Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 13:20

@MelissaD redelijk hetzelfde dus als bij mij! Zowel de raaphorst als Bodegraven gaven mij dit advies. Ik hou van meerdere adviezen en heb dus na/tijdens Bodegraven ook met de Raaphorst overlegd. Zij stonden volledig achter het advies van Bodegraven.

Ik vind veranderingen wel erg spannend (dus dalijk weer weide etc) maar bouw dat extreeem langzaam op.

ConnemaraP

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 15:48

@jorien begrijpelijk dat veranderingen eng zijn. Ik weet hier ongeveer waar het vandaan komt maar weet niet hoe ik het op kan lossen. Mijne staat 24/7 buiten op gras en nu ook met onbeperkt hooi erbij. Verder krijgt ze speedibeet en bitalbix daily complete. Mijne staat met een maatje en dit is ook haar stress factor. Ze staan bij mij aan huis en ze heeft enorme stress als we met de pony van mijn dochtertje naar de manege gaan. Ze heeft wel 2 buur paardjes maar blijft dus wel ‘alleen’ achter. De beste oplossing zou zijn nog 1 erbij, dit ziet mijn man echter niet zo zitten.... dus ben even aan het dubben hoe we dit kunnen oplossen. Als
Iemand ideeën of tips heeft hoor ik het graag

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 15:57

AnoukWelsh schreef:
@nikysa ik heb nog nooit pus gezien op die plek dus dat zou ik zelf niet verwachten. Waarschijnlijk is de wand zo geïrriteerd dat het bol staat.
Vind je controle scopie er veel rustiger uitzien als je voor scopie.

Wat zei je dierenarts over die bulten?

Dat je kans hebt dat het altijd wel een beetje zo zal blijven. Hoe ze oogt en gedraagt is leidend. Normaal zou ik dus mogen afbouwen, maar nu door die corticosteroïden en hyalonzuur in die knie nog even niet.

Ik heb overmorgen een afspraak bij Erik Laarakker, voor het eerst, om te zien of ik nog iets over het hoofd zie. Vind haar nog steeds niet fit namelijk. En ze mankeert zoveel dat ik niet meer weet wat ik de schuld moet geven.

Marsie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 18:59

Oh ik ben wel erg benieuwd naar de bevindingen van Erik, laat je het weten?

AnoukWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 19:34

Snap ik! Succes bij Erik, ik duim voor goed nieuws voor je Y;(

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 23:03

180 euro voor 7 spuiten ulcergold is niet de gangbare prijs toch? Die ligt 50 euro hoger als ik zo google en weet wat ik heb moeten afrekenen...Bij mijn merrie waren die 7 spuiten echt niet genoeg helaas. Zoetis zelf adviseert ook 28 dagen volle dosering.

Ik heb inmiddels 2 klinieken gevonden die op locatie maagscopie doen, maar helaas willen ze beiden vanwege de afstand niet naar mijn stal komen. Zit nog te dubben of ik nog wat zelf ga proberen, of tóch een scopie ga doen in Bodegraven. Mss toch nog maar een keer met Sander overleggen over Ulcergold mss..

Zit nu alweer een week op maagsupport en infocus en heb niet het idee dat het iets doet. Gelezen dat Laarakker Strezz en Gastri Comp van Phytonics adviseert en voorschrijft, dus wellicht kan ik dat mog testen.
Maar goed, door dit topic ook wel veel geleerd, dat supplementen eigenlijk ter ondersteuning zijn en niet echt voor het genezen van eventuele zweren.

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 23:08

wat is het beste voer om te geven aan een paard met maagzweren.
Als ze eten want de mijne wil al helemaal niet meer eten.
Als ze nu wat gaat eten is ze alleen maar aan het boeren en flemen en zuigen.
Ze staat nu 3 dagen op de ulcer gold.
Gaat nu een beetje slobber met grasbrokken eten.
Hooi eet ze weinig en als ze hooi eet zijn dat kleine hapjes en gaat daarna aan haar drinkbak zuigen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 23:12

Heel eerlijk?

Géén krachtvoer/muesli's/slobbers nú als het paard het op dit moment zo zwaar heeft.

Onbeperkt droog hooi (géén ingepakt spul) liefst niet te harde stengels nu.
Maar dat het droog hooi is is meestal belangrijker dan dat het zacht is.

Als hij een stuk beter pijnvrij is, kun je wat gaan uitproberen met krachtvoer.

De mijne heb ik uiteindelijk nooit meer echt teruggezet op krachtvoer, dat bleef nl drama.
Maar voor de meeste paarden lijkt het uiteindelijk wel mogelijk.

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 23:17

Femke_Tweety schreef:
Heel eerlijk?

Géén krachtvoer/muesli's/slobbers nú als het paard het op dit moment zo zwaar heeft.

Onbeperkt droog hooi (géén ingepakt spul) liefst niet te harde stengels nu.
Maar dat het droog hooi is is meestal belangrijker dan dat het zacht is.

Als hij een stuk beter pijnvrij is, kun je wat gaan uitproberen met krachtvoer.

De mijne heb ik uiteindelijk nooit meer echt teruggezet op krachtvoer, dat bleef nl drama.
Maar voor de meeste paarden lijkt het uiteindelijk wel mogelijk.

Ze eet ook al bijna geen hooi het is gewoon droog hooi geen kuil.
Dus ben ik nu al blij dat ze wel iets wilt eten.
Ze kan onbeperkt hooi eten maar als ze het niet eet moet ze toch wat eten.

Heb haar sinds zaterdag op de ulcer gold
En heb haar zondag naar een andere stal gebracht want op de stal waar ze stond had ze alleen maar stress.
Nu stond ze gelukkig heel rustig op stal en staat nu ook rustig in een paddock dat kon ze niet bij haar vorige stal.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 23:18

Staat ze rustig, of volkomen in zichzelf gekeerd?

Bij mijn paard is dat een belangrijk verschil, maar niet altijd makkelijk te zien.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 23:23

Je zou bietenpulp kunnen proberen, of grasbrok van bijvoorbeeld agrobs. Krachtvoer zorgt vaak voor pijn en doet ze geen goed. Niets eten ook niet, maar probeer dan nu even een middenweg? Vermijdt suikers, melassen en granen. De slobber van vitalbix gaat hier ook erg goed, die wordt ook geregeld geadviseerd voor paarden met een gevoelige maag.

Vervelend dat het nog niet goed gaat, sterkte!

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 23:32

ik heb goede ervaring met de fibrenuggets. Is eigenlijk gewoon hooi maar dan in brokvorm, heel fijn spul.

AnoukWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 23:39

.
Laatst bijgewerkt door AnoukWelsh op 29-07-24 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 23:43

ze staat nu bij deze nieuwe stal vrolijk naar buiten te kijken.
Maar nog niet zo als hoe ze was.
Staat rustig op deze stal bij haar andere stal was ze rondje aan het lopen in haar box.
Ze eet nu alleen slobber en grasbrokken andere dingen wilt ze niet.
Sinds zondag eet ze weer een beetje hooi.
Maar ze staat nog wel met een opgetrokken buik. Duidelijk dat ze zich nog niet goed voelt. Maar zie gelukkig wel wat verschil in haar nu ze is verhuisd.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 00:04

splenius schreef:
ze staat nu bij deze nieuwe stal vrolijk naar buiten te kijken.
Maar nog niet zo als hoe ze was.
Staat rustig op deze stal bij haar andere stal was ze rondje aan het lopen in haar box.
Ze eet nu alleen slobber en grasbrokken andere dingen wilt ze niet.
Sinds zondag eet ze weer een beetje hooi.
Maar ze staat nog wel met een opgetrokken buik. Duidelijk dat ze zich nog niet goed voelt. Maar zie gelukkig wel wat verschil in haar nu ze is verhuisd.

Ik hoop en vermoed dat de omeprazol de komende dagen echt gaat werken.

Het heeft een paar dagen nodig om op een goede spiegel te komen en daarna ook écht goed te gaan werken.
Als dat eenmaal zo ver is kan genezing gaan beginnen.

Voor de meeste paarden is verhuizen erg stressvol. Dat wil niet zeggen dat het niet alsnog de beste keus kan zijn, maar het is voor de meeste paarden pittig.

Als je dus een stevig maagpatient hebt, en je verhuist dan geeft dat ook even een tik.

Ik denk dat het super is dat hij op de omeprazol staat.
Gezien de verhuis stress en de ernst van de klachten die jij beschrijft, vermoed ik dat hij wel echt enige tijd omeprazol nodig gaat hebben.

Maar het klinkt wel alsof je op de goede weg bent!

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 00:40

Moest haar zeker verhuizen want de stal waar ze stond was gewoon te stressvol voor haar.
En verhuizen is ook wel stress voor een paard.
Maar hier staat ze nu gelukkig rustig op stal. En heeft ook geen stress met buiten staan.
En dierenarts advies was ook zeker 2 weken 1 spuit daarna 2 weken 1/2 spuit. En daarna nog 4 weken 1/4 spuit.
En daarna in de laatste week beginnen met gastrovet onderhoud dosis geven.

Mijn paard komt de zweren door stress en dit is ook helaas niet mijn 1e paard met maagzweren.
Mijn andere merrie kreeg met 4 jaar oud zweren ook door stress en hormonen
Als ze drachtig was had ze ook geen zweren.
Nu hoop ik dat deze merrie opknapt en wil haar in het voorjaar dekken.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 00:43

Ik moest de mijne uiteindelijk ook verhuizen, en dat heeft hem heel veel goeds gebracht.

Dus ik snap de keus prima.

Mijn paard heeft ongeveer 2 maanden nodig om zich weer thuis te gaan voelen.
Is een binnenvetter.

Hoewel dat steeds beter wordt.
Klinkt gek, hij wordt wat explosiever en reactiever en eigenlijk ben ik daar blij mee.
Liever dat dan opkroppen en binnenvetten.
Heeft hij lang gedaan.

Op zijn oude dag wordt hij nog wijs ook :')

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 00:57

Ja deze merrie is ook een erge binnenvetter.
Ze is net 2 maanden uit de opfok
En is 3.5 jaar oud.
Een heel lief paard niet explosief zeer gemoedelijk.
Maar door haar stress is ze wat tegenstrijdig geworden, maar dat zal wel weer veranderen als ze zich beter voelt.

Mijn andere merrie is ook een binnenvetter maar dan weer op een andere manier als deze.
Zij is juist heel explosief en zeer sensibile met rijden en bang voor alles om haar heen en houdt niet van geluiden.
Gelukkig is ze nu ook ouder en misschien wat wijzer geworden wat ze is nu niet meer zo explosief maar ze is ondertussen 13 jaar en drachtig.

wodant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 12:39

Paar weken terug had ik mij hier ook gemeld. Bijna twee weken terug hebben wij een maagscopie laten uitvoeren, waaruit bleek dat hij helaas toch last van een maagzweer heeft. Hij staat nu bijna twee weken op volledige dosering, daarna moeten we nog twee weken halve dosering en nogmaals naar de kliniek voor nog een maagscopie om te kijken of de zweren weg zijn. Hij krijgt op dit moment onbeperkt ruwvoer en alleen nog vitaminebrok van vitalbix naast de omeprazol.

Ik vroeg mij af of het verstandig is om nu ook al Ekygard bij de geven en/of Gastro+ van Havens. Wat zouden jullie doen?

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 12:58

Ik moest de Ekygard gelijktijdig opstarten. Zou wel minimaal paar dagen overlappen ja.

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 13:01

wodant schreef:
Paar weken terug had ik mij hier ook gemeld. Bijna twee weken terug hebben wij een maagscopie laten uitvoeren, waaruit bleek dat hij helaas toch last van een maagzweer heeft. Hij staat nu bijna twee weken op volledige dosering, daarna moeten we nog twee weken halve dosering en nogmaals naar de kliniek voor nog een maagscopie om te kijken of de zweren weg zijn. Hij krijgt op dit moment onbeperkt ruwvoer en alleen nog vitaminebrok van vitalbix naast de omeprazol.

Ik vroeg mij af of het verstandig is om nu ook al Ekygard bij de geven en/of Gastro+ van Havens. Wat zouden jullie doen?

De zweren zitten zeker in het bovenste gedeelte, klierloos, omdat je al zo snel weer mag afbouwen? Hopelijk is de volgende scopie met beter resultaat. Ik zit nu in de 6e week Omeprazol en mag binnenkort afbouwen, maar zweren zaten bij mij onderin. Ik geef Gastro+ bij, maar gewoon een paar handjes. Eigenlijk ipv regulier stalbiks, waarvan ik nu weet dat er véél teveel suiker en zetmeel in zit. Ik zit ook te kijken naar de nieuwe Gastro Muesli van Marstall, die ingrediënten spreken me ook aan, maar heb ik nog niet kunnen kopen hier.

Ekygard ga ik geven na het afbouwen, is mij verteld door De Raaphorst(of tijdens..dat moet ik nog vragen).
Verder geef ik, net als jij, alleen een vitaminebrokje bij naast zo vaak mogelijk hooi. En probiotica omdat Omeprazole een aanslag is op de darmen en vitamine E en Speedibeet (pectine) omdat dat helpt de zuurtegraad van de maagsappen te verlagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 14:49

Wel vreemd, de Raaphorst gaf mij aan dat ik inderdaad gelijk moest starten met de Ekygard.
Zaten bij mij ook in het eerste gedeelte

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 16:06

Jorienn schreef:
Wel vreemd, de Raaphorst gaf mij aan dat ik inderdaad gelijk moest starten met de Ekygard.
Zaten bij mij ook in het eerste gedeelte

Oh dat is apart inderdaad. Met'Eerste gedeelte' bedoel jij ook onderin, tegen de dunne darm opening aan, dat gedeelte wat continu onder maagzuur staat?

splenius

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 18:16

heeft iemand ervaring met Equine america uls-gard solution
dat wil ik gaan geven na het afbouwen van mijn kuur.

Ik moet 2 weken volle spuiten geven daarna 2 weken 1/2 en daarna nog 2 weken 1/4 spuit en dan in die laatst 2 weken aanvullen met Ekygard (maar die eet ze niet op)
En die van Equine america uls-gard solution kan ik in haar mond spuiten.

Ze eet nu alleen nog maar slobber en grasbrokken, hooi eet ze nog erg weinig maar ze heeft nu pas 4 dagen de spuiten.
Wil ook nog kijken naar ander voer maar het meeste eet ze niet. Ook geen bietenpulp

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 18:38

Ik zag hier meer mensen met goede ervaringen met de maagsap van Ewalia.
Hier ook weer meerdere paarden die echt positief verandert zijn sinds ze een kuur gehad hebben!
Het is uiteraard geen wondermiddel en zal heus niet voor ieder paard helpen. Mochten er mensen zijn die het uit willen proberen ik heb een 10% kortingscode die altijd gebruikt kan worden. (Nee ik verdien hier niets aan oid)