maar rot dat ze altijd zo vol blijft zitten.

Probeer weer wat vaker te vernevelen maar het omdoen wordt steeds lastiger.

Zou 1x daags ventipulmin ook wat doen of alleen bij 2x daags ? *hersenspinsel

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 19:40

Pff afgelopen nacht was denk ik best pittig. Iig stond m'n grote vanmorgen in rust met een snelle ademhaling. M'n pony was wel netjes rustig, maar knijpt dan weer iets meer.

Lastig weer zo voor ze. Gelukkig werd t middags bewolkt, windje en van 28 naar 23 graden.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-23 22:16

Herkenbaar, die van mij had het vanmorgen ook wel moeilijk. Maar dat was ook niet verwonderlijk met die benauwde drukkende lucht.

Hier einde van de ochtend/begin van de middag een lekker buitje gehad en daar werd het een stuk beter van.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 13:03

Als het bij jullie ‘goed’ gaat zijn ze dan volledig kuch vrij? Ook bij inspanning?

Hier nog steeds in zware medicatie. Net 11 dagen Halo therapie afgerond. Daarvoor 10 dagen balsamic air en 10 dagen kuur respirator boost. Naast 2 keer daags combivent en budesonide. Vrijdag weer voor scopie. Vier weken ten opzichte van de laatste scopie waarbij hij nog slechter was dan start van behandeling ruim 4 maanden terug, dus heb ergens wel een brok in m'n keel merk ik. Klinisch oogt ‘ie echt wel beter dan toen, nu hopen dat het ook uit de scopie blijkt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 13:05

Hier wel ja. Goed is geen kuch ook niet bij aandraven.

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-23 17:08

Dat wisselt bij die van mij. In de winter is ze geheel vrij van hoesten. Deze zomer heeft ze soms na eerste gallop een kuch. Oorzaak bij mijn paard is wel pollenallergie. In de zomer flexineb ik bijna dagelijks met zout water.
Dat kuchen is dan wel een keer tijdens rit van 15-20 km.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 12:45

Ja, bij mij is goed ook niks. Dus ook geen kuch bij het aandraven of na rollen of ...

rosslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 10:37

Hooii,

Ik kom ook even mijn verhaal hier doen, misschien hebben jullie nog tips voor ons. Het is niet persee hoesten, maar wel benauwdheid en dit is een van de weinige actieve topics geloof ik. Als jullie liever hebben dat ik een eigen topic open, zal ik dat doen!

Dit is Toettie, Toettie is vroeger altijd mijn verzorgpony geweest. Eind 2019 is ze weg gegaan en precies een jaar terug heb ik haar eindelijk kunnen kopen. Haar vorige eigenaar deed niet zo heel veel met haar, ze is eigenlijk pas echt aan het werk sinds ik haar gekocht heb. Ze is een fjordkruising van nu 14 jaar.

Afbeelding

Maandag 7 juli wilde ik gaan rijden, ik stapte op en ineens begon Toettie heel heftig te hoesten en proesten. Ze gooide afgelopen 2 weken ineens haar tong over het bit, dus ik stapte af om te kijken wat er aan de hand was en toen zag ik dat haar hele neus onder het snot zat..
Afbeelding

Ze was ook heel erg benauwd en leek er maar niet uit te komen, ze heeft een gebroken kies zitten en na een belletje met de dierenarts besloten om de dag erna langs te komen.

Eerst hebben we die kies op de rontgen gezet, dat zat nog helemaal goed. Haar luchtwegen klonken niet heel gek, maar ‘voor de zekerheid’ hebben we toch maar even de scopie er in gehangen want ze was nu toch al verdoofd.. Dat was helaas niet al te best. Verdikkingen, heel veel slijm en heel veel paars. We zijn die dag meteen begonnen met 2x per dag sputolysin & ventipulmin.

Die donderdag & vrijdag stond ze er heel slecht bij, ze kwam maar niet uit die ene aanval. Op stal stond ze zwaar te hijgen en ze was zeiknat van het zweet. Dierenarts kon nu niet zo veel net voor het weekend, dus we hebben een afspraak voor de 16e gemaakt voor een long/bal spoeling en we moesten maar afwachten of de medicijnen nog gingen aanslaan.

Vanaf dat weekend heb ik een eigen weitje voor haar geregeld zodat ze overdag buiten kan staan en snachts op stal(zaagsel). De eerste week longeerde ik haar om de dag 5 minuutjes, maar ze had er zo veel last van dat ik daarmee ben gestopt. Na die 5 minuten stond ze te pompen en was ze helemaal kapot.

De 16e hebben we een bal/longspoeling gedaan, haar luchtwegen waren nog meer verdikt vergeleken met de week er voor en er zat duidelijk geen verbetering in. We zijn die dag begonnen met de Aservo Equihaler en hebben ook bloed afgenomen voor een allergie onderzoek.

Vrijdag kregen we de uitslag van de balspoeling, Equine astma. Naast stofdeeltjes zaten er ook hele stof stukjes en plant stukjes in haar longen. De bloed uitslag laat nog even op zich wachten.

De puffer lijkt bij ons weinig te doen, het werkt verschrikkelijk onhandig en Toettie is er de hele tijd in aan het proesten. Ze houd haar adem in tijdens het puffen waardoor je ook heel moeilijk kan zien op welk moment je moet puffen :') We moesten dus extra puffen en nu is het apparaat al bijna leeg met 7 dagen. Bijvullen kan niet, dan moeten we meteen een hele nieuwe puffer kopen??

Om nu bij elke aanval 2x €250 kwijt te zijn aan zo’n puffer vind ik erg heftig, dus we hebben geïnvesteerd in een Flexineb. Deze komt vandaag binnen en ik heb er meteen immunosan en zout bij besteld. De dierenarts heeft al nieuwe medicijnen voor in de flexineb voor ons klaar liggen. Volgensmij gaan we nu aan de corticosteroïden en ik hoop dat we hiermee het cirkeltje van aanvallen kunnen doorbreken.

Toettie blijft elke dag met ups & downs gaan, de ene dag is ze weer zichzelf en haalt ze weer grapjes uit en de andere dag is ze al helemaal buiten adem wanneer je haar van de wei af haalt. Gisteravond heb ik toen het afgekoeld was haar even gelongeerd om te kijken of het wat los kwam maar ze blijft steeds met haar hoofd bewegingen maken alsof ze wilt hoesten, alleen er gebeurd verder niks. Het is natuurlijk ook wel logisch dat als die luchtwegen zo verdikt zijn dat het slijm/snot niet los komt.

We hebben afgelopen weken het hele stal management omgegooid. Toettie stond op stal met stro en hooi, we hebben haar nu in een hoekstal met zaagsel en we geven geweekt hooi. De zijkanten van de box hebben we een plank uitgehaald voor extra ventilatie en ze heeft aan de voorkant gewoon een open luik. We huren een weitje achter de manege waar ze zo veel mogelijk op staat zodat ze overdag zo min mogelijk op stal staat. Op zoek naar een stal waar ze 24/7 buiten staat is lastig, hier in de buurt is het bijna niet te vinden, Toettie kan helaas niet zo makkelijk met andere paarden want ze is erg dominant en ze gaat rondjes rennen wanneer het regend of ze het niet meer naar haar zin heeft buiten.

Ik vind het zo bizar hoe dit zo ineens is komen opzetten. Ik ken haar ondertussen al een jaar of 8 en ze heeft nooit zulke aanvallen gehad. Ze is nu een jaar van mij en in galop hoor je haar wel, het klinkt een beetje als een paard met cornage maar ik heb me er nooit zo’n zorgen om gemaakt. Zo lang ze er geen last van had leek het me niet nodig om er onderzoek naar te doen. Ik heb er wel al eerder sputolysin of andere supplementen voor gegeven maar dat had nooit zo veel effect of het was na een paar weken weer terug. Ze stond voor die eerste aanval vol in het werk en was goed op conditie, we hadden nergens last van totdat ze haar tong over het bit ging gooien en die ene aanval kreeg.

Ik ben héél benieuwd naar de flexineb die vandaag binnen komt, ik hoop zo dat we hiermee weer uit de aanvallen gaan komen.
Laatst bijgewerkt door rosslover op 23-08-23 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 10:45

Wat een heftig verhaal zeg... Heel sneu als ze opeens zo benauwd zijn en klinkt ook wel naar die verdikkingen in de luchtwegen. Ook dat de medicatie niet direct lijkt aan te slaan. Ik hoop heel hard voor jullie dat de flexineb gaat helpen, maar het klinkt wel alsof ze nog wel ook echt aan de medicatie moet blijven om dit te doorbreken. Hoe dit opeens kan ontstaan, geen idee... Hier stonden mijn 2 vossen begin dit jaar opeens tegelijk benauwd, met een hoestaanval die ze niet wegkregen... De prik van de DA hielp wel echt direct, ik weet niet meer wat het was, maar ze werden binnen 5 minuten rustiger, meer adem, en konden weer hun ding doen... Dat heeft het toen wel echt doorbroken gelukkig.

Sterkte met je Toettie :(:)

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 11:02

Verstandig om te investeren in een flexineb.
Als de luchtwegen vol met slijm zitten en soort van dicht knijpen door benauwdheid, wordt medicatie ook minder goed opgenomen. Dan kan het helpen om vooraf zoutwater te vernevelen of medicatie als atrovent/salbutamol te geven. Zodat daarna de inhalatie corticosteroïden (dat zit in de Equihaler of kun je in de vorm van flixotide/budesonide via de flexineb geven) beter opgenomen worden.
Soms kan het nodig zijn om toch een kuur prednison (corticosteroïden in tablet vorm) te geven om het rustig te krijgen. Voor mijn paard deed dat vorig jaar genoeg om het sindsdien zonder medicatie met alleen zout water via de flexineb onder controle te houden.

Verder ligt het aan de oorzaak of 24/7 buiten voor de astma meerwaarde heeft. Als de oorzaak in stofallergie/schimmels zit mogelijk wel.
Misschien een plek met veel ruimte en afwisseling bijvoorbeeld een paddock paradise.
Soms weet je niet goed wat de trigger is. Mijn paard was 10 toen ze acuut een aanval kreeg. En ik heb haar al vanaf veulen. Wel was ze net 1.5 week voor ze de aanval kreeg verhuisd.
Sterkte en beterschap voor je paard!

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 11:35

Als ze eenmaal gewend is aan de flexineb kan je ook rondstappen tijdens het vernevelen, dan ademen ze net iets dieper door. Ik denk indd dat een combinatie van cortico's (zoals flixotide/budesonide) om de ontsteking in de longen te onderdrukken en bijvoorbeeld atrovent om de longen open te zetten een goede is.
Veel beterschap aan je pony, het is echt heel naar.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 15:28

[MD] Flexineb ervaringen
@rosslover
Misschien heb je hier iets aan?
Je da zou in geval van nood ook nog corticosteroïden en ventipulmin kunnen injecteren, sterkte!

VixillHedinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 14:41

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 12:03

Vraagje, waar deden mensen ook alweer zo'n kruiden traject? M'n pony heeft geen slijm, geen astma, wel verplatte luchtpijp en blijft maar hoesten. Ik wil toch even wat anders proberen. Een kuur ventipulmin werkt zolang je het geeft en daarna weer terug bij af. En eigenlijk het enige medicijn wat haar iets helpt. Iemand tips voor een alternatief traject? Of is het, vanwege haar luchtpijp, gewoon 'klaar' en moet ik het hoesten accepteren?

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 13:22

Tancreda4 schreef:
Vraagje, waar deden mensen ook alweer zo'n kruiden traject? M'n pony heeft geen slijm, geen astma, wel verplatte luchtpijp en blijft maar hoesten. Ik wil toch even wat anders proberen. Een kuur ventipulmin werkt zolang je het geeft en daarna weer terug bij af. En eigenlijk het enige medicijn wat haar iets helpt. Iemand tips voor een alternatief traject? Of is het, vanwege haar luchtpijp, gewoon 'klaar' en moet ik het hoesten accepteren?

Tips voor alternatief weet ik zo niet. Ventipulmin verwijdt de luchtwegen. Dus denk dat het lastig na te bootsen is middels kruiden. Wellicht dat je het kunt vervangen voor een vernevelbare variant zoals combivent? Dan belast je tenminste niet het gehele lijf maar enkel de luchtwegen.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 14:45

Tancreda4 schreef:

Ik heb erg goede ervaring met acupunctuur in combinatie met kruiden en het stomen van het hooi.
Mijn paard is nu 2x behandeld door Minneke van Duijn, de laatste keer is al meer dan een jaar geleden geweest.

Ik ben ook gestart met Ventipulmin, daarna prednisolon en toen de Equihaler, maar telkens kwam de hoest terug. Het was zo erg dat hij knijpend op de paddock stond. Een week na de behandeling van Minneke reed ik probleemloos een crosstraining.