[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:21

suns manen en staart gaan best goed, haren gaan weer groeien! vrijdag sun gewassen en een keer niets gesmeerd (alleen haar hoofd en benen)
perfect gegaan, maar maandag voor de zekerheid tkc gesmeerd (dun laagje)
sun heeft alleen erg last van vliegen op haar hoofd, daardoor kale plekken, ook haar oren waren dik van de steken,heb een paar dagen een kap met oren geprobeerde : helaas....oren gingen er kapot van
suns benen gingen de hele zomer goed...nu allemaal bubbeltjes van de steken, zowel boven als onderbeen.
hebben jullie dat ook?

deedee19

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:25

Ik heb een goedje van de DA voor wondjes wat ook erg goed helpt. Het heet dermapet. Als Ulvy wondjes heeft smeer ik dat er op en het zit met een dag dicht.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 11:37

Ik heb nog een rambo vliegenkap liggen, maat pony.
Mocht er iemand intresse hebben...

eef_paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 13:46

Ronne schreef:
Hier hebben ze het bijna altijd! Al is de action natuurlijk niet altijd even zorgvuldig in de inkoop... maar het zit wel standaard in het asortiment!

Ik heb een vraagje smeer je de creme op open wondjes of echt alleen op de huid haar geen haren meer op zitten van het schuren?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:20

Ik ga vandaag een poging doen om Esprit haar manen en staart te wassen. Eerste maar eens ouderwets met een emmer en spons, aangezien ze panisch is voor de spuit :P

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:21

ga je het veulen eigenlijk zelf houden??

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:22

ellepel schreef:
ga je het veulen eigenlijk zelf houden??

Ja het veulen houden we ja. Groter maatje, hopenlijk, als Esprit :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:23

hopelijk is die wel eczeemvrij straks..is wel grote kans dat het veulen het ook krijgt he?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:29

We zullen het zien, erfelijksheid is vrij ingewikkels, gezien de lijnen van Esprit aardig vrij zijn van Eczeem en de gebruikte hengst ook is de kans beperkt mogelijk gehouden.

Maar ook met eczeem vrije dieren heb je kans op eczeem dieren. Er komen nu eenmaal steeds meer vliegen en verschillende soorten vliegen. Zolang er goed voor gezorgd word, zie ik het niet echt als een beperking. Maar dat geld voor alle dieren, ook die niks mankeren :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 14:40

klopt hoor,ik kocht appie ook met manen zowat tot op de grond en na 2 jaar waren ze allemaal weg ;(
kan zomaar op komen zetten.
al zou ik zelf denk ik niet gauw echt gaan fokken met een dier met eczeem...1 zorgenpaardje is dan wel genoeg om te hebben

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 15:07

WinBinChes schreef:
We zullen het zien, erfelijksheid is vrij ingewikkels, gezien de lijnen van Esprit aardig vrij zijn van Eczeem en de gebruikte hengst ook is de kans beperkt mogelijk gehouden.

Maar ook met eczeem vrije dieren heb je kans op eczeem dieren. Er komen nu eenmaal steeds meer vliegen en verschillende soorten vliegen. Zolang er goed voor gezorgd word, zie ik het niet echt als een beperking. Maar dat geld voor alle dieren, ook die niks mankeren :D

Het blijft een gok idd.
Hier Dunla met exceem uit 2 exceemvrije ouders. Ondanks Dunla hebben we er vorig jaar toch voor gekozen om weer met dezelfde combinatie te dekken en Dunla d'r volle broertje Eoin vertoont nog niet hetzelfde gedrag als Dunla eigenlijk al veulen al deed: met d'r buikjes over boomstronken heen schuren want dat pastte toen zo mooi. Als ik hun veulengedrag met elkaar vergelijk durf ik wel te zeggen dat Eoin geen excemer is.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 17:18

Esprit is gewassen!! Nou ja, de manen en staart en ik heb haar helemaal kunnen afsponsen. Ze was erg braaf, in het begin wat onrustig, maar na een poosje bleef ze braaf staan. Ik ben erg blij met hoe ze er momenteel uitziet. Haar staart is helemaal weer dicht! Haar manen zijn bijna helemaal dicht, alleen achter de oren een stuk waar de deken niet komt nog plekjes!!!

Schone Esprit:

Afbeelding

Afbeelding

Stukje manen wat nog open is
Afbeelding

En de hele manenkam, je kan duidelijk het verschil met het begin en eind. Ik heb nu een vliegen kap aan de deken bevestigd, dus hopenlijk over een maand ook het begin weer helemaal dicht
Afbeelding

De manen beginnen ook eindelijk wat voller te worden, wat resulteerd in dunne piekjes op het eind :P
Afbeelding

En de staart, die in mei nog een mooie kale plek had met een korst erop en nu helemaal dicht en zelfs alweer helemaal met haar bedekt :D

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 17:20

Of de ouders het hebben zegt idd niet alles :n
3 kinderen van de 5 van hofdame hebben eczeem , en zowel zij als de vader hebben het niet :n

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 17:20

flettie schreef:
WinBinChes schreef:

Het blijft een gok idd.
Hier Dunla met exceem uit 2 exceemvrije ouders. Ondanks Dunla hebben we er vorig jaar toch voor gekozen om weer met dezelfde combinatie te dekken en Dunla d'r volle broertje Eoin vertoont nog niet hetzelfde gedrag als Dunla eigenlijk al veulen al deed: met d'r buikjes over boomstronken heen schuren want dat pastte toen zo mooi. Als ik hun veulengedrag met elkaar vergelijk durf ik wel te zeggen dat Eoin geen excemer is.

Ja ik zie wel. Als ik zie hoe goed Esprit het nu doet, na 7 jaar in een landje te hebben gestaan zonder dekens of verdere verzorging voor het eczeem.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:10

Nou ik heb een merrie, maar no way dat ik daarmee fok.
Het is nog erg onduidelijk etc met erfelijkheid, maar desondanks wil ik het risico niet lopen.

Hier op stal een hele kudde familie. Moeders (stamhoofd zeg maar even haha) heeft het niet, zover ik weet zijn er 3 dochters die het wel hebben, dan nog eentje die vertoont geen verschijnselen, en de ander is nog piepjong. Of er meer aanhang is etc weet ik niet.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:16

Esprit haar moeder is ook stammerrie. Esprit is de enige met eczeem. Dus als het bij Esprit door erfelijkheid komt, moet het bij de hengstenlijn vandaan komen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:20

Maar ze ziet er goed uit he!!!! *trots*

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:39

Ik zie ribbels in de manenkam bij esprit. Is die ook hard?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:41

CarolShadow schreef:
Ik zie ribbels in de manenkam bij esprit. Is die ook hard?

Nee nu niet meer, maar dat was wel hard. Door de levertraanzalf wordt dat steeds zachter. De ribbels zijn ook niet meer zo erg als in het begin.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:42

Ze ziet er weer goed uit, lekker schoon ook. Nu de voorstel plekjes op de hals nog even en dan kan ze weer heel de winter in ;)

Hier ook een lijn (mijn vroegere a pony) waarvan de merrie en hengst(en) niets vertoonden en ongeveer de helft van de nakomenlingen wel. 3 uit dezelfde hengst waarvan 2 exceem en nog 2 uit een andere hengst waarvan 1 exceem. De andere zijn te jong om zeker te zeggen of al verkocht, dus weet ik niet...

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:45

Inderdaad ziet er netjes uit hoor! :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 18:59

Storm heeft het van zijn moeder, die had het ook.
Is bij haar op 8jarige leeftijd ongeveer zomaar op komen zetten.

Wisse heb ik gekocht als eczemer, juist ivm kans op erfelijkheid.
Hij was dekhengst, maar zij wilde het risico niet lopen om nog meer eczemers te kweken.
zou zelf inderdaad ook niet gaan fokken met eczeempaarden, hooguit als je zelf grag een veulentje erbij wilt om te houden.

Moniquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 21:10

Bij hengsten is ZE vaak minder zichtbaar, ze staan vaak alleen maar op stal, dus dat komt het veel minder tot uiting omdat ze niet gestoken worden....daarnaast is het tot uiting komen ook vaak nog afhankelijk van het gebied waar ze staan + water + bomen + 's nachts op stal......Er zijn mensen die friesen bewust 's nachts ( op tijd binnen zetten) zodat ze geen ZE gaan ontwikkelen...terwijl ze dan wel het defect kunnen meedragen in principe...

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 21:20

Hier komen ze eigenlijk altijd met schemer binnen. De andere 2 worden dan namelijk ook gek van die kleine rotvliegjes die met 300 tegelijk komen. Als het warm is gaan met ze donker weer naar buiten hoor :D Dus ik begrijp wel waarom dat gedaan wordt ja.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 21:47

WinBinChes schreef:
Ja ik zie wel. Als ik zie hoe goed Esprit het nu doet, na 7 jaar in een landje te hebben gestaan zonder dekens of verdere verzorging voor het eczeem.

Als jij de gok durft te nemen moet je dat vooral doen destemeer omdat je ook aangeeft het veulen zelf te willen aanhouden :)
Ze ziet er trouwens goed uit +:)+

Ondanks dat Dunla d'r geschuur dit jaar al stukken minder is zou ik er op dit moment nog niet voor kiezen om met haar te fokken maar dat is dus iets persoonlijks.

Was vandaag even in Emmen heb me toch een mooie vliegen/exceemdeken gezien :~
Alleen die prijs.... :=

*zoekt op internet... Ah, gevonden!*
Afbeelding
De Rambo SweetItch dus. Ben alleen bang dat die hals te smal zal zijn voor de dikke Tinkernek van Dunla.
Iemand enig idee hoe breed/groot die vallen? Ze heeft nu een vliegendeken met hals op van Bucas maar vindt die van Rambo wel handig met die ooruitsparingen zodat je het halsgedeelte dan niet aan het halster hoeft vast te maken (heb ze liever zonder halster op de wei staan).
Die Rambo is bij Kiela trouwens goedkoper dan bij Divoza :Y) (maar goed, als ik hem koop wordt het ook pas volgend voorjaar).