[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hippotha

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Mooie locatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 21:01

FleurVP schreef:
Pavo is volgens mij flink verbeterd. De speedibeet is ook prima qua suiker/ zetmeel en ik voer de vitalbix vitaminebrok door wat geweekte fibrenuggets. Ik had die van mij met fibrebeet echt razendsnel terug op een gewicht en lees er veel goede verhalen over. Hij krijgt nu nog 300gr per dag met cushinaze erdoor. Dat ruik je in de fibrebeet niet meer ;). De gmo soja erin vind ik wel minder fijn, maarja hij krijgt er ook niet veel van. 18plus heb ik 1 zal geprobeerd maar was ik niet enthousiast over, inderdaad veel suiker/zetmeel.

Paard wat niet goed kan eten zou ik inderdaad op ruwvoervervangers zetten en dan moeten ze snel 1kg per 100 kg lichaamsgewicht, in de winter wellicht nog meer. Gaat hier nu ook 2 keer zoveel hooi door als in de zomer. Wat zo'n paard met sportbrok moet begrijp ik eerlijk gezegd niet.


Op advies van Pavo. Pabo topsport bevat zeer veel eiwitten en vetten.
En het heeft geholpen. Van graadmager, naar "gewoon" mager.
1 kg van dit voer is te vergelijken met 2 kg ander voer. Dus beter.

assebassie
Berichten: 1265
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 21:03

18+ is inderdaad veel hoger in suiker/zetmeel gehalte, maar heeft wel hogere vit. en mineralen gehalte, ik heb daarom dus voor 18+ gekozen, we gaan het zien.
Het is toch altijd uitproberen wat bij jou paard werkt, sp heeft ook een laag suikergehalte is dus zeker goed bij een slecht gebit.

Maris
Berichten: 15938
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 21:04

Maar voor nu Hippotha, lijkt me ruwvoervervanging heel belangrijk ! Alleen granen voeten is niet goed voor de darmen en zet niet genoeg aan

Hippotha

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Mooie locatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 21:07

Maris schreef:
Maar voor nu Hippotha, lijkt me ruwvoervervanging heel belangrijk ! Alleen granen voeten is niet goed voor de darmen en zet niet genoeg aan


Wat zou een goede ruwvoer vervanger zijn? Lucerne?
Maar hij eet zijn hooi goed. Zonder proppen. De dierenarts/tandarts snapt dit ook niet met zijn zeer slechte gebit...
Ik zal eens goed opletten of hij het echt zo goed eet.....

Kkkaren

Berichten: 2441
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 22:36

Vandaag begonnen met een kwartje Prascend. Ik ben benieuwd...

Hippotha

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Mooie locatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 22:41

Kkkaren schreef:
Vandaag begonnen met een kwartje Prascend. Ik ben benieuwd...


Hoe krijg je dat voor elkaar, een kwart. Hebben ze geen verschillend aantal mg.

_MG

Berichten: 2876
Geregistreerd: 31-10-03

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 22:52

Ik voer inmiddels al jaren Pavo aan mijn cushie en ben dik tevreden. Hij krijgt 18+ in ochtend en avond met pavo vital en dagelijks een emmer fibrebeet. Hij blijft hierdoor goed op gewicht. Op vorige pagina vroeg volgens mij iemand of ze door prascend afvallen, ik herken dit bij mijn pony ook. Als hij ‘dik’ wordt is hij te laag gedoseerd en moet ik ophogen (voor SR), als hij mager wordt kan dat een teken zijn dat ik de dosis kan verlagen (na SR). Ik verhoog en verlaag op klinische symptomen en niet op gemeren waardes.

assebassie
Berichten: 1265
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 23:22

Hoeveel prascend krijgt hij Mg ? En hoeveel verlaag/verhoog je dan?

_MG

Berichten: 2876
Geregistreerd: 31-10-03

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 23:26

Hij krijgt nu een halve tablet, ik verhoog vanaf midden august naar 3/4 en midden september t/m eind oktober 1. Dan weer twee weken 3/4 en nu een halfje. Dit werkt prima!

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 04:17

Ik weet wel zeker dat een paard mager kan worden van prascend. Ik heb er zelf eentje lopen. Wat ik ook probeerde met slobber en andere bijvoeding, binnen twee jaar na start van de behandeling was ze echt graatmager. Gelukkig had ze nog een goede dikke vacht, anders had de dierenbescherming bij me op de stoep gegaan. Ze wilde gewoon echt niet meer eten, ook tijdens de uren op de weide stond ze vaak te suffen in de schuilstal.
Ik was bang dat ik haar kwijt zou raken, ze was ook al 30+ dus op zich een mooie leeftijd. Als laatste poging om de situatie te veranderen ben ik gestopt met prascend geven, nadat dosering aanpassen niets deed. Ze hervond haar eetlust, kwam aan in gewicht en loopt nu (anderhalf jaar later) nog steeds rond.
De eerste tijd was ik erg bang voor de gevolgen van stoppen, want ppid gaat natuurlijk gewoon door. Maar ze is nog steeds niet bevangen geraakt, is qua sprintjes wel minder actief dan tijdens de prascend maar lijkt verder nog steeds gelukkig te zijn. En die vacht groeit door wat niet handig is voor haar mega-allergische baasje, maar dat is dan maar zo.

tine10

Berichten: 5076
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 09:10

Hier juist een pony die heel mager werd en ik dacht aan inslapen. Maar door ophogen van de medicatie nu een superfitte en vrolijke pony. Hij kreeg 3/8 pil, nu 1/2

Pandora2
Berichten: 19901
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 09:46

Astorga schreef:
Ik weet wel zeker dat een paard mager kan worden van prascend. Ik heb er zelf eentje lopen. Wat ik ook probeerde met slobber en andere bijvoeding, binnen twee jaar na start van de behandeling was ze echt graatmager. Gelukkig had ze nog een goede dikke vacht, anders had de dierenbescherming bij me op de stoep gegaan. Ze wilde gewoon echt niet meer eten, ook tijdens de uren op de weide stond ze vaak te suffen in de schuilstal.
Ik was bang dat ik haar kwijt zou raken, ze was ook al 30+ dus op zich een mooie leeftijd. Als laatste poging om de situatie te veranderen ben ik gestopt met prascend geven, nadat dosering aanpassen niets deed. Ze hervond haar eetlust, kwam aan in gewicht en loopt nu (anderhalf jaar later) nog steeds rond.
De eerste tijd was ik erg bang voor de gevolgen van stoppen, want ppid gaat natuurlijk gewoon door. Maar ze is nog steeds niet bevangen geraakt, is qua sprintjes wel minder actief dan tijdens de prascend maar lijkt verder nog steeds gelukkig te zijn. En die vacht groeit door wat niet handig is voor haar mega-allergische baasje, maar dat is dan maar zo.


Dat mager worden komt dan door het niet meer willen eten door de prascend.

Dat lees ik nergens in de post van Hippotha dat haar paard niet meer zou willen eten.
Ik doelde op het feit dat een paard van de pillen op zich niet vermagert.

tine10

Berichten: 5076
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 11:56

Precies Pandora, het niet meer willen eten. Vooral als mensen het in combi geven met de pil.

Kkkaren

Berichten: 2441
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 14:02

Hippotha schreef:
Kkkaren schreef:
Vandaag begonnen met een kwartje Prascend. Ik ben benieuwd...


Hoe krijg je dat voor elkaar, een kwart. Hebben ze geen verschillend aantal mg.


Gewoon snijden :D .

Hippotha

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Mooie locatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 19:07

Pandora2 schreef:
Astorga schreef:
Ik weet wel zeker dat een paard mager kan worden van prascend. Ik heb er zelf eentje lopen. Wat ik ook probeerde met slobber en andere bijvoeding, binnen twee jaar na start van de behandeling was ze echt graatmager. Gelukkig had ze nog een goede dikke vacht, anders had de dierenbescherming bij me op de stoep gegaan. Ze wilde gewoon echt niet meer eten, ook tijdens de uren op de weide stond ze vaak te suffen in de schuilstal.
Ik was bang dat ik haar kwijt zou raken, ze was ook al 30+ dus op zich een mooie leeftijd. Als laatste poging om de situatie te veranderen ben ik gestopt met prascend geven, nadat dosering aanpassen niets deed. Ze hervond haar eetlust, kwam aan in gewicht en loopt nu (anderhalf jaar later) nog steeds rond.
De eerste tijd was ik erg bang voor de gevolgen van stoppen, want ppid gaat natuurlijk gewoon door. Maar ze is nog steeds niet bevangen geraakt, is qua sprintjes wel minder actief dan tijdens de prascend maar lijkt verder nog steeds gelukkig te zijn. En die vacht groeit door wat niet handig is voor haar mega-allergische baasje, maar dat is dan maar zo.


Dat mager worden komt dan door het niet meer willen eten door de prascend.

Dat lees ik nergens in de post van Hippotha dat haar paard niet meer zou willen eten.
Ik doelde op het feit dat een paard van de pillen op zich niet vermagert.


Mijn paard at nog goed met Prascend, maar werd toch magerder en minder fit.
Vandaag 6 zakken fibrebeet gehaald. Was bij Pets place in de aanbieding. Er stond idd op dat het goed was voor spieropbouw. En laag suiker. Ben benieuwd. Misschien haal ik hem ook vd Prascend af met dit graanvrije voer.

Vrijbuiter34

Berichten: 239
Geregistreerd: 03-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 20:59

Hippotha schreef:
Mijn paard at nog goed met Prascend, maar werd toch magerder en minder fit.
Vandaag 6 zakken fibrebeet gehaald. Was bij Pets place in de aanbieding. Er stond idd op dat het goed was voor spieropbouw. En laag suiker. Ben benieuwd. Misschien haal ik hem ook vd Prascend af met dit graanvrije voer


Waarom van de Prascend af met het graanvrije voer wat je gaat voeren? Fibrebeet is toch geen vervanger voor Prascend?

assebassie
Berichten: 1265
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 21:03

_MG schreef:
Hij krijgt nu een halve tablet, ik verhoog vanaf midden august naar 3/4 en midden september t/m eind oktober 1. Dan weer twee weken 3/4 en nu een halfje. Dit werkt prima!


Dank je, ga ik ook eens proberen zo.
Ze is ook niet heel erg mager, maar net iets te schraal, nu lijkt me dat beter dan iets te dik, ze kan nu ook een paar uur op de wei, is ook wel fijn.
Helemaal stoppen met prascend lijkt me nu nog geen goed plan in mijn geval.

Hippotha

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Mooie locatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 21:06

Vrijbuiter34 schreef:
Hippotha schreef:
Mijn paard at nog goed met Prascend, maar werd toch magerder en minder fit.
Vandaag 6 zakken fibrebeet gehaald. Was bij Pets place in de aanbieding. Er stond idd op dat het goed was voor spieropbouw. En laag suiker. Ben benieuwd. Misschien haal ik hem ook vd Prascend af met dit graanvrije voer


Waarom van de Prascend af met het graanvrije voer wat je gaat voeren? Fibrebeet is toch geen vervanger voor Prascend?


Bij cushing heeft een paard een verhoogd cortisol gehalte, wat ervoor zorgt dat het glucose gehalte in het bloed stijgt.
Als hij minder suikers binnenkrijgt, kan toch de Prascend omlaag??
Of denk ik te simpel??

Hippotha

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Mooie locatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 21:08

tine10 schreef:
Precies Pandora, het niet meer willen eten. Vooral als mensen het in combi geven met de pil.


Een hoog cortisol gehalte verhoogt de eetlust. Prascend verlaagt cortisol. Dus kan kloppen. Maar dus per paard verschillend. Die van mij kan blijven eten.

_MG

Berichten: 2876
Geregistreerd: 31-10-03

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 21:26

Ik vind het heel riskant om te stoppen met de prascend. Heeft je paard veel last van bijwerkingen? Bedenk goed dat wij veel dingen aan de buiten kant zien (gewicht, vacht etc) maar dat er intern ook een hoop gebeurd door de cushing (vatbaar voor ontstekingen etc). Daar heb je geen zicht op en vormt mijn inziens een risico als je stopt met medicatie.

Vrijbuiter34

Berichten: 239
Geregistreerd: 03-02-19

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 21:33

Ik heb begrepen dat Prascend het enige medicijn is wat de ACTH waarde kan verlagen. Volgens mij heeft die waarde weer invloed op allerlei organen, waaronder lever en zoals _MG ook aangeeft gebeurt er een hoop binnenin het lijf door de verstoorde hypofyse wat wij zo aan de buitenkant niet direct zien. Ik ben kritisch op Prascend maar moet eerlijk zeggen dat ik het nu bijna anderhalve maand geef en dat mijn pony alweer een stuk levendiger is en minder snotterige oogjes heeft.

Hippotha

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Mooie locatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 21:45

_MG schreef:
Ik vind het heel riskant om te stoppen met de prascend. Heeft je paard veel last van bijwerkingen? Bedenk goed dat wij veel dingen aan de buiten kant zien (gewicht, vacht etc) maar dat er intern ook een hoop gebeurd door de cushing (vatbaar voor ontstekingen etc). Daar heb je geen zicht op en vormt mijn inziens een risico als je stopt met medicatie.


We zijn erachter gekomen dat hij cushing door zijn gevoelige zolen en ontstoken tand.
Hier heeft het dus ook invloed op klopt. En vast ook meer.
Ik blijf het maar geven. Ik moet niet zelf gaan dokteren inderdaad, veel te veel wat ik niet weet...

Vrijbuiter34

Berichten: 239
Geregistreerd: 03-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 22:03

Hippotha schreef:
_MG schreef:
Ik vind het heel riskant om te stoppen met de prascend. Heeft je paard veel last van bijwerkingen? Bedenk goed dat wij veel dingen aan de buiten kant zien (gewicht, vacht etc) maar dat er intern ook een hoop gebeurd door de cushing (vatbaar voor ontstekingen etc). Daar heb je geen zicht op en vormt mijn inziens een risico als je stopt met medicatie.


We zijn erachter gekomen dat hij cushing door zijn gevoelige zolen en ontstoken tand.
Hier heeft het dus ook invloed op klopt. En vast ook meer.
Ik blijf het maar geven. Ik moet niet zelf gaan dokteren inderdaad, veel te veel wat ik niet weet...


Je hebt hem ook laten testen? Slechte tanden en PPID kunnen idd samen gaan, het is een nare ziekte |(

Dennis

Berichten: 31496
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 22:09

Als het zo makkelijk was had niemand die dure pillen nodig.

Mijne werden altijd al heel arm gevoerd, de hele groep (ook de gezonde pony's).
Eentje werd bijna uit gehongerd, raakte toch bevangen en kwam daar niet meer boven op. Een ander werd juist broodmager op alleen hooi, op een half pilletje zonder echt bij voeren weer mooi bij gekomen. En nr 3 een keer uit het niets bevangen en conditie van nul (5 minuutjes wandelen was zelfs al te veel!), op een half pilletje fat hij als de brandweer.
Als juist voeren het antwoord was was het echt wel heel makkelijk geweest.

tine10

Berichten: 5076
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 00:41

Hippotha schreef:
tine10 schreef:
Precies Pandora, het niet meer willen eten. Vooral als mensen het in combi geven met de pil.


Een hoog cortisol gehalte verhoogt de eetlust. Prascend verlaagt cortisol. Dus kan kloppen. Maar dus per paard verschillend. Die van mij kan blijven eten.


Nee dat bedoel ik niet. De pil heeft een heel vieze smaak, waardoor ponys de smaak aan het voer gaan koppelen als ze dat gelijktijdig krijgen. Daardoor willen ze niet meer eten.