Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dookia

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 10:29

ik geef de prascend in een wortel, ik breek een wortel in 2, haal de kern eruit tot ongeveer een goei cm diep steek daar het pilleke in en dan de kern er weer bovenop en nog nooit problemen gehad om het op deze manier te geven

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 11:52

Top! Bedankt voor alle tips! Ik heb er heel veel aan!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 17:41

@Imago wat betreft je vraag over het voer... Ik heb ze hier sinds begin 2012 allemaal op hooi, strookbegrazing gras ( lang en stengelig ), het supplement formula4feet van Equilife en biergist staan. De merrie met cushing krijgt ook nog Cush X van Hilton Herbs bij. Deze merrie is altijd schrikachtig geweest...na een week of 4 van de cush x bij te geven, is dit wel enorm geminderd, zonder haar looplust tijdens het werk te verliezen.
Dus hier geen krachtvoer meer en geen wortelen...en ik moet zeggen het gaat tot nu heel erg goed voor alle 3 !

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 19:01

Ik doe de Pergolide in een klein stukje appel,
en heel soms in een klein stukje banaan.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:46

dookia schreef:
Wat raden jullie aan van produkt om magnesium bij te geven bij paarden?

Ik geef BIOMAG te bestellen via de Paardendrogist. Is niet vies, hebt maar een klein schepje mogelijk en al mijn paarden lusten het en hoeven niet een grote massa poeder weg te eten..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 22:16

Imago01: Qua weide zou ik ze juist niet zetten op een kale weide of gemaaide weide! Dit met als rede dat kort gras meer gestresst is en daardoor meer fructaan aanmaakt. Het kan dus zijn dat in die korte stompjes meer fructaan zit als in het lange gras! Ik laat mijn paard dus altijd op een weide waar minstens 10 cm gras staat, maar dan wel met een graasmasker of als ze zonder masker staat met strookbegrazing (iedere dag zo'n 5 m2 gras erbij).

Ik wilde deze foto nog even met jullie delen :D Met uitzondering van de berenvacht ziet ze er toch best redelijk uit op dit moment en kijkt ze blij uit de ogen!
Afbeelding

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 22:46

Ze kijkt inderdaad heel happy Focussed! Lekkere uitstraling heeft ze joh!

Hmm dat gras moet ik me dus ook maar in gaan verdiepen.
Dus: jullie zetten je paarden niet op vol voorjaarsgras (met opbouw natuurlijk, zoals bij paarden die niets mankeren) maar wel aangepast qua weidegang? Doet jullie dat allemaal? Dus, strookbegrazing, zorgvuldig opbouwen, graasmaskers etc.? Bekijk je het aan de hand van je paard?

En het gewone voer? Ik lees hier - als ik het goed begrijp - toch wel verschillende meningen wat betreft het gewone voer?
Wat ik erover heb kunnen vinden is dat er bv. in voerpenen veel suikers zitten. Ik gaf Imago een stuk of 7 van die voerpenen per dag maar die heb ik sinds vrijdag niet meer durven te geven...

Of hebben jullie alleen het voer aangepast gedurende de opbouwtijd na constatering Cushing en opbouw medicatie?

Imago is op het moment trouwens wel echt heel erg energieloos en ik maak me toch wel wat bezorgd erom. Zijn benen zijn gelukkig niet zo dik meer maar wat betreft 'werk'...blijft het bij stappen want met draven moet ik hem echt continu in draf houden anders valt hij direct weer terug naar stap; terwijl hij een van zichzelf zéér werkwillig en looplustig paard is. Rijden doe ik op het moment niet eens, heb echt het gevoel dat het te zwaar voor hem is allemaal. Hij is ook echt heel erg mak, maar in de gewone omgang wel attent en speels. Dinsdag (als het goed is, PraScend dan binnen) maar even bespreken met de DA.

Wat mij verder opvalt, zijn de verhalen van mensen die verder persoonlijk niets met Cushing te maken hebben (gehad). Stuk voor stuk beginnen ze over het feit dat "Imago toch niet zo n krullende vacht heeft"? Dat is dan toch blijkbaar wel het meest typerende plaatje dat mensen van Cushing hebben, áls ze er al ooit over gehoord hebben. Op zich wel logisch natuurlijk maar vervolgens laten ze je niet de uitleg afmaken... -O-
Zelfs ik vind het lastig uit te leggen want de meeste mensen haken al af als je over hypofyse begint of beginnen een totaal ander gesprek als ze over 'hormonaal' horen. Jammer dat de meesten je dan niet laten uitpraten.
Lopen jullie daar ook tegenaan? Herkenbaar?

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 22:50

Pandora2 schreef:
@Imago wat betreft je vraag over het voer... Ik heb ze hier sinds begin 2012 allemaal op hooi, strookbegrazing gras ( lang en stengelig ), het supplement formula4feet van Equilife en biergist staan. De merrie met cushing krijgt ook nog Cush X van Hilton Herbs bij. Deze merrie is altijd schrikachtig geweest...na een week of 4 van de cush x bij te geven, is dit wel enorm geminderd, zonder haar looplust tijdens het werk te verliezen.
Dus hier geen krachtvoer meer en geen wortelen...en ik moet zeggen het gaat tot nu heel erg goed voor alle 3 !

Die Hilton Herbs, kan ik hier in Nl. niet zo snel vinden? Waar haal jij het in Belgie vandaan?
Zie wel diverse supplementen op de Paardendrogist staan maar van andere merken inderdaad, speciaal voor Cushing paarden.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 22:55

Bedankt! Ze is niet meer zo mooi als vroeger, maar voor mij blijft ze altijd de mooiste haha.

Ik ben vrij gemakkelijk, hier gaat ze het land op wanneer het land mooi droog is (april meestal) en dan de eerste dag 3 a 4 uur met graasmasker, en de tweede dag uur of 6 a 8... En klaar ben ik met opbouwen. :+
Ik probeer qua gras op te letten op de lengte, niet te kort dus... Voor de rest laat ik het z'n beloop gaan!

Qua voer was ik altijd héél voorzichtig maar ook dat een beetje los gelaten. Naomi staat op rust, dus die krijgt op dit moment hooi + Marstall Force + beetje muesli omdat ze het anders niet opeet.
Eerst ging ik dan ook helemaal een suiker/zetmeel arme muesli zoeken etc. Maar nu koop ik gewoon wat ze lekker vindt. Gaat eigenlijk heel erg prima op die manier.

Als mensen tegen mij beginnen over die krullen vertel ik dat dat ze gemiddeld gezien pas na een paar jaar Cushing krullen ontwikkelen. Meestal snappen de meesten het dan wel! Als ik het helemaal wil uitleggen hou ik het meestal maar op het feit dat haar hormonen helemaal van slag zijn. Inderdaad, wanneer je begint over hypothalamus, hypofyse, ACTH etc. dan haakt iedereen af :+

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 23:04

Haha zo is het, lekker trots blijven op je eigen pony!

En dan heb jij nog mazzel dat je een 'meisje' hebt. Ik heb een ruin, zodra ik over hormonen begon was het 'maar het is toch een ruin, hoe kan dat dan'? :+ Ja nou, daarvoor heb ik ook nog te weinig verstand ervan om dan met een kloppend verhaal te komen, lol...
Maar goed, ook dat zal zijn draai wel vinden.

Ik ga me wel toch verdiepen weer in voer hoor. Heb vroeger zelfs bij het KWPN een complete voermanagement cursus gevolgd maar zonde geweest, want ben alles kwijt hoe het ook alweer zat met de VEP's etc. Dus sowieso interessant om me daar weer in te verdiepen.
Op het moment staat Imago op een mooie muesli van Havens Coolmix dus dat is goed. Even kijken wat ik hem dan op zijn nieuwe stal ga voeren. Naast de Seniores waarvan hij nu dagelijks 1 kg (droog) krijgt en hooi.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 23:18

Wow focussed, wat een gave uitdrukking heeft ze!

Ze doet me heel erg aan Nado denken daarmee, die kan ook zo kijken, op deze foto (2 of 3 jaar geleden) zie je dat een beetje:
Afbeelding

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 23:23

Focussed schreef:
Imago01: Qua weide zou ik ze juist niet zetten op een kale weide of gemaaide weide! Dit met als rede dat kort gras meer gestresst is en daardoor meer fructaan aanmaakt. Het kan dus zijn dat in die korte stompjes meer fructaan zit als in het lange gras! Ik laat mijn paard dus altijd op een weide waar minstens 10 cm gras staat, maar dan wel met een graasmasker of als ze zonder masker staat met strookbegrazing (iedere dag zo'n 5 m2 gras erbij).

Ik wilde deze foto nog even met jullie delen :D Met uitzondering van de berenvacht ziet ze er toch best redelijk uit op dit moment en kijkt ze blij uit de ogen!
[ Afbeelding ]

Ik vind haar nog echt mooi hoor

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 23:31

Imago01 schreef:
Wat mij verder opvalt, zijn de verhalen van mensen die verder persoonlijk niets met Cushing te maken hebben (gehad). Stuk voor stuk beginnen ze over het feit dat "Imago toch niet zo n krullende vacht heeft"? Dat is dan toch blijkbaar wel het meest typerende plaatje dat mensen van Cushing hebben, áls ze er al ooit over gehoord hebben. Op zich wel logisch natuurlijk maar vervolgens laten ze je niet de uitleg afmaken... -O-
Zelfs ik vind het lastig uit te leggen want de meeste mensen haken al af als je over hypofyse begint of beginnen een totaal ander gesprek als ze over 'hormonaal' horen. Jammer dat de meesten je dan niet laten uitpraten.
Lopen jullie daar ook tegenaan? Herkenbaar?

Wat ik van verschiet is dat heel veel mensen uit de paarden en ook uit de hondenwereld, cushing echt niet kennen

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 23:48

@Imago: die producten van hilton herbs bestel ik bij hen zelf in engeland,aangezien er in belgie geen enkele verdeler te vinden is...is wel jammer, want de transportkosten en de banktransfer in pond (ze willen de betaling in pond hebben) verhogen de prijs natuurlijk. Maar aangezien ik heel erg goede ervaringen heb met hun zalf tegen sarcoïden, en tot nu toe dus ook met die cush x...heb ik die extra euries er maar voor over :)
Het voer voor mijn 3 paardjes heb ik begin 2012 dus aangepast omwille van mijn andere merrie ( dus niet die met cushing ) die hoefbevangen was...en aangezien ze bij mij altijd te dik zijn vond ik het nu welletjes geweest en gingen we dus '' back to basics '' ! Was voor mij een hele aanpassing, maar heeft voor mijn paarden alleen maar voordelen!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 10:22

Imago01 schreef:
Die Hilton Herbs, kan ik hier in Nl. niet zo snel vinden? Waar haal jij het in Belgie vandaan?
Zie wel diverse supplementen op de Paardendrogist staan maar van andere merken inderdaad, speciaal voor Cushing paarden.

Het werkzame element in Cush X is Vitex agnus castus. De "Groene Os" heeft pure vitex die net zo goed werkt en makkelijker te krijgen is: Provarium Breeding.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 13:02

@JP zie je al resultaten bij de jouwe met Provarium Breeding?

Inderdaad als het om het werkzame deel gaat dan zou ik gewoon Provarium Breeding kopen, poeder met als enige werkzame stof Vitex Agnus castus of ook wel monnikspeper

Mensen hebben inderdaad bij cushings alleen de krullen associatie. Het enige goede antwoord daarop is dat paarden al 3 jaar rondlopen met cushings voordat ze zulke krullen krijgen en kennelijk zit jij/je paard nog binnen die 3 jaar.

En het "makkelijke" verhaal zonder te veel details; voor de mensen om je heen die niets willen horen over hypofyses ;-) mijn paard heeft een overproductie van het stresshormoon cortisol daardoor raken zijn hormonen helemaal van slag en is hij ook angstiger en depressiever dan normaal.... en hierdoor vallen zijn spieren in en heeft hij minder weerstand waardoor hij gevoeliger is voor problemen aan huid, hoeven, ogen, longen, mond, etc.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 15:40

Waarom mag je de Prascend niet met het voeren geven?

De mijne krijgt een keer per dag vitaminebrokjes + een handje Aspero. Ik geef dan, voor ze de emmer krijgt, uit de hand wat Aspero met het pilletje erop.. Vindt ze geen probleem..
Daarna krijgt ze d'r emmer.. Hooi heeft ze onbeperkt hangen in slowfeeders..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 15:50

Veel paarden worden misselijk door het eten van Prascend, daardoor gaan ze het voer wat je ermee samen geeft combineren en associeren als de boosdoener en ze worden dan heeel erg achterdochtig naar elk voer dat je geeft. Terwijl het natuurlijk voor de oudjes heel belangrijk is om te blijven eten.

Dus het liefst iets gebruiken wat niet hun gewone voer is, maar goed, misschien heb je mazzel en blijft de jouwe het gewoon eten.. Maar het gevaar is er zeker dat ze op een gegeven moment haar eten laat staan omdat ze dat niet meer vertrouwd (en zelfs meerdere dingen die als gewoon eten fungeren laat staan hierdoor al zie ik dat je niet veel verschillends geeft ;-) )

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 15:58

@fargo, inderdaad, dat heeft Gunyah van ons dus ook heel sterk. At niets meer. Ja Bix, maar dat kreeg ze eerst niet. maar dat is het enige voer dat ze op het moment zonder problemen eet.
En Beauty heeft nu ook dus haar banaan die ze niet meer hoeft omdat ik geprobeert had daar het pilletje in te stoppen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 16:28

fargo schreef:
@JP zie je al resultaten bij de jouwe met Provarium Breeding?

Ja, het gaat goed op dit moment - ik denk dat ik de Praescend nog even kan uitstellen.

theo2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:13

Een vriendin van mij is alternatief therapeut en werkt in de omgeving van Barneveld. Zij is op zoek naar een paard/pony met Cushing om deze bij wijze van proef te GENEZEN.
Graag een PB indien men interesse heeft. Ik ben weinig online.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:19

theo2012 schreef:
Een vriendin van mij is alternatief therapeut en werkt in de omgeving van Barneveld. Zij is op zoek naar een paard/pony met Cushing om deze bij wijze van proef te GENEZEN.
Graag een PB indien men interesse heeft. Ik ben weinig online.

Eehm ik neem aan dat je bedoelt te behandelen, want genezen kun je een cushing paard niet.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:25

Theo2012: wellicht kun je wat meer informatie geven. Zoals op welke wijze Cushing kan worden genezen, hoe het werkt, wat de succesratio is, bijwerkingen, aanvullende (wetenschappelijke) literatuur om het geheel te onderbouwen....

Want ik vrees dat zonder die informatie veel mensen denken: "De alterneuten hebben ook het goudmijntje genaamd Cushings gevonden en spelen er mooi op in met veel beloften. Net zoals een tijd terug met de "genezende" therapie tegen zomerexzeem en vergiftiging van JKK". Wat als ik eerlijk ben, was dat het eerste waar ik aan dacht.

theo2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 19:02

Het is een onderzoek naar de mogelijkheid van totale genezing van Cushing. Degenen die nu al stellen dat dit niet kan, zijn wel erg snel met hun oordeel, als het tegendeel nog niet vaststaat.
Er is dus nog geen succesratio, want het is een onderzoek. Lukt het niet, dan is dat jammer.
Maar lukt het wel, dan zijn er heel veel paarden, honden en mensen bij gebaat.
Niemand hoeft eraan mee te doen. Maar veroordeel het niet voordat vaststaat of het kan of niet.
Ik heb het een en ander gelezen op Bokt en er zijn mensen die erg snel hun oordeel klaar hebben, terwijl dat niet is gebaseerd op feiten, maar op veroordelen.
Verdere info uitsluitend onder PB. Ik ben geen forummens. Ik laat mensen graag in hun waarde.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 19:13

Welke therapie wordt er onderzocht dan? Lijkt mij toch wel erg belangrijk om te weten waar je je paard aan gaat blootstellen.

En eventuele verdere literatuur zou ook fijn zijn. Immers je stelt dat er een patiënt genezen gaat worden. Lijkt me dat je het dan dus al vaker hebt gedaan, of baseer je deze voorspelling op theorie? Zo ja, ben ik erg benieuwd naar deze theorie. (Normaliter: geen hypothese zonder theorie).