Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Odysseus schreef:Een belangrijke toevoeging aan die studie is dat de paarden naast het omega-supplement ook volledig hooivrij gehouden werden. (Horses were fed a complete pelleted diet with no hay and randomly assigned to 1 of 3 daily treatments for 2 months: 30 or 60 g of the supplement or 30 g of placebo.).
De conclusie is dan ook dat omega 3 kan bijdragen bovenop een stofarm management (Feeding horses with RAO and IAD a PUFA supplement containing 1.5–3 g DHA for 2 months provides an additional benefit to low‐dust diet)! Nogal een belangrijk detail voor de mensen die nog wel hooi voeren, paarden op stro hebben staan of anderzijds moeilijk te managen triggers hebben (pollen), het is onduidelijk of omega dan wat doet. (Ik hoop op een nieuw onderzoek, dit onderzoek is namelijk al 8 jaar oud).
En als je het probeert, goed opletten dat je geen andere zaadoliën voert. Omega 3 kan alleen zijn werk goed doen als hij ruim meer in het dieet zit dan omega 6. Dus géén zonnebloem-, rijstkiem- of maisolie voeren en ook controleren of dat niet in je krachtvoer zit. Die olieën zijn zo extreem rijk in omega 6 dat je er niet bovenuit kunt komen met omega 3.
michelle933 schreef:Odysseus schreef:Een belangrijke toevoeging aan die studie is dat de paarden naast het omega-supplement ook volledig hooivrij gehouden werden. (Horses were fed a complete pelleted diet with no hay and randomly assigned to 1 of 3 daily treatments for 2 months: 30 or 60 g of the supplement or 30 g of placebo.).
De conclusie is dan ook dat omega 3 kan bijdragen bovenop een stofarm management (Feeding horses with RAO and IAD a PUFA supplement containing 1.5–3 g DHA for 2 months provides an additional benefit to low‐dust diet)! Nogal een belangrijk detail voor de mensen die nog wel hooi voeren, paarden op stro hebben staan of anderzijds moeilijk te managen triggers hebben (pollen), het is onduidelijk of omega dan wat doet. (Ik hoop op een nieuw onderzoek, dit onderzoek is namelijk al 8 jaar oud).
En als je het probeert, goed opletten dat je geen andere zaadoliën voert. Omega 3 kan alleen zijn werk goed doen als hij ruim meer in het dieet zit dan omega 6. Dus géén zonnebloem-, rijstkiem- of maisolie voeren en ook controleren of dat niet in je krachtvoer zit. Die olieën zijn zo extreem rijk in omega 6 dat je er niet bovenuit kunt komen met omega 3.
Klopt verhouding 3 en 6 moet geloof ik 3:1 zijn. Maar als t goed is heeft de lijnzaad die ik heb alleen omega 3
Odysseus schreef:Een belangrijke toevoeging aan die studie is dat de paarden naast het omega-supplement ook volledig hooivrij gehouden werden. (Horses were fed a complete pelleted diet with no hay and randomly assigned to 1 of 3 daily treatments for 2 months: 30 or 60 g of the supplement or 30 g of placebo.).
De conclusie is dan ook dat omega 3 kan bijdragen bovenop een stofarm management (Feeding horses with RAO and IAD a PUFA supplement containing 1.5–3 g DHA for 2 months provides an additional benefit to low‐dust diet)! Nogal een belangrijk detail voor de mensen die nog wel hooi voeren, paarden op stro hebben staan of anderzijds moeilijk te managen triggers hebben (pollen).
Edit: En inmiddels dus een studie gevonden naar omega 3 bij paarden die nog wel op hooi stonden. Dan had omega geen effect. Dus belangrijk detail als je dit wil proberen.
"In addition, horses were fed hay throughout the study period, and thus they were continuously exposed to a dusty environment which would likely diminish any potential benefit provided by PUFA supplementation"
Citaat:Odysseus schreef:Een belangrijke toevoeging aan die studie is dat de paarden naast het omega-supplement ook volledig hooivrij gehouden werden. (Horses were fed a complete pelleted diet with no hay and randomly assigned to 1 of 3 daily treatments for 2 months: 30 or 60 g of the supplement or 30 g of placebo.).
En dus zonder hooi of voordroog. Anders heeft het geen zin.
Ik ken de onderzoeken ook en inderdaad ook gehoord alleen dan op gras/geweekt voer. Gestoomd zou wellicht nog kunnen daar is geen onderzoek naar.
Maar naast droog hooi en voordroog heeft het geen enkel effect behalve het placebo effect
michelle933 schreef:Ja de oorzaak is weg. Maar de ontstekingsreactie zit er wel denk ik. Maar opzich altijd proberen waard. Lijnzaadolie zijn niet de kosten gelukkig haha
Spenk schreef:michelle933 schreef:Ja de oorzaak is weg. Maar de ontstekingsreactie zit er wel denk ik. Maar opzich altijd proberen waard. Lijnzaadolie zijn niet de kosten gelukkig haha
Maar dus wel naast alleen geweekt voer.
Voor je beeldvorming mijn astma patient krijgt al jaren omega 3
Doet niks voor de astma
Spenk schreef:Maar je zegt nu de lijnzaad helpt voor zn luchtwegklachten maar dat is toch gewoon niet waar? Dat weet je toch helemaal niet? Zeker omdat het veel te weinig omega 3 bevat.
Dat is toevallig hetgeen wat je toegevoegd hebt. Maar 1 + 1 = niet altijd 2 he.
Mijn paard stopt deze periode altijd met triggeren op pollen bijvoorbeeld. Was ik dan toevallig iets nieuws gaan voeren had ik ook gedacht oh dat helpt dus.
Ik vind het nog wel wat om dit nu te prediken als dit is het. Terwijl lijnzaadolie bewezen veel te weinig omega 3 bevat om ook maar iets te kunnen doen.
michelle933 schreef:Spenk schreef:Maar je zegt nu de lijnzaad helpt voor zn luchtwegklachten maar dat is toch gewoon niet waar? Dat weet je toch helemaal niet? Zeker omdat het veel te weinig omega 3 bevat.
Dat is toevallig hetgeen wat je toegevoegd hebt. Maar 1 + 1 = niet altijd 2 he.
Mijn paard stopt deze periode altijd met triggeren op pollen bijvoorbeeld. Was ik dan toevallig iets nieuws gaan voeren had ik ook gedacht oh dat helpt dus.
Ik vind het nog wel wat om dit nu te prediken als dit is het. Terwijl lijnzaadolie bewezen veel te weinig omega 3 bevat om ook maar iets te kunnen doen.
Wie zegt dat dat niet waar is?
Wat voor het ene paard wel werkt hoef voor een andere niet te werken natuurlijk. Ik ben blij met het resultaat en dat deel ik hier. Mijn paard staat al maanden te hoesten en nu ik lijnzaad voer is het weg. Heel toevallig dan