[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

FCSA

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 16:13

Trouwens, de mijne heeft ook een vieze koker kwam ik achter. Dat schijnen meer headshakers te hebben, he?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 17:02

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 17:17

FCSA schreef:
[Interessant dit! magnesiumtekort van mijn paard past goed in dit beeld.. Ik was gister met hem wandelen en toen wilde hij bij een nieuw aangelegd park (alles was nog zand) per se het zand van de grond likken. Duidelijk dus dat hij het e.e.a. tekort komt.

Het kan ook heel duidelijk op een maagprobleem wijzen..... 'zand schuurt de maag' zeggen ze ook wel.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 17:17

FCSA schreef:
Trouwens, de mijne heeft ook een vieze koker kwam ik achter. Dat schijnen meer headshakers te hebben, he?

Heeft met afvalstoffen te maken. Niet persé HS gerelateerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 17:43

Nou veel paarden hoor, de natuur houdt het niet meer schoon omdat ze niet dekken......afvalstoffen is wel ver gezocht....

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 20:49

ik wou hierover net een topic openen, maar zag toen dat er al 1 was.
Daarom zal ik mijn vraag hier maar even stellen. Mijn merrie schudt ook enorm veel met haar hoofd, tot vorige week had ik eigenlijk nog niet nagedacht of dat normaal was of niet ( ze doet het al van het begin dat ik haar heb ). Tot iemand me aansprak dat ze wel eens het headshaking syndrom zou kunnen hebben.
dus bij deze heb ik haar vorige week maar even gefilmd terwijl ze het deed en zou hierover graag jullie mening horen :)

http://www.youtube.com/watch?v=keLPU3AiaQU

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 21:20

Ik vind het er niet uitzien als headshaking syndrome eigenlijk. Zoek maar eens op youtube naar filmpjes: hs is meer een 'elektrische' richting de borst. Ik zou niet weten wat het is dat de jouwe doet, misschien een soort overspronggedrag?

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 21:22

Ja ik had al filmpjes bekeken, en het leek er inderdaad niet zo heel erg op, maar ik zou echt niet weten wat het anders kan zijn, daarom wou ik het hier eens tonen. Hoe bedoel je overspronggedrag?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 21:23

Is het de Arab uit je profiel? Ik geloof dat Arabieren sowieso meer 'praten' met hun hoofd- en halshouding. Misschien eens vragen in het arabieren-topic?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 21:23

maaike1994 schreef:
Ja ik had al filmpjes bekeken, en het leek er inderdaad niet zo heel erg op, maar ik zou echt niet weten wat het anders kan zijn, daarom wou ik het hier eens tonen. Hoe bedoel je overspronggedrag?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Overspronggedrag

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 21:25

nee het is geen arabiertje, dit is mijn draversmerrie :)
bedankt voor de link!

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 00:01

Beste luitjes ;) ..

Ik zal nog even verslag uitbrengen. Ik heb niet zoveel tijd en fut gehad, vandaar.. Zal het nu nog even doen :) ..

Eerst even van vandaag, want ik ben weer terug geweest bij Eric Laarakker & Thomas Nespor met ´t /3 . En Wolin is voor meer dan 50% verbeterd, wat ze hebben kunnen meten bij haar :D . Ik had dit al wel gemerkt, aangezien ze het met eten gewoon vrijwel niet meer doet. De grootste penen kon ze in happen en er kwam geen reactie.. Eric drukte op de plaats waar de trigeminus loopt en ze reageerde nu helemaal niet meer zo heftig als de vorige keer. Het komt bij Wolin echt door herpesvirussen. Een soort is bijna helemaal weg, maar het Rhinovirus had ze nog wel sterk. Dit hebben bijna alle paarden en blijft een moeilijk punt, aangezien het in voor en najaar extra sterk de kop op steekt.
Wolin is nu ook verder door Thomas nagekeken en hier en daar had ze wat blokkades, onder andere haar atlas (wat ik al vermoedde), haar cervicale wervels 3 en 4, schoft en onderrug, en dat zijn de bekende plekken bij haar, niks nieuws onder de zon. Dit heeft Thomas behandelt en met name bij de schoft reageerde ze echt heel erg fel! Thomas legde ook nog het bekende verhaal uit, wat de atlas met de lymfen doen en de lymfen met de weerstand :) . Voor Wo komt het daardoor wel op z´n plek. Toen ze de ´deken´ opkreeg, geen idee wat ze eigenlijk precies doen met die deken :o? , stond ze lekker te slapen en op rust. Eric heeft haar nog een keer behandelt/ingespoten met Traumeel op de plek van de Trigeminus, en wat andere componenten en een beetje eigen bloed. Over 5 tot 7 weken weer terug :) .. Ze waren allebei erg blij met de verbetering! Nu eerst weer bitloos (sidepull) oppakken, over een week of wat en dan langzaam aan weer met bit.. Ik moest Wo ook met een oefening de hals laten strekken naar beneden. Ze staat sindskort weer even op het land en kan dus ook lekker de hals naar beneden strekken :) .

Woensdag was Maaike langs geweest bij ons en dat was anders dan ik verwachtte! ;) We deden nog geen oefeningen, aangezien Wolin eerst in balans moet zijn, we hebben het over het inrijden gehad en ik weet niet heel goed hoe dat bij Wolin gegaan is, maar ik heb wel vermoedens, wetende wie haar ingereden heeft... en achteraf hoorde ik ook dat ze een schoft -of schouderkneuzing heeft gehad door een verkeerd zadel. Daar waar het ortho-sympatische stelsel loopt, wat een belangrijk gebied is waar zenuwen lopen die seintjes terugsturen naar de hersenen (Maaike, correct me if I´m wrong..).
Maaike heeft Wolin nagelopen, waarbij Wolin echt zowat stond te slapen. Op bepaalde plaatsen kon ze merken dat het toch pijnlijker was. De schoft en de onderrug, oftewel de overgangsgebieden. Ik heb wat ´grondoefeningen´ gekregen om mee aan de slag te gaan.
Ik vond het erg bijzonder en was vooral ook een beetje overbluft, ik was ook wel emotioneel :o . Je wilt je paard zo graag helpen, maar het frustreerd als je hier zelf niet de handvatten voor hebt of soms stil blijft staan, Terwijl je beide graag wil.. Dat benoemde Maaike ook. We wachten allebei op elkaar, soort van..
Ik ben echt allergisch voor een ongelukkig paard en kan, als ik zie dat het wat minder gaat met mijn paard, ook door van slag af zijn (momenteel ook niet een echt fijne thuissituatie, wat natuurlijk ook parte speelt).. ..
Ik zal er altijd alles aan doen om mijn paard happy te houden, Wo is niet voor niks op m´n pad gekomen en ben echt stapelgek op haar! <3 Ben benieuwd naar de volgende keer! :)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 00:06

Hey WL, wat fijn om te horen hoe het allemaal is gegaan! Was benieuwd. Goed dat Wolin zo is opgeknapt en dat ze haar weer op verschillende manieren behandeld hebben. Leuk ook om te horen hoe de les met Maaike was. Wat voor grondwerk doe je nu om haar in balans te krijgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 07:28

Zo heb ik ook nog nooit gezien, ik denk dan ga eerst de kiezen na laten kijken door een goede tandarts, kennenlijk zijn er toch veel paarden met kies/wortel problemen...mijn paard is heel erg opgeknapt, bijna niet meer, heel,soms een tic..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 08:26

@ FCSA, hoe oud is dat bericht? Faram schudde nl nog bij de oude stal, en we staan nu al vijf jaar hier. het schudden van hem is zo'n 6 jaar geleden. bij Faram is het helemaal weg, nooit meer problemen gehad na die tijd. en Zned dus ook niet, hij heeft er dit jaar welgeteld twee dagen een beetje last van gehad, verder niet. ik heb dus goede hoop dat het ook bij hem weg zal blijven verder.

die TMJ klinkt interessant. de behandelingen die er onder andere gegeven worden bewerkstelligen een bepaalde ontspanning, de tandartsklem veroorzaakt juist (extreme) spanning op het gewricht. mijn paardentandarts zet de klem er zo min mogelijk op en zet hem ook zo min mogelijk open, waardoor de spanning zo laag mogelijk blijft. wellicht dat dat verschil maakt? ik weet in ieder geval wel dat Faram, die ooit écht bang was van de tandarts, met deze tandarts na de behandeling nieuwsgierig over het deurtje staat te kijken naar de volgende patiënt.

die rare kaakbeweging ziet er ook echt uit alsof ze de kaak proberen los te maken vind ik. Zneddie doet dat voornamelijk na het eten. wel minder en minder trouwens. ik heb echt het idee dat dat te maken heeft met spanning/ stress bij hem, zoals zoveel dingen eigenlijk. en zolang dat beter en beter gaat (het ontstressen op zich), worden de klachten minder en minder. HS is nul, en ik krijg hem steeds sneller, makkelijker en langer in een échte, diepe ontspanning.
met de tanden over de rand schrapen doet/ deed Zneddie ook, maar alléén als hij niet ontspannen is. ik raak er meer en meer van overtuigd dat een hoop problemen gewoon stressgerelateerd zijn, psychisch dus, en ook als zodanig moeten worden opgelost. bij een paard hangt alles veel sterker met elkaar samen dan vaak gedacht wordt, een paard toont met zijn lichaam hoe hij zich voelt.
overigens is Mg ook van invloed op stress, bijvoorbeeld. op druk rijden, maar ook 'gewoon' focus op het hoofd kan voor een paard een hoop stress creëren. paarden focussen zelden of nooit op elkaars hoofden, terwijl mensen hun paard bijna altijd aan het hoofd aanspreken. we praten letterlijk tegen het hoofd, laten door het hoofd te willen aaien onze affectie zien, etc. etc., en we graaien ernaar bij het aandoen van halsters of hoofdstellen ipv het paard zijn hoofd zélf te laten geven. een dergelijke focus op het hoofd, en gebruik van impulsen naar het hoofd, is roofdierengedrag, en zéker geen paardengedrag! een paard zal dit instinctief oppikken, ook al weet hij dat je niks kwaads in de zin hebt, en zal zodoende stress ervaren.
daar komt kopschuwheid vandaan, maar ook problemen met het aandoen van halsters en hoofdstellen. dit is iets wat je moet oplossen met een stukje 'relatietherapie' met je paard. alleen als hij zich écht kan geven (en dat moet je verdienen, bepaalde delen van het hoofd zijn voor een paard gewoon de meest intieme plekken om aan te raken etc., en die geven een hoop paarden echt niet weg aan zomaar iedereen), en je rekening houdt met zijn prooidier-achtergrond, kan zo'n paard echt ontspannen. niet alle paarden zijn er overigens heel gevoelig voor, je ziet de signalen wel bij bijna ieder paard, maar bijv. mijn Zneddie is hier veel gevoeliger voor dan Flicka.
dus je kan nog zoveel massages en andere ontspannende dingetjes doen, als je vervolgens zelf steeds weer 'in the face' van het gevoelige paard zit, komen de problemen onherroepelijk weer terug. een paard kan zijn instinct nl niet veranderen.

@ ellepel, rechter onderbuik is blinde darm. daar zitten ook de meeste 'krampjes en koliekjes'. wel iets om in de gaten te houden dus, als dat gevoelig is. toen Faram zandkoliek had stond zijn blindedarm helemaal bol en was zwaar pijnlijk.

@ singasong, luchtzuigen is o.a. een stereotiep gedrag dat voortkomt uit (emotionele) stress, zo blijkt uit onderzoek. maagklachten, gapen, luchtzuigen hebben diverse verbanden met elkaar, waarvan stress er één is.
je schrijft, 'een paard dat vaak gaapt en luchtzuigt is meestal een paard met maagklachten', en dat klopt helemaal. de óórzaak echter van die maagklachten... en wat was er eerder, de kip of het ei?

ik kom later nog terug op de rest, moet nu weg!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 08:38

Leuk om ook van jou weer te horen! Echt fijn dat het zo goed gaat met je paardjes. Ik geloof ook sterk in de stresshypothese. Ik had het er toevallig eergisteren met Maaike over. Dat mijn paard zijn kaak en eerste deel vd hals zo vastzet, komt waarschijnlijk door stress. (Ik heb zelf ook veel spanning op mijn kaken overigens en slaap met een knars-bitje - over spiegelen gesproken..) Ik merk ook dat ik hem met rijden door het schudden heen kan krijgen als ik hem heel lang en laag rijd en veel tegen hem praat zodat hij zich ontspant.

Ben ook met die Engelse onderzoekers in overleg (net als Ellen), zij focussen op het Mg tekort door verslechterde opname, veroorzaakt door calcium/kalium.

Heb toevallig net gisteren Horse in hand van Irwin gekeken. Super interessant! Ik vrees dat ik inderdaad best vaak 'pushing pressure' in die no-go zone geef, ga daar eens op letten :o
Laatst bijgewerkt door FCSA op 08-05-12 08:56, in het totaal 2 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 08:47

maaike1994 schreef:
ik wou hierover net een topic openen, maar zag toen dat er al 1 was.
Daarom zal ik mijn vraag hier maar even stellen. Mijn merrie schudt ook enorm veel met haar hoofd, tot vorige week had ik eigenlijk nog niet nagedacht of dat normaal was of niet ( ze doet het al van het begin dat ik haar heb ). Tot iemand me aansprak dat ze wel eens het headshaking syndrom zou kunnen hebben.
dus bij deze heb ik haar vorige week maar even gefilmd terwijl ze het deed en zou hierover graag jullie mening horen :)

http://www.youtube.com/watch?v=keLPU3AiaQU

dit is zeker geen headshaking!

de beweging die dit paard komt voort uit onvrede of ongeduld :j
het paard voelt zich op dat moment ongeduldig ergens over en uitdat door deze draaiende beweging met het hoofd te maken.
zoek dus uit waarom je paard dit doet.
ik zie net dat het en dravertje is?

haha,dit is heel typisch gedrag voor dravers. :D
(ik heb ze zelf ook gehad vandard at ik het ken)
ze doen dit vaak omdat ze dus meer eten willen,meer bewegen etc..
puur een uiting van onvrede/ongeduld.denk dat bij dit filmpje je haar uit die ruimte haalt dat ze meteen stopt met dat draaien.

je ziet het ook vaak als ze net buiten gezet worden ,dan lopen ze al draaiend met het hoofd door de wei.
niks om je druk over te maken, zorg er wel voor dat je je dier dus blijft uitdagen,
genoeg voer,genoeg beweging en afleiding,dravers zijn hele slimme paarden :j

en topics:
[DRS] Draver slaat veel met hoofd... Probleem?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 08:58

merrieveulen schreef:
@...@ singasong, luchtzuigen is o.a. een stereotiep gedrag dat voortkomt uit (emotionele) stress, zo blijkt uit onderzoek. maagklachten, gapen, luchtzuigen hebben diverse verbanden met elkaar, waarvan stress er één is.
je schrijft, 'een paard dat vaak gaapt en luchtzuigt is meestal een paard met maagklachten', en dat klopt helemaal. de óórzaak echter van die maagklachten... en wat was er eerder, de kip of het ei?

Er zijn talloze oorzaken op te noemen. Waaronder ook bacteriën die de overhand krijgen en klachten veroorzaken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 09:05

wolinlotte:
heel herkenbaar dat stukje waarin je zegt dat je allergisch bent voor een ongelukkig paard.
dat heb ik dus ook,trek me daarom dus veel te veel aan van andermans paarden en zo zit je met een flinke last.
( als ik de lotto win begin ik een stal met zielige paarden :P )
en dat is niet bevorderlijk als je een poownie zoals appie hebt want die pikt mijn negatieve gedoe weer op en word daar zelf dan ook weer naar van :\

merrieveulen:
de laatste tandarts die bij appie is geweest heeft bij hem juist de klem er af gehaald.
appie wer echt pisnijdig met dat ding om en die tandarts had dat gelukkig door.
dus klem er af en hij heeft zo verder gevijld..
toen was ap dus wel ontspannen en ging het prima
.
en ik had inderdaad ook al gezien dat de blindedarm op die plek zit.
maar ben er met mijn handne overheen gegaan en toen reageerde appie helemaal niet.
ik houdt het wel in de gaten hoor,wil mijn kereltje nog niet kwijt!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 11:23

Nog een vraagje: ik was gisteren aan het rijden en hij schudde totaal niet in stap en draf. Om hem een pauze te geven (hij is nog jong) liet ik hem even stilstaan, hij draait dan vaak zijn hoofd naar achter om rondom het bit, onder de bakstukken en op zijn neus gekriebeld te worden. Bij de eerste stap die we weer zetten begon hij meteen heel heftig te schudden. Jullie een idee hoe dat kan komen? Zou er toch een bepaald triggerpoint zijn van bv het hoofdstel?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:55

Zou kunnen, ik zag van de week weer op Bokt een hoofdstel dat die triggerpoints uit de weg gaat. Hoe heet het ook al weer ..... Ligt in ieder geval een heel eind achter de oren plus de riempjes niet over het TMJ gewricht heen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:00

voila :

Afbeelding

Afbeelding[/quote]

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:14

Hey wat goed. Weet je een naam?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:15

Dyon of dy'on, wel heel duur ....

FCSA