Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:36

Wat idioot...
Mocht ze er morgen toch aan twijfelen, kan ze mogelijk de hoefsmid vragen. Mijn ervaring is eerlijk gezegd dat die toch wat beter zijn in het lokaliseren..
Heeft ie geen koorts?

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:38

net teruggebeld door haar

paard heeft geen koorts en ze heeft vandaag de hoefsmid laten komen als tweede advies en die heeft ook bevestigd dat er geen hoefzweren waren :s

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:48

Oh, fijn en ergens jammer..
Had de DA enig vermoeden?

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:57

IMJ schreef:
Heb jij ook weinig van bijwerkingen gemerkt tante?
Ik zit nog steeds op een kwartje, eerst maar weer is bloedprikken.
Pony had 32, grijze zone dus, met wel duidelijke uiterlijke kenmerken sinds even.

Ik heb niks van bijwerkingen gemerkt. In wedlke periode had jouw paard 32? Mijn paard had 33, in -ik meen- april.
Volgens de da, niks aan de hand, maar ik zag mijn topper achteruit gaan. Toen bij mijn eigen praktijk, die geen ACTH test kon doen, verhaal uitgelegd, en Pergolide van voorgeschreven gekregen. Ik heb al die tijd getwijfeld of ie het nou wel, of niet had. Tot hij op die halve pil, bevangen werd.
Toen wist ik genoeg, KWPN'er van 180 cm, hoefzweren,mok, bevangen, gekke vacht... nav de bevangenheid, is ie van die halve, via 3/4, naar een hele gegaan. Hoe groot is jouw paard IMJ?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 21:00

@Dookia ivm jouw crisisvraag over het paardje van de vriendin...dacht zo gelijk aan kruisverlamming of iets dergelijks, maar dat verklaart waarschijnlijk dan weer die dikke benen niet...verder schiet mij zo niets te binnen wat dit kan zijn...Hopelijk dus geen ( onbekende ) bijwerking van de Prascend...Daar ben ik eigenlijk bij mijn merrie ook bang voor, voor bijwerkingen die nog niet gekend/bekend zijn, want wat doe je er dan tegen? Is echt heel dubbel...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 21:17

Ik merk dat alles wat ik nu bij alles wat ik bij mijn paardje zie wat niet hoort/was ik wijd aan de cushing, bijwerkingen van de medicatie en de leeftijd..
En ik denk dat het ook zo is.
Zo had de mijne een hoefzweer links achter.
De zweer is 's avonds uitgesneden, 's ochtends vroeg kwam ik kijken hoe het ging, ik schrok me rot.. een olifantenpoot! Ik was echt bang voor einschuss.. Dik tot boven de sprong.
De touwtjes van de hoefzak zaten helemaal ingesnoerd terwijl deze helemaal niet strak zaten de avond ervoor.

Ik ben gelijk gaan temperaturen, 37,2, prima..
Na afspuiten en even wandelen was het been weer slank. Dat leek me toch echt meer vocht dan einschuss..
5 dagen ben ik er elke ochtend om 7 uur (en nog 2x per dag) heengegaan, wandelen, afspuiten, zak weer om. Pony liep prima, benen waren 's morgens wel weer wat dik..
Dag 6 heb ik hem weer bij zijn kudde gezet. Niets meer te zien toen ik 's middags kwam.

Normaal ben ik meestal niet zo vroeg op stal. Althans, in de winter nooit. Nu was ik er wèl rond 7 uur en dan gaan ze normaliter al wel naar buiten. Het is me daarom wrs niet eerder opgevallen.. doordat hij zichzelf dan beweging gaf kwam de doorbloeding op gang.
Misschien zijn de stalbenen wel verergerd door de pergolide? De leeftijd? De cushing?

Iemand hier in het topic gaf ook aan dat haar paard de eerste weken ook dikke benen had.. Dat gaf mij wat rust. :)

Het is fijn dat we elkaar hier kunnen steunen en ervaringen delen.. zo weten we meer dan menig DA inderdaad!

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 21:44

Ik moet het afkloppen, maar tot nog toe hebben die van ons nog geen dikke benen gehad.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 22:48

Jeetje meiden, ik probeer jullie bij te lezen en uit elkaar te houden (wie is van welk paard/verhaal etc.), pagina's in dit topic te lezen en de chaos in mijn hoofd over mijn eigen paard voornamelijk eerst op een rijtje te zetten.

Heb inmiddels mijn hoefsmid ook (uitgebreid) gesproken.

Hij waarschuwde onder andere uit te kijken voor eiwitten/suikers, gras (op kaal/gemaaid stuk zetten in voorjaar) etc.
Ik moet dus echt eens de voeding van mijn paard tot in detail gaan bekijken.
Hij staat gewoon op het merk dat op stal gevoerd wordt: 3/4 bix en 3/4 muesli van Havens.
Op de nieuwe stal weet ik het merk niet maar is daar makkelijker om een eigen voer te gaan laten geven.
Paard krijgt dagelijks een paar winterpenen. Paard krijgt ook paardensnoepjes als snack gevoerd etc. Volgens mij moet ik met beide maar meteen gaan stoppen/afbouwen.

Las hier ook uitslagen van de test ergens in de 200 van jullie? Wauw, is dat dan zo vreselijk hoog of zijn dat andersoortige waarden/andere test?

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 22:57

Nu ik hier zoveel lees over hoefbevangenheid: mijn paard heeft dus cushing, maar nog geen last van hoefbevangenheid gehad ! We beginnen woensdag met de medicatie, moeten we dan ook nog opletten met de hoeveelheid suikers en eiwitten ?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 23:06

Die van mij is dit jaar (voor de pergolide) bevangen geraakt. Ik heb hem toen direct van het land gehaald en op oud hooi gezet. De bevangenheid was zonder pergolide met 1,5 wk zo goed als weg. Hij stond altijd maar halve dagen op het land. Dat wil ik weer proberen maar dan met graasmasker.
Anders staat hij halve dagen alleen op de paddock en dat vind ik ook zo sneu.
Ik zie nu al tegen de zomer op eerlijk gezegd..

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 23:13

@imago01, ik kan het ook niet altijd uit elkaar houden hoor, dus je bent niet de enige.
Onze merries hadden waardes van iets in de 80 de oudste, en die ander had dacht ik 216

Maar zo weet ik nu dus ook van jouw paard? Even niet meer is die ook HB? Heeft ie ook IR of EMS?

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 23:13

Sorry was even naar de zumba dus kon niet vroeger antwoorden

Haar DA vermoed artritis

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 23:17

elibeest schreef:
@imago01, ik kan het ook niet altijd uit elkaar houden hoor, dus je bent niet de enige.
Onze merries hadden waardes van iets in de 80 de oudste, en die ander had dacht ik 216

Maar zo weet ik nu dus ook van jouw paard? Even niet meer is die ook HB? Heeft ie ook IR of EMS?

Voor zover de DA mij verteld heeft is het alleen Cushing (waarde van 41,7).
Hoef- en spierbevangen is paard nog nooit geweest maar ja, schijnt dat je nu wel extra alert moet zijn met dit soort zaken?

Wauw, wat een hoge waarden dan van 80 en 216. Vraag me af wat daarbij grenswaarden zijn dan.

DA vertelde dat de waarde van mijn paard een gemiddelde is t.o.v. alle andere Cushing paarden die zij behandelen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 23:19

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 13:23

Woont hier iemand toevallig "in de buurt" van Berg & Terblijt?
Op 22 januari is er een gratis informatie-avond waarbij o.a. iemand van BI wat over Cushing komt vertellen...

Helaas is de gok op nuttige informatie voor mij te groot om die grote afstand af te leggen...

http://www.florencegorter.nl/index.php? ... &Itemid=57

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 13:24

Imago01 schreef:
Op 22 januari is er een gratis informatie-avond waarbij o.a. iemand van BI wat over Cushing komt vertellen...

Helaas is de gok op nuttige informatie voor mij te groot om die grote afstand af te leggen...

voor mij veel te ver....jammer,ik had wel even een disussie willen aangaan over de prijs van prascend :+

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 15:06

geerke schreef:
Imago01 schreef:

voor mij veel te ver....jammer,ik had wel even een disussie willen aangaan over de prijs van prascend :+

ja voor mij ook al helemaal te ver maar had anders met je meegedaan

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 17:54

Hebben jullie allemaal aangepast voer voor jullie paard eigenlijk?

Ik heb inmiddels vele internetpagina's doorgelezen maar niet een eensluidend, duidelijk antwoord kunnen vinden.
Ik heb veel gelezen over dat het aan te raden is de suiker- en eiwitopnamen voor je paard te beperken: dus: aangepast voer, geen kuil, geen winterpenen en vooral jammer voor mijn paard: geen snoepjes meer. Dit, omdat er verhoogde kans is op insulineresistentie bij Cushing paarden.
Op andere sites lees ik dan weer dat die informatie vooral genoemd wordt bij Insulineresistentie.
Wat hebben jullie aan het voer gedaan bij jullie paarden?

En dan over de pil: zit daar nog iets van een lekker smaakje aan? Heb al gelezen dat jullie het erbij in de voerbak gooien, maar jullie paarden zijn dan vast nette eters?? :+ Mijn paard is een knoeikont, neemt vaak een hap en kauwt terwijl hij alle kanten op kijkt en er dus ook een deel voer uit zijn mond valt. Tsja, met een pil zou dit dan ook kunnen gebeuren bijvoorbeeld, dus ik zou tips daarvoor of jullie ervaringen, erg op prijs stellen.

Heeft 1 van jullie Cushing paarden trouwens een schrikkerig karakter van nature? Mijn paard is dat namelijk wel. Altijd kijkerig en schrikkerig geweest. Momenteel is hij wat makker omdat hij ziek is maar hij schrikt nog wel. Stress moet vermeden worden maar volgens mij geeft stress(hormoon) een andere reactie dan zo'n schrikmoment (even opzij springen en vervolgens weer kalmeren). Wat is jullie mening erover en hoe pak jij dat aan bij jouw schrikkerige paard?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 18:30

Die van mij is zijn leven lang een stresskipje, geweest, echt snel in paniek. De laatste tijd was dat wat minder, ik dacht door zijn leeftijd :+

Ik kreeg vanuit hier juist de tip om de pil in een krentenbol te doen, dus dat die ik, of gewoon een stukje witbrood, ik kneed het er vlak voor ik het geef doorheen.

Voeren deed ik al sober. Inmiddels staat hij wel weer op voordring en een vitaminekorrel en lijnzaadolie. Verder voor de smaak een handje muesli zonder melasse.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 18:31

Shamrock krijgt zijn gewone krachtvoer 2 maal daags
Dagelijks wat wortels of selder
en een suikervrije lick it

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 19:52

Het pilletje juist niet door zijn gewone voer doen!!! Dat kunnen ze gaan associeren met die "vieze" pil en dat willen ze niet meer eten, plus je kunt niet goed controleren of hij het pilletje echt op heeft. Geef de pil apart in een stukje appel, peen, brood oid.

De mijne is geen stresskip, ook nooit geweest.

Mijn paard krijgt 3 x muesli zonder haver, 1/3 schep per keer
Na het rijden 1/2 schep senioren muesli van Cavalor, met een schepje Opkikker van Naf.
3 x per dag flink wat hooi.
En ongeveer een kilo peen.
Hij is nu helemaal niet dik, zou zelfs wel iets dikker mogen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 19:56

IMJ schreef:
Die van mij is zijn leven lang een stresskipje, geweest, echt snel in paniek. De laatste tijd was dat wat minder, ik dacht door zijn leeftijd :+

Ik kreeg vanuit hier juist de tip om de pil in een krentenbol te doen, dus dat die ik, of gewoon een stukje witbrood, ik kneed het er vlak voor ik het geef doorheen.

Voeren deed ik al sober. Inmiddels staat hij wel weer op voordring en een vitaminekorrel en lijnzaadolie. Verder voor de smaak een handje muesli zonder melasse.

voordring moet voordroog zijn natuurlijk.. Grr, telefoon. Kan het niet meer wijzigen..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 23:14

Imago01 schreef:
Jeetje meiden, ik probeer jullie bij te lezen en uit elkaar te houden (wie is van welk paard/verhaal etc.), pagina's in dit topic te lezen en de chaos in mijn hoofd over mijn eigen paard voornamelijk eerst op een rijtje te zetten.

Heb inmiddels mijn hoefsmid ook (uitgebreid) gesproken.

Hij waarschuwde onder andere uit te kijken voor eiwitten/suikers, gras (op kaal/gemaaid stuk zetten in voorjaar) etc.
Ik moet dus echt eens de voeding van mijn paard tot in detail gaan bekijken.
Hij staat gewoon op het merk dat op stal gevoerd wordt: 3/4 bix en 3/4 muesli van Havens.
Op de nieuwe stal weet ik het merk niet maar is daar makkelijker om een eigen voer te gaan laten geven.
Paard krijgt dagelijks een paar winterpenen. Paard krijgt ook paardensnoepjes als snack gevoerd etc. Volgens mij moet ik met beide maar meteen gaan stoppen/afbouwen.

Las hier ook uitslagen van de test ergens in de 200 van jullie? Wauw, is dat dan zo vreselijk hoog of zijn dat andersoortige waarden/andere test?

als jouw paard eigenlijk nog niet zoveel problemen heeft en geen suikerziekteachtige verschijnselen (drinken, zweten, plassen) dan zou ik me niet te sappel maken. Paarden komen met pergolide weer op orde en dan zijn de suikerziekteachtige verschijnselen vaak in no time op orde. Ons paard heeft tot het einde van zijn leven lekker winterpeen gehad, havens mueslie en basisbrok en daar niets van gekregen. En hij kreeg ook snoepjes.

Ja is je paard bevangen of bevangen geweest dan ben je daar extra voorzichtig mee, maar het zegt meestal meer over de cushing en de cortisol die nog niet op orde zijn dan perse het voeren op zich. Wij zijn uiteraard ook eerst zuiniger gaan voeren, maar uiteindelijk was dat allemaal niet zo nodig en deed ie het prima op zijn gewone havens groene mueslie en de brok die de stal voerde en zijn winterpeen en paar appels per dag.

En de pil juist niet bij het voer in mikken, dat is het linkste wat je kunt doen, want 1 je weet niet of het wordt opgegeten en 2 hij gaat het met zijn gewone eten associeren en kan dit vervolgens daarom laten staan. Dus de pil apart geven en op zo'n manier dat je zeker weet dat hij binnen komt.
Liefst binnen een half uur / kort / voor het gewone eten zodat de eventuele misselijkheid die op kan treden er nog niet is als hij zijn eten krijgt.

Ons paard was een alert paard maar werd door de tijd heen echt schrikkeriger dan daarvoor ook 'savonds tijdens het rijden was hij echt angstiger. Dat ging ook allemaal weer beter worden door de pergolide en door de magnesium die hij kreeg. Na verloop van tijd was hij gewoon zijn gewone alerte stoere zelf.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 01:20

Wat raden jullie aan van produkt om magnesium bij te geven bij paarden?

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 09:25

Inderdaad niet door het voer geven.
En als je het in iets geeft wat vochtig is zoals peen of appel schijnt de geur en smaak van het pilletje sterker te worden.
Resultaat bij mij dat ze geen appel en banaan meer willen, iets waar ze eerst gek op waren en ik dus dacht dat ik het daarmee wel naar binnen zou krijgen.
De één krijgt het nu in een krentenbol, eerst de helft zonder, dan de helft met.
Voor de ander heb ik een lege metacam spuit, die haal ik uit elkaar, stop het pilletje er in. Zet m in elkaar, zuig m voor de helft vol met goed warm water, even tien minuten laten liggen. Vinger op het gaatje en schudden, dan zuig ik de rest van de spuit vol met appelmoes en schud weer.
Zo gaat het bij Gunyah prima naar binnen. Wel eerst even de spuit in de mondhoek op de tong houden zodat ze eerst de mond leeg spuugt. Maar dan vind ze t zelfs lekker.

Wij zijn juist de medicatie na het eten gaan geven. Dat werkt bij die van ons het beste.
Qua voer niets aangepast, hoewel gun dus niets meer wilde eten, behalve bix. Dus die krijgt nu alleen bix en nog redelijk wat want ze mag best wat zwaarder worden, maar ga er van uit dat dat ook wel goed komt. Uiteraard eet ze ook hooi.