[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mayaki

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 14:01

XxSultanxX schreef:
hoe zit die met de hals dan ?

Ik heb een New Forest, van 1.52, hij past ruim bij mijn pony, verder kan ik het natuurlijk ok niet echt voor jou beoordelen..

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 14:40

Anna14 schreef:
XxSultanxX schreef:

Ik heb een New Forest, van 1.52, hij past ruim bij mijn pony, verder kan ik het natuurlijk ok niet echt voor jou beoordelen..

De Everline heeft een hele grote, lange en ruime hals die heel goed blijft zitten.... Ideaal!! Ja

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 16:21

XxSultanxX schreef:

Citaat:
De Everline heeft een hele grote, lange en ruime hals die heel goed blijft zitten.... Ideaal!! Ja

Die ervaring heb ik ook met de Everline!!

Edit: al die quotes...

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 18:47

ik heb een vraag Clown

ik had van de week zo'n masker/kap gekocht voor bij de exceemdeken,maar denk je dat ik snap waar je al die klikdingen aan vast moet maken? Clown

er zitten er 2 aan de onderkant, en eentje achter die over de nek volgens mij via de rug ergens wordt vastgemaakt.
maar ja.. WAARAAN maak ik ze vast?

bij de rug zitten wel die lijnen waar dat buikstuk/flap doorheen kan, maar die kan ik nergens openen, en dat lange ding van de kap moet ergens duidelijk omheen wat open en dicht kan Nagelbijten / Gniffelen

wie ooh wie vertelt me waar de boel aan vast moet?
bij voorkeur met plaatjes wegens het blondgehalte hier? Knipoog

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 21:34

AngelsDitch schreef:
Ik wil die van mij ook graag de eczeemdeken opleggen... ook omdat de temperatuur wat gaat stijgen... maar heeft iemand een tip?

Mijn meisje staat namelijk nog onder haar winterdeken omdat ze geschoren is... hoe pak ik dat dan aan?

Ik heb hem gewoon onder de winterdeken gedaan. Die ga ik nu langzaam afbouwen, ben al naar een dunnere gegaan. Als de temp blijft stijgen, doe ik er eerst een ongevoerde regendeken overheen en ten slotte niets meer.[/quote]

Zou ik de eczeemdeken ook over de andere deken kunnen doen, in plaats van eronder?

Mijn eczeem deken is namelijk iets aan de ruime kant, als ik hem onder mn andere deken doe, dan gaat het zo opkroppen denk ik.[/quote]

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 21:58

Lowara schreef:
ik heb een vraag Clown

ik had van de week zo'n masker/kap gekocht voor bij de exceemdeken,maar denk je dat ik snap waar je al die klikdingen aan vast moet maken? Clown

er zitten er 2 aan de onderkant, en eentje achter die over de nek volgens mij via de rug ergens wordt vastgemaakt.
maar ja.. WAARAAN maak ik ze vast?

bij de rug zitten wel die lijnen waar dat buikstuk/flap doorheen kan, maar die kan ik nergens openen, en dat lange ding van de kap moet ergens duidelijk omheen wat open en dicht kan Nagelbijten / Gniffelen

wie ooh wie vertelt me waar de boel aan vast moet?
bij voorkeur met plaatjes wegens het blondgehalte hier? Knipoog

heb je ook de pagony?
ik zat me dat nl ook af te vragen.. volgens mij willen ze dat je die lusjes der zelf opnaait ofzo. ik vond het ook maar vreemd.

verder zit de pagony bij mijn fjarabier als gegoten! het ziet er helemaal niet raar uit, terwijl ik zo'n deken bij de meeste paarden vaak wat raar vind staan, maar hem zat het als een tweede huid. de kleur lijkt wel wat op zijn kleur dus vanaf een afstand lijkt het alsof hij helemaal geen deken op heeft.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 22:03

volgens mij heb ik inderdaad de pagony.
maar heb de kap en deken wel apart in verschillende winkels gekocht.
zou ik 2 verschillende merken hebben en dus 2 niet passende stukken? Nagelbijten / Gniffelen

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 22:05

nee hoor, ik heb hetzelfde probleem en ik heb ze beiden bij divoza gekocht. ik zat vandaag ook me af te vragen hoe het zou moeten.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 09:44

Aline4 schreef:
Niet dat het belangrijk is ofzo, maar Boerenbond en Welkoop zijn wel dezelfde franchise. Vallen allemaal onder Agri Retail. Op wat kleine uitzonderingen na, bieden ze ook dezelfde producten aan.

Hoi,

Het is al weer een wat ouder bericht maar ik ben even van een paar weekjes aan het bijlezen Knipoog
Bij deze toch nog even een reactie

Bij de Welkoop kost 25 kg. Magnesiumoxide 15,95 euro
Bij de Boerenbondwinkel waar ik net afgelopen weekend weer gehaald heb 8,50 euro.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 10:36

XxSultanxX schreef:
ik heb alleen nog geen eczeem deken , weet echt niet welke ik moet nemen ...
vorig jaar had hij die van ooteman op , maar die zat hellemaal niet mooi ...
als ik weer kwam was hij hellemaal afgezakt en hing hij achter op zijn spronggewricht Verdrietig
een maat kleiner paste hem weer niet ..
hij is zo 1.60 en is wel aardig breed , beetje een Quater bouw .
185 is te klein voor eczeem deken en 195 zakt af , maar als ik hem op doe ligt hij opzich wel mooi ...

wie weet mischien een deken die ik wel zou kunnen proberen ?

Boett heeft een maat speciaal voor korte, brede kleine paarden. Ik heb 'm ook voor die van mij; ligt goed, hoewel ie nog steeds aan de lange kant is.
Als je paard echt afwijkende maten heeft, kun je de Boett op maat laten maken.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 10:47

ik heb zelf die van ooteman en flink op de groei gekocht.
dus mjah.. het is een flinke slobberende deken bij de benen,maar hij werkt wel Ja
( en mijn merrie kan nog minimaal 15 cm groeien eer die deken te klein gaat worden Clown )

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 10:56

Bij de Pagony moet je zelf even naaien als je de hoofdkap eraan vast wilt maken.
Heb ik vorig jaar ook gedaan. Naald en draad en dat klipjes ding vastgenaaid richting de schoft aan de binnenkant. Helaas bleef de hoofdkap niet zitten bij Otello, dus doen we niet weer.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 10:58

Lowara schreef:
volgens mij heb ik inderdaad de pagony.
maar heb de kap en deken wel apart in verschillende winkels gekocht.
zou ik 2 verschillende merken hebben en dus 2 niet passende stukken? Nagelbijten / Gniffelen

hihi, ik heb ook de pagony. pokkeding om door te hebben hoe hij op moet, maar het is me gelukt. ik weet nu hoe die op moet! ik heb er ooit een topic over geopend met foto`s ook en daar staat een hoop uitleg in. moet je even de zoekfunctie gebruiken en zoeken op pagony, auteur: ikenindi

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:03

Nicole10 schreef:
Ik heb het volgend voer advies gekregen via de mail:

Met name koper zink en selenium spelen een rol bij het voorkomen van zomereczeem. Marstall EXzem is speciaal ontwikkeld voor paarden die met dezeproblemen kampen. 1 kilo per dag naast het gewone krachtvoer zorgt in iedergeval voor voldoende koper zink en selenium in de juiste verhouding. Daarnaast is het aan te raden een voer te geven dat weinig toegevoegdesuikers bevat bijvoorbeeld Cornmuesli van Marstall.

Is er iemand (henny??) die hier reactie op kan geven. Ben heel benieuwd Knipoog

Edit: ik heb ze overigens al wel terug gemaild met de mededeling dat ik heb gehoord dat in excem melasse zit en dat dat ook niet goed is..

Vooral Zink is ontzettend belangrijk bij eczeempaarden. Daarnaast Magnesium, Koper en inderdaad ook Selenium en Vit. E.

Melasse is een beetje een moeilijk verhaal.
Melasse kan zelfs in geringe hoeveelheid een probiotische werking hebben.
Daar heeft op de site van Hippolyt eerder een stuk gestaan.
Ik zal wel eens gaan zoeken want het is al een tijdje terug dat het er op stond.
Echter je hebt div. melassesoorten.
Het kan oa. uit rietsuiker en suikerbieten getrokken worden.
Wat het verschil tussen deze 2 is weet ik niet.
Wel dat een teveel aan melasse nooit goed is.
En wat vaak vergeten wordt is de zetmelen.
Daar wordt een groot deel omgezet in enkelvoudige suikers. Dus ook van die kant krijgt een paard suikers binnen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:05

AngelsDitch schreef:
Ik heb ook gehoord dat er in brokken ingredienten zitten die niet goed zij nvoor eczemers. Voornamelijk omdat alles in een brok geperst zit en dat alleen door melasse aan elkaar kan blijven zitten. Die melasse is suiker... en dat is voor eczemers niet goed.

Ik ga over op een granenmix zonder bix

Even een tip.
Check of de granenmix inderdaad puur is of bewerkt met soya olie vanwege een mooiere glans van de graankorrels.
Onze ervaring is dat veel eczemers extra jeuk krijgen door de soya.

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 11:22

ikenindi schreef:
hihi, ik heb ook de pagony. pokkeding om door te hebben hoe hij op moet, maar het is me gelukt. ik weet nu hoe die op moet! ik heb er ooit een topic over geopend met foto`s ook en daar staat een hoop uitleg in. moet je even de zoekfunctie gebruiken en zoeken op pagony, auteur: ikenindi

[SV] wie helpt? pagony eczema...hoe aan doen???

deze bedoel je denk ik!
dank je wel, erg verduidelijkend.
bij mijn paardje zit de deken veel strakker trouwens, hoewel ik niet het idee heb dat ie te klein is en zijn bewegingsvrijheid belemmerd. ik zal in het weekend eens foto's maken.
het halselastiek vind ik trouwens wel wat aan de strakke kant. ik ga in de pauze eens hier naar het naaiwinkeltje om te kijken of ze daar elastiek verkopen dan ga ik het een beetje aanpassen.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 14:31

wie heeft zijn deken al om?

Femkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:19

booster schreef:
wie heeft zijn deken al om?

dat was ook mijn vraag , ik ga denk ik deze zomer een vliegendeken met een super dun zomerdeken erover heen doen want al die vliegendekens gaan zo snel kapot bij mij, Bloos

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:23

Ik heb de deken dus afgelopen weekend om gedaan. Ze was wat rillerig met haar huid. Heb er een ongevoerde regendeken over heen gedaan.

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:36

De pagonie deken heb ik ook.. Na 3 dagen al kapot getrokken door zijn weidemaatje Boos!
Iemand die een deken heeft die wat steviger is ?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:42

nee tegen slopende weidemaatjes is niks bestand Knipoog

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 16:46

Ik heb de Equi-Theme, stevige deken! Ik had eerst een flubberige bruine,.. Maar die was zo kapot, ik kan niet zeggen dat hij door weidemaatjes niet kapot gaat, maar hij is echt stevig.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 17:15

Hallo allemaal,

ik heb een hele poos terug hier een berichtje geplaatst, maar daarna eigenlijk niet meer gelezen Bloos

Ik heb een poosje geleden al een eczeem deken gehaald, bij de divoza, de pagony (hoorde van iemand dat een vriendin die ook had voor haar paarden en dat hij erg goed was). Toen ik hem ging passen dacht ik ook: Oh mijn god, hebben ze er een gebruiksaanwijzing bij gedaan? Maar ik wist gelukkig hoe hij normaal zit, dus dat is me wel gelukt Lachen

Alleen heb ik nog een paar vragen.

Ik zag een paar dingen voorbij komen dat jullie bepaalde dingen voeren. Maar waarom precies? Helpt dat juist om de vliegen weg te houden of om de jeuk tegen te gaan?

En deze zomer gaat hij helaas niet 24/7 naar buiten, maar komen de paarden zoals het nu lijkt 's nachts naar binnen. Kan ik zijn eczeem deken dan oplaten in stal? Of moet ik zijn deken 's ochtends omdoen en 's avonds op stal weer af doen?
(Hij staat in een grote loopstal met een paar andere paarden, het is in een schuur waar eigenlijk altijd de deuren open staan. Behalve als het heel koud is of tocht.)

Wie o wie weet wat ik het beste kan doen?

Hij had toen ik hem net kocht (vorig jaar juli), niet extreem veel last, ik waste zijn manen en staart ongeveer 1 keer in de week met Derma-schampoo. Zo was het goed uit te houden voor hem.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 17:17

fructaan schijnt invloed te hebben op de mate van eczeem. eiwit en/ of suikers ook. maar niets is zeker geloof ik...

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 17:35

@kaatje89, ik heb mijn paarden ook altijd 's nacht binnen staan. Ik doe hem dan de deken af en heb ook de luiken enz. open. Je moet zorgen dat er geen licht is, want daar komen de knutjes op af.