[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:26

Welke deken zouden jullie adviseren voor een groot, zeer breed (rondgeribt) paard met hoge schoft?

Het hoeft geen eczeemdeken te zijn want het gaat met name over de dazen waar meneer nu continu voor aan de loop gaat. Eigenlijk dus gewoon een goede vliegendeken maar er bestaan zo vreselijk veel soorten! Liefst niet te warm want hij heeft het al snel warm.

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:57

Hoi, sorry dat ik kom binnen vallen maar ik heb een vraag voor de kenners.
Mijn haflinger heeft ook eczeem en hij heeft gister nacht zijn deken gesloopt.
Daardoor heeft hij een dus de rest van de nacht en ochtend zonder deken gestaan.
Daarna is ie op stal als een gek gaan schuren waardoor nu dus zijn manenkam, staart wortel en schoft helemaal onder de wonden zitten.
Wat kan ik nu het beste smeren?
Ik gebruik normaal olie van leovet en heb Hem net gewassen met theatree shampoo.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 11:01

Ik zou kijken of je ergens derfen kan kopen dat helpt goed tegen de jeuk

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 11:30

Mag dat ook op de open wonden gesmeerd worden?
Hier bij de ruitersportzaak hebben ze het niet zag ik op de website.
Bij agradi kan ik het ook niet vinden.
Dus ik google nog even verder.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 12:08

ja het mag op open wonden de paardendrogist heeft het wel
agradi heeft TKC 97 schijnt ook goed tezijn maar daar heb ik geen ervaring mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 15:28

HelmerG schreef:
Daar bedoelde ik dus mee te zeggen dat ik niet snap dat mensen Toch de eczeemdeken afhalen.
Ik heb bij mijn paard de deken gewoon Altijd om, Vooral tijdens de schemer omdat het dan juist erger is en dan zeker met warmer weer.
Ging erover dat veel de deken afhalen bij de paarden met dit weer waarop iemand reageerde dat ze dat niet doet, en daar sloot ik me bij aan.
Dat als ik moet kiezen tussen jeuk! of wat zweten onder de deken, ik dan toch veel liever kies voor t zweten en mijn paard daarna afwas als dat ik het risico loop dat hij jeuk krijgt.

Mijn paard staat ook nooit bloot hoor. Maar die van mij krijgt het met dit soort temperaturen zo heet dat ie er soms niet goed van wordt onder de RSIH. Hij gaat erg zweten en dat zweet geeft hem dan jeuk, dan rent ie in de rondte en is hij erg druk om maar van de jeuk af te komen, dat drukke gedoe geeft nog meer zweet en hij kan het onder die deken gewoon niet goed kwijt. De deken wordt klef, gaat strakker zitten, gaat dicht zitten en dan stijgt zijn temperatuur enorm en dan wordt ie echt niet goed. Stal gaat niet, dat is nog warmer dan buiten. Veel beschutting is er niet. Dus ik kies dan liever voor een vliegendeken. Alleen zorg ik er voor dat hij niet tijdens de spits van de cullicoide onder een vliegendeken staat maar onder een eczeemdeken.
Dus het is niet voor iedereen vanzelfsprekend de deken altijd op te laten, zekers niet met deze temperaturen. Ik gooi dan liever een vliegendeken op en rijd een paar maal naar stal. Tijdens schemerperiodes heeft hij altijd zijn deken op. Andere vliegen maakt niet zoveel uit, daar is hij niet allergisch voor, die zijn alleen vervelend. Met een bries en buiten schemer zijn de boosdoende mugjes iets minder actief naar het schijnt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 15:29

Zwerte schreef:
Welke deken zouden jullie adviseren voor een groot, zeer breed (rondgeribt) paard met hoge schoft?

Het hoeft geen eczeemdeken te zijn want het gaat met name over de dazen waar meneer nu continu voor aan de loop gaat. Eigenlijk dus gewoon een goede vliegendeken maar er bestaan zo vreselijk veel soorten! Liefst niet te warm want hij heeft het al snel warm.

Ik heb een mio gekocht van amigo, mijn paard is ook rondgeribt, maar heeft geen hoge schoft echter.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 16:48

@ mindim, ligt natuurlijk ook aan je situatie en wat mogelijk is en hoeveel tijd je er elke dag in kunt steken natuurlijk.
Bij ons staan ze op t heetst van de dag momenteel op stal en dan gaan ze weer later naar buiten tot savonds laat. Op stal is het wat koeler. Mijn Fries stond ook niet te zweten vanmiddag om 14uur op stal gelukkig.
Als hij in de volle zon had gestaan was het denk ik een ander verhaal, maar ook dan laat ik hem gewoon om maar dat moet ieder voor zich weten. Mijn fries gaat niet tot in het extreme toe zweten onder de deken gelukkig, en ik of mijn vriendin waar hij staat, wast hem ook elke dag het zweet weg. Maar gelukkig heb ik dus ook de mogelijkheid dat mijn paard s middags binnen staat. En heb net even goed het zweet weggewassen, mijn paard gaat ook jeuken als hij zweet dus ik probeer ook zoveel mogelijk te wassen, ofja wassen gewoon spoelen. Wassen met shampoo doe ik niet veel.
Die van mij zou aan een vliegendeken niet genoeg hebben ben ik bang. buiten de schemer om of als het waait zijn er inderdaad minder vliegjes maar ze zitten er toch ook al zijn het er minder en door een vliegendeken prikken ze gewoon heen want die zijn echt niet fijnmazig genoeg dus voor de mugjes hoef je geen vliegendeken op te gooien.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 17:37

Hier heb ik gisteravond het deken er af gegooid, ze was doornat. In de stal is ook geen oplossing, 's avonds zit de zon erop.
Deze morgen was ze zo vrolijk, leek een bevrijding zonder haar deken...met gekkesprongen liep ze naar vanachter :D

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 18:44

Die van mij had ook een Mio op, maar is vandaag door iemand anders binnen gezet met deken.Waarschijnlijk heeft hij toen zo staan zweten en zelf de deken dus maar uitgedaan. Toen ik op stal kwam stond hij er boven op :+ Het voorste klittebandstuk er af getrokken en de buikriemen en toen is hij er denk ik zo uitgestapt.
:evaw: vliegendeken. Gelukkig paardje nog wel helemaal heel.

Alleen wel irritant dat ik nu dus wel op mijn RSIH aangewezen ben en dus geen reserve koelere deken meer heb....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 19:17

jessie84 schreef:
ja het mag op open wonden de paardendrogist heeft het wel
agradi heeft TKC 97 schijnt ook goed tezijn maar daar heb ik geen ervaring mee

dat mag absoluut niet op wonden hoor, is ook gevaarlijk spul omdat er petroleum in zit en in de zon gaat dat branden.
niet doen dus.
op wonden gebruik je iets van de veearts ,zou daar dus even contact mee opnemen en niet zelf gaan dokteren.
appie had zijn staartwortel open door de eczeem en bij hem gebruik ik altijd hydrocortiderm, dat is van de veearts en is er perfect voor :j

appie vandaag onder de boett gehouden en hij zweet er niet een sonder.
fijn,dan gaan de vliegendekens dus weg voor hem.

heb dus een vliegendeken mét hals te koop, maat 165,al valt die vrij groot.
is helemaal heel en compleet,vraagprijs is 30 euro inclusief verzendkosten :)

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 20:21

Ellepel als ik bij de paardendrogist lees heeft het een helende werking dus toen dacht ik dat mag dat op open plekjes.
Maarja wat versta je onder openwond ik zou denken in de trand van zomerexceem een geschuurde plek

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 20:55

Paardje lekker gewassen en weer onder de RSIH gezet. Geen gejeuk ook al stond hij de afgelopen twee dagen bloot.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 22:04

Hier paardje elke avond wassen en met deze extreme hitte alleen vliegendeken met hals. Overigens doe ik zn vliegendeken ook in een emmer water voordat ik die op gooi, hoop dat hij daarmee ook langer koel blijft.
Gelukkig schuurt hij nog nauwelijks, ik ben er zelf verbaasd van. Begin vh seizoen teste ik of vliegendeken zonder hals en met derfen afdoende was, maar helaas. Nu staat hij sinds vrijdag met vliegendeken met hals en zonder derfen, tot dusver nauwelijks geschuur. Weird.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 22:05

Ik merk sowieso omdat hij geen vliegen meer op zijn lijf gewend is vanwege de eczeemdeken, dat hij ook extremer reageert op elke vlieg die op hem landt.
Het lijkt me heerlijk om hem in een koele stal te zetten overdag. Helaas heb ik hem niet aan huis, dus dat gaat niet. Morgen blijft de eczeemdeken op, morgen wordt het hier minder warm.

@HelmerG, we staan hier op de vlakte en er staat altijd een behoorlijke bries, dat scheelt idd een hoop. Met windstilte had ik het hier ook niet aangedurfd. Op een gegeven moment moet je soms kiezen uit twee kwaden en probeer je maar de meest gunstige te kiezen, ook al is dat soms niet ideaal.

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 23:25

Van een oude smid heb ik ooit een receptje gekregen om zelf anti-muggenspul te maken.
Ik maak het ondertussen al ruim 16 jaar voor mijn shetje met zomereczeem.
Ze loopt elke dag buiten zonder deken, wel na zonsopgang buiten en voor zonsondergang weer naar binnen.
Ze heeft mooie lange manen en staart en geen jeuk.
Het is helemaal niet duur om te maken, wel een vies gedoe, maar ik maak het 1 keer per jaar aan in een grote weck ketel, giet het in 5 liter kruikjes en kan weer verder ;-)
Ik moet erbij zeggen dat je het enkel met succes kan gebruiken als je paardje aan huis staat of als je er veel tijd in kan steken om heen en weer te rijden.
In het begin moet je het nl dagelijks een keer of 3 op sprayen, weekje ongeveer, manen en staartaanzet goed nat sprayen. (niet in de ogen!! ) Ik spray het lichaam lichtjes in, dus rug, buik, hals. Daarna kan je afbouwen naar 2 keer per dag sprayen en kijken hoe hij/zij het daarop doet en nog later naar 1 keer per dag.
Sommige moeten 2 keer per dag blijven sprayen, ligt eraan hoe erg de allergie is.
Als er wondjes zijn is het erg vervelend, want het spul prikt, dus best beginnen voor de mugjes actief worden of voordat er wondjes zijn. Of wondjes eerst insmeren met wat zinkzalf en daarna sprayen.
Ons shetje heeft nooit meer wondjes, dus daar hoef ik niet meer op te letten.

Voor diegene die het eens willen uittesten komt hier het recept. (kan ook in kleinere hoeveelheden gemaakt worden, maar ik geef het even door hoe ik het zelf doe)
- Ik pluk een grote zak (vuilniszak) vol brandnetels (netels moeten nog actief zijn en prikken)
- Dan vul ik een grote ketel (weck ketel) met azijn, dat mag de goedkoopste azijn zijn uit de supermarkt, alleen geen schoonmaakazijn.
- De brandnetels worden in stukken geknipt (handschoenen !!! :-p ) en bij de azijn gedaan.
- Dan voeg ik een volledig potje knoflookpoeder toe, mag ook verse knoflook zijn in stukjes gesneden of geplet.
- Goed laten koken, kwartiertje ongeveer moet het doorkoken.
- Doe je best buiten want stinkt... niet normaal, of anders goed verluchten want kokende azijn... bah !
- Daarna in de ketel helemaal laten afkoelen.
- Netels eruit vissen en goed uitdrukken in een zeef, zodat er zoveel mogelijk sap uit komt. De netels mogen daarna op de mesthoop.
- Vloeistof door een fijne zeep gieten zodat het sproeiertje niet verstopt geraakt.

En voila, ik kom een jaartje toe, of zelfs langer, ligt eraan hoeveel ik gebruik of weggeef ;-)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 05:38

ik ken dat brouwseltje wel. :D
wij deden er ook nog kruidnagel in.
maar het werkte helaas niet.
weet je, veel vliegen komen af op lichaamswarmte, dus dan helpt een vreemd geurtje niet zo veel.

maar valt prima te proberen hoor :j

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 11:46

Hier helpt het ook niet tegen de vliegen, enkel tegen die stomme kleine mugjes die haar zo doen schuren.
Die blijven er gelukkig wel van af :D
Zolang het helpt ben ik tevreden, anders moet ik weer op zoek naar iets anders.
Alles om haar zonder jeuk te houden.

JRS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 13:29

Sammyoo schreef:
Dinopino schreef:
Nu lees ik in het oud topic van bokt dat Cavalor vroeger Switch verkocht maar dat dat uit de handel is genomen omdat er permethrin inzat. Heb deze vraag aan de paardendrogist gesteld en ben dus benieuwd op hun antwoordt.

Weet eigenlijk ook niet wat erger is gif op mijn paard of zomerexceem.

Ik ben benieuwd wat de paardendrogist zegt. Kan je de vraag niet beter aan Cavalor stellen.
Ik heb ooit van de dierenarts voor mijn Haflingertje die alleen jeuk rond haar navel krijgt een middeltje voor honden gekregen. Daar zat ook permethrin in. Dat hielp wel heel erg goed!
http://www.rambodeken.nl/index.php?item ... 60&lang=NL
Schijnt ook permethrin te zijn wat in deze deken zit.

M'n TKC is bijna op, was van plan om Sw-itch te proberen, maar ik wacht nu eerst maar even af. :=

Hoi Sammyyoo.

Cavalor Sw-Itch bevat geen permethrin.
Alle Cavalor produkten zijn samengesteld volgens wettelijke voorschriften. Zijn volledig legale producten.

Als je nog meer detail vragen over cavalor hebt kun je mailen naar info@cavalor.nl.

G

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 21:09

Dinopino schreef:
Heb antwoord gekregen van de Paardendrogist. Die verzekeren me dat er geen schadelijke spullen in Sw-ich zitten. Wat er precies wel in zit krijg ik nog te horen. Dus ik kan het weer met een gerust hart spuiten.

Dat had ik gelukkig al van de paardendrogist vernomen ;-).

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 14:34

Ik kom ook maar eens binnenvallen in dit topic.

Vanaf zaterdag ben ik de eigenaar van een Haflinger. Momenteel staat hij met een eczeemdeken ( oude eigenaren zeggen dat het een vliegendeken is) op buiten.

Ze zeggen dat hij vorig jaar licht eczeem heeft gehad.

Nu staat hij er zo bij:
Afbeelding

Heeft wat dunne manen maar zijn verder mooi lang, zie geen schuurplekken op lichaam , hoofd of staart verder. Hooguit iets bij de schoft weg maar denk zelf dat het door de deken komt.

Ik ben mij nu alvast wat meer aan het inlezen over ZE om eventuele verandering voor te zijn bij hem.
Ben op zoek naar een reserve deken en lees hier hele goede ervaringen over de Rambo.

Hij heeft alleen erg veel front en een gigantische nek. ( hoofd is een ruime full. paard is 1.55 hoog)
Normale dekenmaat is 185.. wie kan mij een deken aanraden voor zijn bouw. Heb het idee dat ik al gauw een maat groter moet nemen door zijn nek en front. Het liefst heb ik een hals die met klitteband vast zit. Momenteel heeft hij een deken die over het hoofd getrokken moet worden.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 14:38

@ TesS, gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! Mooi paardje!

Wat betreft dekens, volgens mij heeft alleen de Rambo en de deken van Epplejeck een hals wat niet over het hoofd gaat en met klittenband vastzit. Epplejeck heeft dit jaar een ander model tov vorig jaar en dit nieuwe model ben ik zelf niet erg tevreden over. Als ik op mijn ervaring af moet gaan, zou ik je de Rambo adviseren. Al zijn deze twee dekens volgens mij wel wat lastiger goed passend te krijgen bij paarden met een brede borst. Daar heb ik zelf geen ervaring mee omdat de deken bij mijn fries allebei goed passen, dus misschien dat iemand anders je daar wat meer over kan vertellen.
Ik heb zelf nu nog 1 deken van epplejeck van vorig jaar, oude model. Als deze kapot gaat, ga ik weer een Rambo aanschaffen ipv de epplejeck deken. Het nieuwe model is mij niet goed gevallen, binnen 2 weken kapot gegaan en paardlief zweet er veel sneller onder.

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 14:52

@ HelmerG,
Dankjewel! kan niet wachten tot hij er is :D

Ik had inderdaad al wat gelezen over het nieuwe model van ej en dat die erg naar achteren schuift. Met dit weer zoek ik ook een wat luchtigere eczeemdeken omdat ik niet altijd de mogelijkheid heb om hem om te wisselen met een vliegendeken.

Ik ga de reacties nog even afwachten voordat ik een keuze ga maken.

Is er hier trouwens iemand bekend met de kruidenmuesli mix en de sport / basisbrok van Havens?
Hoe reageren paarden met ZE hier op ? Ik heb nog een hele ton staan met deze 2 gemixt van mijn vorige paard. Helaas de zakken weggegooid dus weet niet precies meer wat erin zit. Voordat ik hem hierop wil laten wennen ( als ik het al wil geven nu) zou ik toch graag weten of iemand ervaring heeft ermee.

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 16:12

Ik vind de rambo niet fijn voor een brede brost en nek.
Ik heb niet eens een hele brede haflinger maar hij zat toch echt veel te krap.
Maar ik vind het wel de beste en sterkste eczeemdeken.

Weet wel dat er hier in het topic een aantal mensen zijn die met karabijnhaken de sluiting van de deken wat breder hebben gemaakt.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 16:19

EJ deken bevalt hier nog steeds goed! Paard houdt hem netjes heel en het helpt dus ik ben tevreden.
TeSs2411, ik adviseer je een maat groter te nemen. Heb ik ook voor mijn paard met brede borst gedaan. Hals is wel wat te lang, en deken komt ook wat verder over de billen dan hoort, maar bij de borst zit hij tenminste goed.

Iemand die mij advies kan geven mbt voer?
Paard is nog jong en in de groei, en mag wel wat dikker zodat ze ook daadwerkelijk iets heeft wat ze om kan zetten naar spieren. Merriebrok, seniorenbrok, wat is een aanrader om een ZE paard wat dikker te krijgen? Paard krijgt al onbeperkt hooi maar dit zet niet genoeg aan.