[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

snowdon

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 21:43

de gemiddelde bijsluiter komt hier ook niet voorbij... alleen paracetamol bij mezelf :+
owja de wormspuiten en evt A.B. bij de dieren

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 22:09

snowdon schreef:
de gemiddelde bijsluiter komt hier ook niet voorbij... alleen paracetamol bij mezelf :+

Waren de waardes van jou paard erg hoog?Ik ben het effe kwijt...
Ik zou in jouw geval eerst eens proberen om PB te geven....Als de waardes niet torenhoog waren tenminste.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 22:47

@ snowdon, jouw paard is ook pas 12 jaar he? Wat zijn de waardes en de symptomen?

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 22:48

hallo allemaal, mag ik mij hier ook melden? Vandaag te horen gekregen dat mijn Arabische merrie van 19 cushing heeft. Haar ACTH waarden waren 581 dat schijnt hoog te zijn. Zelf heb ik er niets van gemerkt behalve dat het verharen in het voorjaar en nu erg traag gaat. Ik ben er eigenlijk nogal een beetje van ondersteboven.

De dierenarts vond ik niet heel helder in zijn uitleg over hoe nu verder. Dus ik ga me er zelf ook maar even in verdiepen. Ik heb heel wat pagina's uit te pluizen in jullie topic. Van het weekend ga ik starten met de medicijnen en ik wil ook even nagaan of mijn voer wel goed voor haar is.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 00:00

ohjajoh6 schreef:
Sorry ik ben geloof ik iets heel belangrijks vergeten: bijwerkingen Kunnen optreden.

Vooralsnog lijkt mij de kwaal=ppid veel en veel erger dan die paar bijwerkingen!

En dan probeer ik eea uit te leggen, schiet iedereen weer gelijk in de stress, niet doen hoor dames! ;)

Lees eens een gemiddelde bijsluiter, alsof je daar niet veel banger van word vaak...

Da's waar.. lees maar eens de bijsluiter van het gewone aspirientje..:))

Ook iets om te bedenken: lang niet alle paarden krijgen daadwerkelijk problemen na de start van de medicatie - er zijn er genoeg die er helemaal geen last van hebben. Zoals de mijne. Na 3 dagen een halfje, meteen op een hele en nu anderhalf.. ze eet ze alsof het een snoepje is en ze wordt alleen maar beter.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 00:03

Nog even over scheren: denk eraan dat oude paarden veel meer moeite hebben om zch warm te houden, dus al er geen strikte noodzaak is ( bv werken) is het misschien beter om voor de winter de warme vacht te laten zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 00:08

Dat merk ik al bij mijn PPID jonkie al hoor, dat die thermostaat zo van slag is; want zelfs met de dikste vacht heeft zij het toch ook maar mooi het snelste koud, vind dat zo apart als je dat vergelijkt met mijn grote met haar relatieve "sportvacht"...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 00:15

Pablo stond ook met zijn haren omhoog vandaag...eergisteren nog 28 graden en vandaag wel zon maar een hele lage gevoelstemperatuur.Een graad of 16.
Ik heb ze snachts al onder een staldeken.5 graden nu hier.Te koud voor opa's stramme botjes.

Fanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 07:32

snowdon schreef:

Haha idd, kunt beter de bijsluiter niet lezen, word al ziek van de bijsluiter zelf :+

Hier heb ik afgelopen vrijdag een 0-grams regendekentje gekocht. Normaal staat ze in een inloopstal met plaatsje, maar daar heeft ze het 's nachts te koud. Daarom gaat ze s nachts bij de grote paarden op stal. Is net wat behaaglijker.

@cynthiar, staat illo op De hoge devel? Volgens mij was hij de buurman van mijn oude verzorgpaardje.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 08:04

Fanneke: ik had de greengard, ivm slijtage tanden nu een imperial riding. wel beiden zelf weer aan geknutseld(tape, bontje, gaatje groter, neus vrij gemaakt.
Er is ook een topic over graasmaskers.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 10:51

sinds een kleine week weet ik inmiddels ook dat mijn 14 jarige ruin, cushing heeft, hij had geen extreme symptomen, maarre ik vond hem " anders", het plaatje klopte niet.
zijn waardes zijn momenteel 198.

eergisteren begonnen met de pracsent, en wellicht een bijbaantje zoeken ;)

ik zag ergens een vraag voorbijkomen over pergolide, dat is precies hetzelfde als pracsent. echter dit is voor mensen en niet geregistreerd voor paarden.

een dierenarts mag deze niet voorschrijven helaas.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 11:02

joyfordogs schreef:
sinds een kleine week weet ik inmiddels ook dat mijn 14 jarige ruin, cushing heeft, hij had geen extreme symptomen, maarre ik vond hem " anders", het plaatje klopte niet.
zijn waardes zijn momenteel 198.

eergisteren begonnen met de pracsent, en wellicht een bijbaantje zoeken ;)

ik zag ergens een vraag voorbijkomen over pergolide, dat is precies hetzelfde als pracsent. echter dit is voor mensen en niet geregistreerd voor paarden.

een dierenarts mag deze niet voorschrijven helaas.

een dierenarts mocht het wel voorschrijven...totdat prascend op de markt kwam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 11:13

Nou inderdaad geerke, breek me toch vooral de bek niet open over de maffia praktijken van de farmaceutische industrie...

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 11:20

felineepino schreef:
snowdon schreef:
ik schrik best heftig van de beschreven bijwerkingen.... nu zonder medicijnen merk je nl bijna niets en wat je merkt hebben we steeds beter onder controle... lastig allemaal nog te overzien hoe het werkt en waar je verstandig aan doet

Ik word er ook eng van maar weet dat ik niet echt een keus heb.. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat een paard met zo'n hoge waarde zich 100% goed voelt.. Maar ik snap je, als je de bijwerkingen leest voelt het net alsof je gif door het voer gaat gooien haha, althans, zo voel ik het aangezien hij nu geen ''problemen'' heeft.

De bijwerkingen kunnen inderdaad wel apart zijn. Mijn pony is weliswaar veel blijer geworden (meestal), maar ook een gigantische zeikerd met eten. Hij ging van obesitas pony wat alles vrat wat je 'm voorschotelde naar een zeikerd die alleen iets eet als zn kop die dag goed staat. -O-

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 11:33

Ja Fanneke dat klopt! Hoe heette dat paard dan dat jij verzorgde?

Fanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 12:17

cynthiar schreef:
Ja Fanneke dat klopt! Hoe heette dat paard dan dat jij verzorgde?

Het is heel erg, maar ik weet het meer... Het is een tijd gelden.was nog op de oude manege.
Ik heb daarna nog de merrie van petra gereden op de nieuwe manege, voordat ze haar paard aan huis zette.

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 12:39

Mag ik wat vragen stellen? Ik had mijn merrie al op 2x pd een halve kg merriebrok van subli en 200 gram pavo care4life. Nu twijfel ik om volledig over te gaan op Care4life zodat de kruiden hun werk nog meer gaan doen of zo laten (omdat ik begrijp dat de eiwit uit de merriebrok ook wenselijk is).

En voeren jullie allemaal de toevoegingen uit de openingspost (monnikspeper, magnesium enz)

Ik ben nog een leek, heb de uitslag pas gister binnen (581, is dat erg hoog in vergelijking met jullie paarden?)

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 14:01

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 14:02

Mootje1980 schreef:
Mag ik wat vragen stellen? Ik had mijn merrie al op 2x pd een halve kg merriebrok van subli en 200 gram pavo care4life. Nu twijfel ik om volledig over te gaan op Care4life zodat de kruiden hun werk nog meer gaan doen of zo laten (omdat ik begrijp dat de eiwit uit de merriebrok ook wenselijk is).

En voeren jullie allemaal de toevoegingen uit de openingspost (monnikspeper, magnesium enz)

Ik ben nog een leek, heb de uitslag pas gister binnen (581, is dat erg hoog in vergelijking met jullie paarden?)

Zelfde vraag hier :o
Weet het ook pas zinds kort,

Maar het antwoord op je vraag, In vergelijking met mijn paard niet. Hij heeft een waarde van 1100

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 14:10

Geen van beide... 18+ heeft ongeveer 21% suiker/zetmeel en Nature's Best boven de 24%
PPID en IR paarden moeten bij voorkeur niet meer dan 10% suiker/zetmeel

Beter is Cavalor Fiber Force of Marstall Vito

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 14:18

Jannepauli schreef:
Geen van beide... 18+ heeft ongeveer 21% suiker/zetmeel en Nature's Best boven de 24%

inderdaad, heb t ook al zitten uitzoeken en ik ga aan de Fiber Force

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 14:20

Ik voer nu die bovengenoemde beide.
Mijn paard had een waarde van 286 en ik voer de omega olie gold bij.
Maar ik ben ook nog nieuw hier, dus hoop dat je er iets aan hebt.

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 14:23

Wat voor voer kan je dan het bese geven janne? Mijn pony krijgt nu per dag (en mil is 12 jaar oud) ;

ochtend; 2 scheppen grasmix, 1 hand basis brok en 1 hand maisvlokken (meestal krijgt hij in de winter 3 handen) om hem op gewicht te houden

middag; half uur grasland en anders 1 grote emmer losgemaakt kuil

avond; 1,5 schep grasmix, 30 gram haver, 2handen slobber (merk weet ik even niet :o ) , 2 handen basisbrok, en 15 gram maagcomposium en 1 emmer losgemaakt kuil.

Hij doet het er goed op, is nog nooit bevangen geweest alleen hij kan slecht tegen kuil vandaar de grasmix erbij. Hooi eet meneer niet dus dat is geen optie.

Ow ja en ze staan op stro (wat hij liever eet dan het kuil)

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 14:24

Jannepauli schreef:

Oke, top dankje voor de info!
Wat kan ik het beste als ruwvoer vervanger erbij doen?
Is Speedibeet http://www.pavo.nl/essentials/producten/pavo-speedibeet
Dan wel goed om erbij te doen?

En wat zou in nl er nog meer aan supplementen en extra vitamientjes en dergelijke bij kunnen doen?
Wou zo de inkopen even gaan doen, :+

ValerieM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 14:26

Jeetje... Wat is dat toch met die hoge waardes momenteel?

Ik heb trouwens een hele andere vraag. En ik vraag het in dit topic, omdat hier mensen met Cushing- kennis en ervaring zitten.
Zoals een paar dagen geleden gemeld is mijn paard in een half jaar tijd van een waarde van 36 naar 1048 gegaan. Al die tijd heeft ze op 1 pil per dag gestaan.
Nu is het algemeen bekend dat stress vermeden moet worden bij paarden met cushing.
2 dagen voor de da kwam, is mijn paard in paniek de wasplaats afgerend. (Stond vast, halstertouw kapot)
De dag dat de da kwam, is ook haar gebit nagekeken. Ze is hierbij absoluut niet op d'r gemak geweest. Zelfs met 2 prikjes sedatie moest ik haar nog goed vasthouden.
Volgens mij is er daarna bloed afgenomen (maar dit weet ik niet zeker meer)

Kan het zijn dat door de spanning de waardes omhoog schieten?