[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Stal_Fiore

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 10:09

Ik heb inmiddels de rsih af vanwege de warmte en een vliegendeken opgelegd.

Mijn pony schuurt totaal nog niet, afkloppen!!!!
Het lijkt elk jaar beter te gaan.

Wat ik er aan doe? Goede voeding en op tijd deken aan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 10:18

vet,maar uit het gras halen hoeft ook niet hoor.
heb je de mogelijkheid dat ze wat schraler komt te staan?
het kan vaak wel helpen,ik merk het wel bij de tinkers bij mij op stal..in vet gras jeuken ze de hele dag door en staan ze wat schraler ,dan is er niks aan de hand.
die reageren daar overduidelijk op :j
mijn pony ook,maar ietsje minder

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 11:42

Ellepel: Ze komt net van schraal land af.. Stond bijzonder weinig gras, maar ze waren daar natuurlijk wel de hele dag door wat aant peuzelen.. Kwamen ook altijd als ik bij het land kwam.. Nu niet meer, nu hebben ze sinds een week dit land en kunnen ze onbeperkt eten eigenlijk. De jeuk is niets erger geworden sindsdien.. Dat schrale land hebben ze bijna 2,5 maand op gestaan, stond in het begin wel veel gras, maar dat was binnen een maand eigenlijk wel op. Dus kan ik dan de conclusie trekken dat gras ook niet de boosdoener is?

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 20:46

Bij de paardenboulevard heb ik de Silvano (zo heet mijn paard ook) vliegendeken besteld.
Zelfde vorm en pasvorm als de Rabo sweet itch, voor een prima prijs![/quote]

Hoe is de stof van deze deken? Pluist de deken ook als je het klittenband op de stof doet??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 20:52

Ik heb de amigo mio besteld, 49.95 in de aanbieding bij de paardendrogist.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 21:27

Weet iemand of je die TKC lotion ook ergens als proefflesje kan kopen de derfen wel.Defen helpt goed maar bij een haflinger in zijn manen vind ik niet handig en die TKC is kleurloos,maar ik zou die graag eens proberen ipv gelijk zo n 500ml fles tekopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 23:15

De derfen creme werkt hier top trouwens! Ik smeer het bij de voorpluk en oren en op het hoofd (alles in de avond) en het hoofd heeft ie niet mee geschuurd en de hekken blijven in de sponningen :D

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 00:21

Che schuurt ook niet meer sinds ik de derfen gebruik. Alleen nog beetje buikschuiven. Zijn manen en staart groeien weer terug gelukkig! Ook een paard van stalgenootje heeft voor het eerst sinds jaren weer een fatsoenlijke voorpluk! Ik geloof nooit in wondermiddeltjes, maar deze.....

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 09:16

Ik heb gisteravond de RSIH toch maar afgedaan op hoop van zege. Vind het met dit weer toch wel erg warm. Hij had duidelijk grote neusgaten en stond ietsje zwaar te ademen. Morgenavond gaat hij weer op. Ik heb hem gisteravond nog even lekker afgespoten en ingespoten met vliegenspray.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 09:27

Hier blijft hij toch echt op...

Ik word zelf al helemaal lek gestoken als ik daar even rond loop. En dan heb ik het over dazen.
Paardlief staat liever te zweten onder het ding dan zonder!

En het risico van jeuk ga ik echt zeker weten niet nemen.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:34

hoi

even een vraag hier.
ik heb veel reactie's hier gelezen over zomerexceem.
Nu begrijp ik dat een vliegendeken alleen niet zal helpen bij een excemer?
ik heb afgelopen zondag een haflinger gekocht, deze stond met vliegendeken, doordat ze waarschijnlijk lichte zomerexceem heeft, vorige eigenaar zegt dat het met deken goed te houden is. heb ook geen schuurplekken kunnen ontdekken aan hoofd, benen, buik of staart alleen bij de manen, maar dit komt volgens mij door de deken.

wat is jullie advies, deken oplaten of deken afdoen inspuiten met vliegenspul en kijken wat ze doet, want afgeschuurde manen door de deken is ook niet erg leuk natuurlijk :P

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 11:59

fjordowner18 schreef:
wat is jullie advies, deken oplaten of deken afdoen inspuiten met vliegenspul en kijken wat ze doet, want afgeschuurde manen door de deken is ook niet erg leuk natuurlijk :P

Als ze het goed doet zonder deken zou ik het gewoon zo laten. Afgeschuurde manen door de deken is nooit zo erg als je paard met afgeschuurde manen door de jeuk. Je hebt nu niet alleen de gevoeligheid voor de mugjes waar ze extra jeuk van kan krijgen maar ook de "stress" van de verandering in voer, nieuwe omgeving e.d. dus ik zou zeggen kijk volgend jaar hoe lang je de deken uit kan stellen en neem dit jaar de korte stukken in de manen even voor lief. Als ze 1maal jeuk hebben dan is het nl heel moeilijk om er weer vanaf te komen door er maar snel weer een deken op te gooien (dat is iig mijn ervaring).

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:00

Deaglán je bedoelt ws 'onder' deken in je eerste zin?

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:05

Oeps, ik bedoel idd onder (sorry)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 15:55

Nivada schreef:
Hier blijft hij toch echt op...

Ik word zelf al helemaal lek gestoken als ik daar even rond loop. En dan heb ik het over dazen.
Paardlief staat liever te zweten onder het ding dan zonder!

En het risico van jeuk ga ik echt zeker weten niet nemen.

Amen..
Als het straks rond de schemer is, ojee ik wil niet weten hoe erg het dan is met de mugjes.
Ook ik loop het risico niet meer, dan maar wat zweten.
Zweet was ik altijd af, dus dan krijgt ie daar ook geen jeuk van.
Maar deken gaat niet meer af, als er eenmaal jeuk is is hij niet meer weg te krijgen.. En ik vind dan de keus tussen jeuk hebben of zweten wel makkelijk gemaakt in mijn ogen.
Of je paard moet echt al ellendig staan. Maar mijn fries zweet met de deken op niet veel meer als dat hij zonder zou staan
Maar goed dat moet ieder voor zich beslissen. Ik weet dat mijne zich gaat schuren als die deken af is, zeker met dit weer omdat er dan veel mugjes zijn in de avonduren en die komen ook op stal, dus dan is voor mij de keus simpel. Heb het vorig jaar geprobeerd en dat heeft mijn paardje geweten, jeukjeukjeuk.. Dat ga ik m niet aandoen als ik het kan verhelpen

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 17:31

hoi

ok bedankt voor je reactie, dan laat ik haar er inderdaad maar onderstaan dan, zijn er nog ideeën waardoor dat ding minder zou kunnen schuren bij de manen?

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 17:55

Heb h vandaag voor het eerst overdag afgelaten vond het zo warm. Is van 11 tot 5 af gebleven. Net wel weet opgedaan werd zelf gelijk drie keer gestoken door die rot dazen. Pony heeft gelukkig genoeg schaduw in de wei, en net even alleen z'n benen afgespoten en vliegenspul opgedaan. Hopen dat hij niet opnieuw jeuk krijgt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 18:27

ik heb bij appie zelfs vandaag de vliegen deken eraf gehaald en hem weer onder de Boett gezet.
hij had allemaal eczeem aan zijn staartwortel,de vliegendeken laat dus toch teveel door,dus moet hij het wel met de Boett doen.
scheelt dat het nog wel wat waait bij hem op de weide.

het is niet anders, ze worden ziek zonder deken,dus dan maar wat warmer mét :j

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 19:46

Heb antwoord gekregen van de Paardendrogist. Die verzekeren me dat er geen schadelijke spullen in Sw-ich zitten. Wat er precies wel in zit krijg ik nog te horen. Dus ik kan het weer met een gerust hart spuiten.

Muchacha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 21:21

vanaf eind februari een deken op nu nog steeds geen jeuk

Muchacha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 21:23

ik had mijn pony een boett om werkte voor haar helemaal niet dus nu een deken laten maken voor haar met de stof die ze ook gebruiken voor wielrennersbroekjes dit gaat super ook heeft ze een hood om van hetzelfde stofje en nu totaal geen jeuk en schuurplekken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 23:07

Die van mij heeft een vliegendeken op gehad vandaag. Maar voor dat de schemer inzet heeft hij zijn eczeemdeken al weer op hoor. Ik tuf wat heen en weer, in de ochtend rond half tien eczeemdeken af en vliegendeken op en rond 20 uur, wisselen we weer naar de eczeemdeken. Zo staat hij in de schemer en de drukste muggentijd gewoon onder zijn eczeemdeken, maar kan hij toch overdag de luchtige vliegendeken op.

Citaat:
Amen..
Als het straks rond de schemer is, ojee ik wil niet weten hoe erg het dan is met de mugjes.

Waarom laat je de vliegendeken dan om tijdens de schemer, kun je niet terug wisselen?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 05:26

Mindim schreef:
Die van mij heeft een vliegendeken op gehad vandaag. Maar voor dat de schemer inzet heeft hij zijn eczeemdeken al weer op hoor. Ik tuf wat heen en weer, in de ochtend rond half tien eczeemdeken af en vliegendeken op en rond 20 uur, wisselen we weer naar de eczeemdeken. Zo staat hij in de schemer en de drukste muggentijd gewoon onder zijn eczeemdeken, maar kan hij toch overdag de luchtige vliegendeken op.

Citaat:
Amen..

Waarom laat je de vliegendeken dan om tijdens de schemer, kun je niet terug wisselen?

Daar bedoelde ik dus mee te zeggen dat ik niet snap dat mensen Toch de eczeemdeken afhalen.
Ik heb bij mijn paard de deken gewoon Altijd om, Vooral tijdens de schemer omdat het dan juist erger is en dan zeker met warmer weer.
Ging erover dat veel de deken afhalen bij de paarden met dit weer waarop iemand reageerde dat ze dat niet doet, en daar sloot ik me bij aan.
Dat als ik moet kiezen tussen jeuk! of wat zweten onder de deken, ik dan toch veel liever kies voor t zweten en mijn paard daarna afwas als dat ik het risico loop dat hij jeuk krijgt.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 06:26

Hier blijft het deken 24/7 op. Haal hem er alleen af met poetsen of rijden oid. Manen en staart zijn nog compleet, alleen bij de schoft mist een klein beetje maar dat komt door het deken zelf. Paard stond gister geeneens te zweten om 13.00u dus volgens mij valt het mee hoe warm het deken is, althans bij mijn fries.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 08:26

Ik ben helaas niet in de gelegenheid om zo vaak per dag naar stal te gaan. Zelfs niet elke dag, vanavond weer kijken hoe het met hem gaat. Heb twee schone dekens bij me, dus wilde hem wassen en dan weer inpakken.