[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 09:14

Dit zal ook wel een trigger-week zijn, nu de nachttemperaturen omhoog zijn gegaan.

Esther28

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 09:17

Voorjaarshengstigheid is over het algemeen wat heftiger bij de meeste merries, maar merk echt dat Vera zelfs daar een stuk minder last van heeft nu met dr druppels.
Ben het op advies van een stalgenootje gaan gebruiken, zij heeft ook zo'n enorm hengstige merrie en zij kreeg geloof ik het advies van de veearts om dit eens te proberen en haar merrie is er enorm van opgeknapt. En ik geloof meer merries waarvan ik hoor dat de eigenaren dit ook geven.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 13:56

Hier nog steeds géén jeuk, geen dikkere/ meer opgezette maankap *\o/*. Ze staat nu weer alleen op de Marstal excem muesli, en ook weer veel minder gezien ze heet heter heetst werdt. Ik heb haar zonnejurk lekker ingespoten met Bremsen, meurt ie langer tegen de vliegjes. :D Ze heeft nu op advies van Den Hoek nog een klein kuurtje drainage achterop, en daar plast ze meer op merk ik dus het is wel goed dat het gebeurt, kan ze mooi veel lossen letterlijk en figuurlijk.

Haar eerste hengstigheid heeft ze al gehad, dan piest ze haar hele benen onder... heel errug fijn. Doet ze ook alleen in het voorjaar, dus hij zal zeker heftiger zijn.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 14:00

hier nu 2 aan de staartschuur,derfen maar tevoorschijn gehaald,kwam nog een pompje tegen(ooit proefspul in gezeten van de paardendrogist) en gevuld met derfen.
hoop nu minder geklieder,ga vanavond testen en sun haar deken op

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 15:31

hoe deed je de Derfen er eerst op dan?

Mijn bestelling van Vidoma is vandaag binnen gekomen, altijd fijn als je het snel in huis hebt :)
De shampoo, 250ml Derfen (tegenwoordig zijn alle verpakkingen met schenktuit trouwens, heel fijn!) en de creme. Ben snipverkouden dus ruik niets van de shampoo en de Creme heeft een dichte bovenkant die ik maar niet open totdat ik hem nodig heb.
Wisse heeft wat mok in zijn kootholtes trouwens en daar wil ik zondag (heb zaterdag wedstrijd) een beetje Derfen opsmeren om te kijken wat voor resultaat dat geeft.
Heeft iemand dat al eens geprobeerd?

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 15:49

Heaven heeft al eerder dit voorjaar (of het was nog half winter :+ ) haar heftigste hengstigheid gehad, zo heb ik haar nooit eerder meegemaakt. :+

Staart zag er net nog super uit, nadat ik de lotion gisteren op heb gedaan heeft ze dus niet meer staan schuren! Ook rook ik het spul nog, geen aangename geur, denk voor de vliegen ook minder aantrekkelijk!

Bedenk me net dat ik nu het schema voor NML Health bij moet houden. :j Even kijken hoe ze dat willen hebben.

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 16:14

Iemand nog op zoek naar een lichtgrijze eczeemkap? Is even gepast maar helaas toch te klein! (Maat M)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 17:04

nouuuuuuuuuuuu...................ik begin toch te twijfelen of apje geen jeuk heeft. :D

gister had hij een plek op zijn hals,net onder de manenkam.
maar ik dacht dat het een bijtplek was van de andere paarden.
maar vandaag zat er precies naast dat plekje nog zo'n plek en waren de haren wat nattig.

heb er maar zinkzalf op gedaan, even afwachten hoe dit verder gaat.
ik zie hem in elk geval niet schuren en ook gekriebel van mij vind hij niet interessant

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 17:23

die van mij is vandaag ook aan't schuren geweest, in't midden van de manenkam stond alles rechtop en pluizig |(
Ze heeft zelfs nog geen grassprietje binnen...ik hoop dat de jeuk verderkomt van de rui :j

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 17:30

Klaartje heeft heel licht geschuurd en dat aan haar manen. Ze staat nu nog volop op het gras. Dus ik wil haar hier een dagdeel vanaf halen en dan bekijken hoe ze het doet. En dan smeren met derfen voor de jeuk.

Afbeelding
De ongewassen derfen staart van Klaartje! Zo ziet derfen eruit bij een 24/7 modderpaard :D

Afbeelding
Haar manen, heel licht geschuurd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 17:45

geen verkeerd idee om haar een dagdeel van het gras af te halen,ze is wel erg rond :P :D
scheelt vaak heel erg in de jeuk als je ze wat schraler houd.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 17:49

Ze is inderdaad behoorlijk rond maar ze wordt ook niet meer bereden. Dus ze krijgt helemaal geen beweging meer. Daarbij heb ik nog een paard wat zeer schraal is en rijk moet worden gevoerd. Klaartje staat samen met haar in een wei en krijgen tegelijk voer, tegenwoordig worden ze dan uit elkaar gehaald zodat de andere pony rustig haar voer kan eten. Maar hooi krijgen ze wel weer samen, de pony moet eigelijk onbeperkt worden gevoerd, maar Klaartje niet :z

In de zomer wil ik ze uit elkaar gaan halen, s'nachts samen laten lopen in een kale wei en overdag de schrale pony in de wei en Klaartje op het kale stuk met strook begrazing.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 18:01

Het blijft ook lastig hoor met fjordjes, weet er alles van. Ze groeien van de lucht helaas..

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 19:17

opisop-shop: ik deed de derfen altijd met de fles(middelste maat heeft net zo"n opening als de proefflesje)
knoeiboel dus, nu vanmiddag opgespayt en...gaat best lekker...had gelukkig mijn roze afwashandschoenen weer te voorschijn getoverd,dus ik stink niet.
kwpner ook maar ingesmeerd(die wel met hervuld proefflesje)
jammer voor de paarden...het is weer mugjestijd! :(

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 19:23

kun je het ook echt sprayen dan? Maar sprayt het dan niet veel te ruim ipv alleen op de jeuk-plekken?

sussszzz heb je een foto? Hoe valt hij? Stalgenootje zoekt nog een grijze kap.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 19:25

spraypompje zet ik tussen de manenkam en spuiten maar,gaat wel wat langzamer dan de fles,maarja mijn fles heeft geen tuutje maar een gat :j

daiskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 19:35

mijn haffie heeft sinds vandaag een open buik bij zijn navel ongeveer 30 centimeter groot en heel zijn manen zijn opengescheurd je ziet gewoon het vlees en zitten nu nog ergere gele dingetjes in als ik er na kijk krijg ik gewoon de rillingen vind het zo zielig wie geeft mij nou even een korte uitleg wat ik hier mee aan moet ben ten einde raad vind het zo zielig voor hem ook zijn hals zit onder de kale plekken zal ik hem wassen met betadine shampoo? hij heeft dit al sinds bij de vorige eigenaar en hij is nog maar net 2 jaar stuur anders even een prive bericht is voor mij makkelijker lezen help me alsjeblieft ik wil hem niet kwijt namelijk welk middeltje is voor hem het beste heb een lijstje mee gekregen met verschillende middeltjes zoals sectolin sweet itch enzo

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 19:41

Jeetje! Daiskee, gebruik eens punten en komma's! Wat een lastige tekst zo zeg...

Als ik het goed begrijp heeft je paard zich van de een op de andere dag kapot geschuurd onder de buik en op de manenkam? Of heeft hij het al een tijdje?
Ik vind je bericht erg lastig. Wellicht kun je alle linkjes doornemen in de beginpost (dus naar pagina 1 van dit topic gaan) zodat je zelf wat antwoorden kan vinden.

Betadine-shampoo zou ik niet gebruiken. Als het eczeem is, of een andere allergische reactie, kun je het daarmee verergeren. Betadine droogt de huid namelijk uit.

Ik neem aan dat er een dierenarts bij is geweest? :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 19:48

ik zou er geen zalfjes opsmeren, omdat het nu blijkbaar open ligt. Ik zou er evt. een wondspray ofzo opdoen als dat kan (even DA bellen?) en dan straks per direct een deken op!

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 20:35

opisop_shop schreef:
kun je het ook echt sprayen dan? Maar sprayt het dan niet veel te ruim ipv alleen op de jeuk-plekken?

sussszzz heb je een foto? Hoe valt hij? Stalgenootje zoekt nog een grijze kap.

Heb je ge-pb't!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 20:35

daiskee schreef:
mijn haffie heeft sinds vandaag een open buik bij zijn navel ongeveer 30 centimeter groot en heel zijn manen zijn opengescheurd je ziet gewoon het vlees en zitten nu nog ergere gele dingetjes in als ik er na kijk krijg ik gewoon de rillingen vind het zo zielig wie geeft mij nou even een korte uitleg wat ik hier mee aan moet ben ten einde raad vind het zo zielig voor hem ook zijn hals zit onder de kale plekken zal ik hem wassen met betadine shampoo? hij heeft dit al sinds bij de vorige eigenaar en hij is nog maar net 2 jaar stuur anders even een prive bericht is voor mij makkelijker lezen help me alsjeblieft ik wil hem niet kwijt namelijk welk middeltje is voor hem het beste heb een lijstje mee gekregen met verschillende middeltjes zoals sectolin sweet itch enzo

Goede wondzalf is vetramil (of de mensen variant als die goedkoper is mesitran)
Contact op nemen met je DA en uitgebreid bloedonderzoek laten doen : mineralen, vitamines, eiwit (spier en nier waardes), IR, leverwaardes. Ook ivm die gele dingetjes rap even DA langs laten komen, met dit weer kunnen dat vliegeneitjes zijn (dus maden).
Van het gras af halen en als het even kan aan het werk zetten, wat gezien de leeftijd als handpaard of naast de fiets zal moeten.
Ik weet niet hoe dik deze pony is, maar met 2 jaar moet je echt de ribben kunnen voelen en liever nèt kunnen zien als paard ingebogen staat. Liever iets schraal op deze leeftijd dan richting dik/te dik.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 20:45

Vandaag hier geen jeuk, ondanks dat ze pas rond half 8 binnen kwam. Dus het zal wel een opwelling zijn geweest gisteren. Ik blijf wel smeren, vandaag nog even goed gedaan en ga dan weer even over op om de dag om te zien hoe dat gaat. :)

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 21:51

daiskee schreef:

Bij mijn pony werkt het altijd erg goed als ik haar staart, manen en onderbenen was met betadineshampoo.
Je ontsmet en ik merk dat de jeuk minder word.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 22:05

Net was het drama op stal. Het wemelde van de zwarte wormachtige vliegjes. De paarden zaten helemaal onder en Nilay werd helemaal gek. Hij bleef maar schuren aan de waterbak en wilde niet eens staan eten. Hij ging op stal staan om nog enigzins van de beesten af te komen... arm paard. Van twee verschillende stalgenootjes kreeg ik al te horen dat hij al weer een paar dagen aan het schuren is. Ik kan er niets van zien (deken op) en merk er overdag ook nog niets van. Maar rond de avondschemer is het nu dus heel erg.
Helaas heb ik hem vandaag ook nog moeten laten enten (tweede van de nieuwe basisenting) dus het zal wel even heel erg zijn de komende tijd. Vanavond had hij ook flinke verhoging (normaal 36,5 nu 38.9). Ik ga er nu nog maar even vanuit dat het door de enting komt. Maar ik hoop dat het allemaal niet al te veel invloed heeft op de exceem. Wat een stomme timing toch weer van mij....
Nu wil ik hem toch iets geven om de effecten van de enting te verminderen. Ik zou vanavond of morgen iets kunnen bestellen. Toch een drainage kuur?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 22:30

Het ene paard reageert wel op een enting en een ander niet, dat kun je niet met poedertjes of druppeltjes verhelpen. :n Bij de mijne helpt het als ik gewoon de dag na het enten ga 'rijden' en dan gewoon een beetje stappen, wat soepel maken en dan weer in de wei. Zo komt hij niet helemaal uit zijn ritme en ik denk dat de entstoffen dan sneller opgenomen worden ofzoiets? Het eerste jaar heb ik hem twee dagen echt vrij gegeven, enkel op stal en in de wei gehad. Hij heeft toen een week lang een kleine verdikking gehad.

Meer of minder jeuk van enten heeft de mijne niet.

Die vliegjes die jij bedoelt hebben we hier ook. Ik vind ze echt mega vies! Ze gaan bij de paarden in de haren zitten en ze kunnen er inderdaad helemaal gek van worden.

In hoeverre staat je paard ingepakt? En waar zien je stalgenoten dat hij schuurt? Op de plekken waar de deken zit of niet?