[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IwanLuver

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 20:28

Iemand ervaring bij een onderzoek in Emmeloord of Wolvega? Mijn paard begon met een kuchje en ik kon voordelig aan een Flexineb komen, maar ze hoest nu teveel en is ook wat benauwd. Ik had het idee dat het door pollen en stof kwam, maar dat lijkt mij nu niet het probleem..

Ze staat nu 24/7 buiten en gestoomd hooi is niet mogelijk omdat ze in een groep staat van 18 paarden. Vliegenkap heeft ze op met neusnetje

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 10:47

Ik heb de scopie in Emmeloord laten doen. Ik vond persoonlijk de communicatie traag, medicijnen stonden ook niet klaar op het afgesproken moment.

Ik ben daarom 4 maanden later voor een second opinion naar Utrecht gegaan (op mijn verzoek een doorverwijzing laten sturen door mijn vaste dierenarts). Ik heb het gevoel dat daar beter naar mijn paard is gekeken. Ik heb haar daar ook op laten nemen zodat zij in de dampbox kon, ze heeft daar 11 dagen gestaan, nu kan ik haar klachten met enkel NaCL in de Flexineb goed onder controle houden.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 13:56

Mijn pony is onder behandeling in Wolvega. Communicatie verloopt soepel en snel. Medicatie staat altijd direct klaar. Dus in principe verder prima ervaring.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 15:35

Inmiddels een paar weken bezig met eqinful. Ik vind het lastig om echt te zeggen of het al aanslaat, omdat ze voordat ik begon ook al vrij goed erbij stond. Maar laatst na het rollen, heb ik haar ook niet gehoord. De wondjes op haar benen zien er ook rustiger uit, dus kleine dingetjes waardoor ik voorzichtig positief ben. Stalgenootjes hebben aar ook al lang niet meer gehoord!

Aan het begin leek ze juist iets meer te gaan hoesten, dus ik hoop dat dat het resultaat was van de veranderingen.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 18:12

Iemand die een goede vliegenkap weet, met neusnetje die over de neusgaten heen valt? Ik heb altijd shires gehad, maar deze lijkt echt heel klein. M'n andere 2 zijn helaas kapot. Ze heeft een neusflap nodig voor de pollen.
Le mieux is te kort, shires het nieuwe model lijkt ook te kort/ uitsparing voor neusgaten. Moet ik nog wel passen...

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 18:28

Laura_ schreef:
Iemand die een goede vliegenkap weet, met neusnetje die over de neusgaten heen valt? Ik heb altijd shires gehad, maar deze lijkt echt heel klein. M'n andere 2 zijn helaas kapot. Ze heeft een neusflap nodig voor de pollen.
Le mieux is te kort, shires het nieuwe model lijkt ook te kort/ uitsparing voor neusgaten. Moet ik nog wel passen...

Busse twinfit flexi plus?
https://www.drunensruiterhuis.nl/vliege ... rwQAvD_BwE

Ik heb de normale versie (want de draagt een graasmasker) en echt nog nooit zo’n fijne kap gehad.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 18:39

Ja echt vervelend die nieuwe versie van shires. Ga nog even zoeken naar paar oude.

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 21:48

Laura_ schreef:

Nieuwe model van shires past die van mij ook niet meer helaas. Heb alles afgezocht en de laatste maten maat cob besteld die ik nog kon vinden… Weatherbeeta evt? Of maat groter van lemieux/armour variant, Die viel bij die van mij wel netjes over de neus heen.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 21:52

Ik heb eventueel nog een oude shires met neusflap liggen. Hij is volgens mij van 2 jaar terug maar weinig gebruikt. Maat cob/M

Bij interesse stuur even een pb. Hij ligt in de auto.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 22:04

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 22:09

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 22:17

Ja dat weet ik. Maar deze lijkt we meer op bedoel ik dan die met uitsparingen. Deze heeft ook 2 klittenbandsluitingen onder de kaak.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 23:07

Ik ben juist heel blij met de uitsparingen. Door altijd beetje natte neus worden de kappen hier super ranzig met stof er blijft plakken, vliegen. Vormt dan een dichte smurrie laag wat ademhaling weer iets kan belemmeren was ik bang voor. Ook met elke dag uitspoelen. Ik heb de shires met uitsparingen en nu daar geen problemen meer mee en ze verbrand niet want lang genoeg. Ik heb wel de oren eruit geknipt. (En gelijk 4 gekocht zodat ik voorlopig vooruit kan en niet dat gezeur met nieuwe modellen meer heb zoals met cashel had).

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-23 23:11

Nou de uitsparing is niet perse het probleem, maar hij past in geheel niet lekker dat nieuwe model.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 08:07

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 08:08

nnicolex schreef:
Laura_ schreef:

Nieuwe model van shires past die van mij ook niet meer helaas. Heb alles afgezocht en de laatste maten maat cob besteld die ik nog kon vinden… Weatherbeeta evt? Of maat groter van lemieux/armour variant, Die viel bij die van mij wel netjes over de neus heen.

Die neemt een vriendin morgen voor mij mee om te passen! Dus hopelijk heeft dar succes

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 08:14

Tancreda4 schreef:
Ik ben juist heel blij met de uitsparingen. Door altijd beetje natte neus worden de kappen hier super ranzig met stof er blijft plakken, vliegen. Vormt dan een dichte smurrie laag wat ademhaling weer iets kan belemmeren was ik bang voor. Ook met elke dag uitspoelen. Ik heb de shires met uitsparingen en nu daar geen problemen meer mee en ze verbrand niet want lang genoeg. Ik heb wel de oren eruit geknipt. (En gelijk 4 gekocht zodat ik voorlopig vooruit kan en niet dat gezeur met nieuwe modellen meer heb zoals met cashel had).

Nou dat had ik in eerste Instantie ook, dus zonder pollen allergie had ik dit t beste idee ever gevonden. Helaas wik ik met de pollen wel wat ervoor. Maak ze iedere dag schoon. Daarom gaan ze denk zo snel stuk, lees 1,5e zomer, doordat dat gaas meer te voortduren heeft.

manzano schreef:
Nou de uitsparing is niet perse het probleem, maar hij past in geheel niet lekker dat nieuwe model.

Klopt, ik hoor dit van meerdere. Hij
Lijkt ook echt mega kort te zijn. Ik moet hem nog passen, maar vrees dat ze retour kunnen

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 08:50

manzano schreef:
https://hypostore.nl/shires-vliegenmask ... -neus.html
Zou dit niet meer als het oude model zijn?

Nee helaas, heel veel websites hebben nog het oude model als foto maar je krijgt dan het nieuwe model met de neusuitsparingen..

Ik heb contact gehad met Shires en begrijp ook heel goed dat ze voor die neusuitsparingen zijn gegaan maar mijn paard heeft echt iets voor zn neusgaten nodig anders gaat hij echt mega schudden en proesten.. en indd die nieuwe modellen lijken ook anders te vallen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 08:56

nnicolex schreef:
manzano schreef:
https://hypostore.nl/shires-vliegenmask ... -neus.html
Zou dit niet meer als het oude model zijn?

Nee helaas, heel veel websites hebben nog het oude model als foto maar je krijgt dan het nieuwe model met de neusuitsparingen..

Ik heb contact gehad met Shires en begrijp ook heel goed dat ze voor die neusuitsparingen zijn gegaan maar mijn paard heeft echt iets voor zn neusgaten nodig anders gaat hij echt mega schudden en proesten.. en indd die nieuwe modellen lijken ook anders te vallen.

Maar deze heeft wel het nieuwe logo...
Is dus geen oude foto.

edit: hier ook met klantfoto's https://www.agradi.nl/shires-vliegenmas ... -zwart.htm

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 09:06

manzano schreef:
Maar deze heeft wel het nieuwe logo...
Is dus geen oude foto.

edit: hier ook met klantfoto's https://www.agradi.nl/shires-vliegenmas ... -zwart.htm

Ik heb specifiek naar dit artikelnummer gevraagd en kreeg deze reactie van agradi.. shires gaf dit in hun mail ook al aan. Maar wellicht krijg jij nog wel het goede/oude model opgestuurd.
Afbeelding

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 09:29

Ik zoek het DeLuxe model en niet deze, dus ga hem niet proberen :)

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 09:44

Wat is het verschil tussen deluxe en normale? Ik heb nu een deluxe bij agradi besteld. Maar ben bang dat die uiteindelijk ook terug kan.

Stalgenoot van mij heeft wel een nieuw model, want het logo is anders, maar wel met rechte neusflap. Vandaar dat ik in eerste Instantie naar de foto kijk van de neusflap.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 11:31

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 12:32

Ik ben over op die van weatherbeeta. Met neusflap is nog onderweg dus ik kan nog niks zeggen over de lengte.

paarden2704

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-23 16:41

Hoi, zouden jullie eens met mij mee kunnen denken? Mijn paard van 6 jaar hoest al 2 jaar en we krijgen het maar niet opgelost zelfs niet samen met meerdere dierenartsen/klinieken.
We zijn onder andere bij de lingehoeve geweest en de sportpaardenarts waar meerdere keren een scopie is gemaakt. Niemand kan iets heel ernstigs vinden behalve een keelontsteking die hij zelf niet opgelost krijgt en een instabiele keel (hier kunnen ze niks aan doen)
Hij hoest nooit heel veel (paard staat aan huis dus hoor ieder kuchje) hij hoest gemiddeld 1/2 keer per dag en soms zijn dit 2 kuchjes achter elkaar en soms 1 kuch.
De ene keer met rollen hoor je hem wel en de andere keer niet. Met trainen hoor ik hem nu iedere keer weer een aantal keer maar het was ook een periode weg. (We zijn toen in die periode omega 3,6,9 gaan geven in combinatie met vitamine c om zijn immuunsysteem omhoog te krijgen. Advies van de sportpaardenarts).
Verder heb ik hem verneveld met zoutoplossing in de flexineb maar dit gaf ook geen resultaat.
Hij heeft medicijnen gehad waaronder prednison en antibiotica maar ook dit heeft niks gedaan.
Het hoesten blijft stabiel het wordt niet meer maar helaas ook niet minder (alleen tijdelijk met de supplementen) helaas is het hoesten weer terug gekomen na een influenza enting.
Moon is nagekeken door een osteopaat of daar nog iets zat wat hem in de weg kon zitten maar ook dit was het niet.
Ik heb inmiddels bijna alle supplementen gehad voor hem die je maar kan proberen.
Ook supplementen voor zijn darmen gegeven omdat ik dacht misschien kan dit hem helpen.

Binnenkort komt er nog een homeopaat voor hem want ik weet verder niet meer wat te doen…