[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jorex

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 15:28

Oh, da's wel irritant, terpentijn.

Alex staat nu samen met een jaarling hengst dus er wordt af en toe ook flink getrokken aan de deken, maar QHP is aardig sterk, Jorie krijgt m in ieder geval niet kapot. Ik heb het metazoa voer besteld, mocht van mijn mams, zolang ik het ooit maar eens terug betaal. Ik haal Alex zijn deken er ook nog niet af, al is die arme pony nu alweer in de rui en hangt al die vacht in zijn deken.

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 16:04

Hier ook ineens veel erger. Terwijl ze juist nu weer met deken staat, maar het zal er ineens wel uitkomen.
Helaas heb ik Derfen ook opgegeven, heb er nu bijna een flesje doorheen zitten in bijna een maand en geen effect gemerkt.
Dus ik ga weer op zoek naar iets wat ik wel elke dag kan smeren en wat wel werkt.
Heb tot nu toe gehad: Sectolin Sweet Itch en Derfen.
Denk dat ik nu de Skincalmin anti itch lotion ga proberen, maar als iemand nog suggesties heeft hoor ik het graag!

GerardaLee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 19:01

Hi all, ik volg ook even en heb gelijk een vraag. Ik heb sindskort een shet, die onwijs last heeft van jeuk. Hier even de kenmerken en wat ik al heb gedaan: Ze is te dik, zit niet mooi in haar vacht, ze had mijt (hiervoor is ze behandeld) daarnaast heeft ze een beginnende vorm van cushing. Ik heb haar sinds ze bij mij is aan de vitamine brok en hooi, maar ze staat ook op het land, ik heb haar al een aantal keer gewassen met skincalmin shampoo en borstel haar regelmatig. Ook heb ik haar geborsteld met een ontwolkam om haar van haar dikste vacht te ontdoen. Haar vacht wordt wel ietsje beter, maar is nog steeds vettig en zit vol schilftertjes als ik haar borstel en ze is jeukerig. Weten jullie iets wat ik hier tegen kan doen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 19:52

Ik denk niks meer dan wat je nu doet, appie is ook weer wat schilferig.
Ik heb lucerne gekocht en ik vermoed dat hij daar op reageerd,
maar de schilfers kunnen misschien ook er van komen dat hij zijn wintervscht krijgt en er veel losse haartjes af komen.
Goed poetsen, eventueel wassen, al doe ik dat zelf bijna nooit en even afwachten hoe het blijft gaan?

Fennadev, kijk of je voer zonder graan kunt geven, is toch bij veel eczemers wel beter
Zelf vind ik de subli dieetmix erg fijn,is ook hoog in vitamines
En kijk even op www.voervergelijk.nl
Daar kun je het voer wat je nu geeft vegekijken met ander voer en kijken welke beter past

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 21:25

Hier heeft wassen met zwavel-teer shampoo erg goed geholpen tegen de schilfertjes

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 21:48

Ik ga nu eerst de Metazoa superfit broxx icm met de grove lucerne proberen, ik kom niet echt goed uit die voervergelijker, weet niet welke dingen nou laag en welke nou hoog moeten zijn. Alex is alleen heel erg schilferig bij zijn voorpluk en daar is nu ook nog net genoeg van over om de noodzakelijke vlecht voor zijn hoofdstel te maken (hij schudt die namelijk makkelijk af).

ellen_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 09:11

terpentijn dat is inderdaad heel erg hinderlijk als andere paarden je deken slopen mira heeft ook heel de zomer met deken gestaan haar maatje in de paddock liet hem ook heel alleen de buurman op stal niet een nachtje op stal en haar deken lag in 5 stukken door de stal verspreid. Nu maar aan de stal eigenaar gevraagd of die het rek ertussen wil zetten (de bovenkant is normaal open maar kan dicht) (en ja duidelijk dat hij het gedaan heeft want er lagen ook stukjes deken in zijn stal)

ik was mira met skincalming van feral horse care lijkt bij mira wel beter te werken dan teer shampoo van zelfde merk gebruik ik ook de sweet itch..

straks de dame maar weer even wassen. hopeloos soms als ik dan sta te poetsen is er niks en loop ik weg staat ze onwijs hard te schuren dat de containerstal er zowat van schud vind het zo zielig soms

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 10:54

Ja die Bartje, Barbie d'r Shetmaatje (die geen ZE heeft) doet dat ook écht alleen als zij hengstig is. Dan "pakt" hj har (na opjagen) bij een stukje vel, maar in haar dekenseizoen grijpt hij dan natuurlijk een stuk deken, zij rent weg en Kggggg... weer een stuk eruit of er af.
Antibijt of Cribox helpt hier niet tegen, want dan denkt hij even gadverdarrie en grijpt dan weer op een andere plek toe.
Zal blij zijn als het Knuttenseizoen ten einde is, kan heel de deken bij haar af... want dit kost me een heleboel dekentjes en gedoe.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 09:24

En even draadje er tussen tijdens hengstigheid?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 10:06

Gezellig, elke drie weken je paarden apart moeten zetten?
Mij niet gezien.

Ik zou er dan voor kiezen om de ruin maar even een masker op te doen.
Een graasmasker.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 15:00

Hmmm, die laatste tip is een goeie. Ik héb nog een Shetten-graasmasker liggen (ooit gekocht toen Shettenmans nog op de grote weide stond en kogelrond dan wel hoefbevangen dreigde te raken).
Dat kan ik wel eens uitproberen, daar was ik zelf nog niet op gekomen!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 15:08

Aaaaarghhhh hier pony nummer drie die van "bewezen niet eczemer" in mijn blijkbaar met knutten vergeven terrein zomereczeem oploopt... Ik heb de pony sinds april, is sinds drie weken gaan schuren, kale plekken... Ik dacht schurft, schimmel, weetikwat, gisteren bevestiging gehad dat het eczeem is.

Iemand een tip voor de goedkoopste site voor een RSIH?

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 21:56

WowAmigo schreef:
Aaaaarghhhh hier pony nummer drie die van "bewezen niet eczemer" in mijn blijkbaar met knutten vergeven terrein zomereczeem oploopt... Ik heb de pony sinds april, is sinds drie weken gaan schuren, kale plekken... Ik dacht schurft, schimmel, weetikwat, gisteren bevestiging gehad dat het eczeem is.

Iemand een tip voor de goedkoopste site voor een RSIH?

EJ en Divoza hebben nu volgens mij korting...

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 21:58

Ik ben op zoek naar sleezy's/horsehoods voor mijn paarden, iemand een idee waar ik die kan vinden? Ik had een hele fijne maar die is kapot en ik kan geen labeltje oid vinden van het merk.. :(

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 22:09

Dank je MoniekV!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 08:04

Hoe zit het met eventueel olie gaan toevoegen aan het rantsoen en wel of niet ZE kunnen triggeren? Iemand hier ervaring mee, of dit wel of niet veilig kan ivm de ZE?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 08:07

Hoe bedoel je dat?
Lijnzaadolie word juist aangeraden om te geven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 08:17

Paard wat hier staat kan wel wat extra vetjes gebruiken, dus wil olie gaan toevoegen aan het rantsoen en ben nog vrij onbekend met ZE dus wil het zeker niet nu in deze maand nog verergeren.

Waarom wordt lijnzaadolie dan aangeraden? Is andere olie zoals maiskiem olie ook mogelijk?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 08:42

Wat als het geen eczeem is maar wat anders?
Heb je t uitgezocht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 09:00

Dit betreft het tijdelijke paard. Maar het toevoegen van vetten aan het rantsoen kan geen kwaad voor ZE?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 09:08

Wat is tijdelijk?

Ik kan het niet volgen. Sorry.
Wat eet het paard.
Weidegang wordt dat bemest?
Wat is de medische historie?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 09:11

Ik heb een tijd Effektri olie gegeven ivm eczeem. Haar huid werd daar wel beter van maar omdat ze op rust stond ivm blessure kwam ze er teveel van aan en moest ik van de DA stoppen met de olie.
Dus wellicht voor een magere eczemer een uitkomst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 09:14

Dank jullie wel!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-16 09:24

ohjajoh6 schreef:
Paard wat hier staat kan wel wat extra vetjes gebruiken, dus wil olie gaan toevoegen aan het rantsoen en ben nog vrij onbekend met ZE dus wil het zeker niet nu in deze maand nog verergeren.

Waarom wordt lijnzaadolie dan aangeraden? Is andere olie zoals maiskiem olie ook mogelijk?

Het is belangrijk om een olie te voeren die hoger in de Omega's 3 zit dan in Omega's 6.
Teveel Omega's 6 bevorderen ontstekingen.

Lijnzaadolie heeft als 1 van de weinige oliën een juiste verhouding van Omega 3 en 6
Verhouding Omega 3 en 6 = 3,5 : 1

Bij tarwekiemolie is dat 1 : 9,5
Bij bijv. zonnebloemolie is de verhouding nog schever 1: 130
En soja olie 1: 6,5

Ik heb het van een schema van :
Omega 3 Supplements - the Old and the New

By Juliet M. Getty, Ph.D.

Maar krijg het hele artikel niet gekopieerd.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 14:19

henny_w schreef:
ohjajoh6 schreef:

Het is belangrijk om een olie te voeren die hoger in de Omega's 3 zit dan in Omega's 6.
Teveel Omega's 6 bevorderen ontstekingen.

Lijnzaadolie heeft als 1 van de weinige oliën een juiste verhouding van Omega 3 en 6
Verhouding Omega 3 en 6 = 3,5 : 1

Bij tarwekiemolie is dat 1 : 9,5
Bij bijv. zonnebloemolie is de verhouding nog schever 1: 130
En soja olie 1: 6,5

Ik heb het van een schema van :
Omega 3 Supplements - the Old and the New

By Juliet M. Getty, Ph.D.

Maar krijg het hele artikel niet gekopieerd.

Ik wil graag weer olie bij gaan geven ivm het verharen maar ik twijfel tussen de Paardendrogist Omega Gold olie en de Paardendrogist Lijnzaad olie. Welke kan ik het beste geven?