[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muzefee

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 14:12

Haha, die maak ik zelf inderdaad! :D

opisop, denk dat een kuur voor een week wel erg zwaar gaat vallen. :P

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 14:28

misschien zijn er wel speciale kuren voor? Zal eens kijken naar groene leem idd!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 15:44

Vorige week een geschuurde staart, vermoed toch hengstigheid. Nu is alles weer kalm gelukkig *afkloppen*

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 17:02

koetjeboe schreef:
Annetje schreef:
Volgens mij is dat geen eczeemdeken maar een hele luxe vliegendeken.

Volgens de meneer van harry's horse was hij ook geschikt als eczeem deken.
Maar heb de deken zelf ook nog niet gezien.
Wil even de mazen in de stof goed kunnen bekijken en ook hoe dik de stof is.

Als het geschikt is als eczeemdeken, dan zitten er geen mazen in. Ik denk op de foto wel gaatjes te zien.
Ben wel benieuwd naar de deken trouwens. Zou mooi zijn als het gewoon van stof is en dus de gebruiken als eczeemdeken.

Leuke foto!

Ik ga straks naar stal en ben benieuwd of meneer nog meer jeuk heeft. Gisterenavond springles gehad, buiten en daar waren veel stomme vliegjes die in zijn manen kwamen zitten :( Na het rijden was ook alles lekker.
Hij krijgt nog steeds die ongiftingskuur, maar merk er niets van. Ik wil vanaf vandaag dat andere spul van het onderzoek erbij doen en zijn oortjes insmeren met de lotion die we moeten testen.

daiskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 17:13

mensen waar ik sta adviseerde mij stroom in de stal te zetten nou da doe ik dus echt niet!!
heb hem net even met betadine zalf behandeld van sprays moet hij echt niks hebben toch maar even door gezet net als vorige weken dazen spray op gespoten. bij ons is veel bos en ik denk dat ik hem ook ga verplaatsen richting de kant van zeeland ( nispen ) daar zitten minder mugjes dan hier hier word ik zelf ook enorm veel gestoken als ik in de wei sta en daar niet.. maar ik weet niet meer wat ik mee die knol van mij aan moet de 1 zeg dit de ander dat..

daiskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 17:14

oja en ik zou als proef zijn bij de groene os ze hebben iets nieuws uit gevonden wat ze bij hem willen testen maar ook daar hoor ik maar niks van :(

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 18:38

Hej, even een vraagje tussendoor.. mijn a.s. paardje heeft (als het goed is) geen ZE, maar wel iets van eiwitgevoeligheid, waardoor ze bij vers gras e.d. jeuk krijgt.
Aangezien ze komende zaterdag komt, en de verhuizing, nieuw voer e.d. waarschijnlijk toch wel wat uitwerking kan gaan hebben, wil ik graag iets in huis hebben om direct in te grijpen mocht het nodig zijn.

- Ik wil iets van een creme/gel die de jeuk verzacht.
- Ik zoek een fijne shampoo die niet de huid uiddroogd, maar misschien ook extra verzachtend is. (dit hoeft geen speciale shampoo voor de jeuk zijn dus, maar wel een die het niet verergerd! ik kreeg de tip van teer-shampoo?)

Graag hoor ik jullie tips!

Een verzorg-ijslander die zomerexceem had, had hele fijne gel, maar ik weet niet hoe het heet, en of het ook nog speciaal voor ZE was, want het hoeft dus geen anti-mugjes werking. ;)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 19:40

een deken met fijne maas kan toch ook gewoon op manen en staart een voering hebben en daardoor nog geschikt zijn voor milde eczemers? Wisse heeft daar wel genoeg aan in elk geval.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 19:47

klijntjuh: Dan zou ik zorgen dat ze zo min mogelijk eiwitten binnen krijgt.
Dus niet meteen de wei op, even voer wat je haar gaat geven checken.

Als het echt die gevoeligheid is, krijgt ze niet eens jeuk.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 21:43

Had ik nou maar niet... Vanavond rond 7 uur buiten staan poetsen. ;( Heaven werd knettergek, de vliegjes vlogen haar aan en ze gooide zich vol met d'r bips tegen de muur aan. :(:) Gelijk de lotion uit de kast getrokken en vandaag dus voor het eerst gesmeerd. Normaal vind Heaven het gesmeer niet zo prettig, maar het kwam vast vanwege het feit dat die lotion best koel was dat ze het dit keer wel lekker vond. Je zag haar tot rust komen!

Overigens in de manen nog niet geschuurd gelukkig!

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 22:48

Veer stond zich rot te zweten onder dr soepjurk, dus op hoop van zegen blijft ie vanavond af. Heb wel even flink al gesmeerd met sweet itch gel op de gevoelige plekken, maar ze was nog niet jeukerig.
Ook tref ik nog nergens schilfers aan en dat was vorig jaar wel het geval.....

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 22:51

Ik las trouwens dat ook hormonen een oorzaak kunnen zijn van jeukerigheid? Nu is Veer is een echt pismerrie, dus t zou zo maar kunnen. Ze staat sinds enige tijd op homeopatische druppels om dr hengstigheid onder controle te houden, dus wellicht houd dat ook verband dat (nog) niet jeukerig is.....

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 22:52

wat ben je van plan te gaan doen op de warmere zomerse dagen dan Esther? Want vandaag was het gewoon zomertemperatuur. Heb je haar bij zomerdag ook bloot staan of doe je dan een andere deken op? Wat heeft het eigenlijk voor toegevoegde waarde om de deken dan savonds af te doen, dan heeft ze het immers al niet meer te warm?

Balen Muzefee, misschien volgende keer als je savonds poetst even anti-vlieg opsprayen bij voorbaat?

Hengstigheid speelt ook mee inderdaad, daar heeft Syb van Sanet ook last van.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 23:02

Nou dit is voor het eerst dat ik dat mee maak, vorig jaar met die hoge temperaturen had ze nergens last van...Nou het probleem is, dat ze dan tot morgen avond weer met deken zou staan en zich misschien weer helemaal het lepl*zerus zweet....
Als morgen blijkt dat ik schuurplekken aantref, dan is het heel spijtig maar gaat ie gewoon weer aan....

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 23:03

het is enorm warm hoor als je nog half inde wintervacht staat, hier staan ze ook te zweten. zelfs een weidegenootje waarvan we dachten dat het haar niet warm genoeg kon zijn.
vanwege de hitte gesmeerd met eucalyptusgel voor sweet itch paarden, lekker verkoelend dus.
beetje anti daas erbij en ze liep er weer geparfumeerd bij..
hoop maar dat mn derfen en burka's snel binnen zijn.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 23:03

Merries hebben inderdaad wel eens jeuk als ze hengstig zijn. :j Kan Heaven de laatste tijd niet meer hengstig ontdekken, misschien was dit wel een voorbode. :+

opisop, dat is inderdaad een optie. :j Gelukkig ben ik meestal rond 4 uur op stal, dus gaan we dan lekker in het zonnetje kroelen en poetsen. :j

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 23:05

maar je had de deken neem ik aan opgelegd omdat ze jeuk had? Dan is het toch aannemelijk dat ze morgen jeuk krijgt omdat ze nu zonder deken staat? Kan ze nergens in de schaduw staan?
En wintervacht, daar had ik nog niet aan gedacht :P maar Wisse heeft ook niet zoveel vacht en staat bloot.

Als het goed is krijg ik morgen mijn Derfen-bestelling (250ml lotion, 150ml creme en de 250ml shampoo).

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 23:05

Dat zweten komt omdat het ineens heel erg warm geworden is. Het is nu warmer dan normaal rond deze tijd. Ik had het ook stikheet in mijn t-shirtje vanmiddag. ;)
Vies stond ook de zweten onder zijn pyama-hals. Echt zeiknat. De paarden zonder deken ook, dus het licht echt aan het bedompte weer. De thermometer hier gaf vanmiddag 26 graden aan. Toen ik keek of hij zweette was hij echt net binnen gezet, dus waarschijnlijk had hij buiten nog een klein briesje en dan ineens naar de warme stal. Geen wonder dat ze dan staan te zweten hoor.

Ik heb de deken trouwens heel banketstaaf wel gewoon omgelaten. Ben veel te bang dat hij meer jeuk krijgt.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 23:07

opisop_shop schreef:
maar je had de deken neem ik aan opgelegd omdat ze jeuk had? Dan is het toch aannemelijk dat ze morgen jeuk krijgt omdat ze nu zonder deken staat? Kan ze nergens in de schaduw staan?
En wintervacht, daar had ik nog niet aan gedacht :P maar Wisse heeft ook niet zoveel vacht en staat bloot.

Als het goed is krijg ik morgen mijn Derfen-bestelling (250ml lotion, 150ml creme en de 250ml shampoo).

Nee uit voorzorg dat ze niet ging schuren snachts in stal...Ze heeft tot nu niet geschuurd, teminste niet veel. Eigenlijk minder dan de niet ZE-ers bij ons op stal. Zo eens een keertje losse haren, maar nog niet vanwege dat ze last heeft van dr ZE....Ik doe dingen eigenlijk altijd uit voorzorg :+

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 05:58

Esther28 schreef:
Ik las trouwens dat ook hormonen een oorzaak kunnen zijn van jeukerigheid? Nu is Veer is een echt pismerrie, dus t zou zo maar kunnen. Ze staat sinds enige tijd op homeopatische druppels om dr hengstigheid onder controle te houden, dus wellicht houd dat ook verband dat (nog) niet jeukerig is.....

ik zou een merrie waarvan ik denk dat jeuk te maken heeft met hormonen,ook gaan behandelen met kruiden of iets dergelijks wat de hengstigheid helpt :j

wat gebruik jij nu?
ik ben heel benieuwd of de jeuk helemaal wegblijft als de hormonen goed zijn bij jouw dier.

hoe staat het met de rest van de merries hier,gebruiken jullie ook iets om de hormonen in balans te houden?

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 07:42

Bij Liza merk je het niet eens als ze hengstig is. Heb ook nooit gemerkt dat ze dan meer jeuk heeft.. Zal per paard wel verschillen denk ik!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 07:42

ellepel schreef:
ikenindi schreef:
de staart en manen zijn hier nog mooi heel, maar onder de buik bij de `navel` zit een grote dikke plek. ik gok op vocht dat er in zit. Iemand een geniaal idee wat ik daar aan kan doen?

zinkzalf is ook heel goed!
schijnt dat dat plekje een uitingsplek is als paarden wat last hebben van teveel afvalstoffen.
soms kan dan zo'n drainage kuurtje best wel helpen.

had je de deken er al op eigenlijk?

ja die ligt er al op. Voor de zekerheid. Ze heeft nog niet geschuurt.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 09:06

Hier vanmorgen ook de eczeemdeken maar weer opgedaan voor het eerst.Lag een pluk manen in stal dus vertrouw het niet zo.
verder geen schilfers of andere tekenen.Tot ik hier begon te lezen ; mw is dus wel erg hengstig op het moment.
Eens kijken of het hier verband met elkaar houd.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 09:10

Ik heb Vän zijn deken ook op. Eerlijk gezegd heeft hij nog geen last, maar ik wil het voorkomen. Elke dag even poetsen en dan de deken weer op. Zijn hoofdkap van Boett heeft hij nog niet op.
Ik zie de mugjes trouwens wel iedere avond al door de lucht dansen, ben wel blij dat hij nog geen last heeft.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 09:13

ellepel schreef:
Esther28 schreef:

ik zou een merrie waarvan ik denk dat jeuk te maken heeft met hormonen,ook gaan behandelen met kruiden of iets dergelijks wat de hengstigheid helpt :j

wat gebruik jij nu?
ik ben heel benieuwd of de jeuk helemaal wegblijft als de hormonen goed zijn bij jouw dier.

hoe staat het met de rest van de merries hier,gebruiken jullie ook iets om de hormonen in balans te houden?

vera is echt een enorme pismerrie en altijd superhengstig, niet te rijden enzo, plet je zo ongeveer als je in de buurt staat, wil zelfs lantaarnpalen en fietsers verleiden dan :+
Ze krijgt nu oestrovetsan sinds een maand of 2 en dr hengstigheid is een stuk minder heftig.