[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 14:29

ValerieM schreef:
Jeetje... Wat is dat toch met die hoge waardes momenteel?

Ik heb trouwens een hele andere vraag. En ik vraag het in dit topic, omdat hier mensen met Cushing- kennis en ervaring zitten.
Zoals een paar dagen geleden gemeld is mijn paard in een half jaar tijd van een waarde van 36 naar 1048 gegaan. Al die tijd heeft ze op 1 pil per dag gestaan.
Nu is het algemeen bekend dat stress vermeden moet worden bij paarden met cushing.
2 dagen voor de da kwam, is mijn paard in paniek de wasplaats afgerend. (Stond vast, halstertouw kapot)
De dag dat de da kwam, is ook haar gebit nagekeken. Ze is hierbij absoluut niet op d'r gemak geweest. Zelfs met 2 prikjes sedatie moest ik haar nog goed vasthouden.
Volgens mij is er daarna bloed afgenomen (maar dit weet ik niet zeker meer)

Kan het zijn dat door de spanning de waardes omhoog schieten?

Mijn dierenarts zegt dat het hierdoor we degelijk verdubbeld kan zijn. Mijn pony (waarde 1250) was enorm gestrest tijdens het bezoek van de dierenarts en ze zei duidelijk dat de waarde daardoor niet helemaaal eerlijk is..

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 14:30

AaronYve schreef:
Ik voer nu die bovengenoemde beide.
Mijn paard had een waarde van 286 en ik voer de omega olie gold bij.
Maar ik ben ook nog nieuw hier, dus hoop dat je er iets aan hebt.

Waar is dit voer te verkrijgen?
Dan wil ik het ook erg graag ophalen :D

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 14:31

Maarja, al haal je de helft er door die reden vanaf, is het nogsteeds een flink omhoog geschoten waarde natuurlijk.. Het zal wel een rol spelen maar niet zozeer dat je paardje zonder de stress ineens weer op de 36 staat lijkt mij.

Jannepauli

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 14:40

Ik moet nu even de deur uit - kom straks op de voervragen terug.

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 14:41

Geen probleem!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 14:43

felineepino schreef:
ValerieM schreef:
Jeetje... Wat is dat toch met die hoge waardes momenteel?

Ik heb trouwens een hele andere vraag. En ik vraag het in dit topic, omdat hier mensen met Cushing- kennis en ervaring zitten.
Zoals een paar dagen geleden gemeld is mijn paard in een half jaar tijd van een waarde van 36 naar 1048 gegaan. Al die tijd heeft ze op 1 pil per dag gestaan.
Nu is het algemeen bekend dat stress vermeden moet worden bij paarden met cushing.
2 dagen voor de da kwam, is mijn paard in paniek de wasplaats afgerend. (Stond vast, halstertouw kapot)
De dag dat de da kwam, is ook haar gebit nagekeken. Ze is hierbij absoluut niet op d'r gemak geweest. Zelfs met 2 prikjes sedatie moest ik haar nog goed vasthouden.
Volgens mij is er daarna bloed afgenomen (maar dit weet ik niet zeker meer)

Kan het zijn dat door de spanning de waardes omhoog schieten?

Mijn dierenarts zegt dat het hierdoor we degelijk verdubbeld kan zijn. Mijn pony (waarde 1250) was enorm gestrest tijdens het bezoek van de dierenarts en ze zei duidelijk dat de waarde daardoor niet helemaaal eerlijk is..

Hmm, daar zeg je me wat, zou best eens kunnen idd... Mijn pony had 63, te hoog, da adviseerde meer (3/4) terwijl ze nu minder krijgt(1/4, eerst 1/2) en ze nu naar mijn idee lekkerder in haar vel zit.
Maar tijdens het onderzoek is er meerdere keren misgeprikt, waardoor ze gestrest werd.
Misschien is haar waarde wel gewoon laag maar door de stress tijdelijk verhoogd naar 63... ?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 14:51

Lifeforhorse schreef:
AaronYve schreef:
Ik voer nu die bovengenoemde beide.
Mijn paard had een waarde van 286 en ik voer de omega olie gold bij.
Maar ik ben ook nog nieuw hier, dus hoop dat je er iets aan hebt.

Waar is dit voer te verkrijgen?
Dan wil ik het ook erg graag ophalen :D

Ik woon in Limburg en kan het gewoon bij de ruiterzaak/dierenspeciaalzaak halen
Weet wel dat marstall ook verzend.

Maar dat de waarde omhoog kan gaan door stress kan ik ook eens navragen bij de da. Mijn paard is geprikt op de kliniek en heeft bijna altijd stress in de trailer.

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 15:00

AaronYve Welke dierenspeciaalzaak of ruitersportzaak haal je het weg?
Hier hebben ze het bij de ruitersport helaas niet.. en welkoop geloof ik ook niet..
maar welke zijn er dan nog meer?
Anders zou ik het inderdaad moeten bestellen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 15:28

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 17:35

ik ben aangewezen op mijn eigen voer maken...ze hebben al dat speciale spul niet hier.
En ik moet ook eerlijk bekennen dat ik het niet vertrouw,vaak is het zetmeel/suiker gehalte toch vrij hoog.Nu is mijn paard ook insuline resistent dus moet ik helemaal uitkijken met wat ik voer ;)

Hij liep net weer iets beter,heb er vanochtend 1 gram naproxene en 100 ml zilverwater ingedaan :)
Dat ga ik hem nu weer geven..

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 17:43

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 18:13

Ik wist niet dat stress op het moment van bloedafname van invloed was. Mijn da had net geprobeerd een kies te trekken, wat niet lukte en electrische gevijld (wel met sedatie maar ik beugelde alsnog aan de praam). Is een second opinion raadzaam of zonde van het geld?

Moet er vaak bloedonderzoek gedaan worden?

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 18:16

Ik las hier een tijdje terug mee omdat er cushing bij mijn paard is geconstateerd, en ik zag toen veel berichten over (enge) bijwerkingen bij prascend. Nu kwam ik hier kijken voor tips over voeding en zag ik ook weer iets over bijwerkingen. Ik wil toch even melden dat het ook anders kan, hier een zeer tevreden gebruiker. Begonnen zoals de dierenarts het voorschreef met één pil, al snel afgebouwd naar een halve omdat ze sommige dingen niet meer zo graag at, toen bloedcheck na 8 weken, in orde, afgebouwd naar een kwart pil, weer check na 8 weken, waarde te hoog dus nu weer op een halve. Geen rare bijwerkingen gehad. Juist een paard dat er veel beter uiziet, minder zuur is en het gewoon heel goed doet sinds ze op prascend staat. Wondermiddel wat mij betreft. Het enige is dat ze nu, ook toen ze op maar een kwart stond, haar spullen met vitamines van Pavo niet meer moet. Dus dat is wellicht een bijwerking, maar vind ik zelf geen probleem. Zoek ik een ander supplement. (Overigens wil ze wel haar slobber mash waarmee ik nog geprobeerd heb de niet lekkere vitamines naar binnen te krijgen, maar ze eet die nu nog alleen als er geen 'gezonde' dingen door zitten. Slim. Maarja, dat is alsof ik haar dagelijks friet met big macs voer en daarom had ik dat spul eigenlijk al een paar jaar terug verbannen, dus daar moeten we weer vanaf.) Daarom ben ik ook wel benieuwd naar antwoorden op de voervragen hier in het topic. Alvast dank daarvoor. Ik ga sowieso eens kijken naar de twee zojuist genoemde supplementen en wat verder grasduinen in dit topic.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 18:37

Iedereen geeft ook aan dat je bijwerkingen KAN krijgen en dat het daarom een kwestie is van je paard goed in de gaten houden en de medicatie bijstellen indien nodig. Net als wat jij hebt gedaan dus. :)

Op een enkel allergisch paard na (ik kan me er 3 herinneren) is iedereen heel erg te spreken over de resultaten van Prascend. In dit topic wordt het dan ook absoluut aangeraden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 18:38

Ik heb de voeding niet aangepast. Paard had geen IR of HB en stond al op een ruwvoer vervangend dieet vanwege slecht gebit.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 18:40

Visitor: veranderende smaak komt vaak voor bij het gebruik van Prascend. Ook mijn paard, maar ook meerdere paarden in dit topic aten slecht/anders na start Prascend.

Die van mij was opeens een zeer moeilijke eter (hooi at ze wel graag, maar krachtvoer liever niet. Ze is behandeld met omeprazol voor maagzweren maar ze ging er niet beter van eten). Na 4 maanden at ze opeens weer alles :D

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 18:49

Hier een update vanuit de stal van mijn pony haha. Hij heeft vanmorgen zijn eerste kwartje gehad, en is totaal zichzelf niet. Heel suf, rustig, valt de hele tijd in slaap en direct aan de dunne(normaal gesproken kan hij echt geen seconde stilstaan).. Hij heeft zijn slobber wel opgegeten gelukkig, ook hooi eet hij. Geen koliek of koorts, maar voelt zich wel duidelijk even niet lekker. De dierenarts al gebeld, we houden hem op een kwart tot dit is veranderd. Vind het toch wel eng allemaal..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 18:53

felineepino schreef:
Hier een update vanuit de stal van mijn pony haha. Hij heeft vanmorgen zijn eerste kwartje gehad, en is totaal zichzelf niet. Heel suf, rustig, valt de hele tijd in slaap en direct aan de dunne(normaal gesproken kan hij echt geen seconde stilstaan).. Hij heeft zijn slobber wel opgegeten gelukkig, ook hooi eet hij. Geen koliek of koorts, maar voelt zich wel duidelijk even niet lekker. De dierenarts al gebeld, we houden hem op een kwart tot dit is veranderd. Vind het toch wel eng allemaal..

goh...bij een kwart al deze reactie?En bij het eerste pilletje?
Misschien ook omdat zijn waardes zo giga waren?
Probeer je niet druk te maken....Dat niet eten komt trouwens niet na een dag maar na een dag of vijf meen ik.
Die van mij was drie weken aan de prascend en ging toen niet meer eten.Wel hooi.Hij at het over de nacht wel op,maar ik werd er wanhopig van. ;(

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 18:56

Ik kom ook weer uit de meeleesmodus.

Mijn haflinger is 8 weken geleden positief gestest en ik ben dus wel gelijk begonnen met 1 hele pil. Kwam er pas later via dit topic achter dat je dat beter niet kunt doen, maar toen stond ze al een week op 1 pil. Ik heb dr nu afgelopen dinsdag opnieuw laten testen, wilde toch graag zeker weten of het aanslaat. En dat doet het! Ze had dus 8 weken een waarde van 245 en nu na 8 weken is de waarde gedaald tot 5 *\o/* *\o/* *\o/* . Dus ik ga nu langzaam afbouwen, eerst een paar weken driekwart en dan wil ik eigenlijk wel proberen naar een half.

Ze heeft trouwens geen bijwerkingen gehad, tenminste niet dat ik kon merken. Het enige wat ik kon merken aan dr is dat ze echt weer hysterisch is met rijden, ze vind het weer net zo leuk als voorheen haha.

Waar ik wel achter ben gekomen is dat ze dr pil dus niet eet als ik m in een partje appel stop :( . Nu stop ik m in een stukje wortel en eet ze m zonder problemen.

Edit: waarde is in acth

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 19:07

geerke schreef:
felineepino schreef:

goh...bij een kwart al deze reactie?En bij het eerste pilletje?
Misschien ook omdat zijn waardes zo giga waren?
Probeer je niet druk te maken....Dat niet eten komt trouwens niet na een dag maar na een dag of vijf meen ik.
Die van mij was drie weken aan de prascend en ging toen niet meer eten.Wel hooi.Hij at het over de nacht wel op,maar ik werd er wanhopig van. ;(

ja 1 kwartje.. liggen hele diarreesporen door de wei. Hou hem even in de gaten, misschien toch door de hoge waardes. Hoop dat demijne dat niet krijgt hoor, niet willen eten.. Moet er niet aan denken..

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 19:09

Siersma schreef:
Ik kom ook weer uit de meeleesmodus.

Mijn haflinger is 8 weken geleden positief gestest en ik ben dus wel gelijk begonnen met 1 hele pil. Kwam er pas later via dit topic achter dat je dat beter niet kunt doen, maar toen stond ze al een week op 1 pil. Ik heb dr nu afgelopen dinsdag opnieuw laten testen, wilde toch graag zeker weten of het aanslaat. En dat doet het! Ze had dus 8 weken een waarde van 245 en nu na 8 weken is de waarde gedaald tot 5 *\o/* *\o/* *\o/* . Dus ik ga nu langzaam afbouwen, eerst een paar weken driekwart en dan wil ik eigenlijk wel proberen naar een half.

Ze heeft trouwens geen bijwerkingen gehad, tenminste niet dat ik kon merken. Het enige wat ik kon merken aan dr is dat ze echt weer hysterisch is met rijden, ze vind het weer net zo leuk als voorheen haha.

Waar ik wel achter ben gekomen is dat ze dr pil dus niet eet als ik m in een partje appel stop :( . Nu stop ik m in een stukje wortel en eet ze m zonder problemen.

Edit: waarde is in acth

Top nieuws zeg! Ik doe het pilletje zo, mocht je wat anders moeten doen: stukje brood, nat maken, pilletje erin, propje er van maken en geven haha. Ging erin als snoep!

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 19:19

Das een goede tip felineepino, tot nu toe gaat het zo nog goed. Blijft wel een haf he haha.

Ik zit wel te denken aan ander voer. Ze krijgt alleen na het rijden, zon 2x per week. Ze krijgt dan een halve kilo hippostar kruidenmuesli zonder haver en een kwart kilo ponybrok van subli. Daar gaat ook 100 gr. Ongekookt lijnzaad overheen. Ze doet het er al zon 4 jaar goed op, maar nu word ze toch wat ouder en misschien heeft ze wel wat anders nodig? Ze is trouwens in de 7 jaar dat ik dr heb nog nooit (afkloppen) HB geweest. Wat raden jullie me aan? Lees hier veel over cavalor fibr forse? Zou dat een volledig vervanger zijn? Ik wil eigenlijk ook wel af van die 2 verschillende voeren. Of denken jullie, ze doet het goed niks veranderen. Twijfel twijfel.....

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 19:21

Siersma schreef:
Das een goede tip felineepino, tot nu toe gaat het zo nog goed. Blijft wel een haf he haha.

Ik zit wel te denken aan ander voer. Ze krijgt alleen na het rijden, zon 2x per week. Ze krijgt dan een halve kilo hippostar kruidenmuesli zonder haver en een kwart kilo ponybrok van subli. Daar gaat ook 100 gr. Ongekookt lijnzaad overheen. Ze doet het er al zon 4 jaar goed op, maar nu word ze toch wat ouder en misschien heeft ze wel wat anders nodig? Ze is trouwens in de 7 jaar dat ik dr heb nog nooit (afkloppen) HB geweest. Wat raden jullie me aan? Lees hier veel over cavalor fibr forse? Zou dat een volledig vervanger zijn? Ik wil eigenlijk ook wel af van die 2 verschillende voeren. Of denken jullie, ze doet het goed niks veranderen. Twijfel twijfel.....

als er niet te veel suikers in zitten zou ik zelf niets veranderen..

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 19:25

Dat moet ik nog uitzoeken. Wat is teveel?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 19:31

Je moet juist zorgen dat het pilletje niet nat wordt. Dan komt de vieze smaak juist vrij. Dus in brood kneden zonder nat te maken.