[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

streep

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 10:24

Ervaring voer gevraagd. Mijn paard 20, jaar KWPN-er is vorig jaar hoefbevangen geweest. Ik ben toen over gegaan naar het voer Vitalbix. Nu staat ze weer al een tijdje in het werk maar ik merkte dat ze afval. In overleg met Vitalbix heb ik diverse combinaties van hun voer geprobeerd met luzerne en olie erbij etc. Maar ik heb niet het idee dat het echt werkt voor haar. Ik geef nu sinds een maand fibre beet extra en ik zie dat ze dit lekker vind en ook dat ze aankomt. Ze heeft onbeperkt goed hooi maar deze dame eet alleen als ze honger heeft en als ik meer geef laat ze het liggen. Nu ben ik benieuwd of jullie ervaringen hebben met ander voer wat laag in suiker en zetmeel is maar wat wel energie geeft voor een sportief paard.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 11:57

Kijk eens naar vital style weight and condition of vital style active en protein.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 12:23

Combinatie aan moeten komen met laag suiker en zetmeel gehalte vond ik best lastig. Ik probeer meer eiwit toe te voegen.

Amber is in het verleden bevangen geweest en heeft al jaren ppid. Daardoor valt ze snel af, vooral qua bespiering. Ze kreeg voorheen senioren priores maar dat moet lang weken. Dus nu krijgt ze crumbs van havens die ik meng met een grasbrok. Ongeveer gelijk qua voedingswaarde maar dat hoef je maar 10 minuten te weken. En als ze teveel afvalt dan zet ik haar op bodybuilder van mijten. Dat heeft wel een hoog zetmeelgehalte, maar ze doet het er goed op.

Hans ging super goed, maar die staat helaas toch weer bevangen. De dierenarts denkt door de kou. In het nieuwe jaar iig foto's maken op de kliniek om de schade te kunnen bekijken. Ben er goed ziek van.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 12:24

Ah, wat balen.
Winterbevangenheid is inderdaad wel een ding.

Voor aankomen zou ik ook kijken of je het ruwvoer kunt verhogen, aangenomen dat het ruwvoer is met laag suiker.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 22:20

Ze kunnen ook echt van de kou slecht worden, en opknappen als je ze warm zet, het warmer word of ze inpak.

Pony van een klant toonde met iedere vorst bevangen, maar zodra die dan in een flink opgestrooide (pot)stal ging met een deken er op werd die met een paar uur een stuk beter. Pony loopt normaal 24/7 buiten met schuilstal. Nu heeft ze woensdag schoenen aangekregen en een deken op, en niets aan de hand.

Bij een andere klant, pony ook bevangen met kou, ook een 24/7 buiten shet, die schoenen aangegeven, deken op en de eerste dag ook nog peesbeschemers om. Daar was na een paar uur niets meer aan te zien. Puur een reactie op de kou dus. Die is daarna bij vorst altijd preventief op schoenen gegaan en een deken op. Daarna nooit meer last gehad.

Het is natuurlijk niet altijd het antwoord.
Maar als ze bij een klant met vorst in eens zo slecht worden raad ik altijd eerst aan in te pakken(ook pony's die met een dikke vacht zonder deken lopen) en het een paar uur aan te kijken. Hoefbevangenheid wil je niet te lang wachten met de dierenarts, maar inpakken/warm zetten en een paar uurtjes aankijken kan wel een duur bezoekje schelen is mijn ervaring.

Raken ze met vorst voor het eerst bevangen is het een ander verhaal, dit is echt voor de pony's die al schade in hun hoeven hebben.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 23:05

Hier is het met Banjer ook in deze tijd altijd lastig, niet in de zomer (staat niet op het gras etc)

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 23:04

streep schreef:
Ervaring voer gevraagd. Mijn paard 20, jaar KWPN-er is vorig jaar hoefbevangen geweest. Ik ben toen over gegaan naar het voer Vitalbix. Nu staat ze weer al een tijdje in het werk maar ik merkte dat ze afval. In overleg met Vitalbix heb ik diverse combinaties van hun voer geprobeerd met luzerne en olie erbij etc. Maar ik heb niet het idee dat het echt werkt voor haar. Ik geef nu sinds een maand fibre beet extra en ik zie dat ze dit lekker vind en ook dat ze aankomt. Ze heeft onbeperkt goed hooi maar deze dame eet alleen als ze honger heeft en als ik meer geef laat ze het liggen. Nu ben ik benieuwd of jullie ervaringen hebben met ander voer wat laag in suiker en zetmeel is maar wat wel energie geeft voor een sportief paard.

Geen aandelen! Maar ben echt te spreken over Pavo Ease & excel. De Performance voer ik er soms een paar dagen voor een wedstrijd bij. Niet veel.
Afbeelding

Van de Vitalbix kakte onze pony helemaal in. Dat was geen goede match.

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 20:32

Even een mini-update; Sinds 4 dagen de buut aan het afbouwen (eerst in de avond de helft), morgen weer overleg. Staat nu zo'n 1,5 week ook op plakbeslag en ik zie mijn pony weer mooie ruime passen maken zonder ongemak. Ik zag dat iemand hier de Detox kuur gebruikte, die heb ik ook in huis gehaald. En ook net wat warmer ingepakt dan normaal.

@capopjekop; Heel veel sterkte! Ik duim dat hij snel opknapt!

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 20:37

Superfijn!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 12:28

LienC schreef:
Even een mini-update; Sinds 4 dagen de buut aan het afbouwen (eerst in de avond de helft), morgen weer overleg. Staat nu zo'n 1,5 week ook op plakbeslag en ik zie mijn pony weer mooie ruime passen maken zonder ongemak. Ik zag dat iemand hier de Detox kuur gebruikte, die heb ik ook in huis gehaald. En ook net wat warmer ingepakt dan normaal.

@capopjekop; Heel veel sterkte! Ik duim dat hij snel opknapt!

Ik zou nog even wachten met detoxen. Er komen zoveel stoffen vrij om uit te scheiden, net nu er al veel te verwerken is is het lichaam van je pony.

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 14:48

Ja, voor na de afbouw :))

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 15:36

Ik kom mij helaas ook weer melden.
In 2023 al lang getobt met onze shet maar nu helaas weer bevangen, door white line disease.
Weer gepruts met medicatie (kieskeurige eter) en een sippe pijnlijke dame :(:)

Ze staat nu in een box van 3x3.5m met vlas zodat ze lekker kan liggen en op de gemak kan eten. Normaal staat ze in een kudde van 3 bij een dpony en een epony maar ze is onderdanig dus werd constant weggejaagd bij het eten, arm ding.

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 16:30

Sterkte! Wat ontzettend rot..

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 17:32

Ah bah, wat vervelend zeg...
Hopelijk komt ze er snel bovenop.

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 18:05

Wat vervelend voor haar zeg. Hopelijk knapt ze snel op.

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 18:07

Weet iemand of het gras onder sneeuw een hoog suikergehalte heeft? Voorheen zette ik ze in de sneeuw een uurtje op het gras zodat ze even lekker bezig waren met gras zoeken. Maar nu mijn paard bevangen is geweest, zit ik te twijfelen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 18:56

Ik zou het risico niet nemen. Fructaan werkt als een soort antivries voor het gras.

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 19:58

capopjekop schreef:
Ik zou het risico niet nemen. Fructaan werkt als een soort antivries voor het gras.

Daar was ik al bang voor. Ik ga geen risico nemen, dus helaas voor ze.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-26 15:53

Hoe weet je nu trouwens of je ex hb pony/paard toch last heeft van de kou/sneeuw qua hoeven?

Layka heeft namelijk wel warme hoeven en de 2 jonge pony's niet...
Layka is 2020 hoefbevangen geweest

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 19:32

Hoihoi,

Ik val hier binnen omdat ik opzoek ben naar ervaringen.

Onze haflingermerrie van 8 jaar oud is op 6 december acuut bevangen geraakt. We hebben direct de dierenarts laten komen en haar op pijnstilling gezet. (2 x 2 zakjes bute per dag en 2 x paracetamol)

Na 2 weken zijn we naar de kliniek gegaan en zijn er fotos gemaakt. Een geluk bij een ongeluk. Ze is eind oktober volledig gekeurd. We hadden dus ook fotos van toen. De smid heeft met de dierenarts meegekeken en er is uitgekomen dat er een iniminimale kanteling is. Maar het lijkt vooral sincker te zijn.

Dit heeft de prognose uiteindelijk heel onzeker gemaakt.

Ik ben er van overtuigd dat onze dierenarts (Visdonk) en onze smid (R van Nassau) heel goed weten waar ze mee bezig zijn. Ik heb meerdere keren per week contact met de dierenarts en ook v Nassau volgt onze casus goed op.

We zijn ervan overtuigd dat suikers het probleem zijn. We hebben oktober en november problemen gehad met ons hooi. Uit nood zijn we overgestapt op te rijk weidehooi en helaas is haar dit te veel geworden. Inmiddels weer terug naar goed (geanalyseerd) hooi en het andere voer terug naar basis behoefte.

Onze merrie is er nog lang niet. We geven niet zomaar op, maar heel eerlijk, haar toekomst is onzeker.

Toch vraag ik me af of we er goed aan doen om een glucobalancer bij te geven. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
Hebben jullie ervaringen?

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 23:51

Ik geef mijn paard Glucobalance, al vanaf de bevangenheid in het najaar en de DA raadt me aan om dat te blijven doen.
Mijn paard gaat gelukkig weer helemaal goed.
Beterschap met de jouwe!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 01:47

Ik heb voor banjer door de jaren heen allerlei supplementen geprobeerd. Allemaal gebakken lucht voor ons helaas.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 08:56

Ik geef EMS medicatie wat hier echt fijn ondersteunt en ook wel wat supplementen, maar de standaard supplementen zoals glucobalance deden hier ook niks helaas.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 19:04

Ik heb ook regelmatig glucobalance gegeven maar merkte weinig verschil

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 15:32

Dure groentesoep wordt er wel eens geroepen.

Ik heb er geen ervaring mee. Die van mij is insuline resistent/EMS en mag dus ook maar weinig suikers. Met een stabiel 'dieet' van onder andere geanalyseerd hooi en vitamine brok, doet ze het goed en stabiel. Ze krijgt echt elke dag hetzelfde, om dezelfde tijd enz. Dus zo min mogelijk pieken.

Wat je er niet in stopt, hoeft je in mijn ogen niet te compenseren. Maar goed, er zijn ook voldoende succes verhalen te vinden over Glucobalance of Suikerbalans ed.