Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
FCSA schreef:Nog een vraagje: ik was gisteren aan het rijden en hij schudde totaal niet in stap en draf. Om hem een pauze te geven (hij is nog jong) liet ik hem even stilstaan, hij draait dan vaak zijn hoofd naar achter om rondom het bit, onder de bakstukken en op zijn neus gekriebeld te worden. Bij de eerste stap die we weer zetten begon hij meteen heel heftig te schudden. Jullie een idee hoe dat kan komen? Zou er toch een bepaald triggerpoint zijn van bv het hoofdstel?
ellepel schreef:ja dat tweede riempje bedoel ik ook.
niet elk paard heeft een standaard maat hoofd.
appie heeft een welsh hoofd,maar met een breed voorhoofd,dus dan een cob frontriem er aan.
zou inderdaad eens kijken of je wat kunt combineren,misschien zijn de klachten daarna wel stukken verbeterd
ellepel schreef:russel vind jij dat echt een mooi hoofdstel?
haha,ik vind het oerlelijk![]()
somebitch,op die 2e foto lijkt het alweer heel anders.
maar je kunt het proberen,wie weet maakt het wel verschil..of hij gaat nog erger schudden haha
merrieveulen schreef:lijkt er wel op dat daar 'iets' is gebeurd dan inderdaad. kan ook zijn dat de NT toen geprikkeld is en de rest alleen maar 'oppervlakkige triggers' zijn. volgens mij ben je gewoon goed bezig, wss heeft het ook gewoon tijd nodig. reageert de jouwe ook op dingetjes (zoals bloesemblaadjes en bijv. insecten) die door de lucht zweven/ vliegen? dat had Zneddie nl altijd wel, ook met borstelen en verharen dus, de plukjes/ dotjes van zijn eigen haar die rondvlogen triggerden dan enorm. naarmate het erger werd reageerde hij ook steeds sneller, bijv. ook op plukjes haar van een ander paard die over de grond dwarrelden. als hij die dan zag begon hij gelijk al te reageren. en bij hommels ook, op een zeker punt reageerde hij al als hij dacht dat hij er één hoorde. dan ging hij helemaal gespannen staan luisteren, en als het dichterbij kwam of langszoefde, of in zijn blikveld kwam, dan reageerde hij ook.
ellepel schreef:FCSA schreef:Nog een vraagje: ik was gisteren aan het rijden en hij schudde totaal niet in stap en draf. Om hem een pauze te geven (hij is nog jong) liet ik hem even stilstaan, hij draait dan vaak zijn hoofd naar achter om rondom het bit, onder de bakstukken en op zijn neus gekriebeld te worden. Bij de eerste stap die we weer zetten begon hij meteen heel heftig te schudden. Jullie een idee hoe dat kan komen? Zou er toch een bepaald triggerpoint zijn van bv het hoofdstel?
maak eens een tweetal foto's van jouw paard met het hoofdstel om?
van voren en van de zijkant.
kan zijn dat de frontriem drukt net bij de oren.
het kopstuk kan te krap zijn.
maar ook zeker bakstukken of neusriem die op zenuwen of kiezen drukken die gevoelig zijn
of een deek va jhet hoofdstel wat dan weer op dat TMJ punt drukt.
daarom kan een duidelijke foto misschien wat beter zijn,dan kunnen wij er ook naar kijken.
anderen zien toch vaak meer bij je paard dan jezelf