[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 10:24

Schangah schreef:
Ik moet mij helaas ook melden als eigenaar van twee eczeempaarden.
Het grootste probleem is mijn merrie van 16! die dit jaar voor het eerst ernstige zomereczeem heeft. Ik heb haar onder een eczeemdeken staan (staat dag en nacht buiten) maar het bovenste stuk van de manenkam blijft er onderuit komen nu nog een hals deken erbij om met oortjes en een masker op. (het ziet er niet uit).
Ik smeer van alles maar ze heeft nu flinke wonden op haar manenkam, manen top en voor op haar hoofd.
Ik overweeg toch nu de rambo deken aan te gaan schaffen omdat ze van de eczeemdeken voor op haar borst flinke drukkingen heeft.
Kan iemand mij bijpraten over de laatste ontwikkelingen rondom zomereczeem en wat ik wel en niet moet doen, heeft een spuit tegen de jeuk zin?

De 'spuit tegen de jeuk' zijn cortisone. Dit zal tijdelijk verlichting geven maar heeft veel nevenwerkingen (om risico op hoefbevangenheid en peesletsels). Het risisco niet waard dus.

Een rambo deken de hele dag laten opliggen tijdens het hele muggenseizoen zal al veel verlichting geven. Mijn paard heeft de deken alleen af als ze gepoetst en gereden wordt, anders dag en nacht. Dit van april tot oktober. De deken is comfortabel, en door de lichte kleur heeft ze het er koeler onder dan zonder (ze is zelf zwart).

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 10:56

aam_mic schreef:
Heeft iemand wel eens een boett deken gekocht bij http://www.kerckhaert.be/webshop/dekens ... eemdekens/
Er staat dat het een Boett is, maar mijn Boett heeft een andere lichtbruine/vos kleur. Ook zijn de maskers hier anders, is dit wel de echte Boett?

Ik geloof dat de shetlander die bij mijn paard staat een Boett deken van daar heeft, en dat is wel de 'echte'. Maar ik weet niet helemaal zeker meer of het van deze winkel kwam, ik geloof van wel.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:09

Oei oei oei, al een paar maanden (!!!) niks meer gepost hier..
Ik had een vraagje, ik ben opzoek naar een vliegenmasker van Rambo, die je gratis bij een Rambo eczeem deken krijgt.
Die van mij heeft hem nu dan toch eindelijk gemold..

Maat L of XL zoek ik..
PB!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:47

[naam] heeft zijn vermaakte sleezy weer om, er zitten nog 2 gaten voor de oren in, en een klein stukje stof eronder, maar de rest hebben we er af gehaald.. hij loopt nu weer met 3 dingen om, zijn hoofdkap met neusstuk, sleezy er overheen, en daar weer overheen de eczeemdeken, alleen is er een stuk van zijn hoofd nog niet bedekt, dus daar moet ik weer iets nieuws op verzinnen.. bij zijn kaken is het nog open zeg maar..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:11

rapperijder:
ik denk toch wel dat als paarden flinke last hebben van de zomereczeem en behoorlijk open liggen een cortisone spuit voor de eerste periode wel verlichting kan geven.
stalgenoot van me heeft het ook gedaan, tegelijk paard iets schraler op de wei gezet en dat hielp wel tegen de eerste erge jeuk

schangah:

hoe lang heb je diemerrie al?
wat is er veranderd in voeding, omgeving?
vreemd dat dat nu pas komt op zetten?
weet je zeker dat het eczeem is en geen schimmel,mijt of voedingsfout?

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:25

ellepel: misschien heb je wel gelijk hoor.
Een paard dat de hele zomer zonder deken gestaan heeft en helemaal open ligt kan wel gebaat zijn bij een cortisone-spuit. Maar je neemt er altijd het risico bij dat ze er bevangen van worden. Het hangt er helemaal vanaf hoe erg het allemaal is. Persoonlijk heb ik liever een paard zonder manen dan een bevangen paard, maar als het echt tot bloedens toe is kan de cortisone wel de betere optie zijn.

Ronne

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:39

Iemand vroeg hier ervaring met de EJ eczeemdeken... Ik heb deze deken standaard opliggen bij mijn 2-jarige, omdat ze zo hard groeit en ik het voor dit jaar alleen een beetje onzin vind om een Rambo aan te schaffen. Die krijgt ze dus ook volgend jaar.

Zeker als 2e deken is het een prima deken. Het houdt iig de vliegjes prima tegen. Wat ik wel een nadeel vind is dat de hals zo'n 10 cm manenkam onbedekt laat en daar zijn de manen nu dus ook kort. Verder ben ik geen fan van het over het hoofd aantrekken, maar dat hebben de Boett en Pagony ed ook. Ook heeft ze het er op de warme dagen best heet onder en ademt ie niet zo goed. De pasvorm verder is wel prima, ze heeft er helemaal geen last van en maakt net zoveel rare sprongen als zonder. Dus vooral als tweede deken prima aan te raden!

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 13:33

@ CarolShadow: ja het seizoen duurt gelukkig niet lang meer *\o/* het mooiste is nog dat ik gisteren Kaspar flink heb zitten kriebelen in z'n manen en staart en hij gaf totaal geen reactie!! Maar er zijn nog zoveel van die rottige huisvliegen en dazen :( dat ik alleen al daarom z'n deken nog even om laat. Ik denk ook dat het geen eczeem is op z'n hoofd maar meer 'jeuk' van die dazen/huisvliegen (gisteren heb ik d'r nog eentje op z'n hoofd dood geslagen :( ).
@ opisop: ik durf geen andere deken te proberen dan de rambo SIH.. zou het liefst nog drie van die dekens erbij willen hebben :o maarja.. geld groeit niet aan een boom (jammer genoeg).
@ Annetje: zonde zonde zonde...
@ My_Lady: ik heb een bucas vliegenkap en ik vind die heel erg goed, ook heel fijnmazig, maar helaas nog iets te groot voor m'n pony dus de sluiting ga ik nog wat verzetten. Echt een aanrader (kost 23 euro ongeveer).

Voor de rest, het plukje manen wat ik had weggeknipt door verstikking van m'n kleinere rambo deken is weer terug aan het groeien!!! De maantjes op die plek zijn nu twee centimeter ongeveer, ben echt blij dat de grotere rambo het niet meer verstikt op die plek *\o/*

Auks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 18:10

Ronne schreef:
Iemand vroeg hier ervaring met de EJ eczeemdeken... Wat ik wel een nadeel vind is dat de hals zo'n 10 cm manenkam onbedekt laat en daar zijn de manen nu dus ook kort.

Exact dat probleem heb ik ook met de deken van ooteman. de rest van zijn lijf past de deken prima alleen dat laatste stukje hals. En aangezien mijn pony een vrij klein hoofd heeft en een hoofdkap die te groot is er zo af heeft gewerkt, zijn halster is ook altijd zo af (en zijn hoofdstel onder het rijden alstie de kans krijgt hihihi) ben ik nu zoekend naar een beter passende oplossing.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 20:00

Paardje is nu alweer goed een volle week jeukvrij weer :D
Enige schuurschade is van de deken (omdat ik de manen kort heb geknipt, en die gaan heel warrig eronder zitten)
Ben zo trots!!!

Wat een wereld van verschil met voorgaande jaren.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 20:02

Is dat een verschil ja, lang tov kort qua schuren onder de deken CS? Nooit aan gedacht! :)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 20:09

Yup, omdat ze het nu kort heeft gaat het aan beide kanten op hangen, en heel springerig zeg maar. Hierdoor komt er iets meer druk vanuit de deken waardoor je lichte geschuurde haartjes her en der ziet.
Met lange vlechten had ze het ook wel iets, maar wel minder.

Nou, mij kan niets meer boeien :D ze is jeukvrij, daar gaat het om. Manen sparen doe ik niet meer aan, doe wat het beste is.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 21:09

CarolShadow schreef:
Inderdaad, voor ons is het deze maand nog en volgende maand, en dan kan ze weer redelijk naakt staan.

Heeft iemand hier toevallig nog een ongevoerde regendeken maat 175 liggen die die kwijt wil? Of een lichte kleur zomerdeken? Dan hoor ik dat graag :D

Is dit niks voor je
http://www.goedkopepaardendekens.nl/win ... ull&id=140

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 21:26

Ik kom de laatste tijd veel op pony/paardenmarkten en jeetje wat kom je veel dieren met eczeem tegen. Vanmorgen stond er in Bemmel een schetje en die zag er werkelijk niet uit. Ik denk dat zo'n 70 % van zijn lichaam tot bloedens toe kaal geschuurd was. Gelukkig voor het dier stond er een merkteken van een slager op zijn kont.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 21:42

yvonnedv schreef:
Ik kom de laatste tijd veel op pony/paardenmarkten en jeetje wat kom je veel dieren met eczeem tegen. Vanmorgen stond er in Bemmel een schetje en die zag er werkelijk niet uit. Ik denk dat zo'n 70 % van zijn lichaam tot bloedens toe kaal geschuurd was. Gelukkig voor het dier stond er een merkteken van een slager op zijn kont.

Ow was jij daar ook, ik ben er ook nog even geweest.
Ik woon er vlak bij in de buurt.
Moest alleen eerst werken, maar heb wel op de eerste rang gezeten.
Moest om half 8 een mw verzorgen die in de flat woont op het plein, dus heb toen vanaf het balkon ook al even over de markt gekeken.
Ik was pas om half 12 uit gewerkt en heb toen wel nog even over de markt gewandelt, maar heb niet niet veel schokkents meer gezien gelukkig.

Ik ben straks trouwens bij de DA geweest, heb hydrocortison lotion gekregen voor Daantje, om de huid een beetje tot rust te brengen.
Hoop dat het helpt.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:16

Ik vind uberhaupt dat je er voort erg veel ziet. Op de weg naar mijn stal (5km) kom ik standaard 5 pony's met zichtbare exceem tegen en op onze stal hebben we er ook nog eens 5......

Dat betekend op 5 strekkende km 10 exceem pony's waarvan het DUIDELIJK zichtbaar is. Niet te spreken over de 'lichte' gevallen en de dieren die ik vanaf de weg niet kan zien.... Triest gewoon....

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:18

Oww, hier idem dito. De gehele weg naar stal, ik schat zo'n 2 km. 1 en al eczeem gevallen.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:20

Als ze er niet zeer snel iets aan gaan doen qua fokken ofzo, dan hebben we over 10 jaar geen bloedlijn meer exceemvrij.
Wat een ramp ;(

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:25

Senna heeft gelukkig ook weer wat minder jeuk. Van de week heeft ze één nacht op stal gestaan zonder deken. Ze is toen helemaal lek gestoken op haar hals en borst (er zaten ontelbaar veel bulten) en ze heeft zich toen helemaal gek staan schuren aan haar manen (niet aan haar staart!). Ze had eerst (vanaf schoft naar oren) 20 cm goede manen, 20-30cm korte manen door schuren deken en daarna alleen maar goede manen, nu zijn de eerste 2 stukken nog een heel stuk korter door het schuren. Zonde, maar van de week zei een stalgenootje nog tegen me dat Senna's manen er zo goed uit zien en dat ze in al die jaren dat ze Senna kent, ze er nog nooit in de zomer zo netjes bij heeft gelopen. Haar staart gaat redelijk goed. Huid is weer zwart en haar haren groeien mooi aan.

Ik zie hier in de omgeving erg weinig eczeemgevallen. Een paar paarden met vliegendekens, maar helemaal geen eczeemdekens.

Heeft iemand tips om wat aan vliegen te doen in stal? Eerst was dat altijd de plek waar Senna even rustig vliegloos kon staan, maar er zitten er nu zoveel, dat Senna daar niet meer even rustig kan staan. Senna is overgevoelig voor insecten dus ze heeft op dit moment bijna geen moment rust. Zelfs als ze van top tot teen is ingepakt wordt ze nog helemaal gek.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:31

Hier zie je ook 1 op de 15 paarden ongeveer met een eczeemdeken lopen, mijn ouders viel het ook al op!

@ Ronne, de EJ deken, heb je die dan ook een maatje groter genomen?

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:46

Ja, verder zit ie prima, alleen op de hals zit ie niet goed. Maar gelukkig heb ik het er nu bij de manen en staart wel onder controle, maar vind t toch niet helemaal zoals t hoort!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 23:04

Flosje: Nou dat probleem op stal had ik dus ook met die vliegen.
Ik ben een ladder opgeklommen, 4 stuks kleefstrips van kruidvat (geurloos en zonder vergif) opgehangen (op hoge hoogte, maar ook weer niet TE hoog) Heb er 1 boven haar staldeur, 1tje in de hoek voorin (zij heeft de 1ste stal dus een hoekstal) 2 achterin links en rechts.

Nou, ze hingen er 3 dagen en ze zaten HELEMAAL vol, echt vies! Pony staat lekker rustig :D al zit er hier en daar wel een vlieg, maja beter 5 dan 50! Ik heb zelfs een dikke horzel gevangen ermee!

Heb er gelijk een hele zooi ingeslagen :D heb wel een hele creatieve stal zo haha.

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 08:30

Flosje446 schreef:
Heeft iemand tips om wat aan vliegen te doen in stal? Eerst was dat altijd de plek waar Senna even rustig vliegloos kon staan, maar er zitten er nu zoveel, dat Senna daar niet meer even rustig kan staan. Senna is overgevoelig voor insecten dus ze heeft op dit moment bijna geen moment rust. Zelfs als ze van top tot teen is ingepakt wordt ze nog helemaal gek.

Misschien kun je even kijken op www.Blizzz.nl, ze hebben daar van die vliegen-vang-zakken.
Ik ben iedere keer weer versteld hoeveel er in zitten!

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 09:19

M'n zus had een keer bij de EJ een vliegvangding, die zat ook helemaal vol. Het rook alleen niet erg charmant en het duurt twee dagen voor het werkt, maar dan werkt het ook wel echt.
En die plakdingen die CS gebruikt hebben wij hier in de kantine hangen en die zitten ook allemaal propvol, ook superdingen.

Ik heb Kas gisteren zonder deken gezet, ben echt heel benieuwd vandaag...
Hier in de buurt zijn er trouwens naast Kaspar nog maar twee andere eczeemgevallen die ik ken, een Fries van stal en een ander paard van een andere stal.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 10:22

Wat is een goede creme voor op het hoofd?
Mijn paard heeft op dit moment geen haar meer op z'n hoofd, en een paar kleine open plekjes..