[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 14:39

pfff dat koop je er niet zomaar even bij 'om te proberen'. MAAR wel vrij gemakkelijk zelf te maken lijkt me zo, als je een mooie lap stevig tuigleer (zweetbladenleer bijv) neemt, en dat vaststikt aan je bestaande hoofdstel, waarbij je het originele kopstuk eruit snijdt.

@ FCSA, goed bezig! ik heb min of meer dezelfde ervaring(en) dus. de no go zone is een lastige, wel leuk dat je ook interesse hebt in Irwin en zijn manier van werken, ik vind het zelf een weldaad voor zowel mezelf als voor het paard. hoe gek het ook is, ik moest meer afstand krijgen van Zneddie, zakelijker worden. dat heeft me altijd zóveel moeite gekost, ik wilde wel maar wist niet hoe, en nu eindelijk lijkt het te lukken, en ik zie aan hem dat hij zich véél prettiger voelt. het idiote eraan is dat we júíst dichter bij elkaar komen.

ik zal proberen filmpjes te laten zien (alweer), zal wel tot het weekend moeten wachten denk ik. Zneddie is zó veranderd...
en dus GEEN HS!!! EN BIJ MONE OOK NIET!!!

@ Maaike 1994, ik ga hierin met Ellepel mee, ik heb geen verstand van dravers maar herken het gedrag van Mone (zij doet het ook maar staat 100% zeker los van de HS), en een merrie bij ons op stal. dit is idd precies wat Ellepel zegt. wij zien het als ze bijv. afgeleid zijn en je roept ze even tot de orde. of als ze moeten wachten in de wei terwijl de anderen naar binnen gaan, dat soort momentjes.

@ Wolinlotte, ik ben heel benieuwd wat er voor jou nog meer uit gaat komen. je verhaaltje is wel heel herkenbaar!

@ FCSA, verhaart hij erg op het hoofd? want dan kan het zijn dat de losse haartjes jeuken, Zneddie ging daar voorheen ook van schudden soms. en vergeet ook niet dat het hoofd aanhalen meestal toch inhoudt dat je in de no go zone zit. daar kan je niet altijd zomaar in nl, ook al lijkt het val wel. en dan speelt de manier waarop je erin gaat ook nog een grote rol in hoe de ervaring voor het paard gaat zijn.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 15:01

Wat supergoed dat jouw paardjes schudvrij zijn! *\o/* Dus het had uiteindelijk alles te maken met een andere manier van trainen en met ze omgaan (endorfinen)?

Zo'n ander kopstuk zou ik idd kunnen (laten) maken. Is wel ook belangrijk dat het TMJ dan vrij is.. Maar eerst maar eens met scheefheid, stress en mineralentekorten aan de slag. En MSM bijvoeren. Hij verhaart overigens niet echt op zijn hoofd. De jeuk zit echt in zijn neus en de tics zijn 'elektrisch', alsof hij door iets gestoken is. Wat ik nog steeds opvallend vind is dat het de dag na tandarts + inenten is begonnen... Echt van niets naar alles (enorm schudden met longeren, willen wegrennen met rijden, bijna niet meer de handelen zijn aan de hand).

merrieveulen

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 16:09

lijkt er wel op dat daar 'iets' is gebeurd dan inderdaad. kan ook zijn dat de NT toen geprikkeld is en de rest alleen maar 'oppervlakkige triggers' zijn. volgens mij ben je gewoon goed bezig, wss heeft het ook gewoon tijd nodig. reageert de jouwe ook op dingetjes (zoals bloesemblaadjes en bijv. insecten) die door de lucht zweven/ vliegen? dat had Zneddie nl altijd wel, ook met borstelen en verharen dus, de plukjes/ dotjes van zijn eigen haar die rondvlogen triggerden dan enorm. naarmate het erger werd reageerde hij ook steeds sneller, bijv. ook op plukjes haar van een ander paard die over de grond dwarrelden. als hij die dan zag begon hij gelijk al te reageren. en bij hommels ook, op een zeker punt reageerde hij al als hij dacht dat hij er één hoorde. dan ging hij helemaal gespannen staan luisteren, en als het dichterbij kwam of langszoefde, of in zijn blikveld kwam, dan reageerde hij ook.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 16:15

Goed dat je paardjes schudvrij zijn! :D

Hier een erge schudder gehad gisteren, naarmate ik klaar was met rijden was het geschud een behoorlijk stuk minder.. :\

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 16:27

FCSA schreef:
Nog een vraagje: ik was gisteren aan het rijden en hij schudde totaal niet in stap en draf. Om hem een pauze te geven (hij is nog jong) liet ik hem even stilstaan, hij draait dan vaak zijn hoofd naar achter om rondom het bit, onder de bakstukken en op zijn neus gekriebeld te worden. Bij de eerste stap die we weer zetten begon hij meteen heel heftig te schudden. Jullie een idee hoe dat kan komen? Zou er toch een bepaald triggerpoint zijn van bv het hoofdstel?

maak eens een tweetal foto's van jouw paard met het hoofdstel om?
van voren en van de zijkant.
kan zijn dat de frontriem drukt net bij de oren.
het kopstuk kan te krap zijn.
maar ook zeker bakstukken of neusriem die op zenuwen of kiezen drukken die gevoelig zijn
of een deek va jhet hoofdstel wat dan weer op dat TMJ punt drukt.
daarom kan een duidelijke foto misschien wat beter zijn,dan kunnen wij er ook naar kijken.
anderen zien toch vaak meer bij je paard dan jezelf

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 16:31

Afbeelding

Volgens mij zit mijn hoofdstel echt op alle drukpunten die er maar kunnen zijn voor Headshaking niet?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 17:51

zit wel erg strak tegen de oren aan ja.
ik zie vaak dat paarden met een te klein kopstuk gereden worden.
je ziet ook dat de frontriem het kopstuk naar voren tegen de oren aan trekt.
als een paard dan wat gaat zweten...wat ze op die plek dus het eerste gaan doen...dan gaat dat irriteren :j

ook ligt het bovendeel van je bakstuk precies op dat knobbeltje waar ze dus over spreken in dat filmpje van tmj wat ik heb gepost
plus dat je ziet dat de keelriem naar voren toe getrokken word,teken voor mij dat dit een te klein hoofdstel is
de bakstukken horen dahct ik ook achter de jukbeenderen te zitten en bij jou zitten ze er op,kan allemaal irriteren gaan
ik vind ook de riemen van de neusriem erg strak zitten.

ik zal eens kijken of ik van appie een foto met hoofdstel heb.
ik rijd hem met een pony hoofdstel met een Cob frontriem er aan omdat hij anders gaat schudden
Laatst bijgewerkt door ellepel op 08-05-12 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 17:53

Maatje groter gaat niet, dan hangt de neusriem te laag. :+
En de neusriem strak dat kan niet hoor. Kunnen meerdere vingers tussen, hij hangt er echt losjes bij. Alleen dat tweede riempje zit strak (die zwarte), ook niet super strak maar strakker omdat anders de bakstukken in zijn ogen komen. ;)

Maar ik kan er weleens een andere frontriem op doen.
Afbeelding
Op deze foto kan je ook zien dat het allemaal niet zo strak zit. :P
Laatst bijgewerkt door Somebitch op 08-05-12 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 17:56

ja dat tweede riempje bedoel ik ook.
niet elk paard heeft een standaard maat hoofd.
appie heeft een welsh hoofd,maar met een breed voorhoofd,dus dan een cob frontriem er aan.

zou inderdaad eens kijken of je wat kunt combineren,misschien zijn de klachten daarna wel stukken verbeterd :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 17:58

Maris schreef:
voila :

Afbeelding

Afbeelding
[/quote]

Wow war een prachtig hoofdstel....

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 17:58

ellepel schreef:
ja dat tweede riempje bedoel ik ook.
niet elk paard heeft een standaard maat hoofd.
appie heeft een welsh hoofd,maar met een breed voorhoofd,dus dan een cob frontriem er aan.

zou inderdaad eens kijken of je wat kunt combineren,misschien zijn de klachten daarna wel stukken verbeterd :)

Ik weet dat hij het toendertijd met bit hoofdstel ook deed maar dan enkel in stap en in draf zo afentoe. Maar nu dit jaar met bitloos hoofdstel lijkt hij dus wel meer te slaan met zijn hoofd.
Het rare is alleen naarmate ik langer rij naarmate het minder wordt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 18:01

russel vind jij dat echt een mooi hoofdstel?
haha,ik vind het oerlelijk :o

somebitch,op die 2e foto lijkt het alweer heel anders.
maar je kunt het proberen,wie weet maakt het wel verschil..of hij gaat nog erger schudden haha :+

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 18:02

Nee niet erger schudden hahaha. :P

Ik vind het hoofdstel wel mooi, alleen juist omdat dat kopstuk verder naar achteren ligt wat dus eigenlijk misschien beter zou zijn voor headshakers vind ik het lelijk. :')

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 18:04

wat voor hoofdstel heb jij eigenlijk?

ik heb voor appie 3 :P
maar het westernhoofdstelletje loopt hij nog het beste mee.
zit niks om zijn neus,verder alles ruim en los.

moet alleen dus ff foto's zoeken

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 18:07

Ik?

Gewoon een merkloze sidepull is dat. :+
En ik heb nog een hackamore maar die is voor buiten.
En dan heb ik nog een bit hoofdstel (goldline) maar die gebruik ik nooit meer en hangt maar te hangen.

Ik denk dat ik op zijn volgende schuddag is een touwhalster om doe om te kijken of dat de zaak nog wat veranderd.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 18:16

ellepel schreef:
russel vind jij dat echt een mooi hoofdstel?
haha,ik vind het oerlelijk :o

somebitch,op die 2e foto lijkt het alweer heel anders.
maar je kunt het proberen,wie weet maakt het wel verschil..of hij gaat nog erger schudden haha :+

hier nog één. ik vind het ook écht niet mooi, maar goed als dat is wat je paard lekker zit, wie ben jij dan om het er niet mee eens te zijn he... tenminste zo denk ik dan maar. ik vind wel dat bij dat hoofdstel het riempje onder de onderkaak door (tweede van voren, waar bij een kaptoom de kaakriem ligt) behoorlijk strak oogt.

de sidepull ziet er qua maat op zich goed uit, heb wel de indruk dat ie kan draaien, omdat op de ene foto hij ruim onder het jukbeen ligt en op de andere er overheen. op zich vind ik de sidepull niet verkeerd eruit zien, hooguit idd iets strak bij de oren. ik kan me voorstellen dat als ie zo draait en bijv. over het jukbeen ligt, dat voor een paard vervelend kan zijn. dit strookt alleen niet met verminderd schudden bij langer rijden. als het hoofdstel zou irriteren zou dat tijdens het rijden eerder erger moeten worden, zou je denken...

Zneddie heeft ook meerdere hoofdstellen, een Engels Welsh showhoofdstel, die met of zonder bit kan, een zelfgemaakte Spaanse Serreton zonder ijzer in de neusriem, een gewoon Engels hoofdstel traditioneel model, en dat zijn eigenlijk de drie 'echte'. verder heb ik nog hier en daar wat hangen maar dat is allemaal ongebruikt spul.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 18:18

Lijkt me inderdaad ook, maargoed we kunnen het uitproberen misschien dat hij wel minder last heeft als ik niet met sidepull rij op die dagen.. Je weet het niet he. Lastig lastig.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 18:21

Somebitch, maar shaket je paard alleen met hoofdstel om?
Ik heb een Rambo Micklem Multibridle, maar ik gebruik hem maar zelden. Normaal heb ik altijd een touwhalster om. Dat schijnt ook niet altijd goed te zijn, maar ja.
Overigens, die van mij schudt nu niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 18:24

altijd proberen,je weet maar nooit.
ik heb net alles doorgespit,maar ik heb tienduizend foto's van appie,maar geen enkele met hoofdstel haha :P

appie shaked ook zonder hoofdstel,maar bij hem was ik er dus wel achter dat bepaalde dingen extra irrtatie veroorzaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 18:44

Ik vind het leer heel chic en bij mij npaard zullen de manen over dat kopstuk vallen...maar ik heb een doebert en zag dat je daar anaromisch gevormde kopstukken voor kan bestellen, evenals voor de meeste merken....misschien een optie voor jullie, want laten we eerlijk zijn 90 of 300 euro uitgeven voor een simpel stukje net even anders leer......dan voel ik mij weer zo genaaid he, paardje en je betaald de hoofdprijs, het enige wat ze moeten doen is een ministukje leer in en curve snijden

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 18:51

Nee hoor hij schudt ook los in de wei. :)) hij doet het al sinds ik hem heb, vanaf 2007. Daarvoor weet ik niet.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:00

merrieveulen schreef:
lijkt er wel op dat daar 'iets' is gebeurd dan inderdaad. kan ook zijn dat de NT toen geprikkeld is en de rest alleen maar 'oppervlakkige triggers' zijn. volgens mij ben je gewoon goed bezig, wss heeft het ook gewoon tijd nodig. reageert de jouwe ook op dingetjes (zoals bloesemblaadjes en bijv. insecten) die door de lucht zweven/ vliegen? dat had Zneddie nl altijd wel, ook met borstelen en verharen dus, de plukjes/ dotjes van zijn eigen haar die rondvlogen triggerden dan enorm. naarmate het erger werd reageerde hij ook steeds sneller, bijv. ook op plukjes haar van een ander paard die over de grond dwarrelden. als hij die dan zag begon hij gelijk al te reageren. en bij hommels ook, op een zeker punt reageerde hij al als hij dacht dat hij er één hoorde. dan ging hij helemaal gespannen staan luisteren, en als het dichterbij kwam of langszoefde, of in zijn blikveld kwam, dan reageerde hij ook.

De NT? Trig. zenuw bedoel je? Die van mij reageert niet zo sterk op haren en vliegjes, vooral regen en wind zijn erg, dan schudt hij meteen al als ik hem zijn stal uit haal. Vandaag schudde hij tijdens het poetsen, maar met rijden (binnenbak) was het vrijwel over - lang en laag en relaxed :)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:01

ellepel schreef:
FCSA schreef:
Nog een vraagje: ik was gisteren aan het rijden en hij schudde totaal niet in stap en draf. Om hem een pauze te geven (hij is nog jong) liet ik hem even stilstaan, hij draait dan vaak zijn hoofd naar achter om rondom het bit, onder de bakstukken en op zijn neus gekriebeld te worden. Bij de eerste stap die we weer zetten begon hij meteen heel heftig te schudden. Jullie een idee hoe dat kan komen? Zou er toch een bepaald triggerpoint zijn van bv het hoofdstel?

maak eens een tweetal foto's van jouw paard met het hoofdstel om?
van voren en van de zijkant.
kan zijn dat de frontriem drukt net bij de oren.
het kopstuk kan te krap zijn.
maar ook zeker bakstukken of neusriem die op zenuwen of kiezen drukken die gevoelig zijn
of een deek va jhet hoofdstel wat dan weer op dat TMJ punt drukt.
daarom kan een duidelijke foto misschien wat beter zijn,dan kunnen wij er ook naar kijken.
anderen zien toch vaak meer bij je paard dan jezelf

Zal ik zaterdag doen, dan ga ik weer rijden :)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:03

Dyonne schreef:
Somebitch, maar shaket je paard alleen met hoofdstel om?
Ik heb een Rambo Micklem Multibridle, maar ik gebruik hem maar zelden. Normaal heb ik altijd een touwhalster om. Dat schijnt ook niet altijd goed te zijn, maar ja.
Overigens, die van mij schudt nu niet.

Hoe bevalt die Micklem?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:04