[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 11:45

TKC 97 schijnt wel te helpen bij een deel van de eczemers, maar het is gebaseerd op een petroleumderivaat met eterische olien
daar ben k dan weer wat minder van gecharmeerd...

Steffie
ik voer 400 tot 500 gram marstall exzem
200 tot 300 gram linamix
en 12 gram exzem plus(supplement van marstall) per dag
en ze krijgen vrijwel onbeperkt hooi

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 12:09

Ik ben erg aan het twijfelen wat ik zal gaan voeren.
Mijn pony gaat dit jaar voor het eerst 's nachts op stal.
Ze zal ongeveer van 10 tot 7 buiten staan.
Ik wil haar op zo min mogelijk gras hebben, maar wel dat ze lekker gaan grazen.

Ze loopt ongeveer 2/3x in de week, puur recreatief.
Voorheen kreeg ze altijd basis brok, maar ze staat nou op 0.5 kilo subli zonder per dag.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 12:36

Ik wil die van mij ook graag de eczeemdeken opleggen... ook omdat de temperatuur wat gaat stijgen... maar heeft iemand een tip?

Mijn meisje staat namelijk nog onder haar winterdeken omdat ze geschoren is... hoe pak ik dat dan aan?

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 12:47

AngelsDitch schreef:
Ik wil die van mij ook graag de eczeemdeken opleggen... ook omdat de temperatuur wat gaat stijgen... maar heeft iemand een tip?

Mijn meisje staat namelijk nog onder haar winterdeken omdat ze geschoren is... hoe pak ik dat dan aan?

Ik heb hem gewoon onder de winterdeken gedaan. Die ga ik nu langzaam afbouwen, ben al naar een dunnere gegaan. Als de temp blijft stijgen, doe ik er eerst een ongevoerde regendeken overheen en ten slotte niets meer.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 13:33

VeerenAshley schreef:
Het blijft een gedoe allemaal, wanneer vinden ze nu een keer iets dat écht helpt, voor álle paarden?

Misschien dat de Afrikaanse paardenpest nog iets oplevert.
In de Strengen stond een heel stuk over dat men er rekening mee houdt dat dit ook op het noordelijk halfrond zal gaan voorkomen.
Tot nu toe is dat zeer zeldzaam, in NL nog nooit voorgekomen. Geen reden voor paniek.
Het is een (nogal enge) ziekte, die ook wordt verspreid door knutten. Dus cullico's.
Dus mocht dit een echt bedreiging worden dan gaat men misschien wel echt aan de slag om een oplossing te zoeken.
Letter citaat uit de Strengen: 'Op dit moment is er weinig bekend over de knutten in Nederland en de mogelijke bestrijding hiervan. Door onderzoek moet hier meer over bekend gaan worden.'
Nagelbijten / Gniffelen

twinkelchw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 20:44

twinkelchw schreef:
Ik heb eeb vraagje... Mijn pony heeft al heel lang elk jaar weer last van zomer eczeem. Nu begint ze alweer een klein beetje te schuren. Gelukkig is het ook niet zo erg dat ze zich zelf openschuurt, het lukt wel aardig wan ik heb een middeltje gekocht wat aardig goed helpt. Ik gebruik ook teershampoo.. Maar nu mijn vraag Haha! . Ik wil mijn pony heel erg graag van de zomer dag en nacht naar buiten doen omdat za zich op stal toch wel erg verveeld. Wat denken jullie , is dit goed voor haar of denken jullie dat het nog veel erger wordt? Normaal gesproken staat ze alleen overdags buiten (van 11 tot half 5 ongeveer)

Groetjes Jaélle

Moniquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 21:24

twinkelchw schreef:
twinkelchw schreef:
Ik heb eeb vraagje... Mijn pony heeft al heel lang elk jaar weer last van zomer eczeem. Nu begint ze alweer een klein beetje te schuren. Gelukkig is het ook niet zo erg dat ze zich zelf openschuurt, het lukt wel aardig wan ik heb een middeltje gekocht wat aardig goed helpt. Ik gebruik ook teershampoo.. Maar nu mijn vraag Haha! . Ik wil mijn pony heel erg graag van de zomer dag en nacht naar buiten doen omdat za zich op stal toch wel erg verveeld. Wat denken jullie , is dit goed voor haar of denken jullie dat het nog veel erger wordt? Normaal gesproken staat ze alleen overdags buiten (van 11 tot half 5 ongeveer)

Groetjes Jaélle

Ik laat mijn 2 ZE gevoelige pony's ook gewoon de hele zomer dag en nacht buiten....Nu een ongevoerde regendeken met hals (weatherbeeta landa combo lite) en als het nog warmer wordt gaat de Rambo Sweet Itch hoody en vliegenmaker op. Dan is het voor mijn beestje goed uit te houden Pling Ik heb er een hekel aan als ze op stal moeten...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 22:09

twinkelchw:

ap heeft vorig jaar snachts op stal gestaan.
dit kon ook omdat er nog 2 paarden binnen stonden dus stond hij niet alleen.
dit jaar staat echter alles buiten Knipoog

hij zal dit jaar rond 7/8 uur savonds in een paddock komen te staan met een plak hooi voor de nacht.
daarbij krijgt hij dan een halve schep sportmuesli van Havjnes om wat vitamines aan te vullen die hij net tekort heeft uit het gras en hooi..

appie is een welshje en ook al hebben we bij ons speciaal paardengras mengsel dan zou hij simpel te dik worden als hij er dag en nacht in zou staan.

hij heeft zijn eczeemdeken gewoon altidj op in de zomer,die komt er enkel af om hem even in het zand te laten rollen en om te rijden.
daarnaast spuit ik zijn eczeemdeken ook in met vliegenspray als ik er ben

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 10:53

Twee vraagjes:

Hebben jullie paarden, net zoals mijn pony, last van eczeem op verschillende plekken, elke paar jaar?
Ter verduidelijking: Toen mijn merrie 3-5 jaar oud was, had ze alleen jeuk op staartwortel en manenkam; daarna kreeg ze last van haar oren en haar flanken erbij, en weer later van haar hoofd. De laatste jaren (ze in inmiddels 14) heeft ze vooral jeuk op haar hoofd, en weinig op manenkam en staartwortel en in d'r oren. De jeuk lijkt zich te verplaatsen; kmt dit jullie bekend voor?

Welke hoofdkap gebruiken jullie? Ik heb er een van Boett maar die lijkt weinig te helpen. Bovendien gaat hij vaak scheef zitten, zodat de oren midden op haar neus zitten, en het gaas waar ze doorheen moet kijken achter op haar kaak. Niet echt ideaal dus.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 12:38

eerste jaar schuurde ap alleen zijn manen nog maar.
2e jaar begon hij de staart ook te schuren.
3e/4e jaar kreeg hij ook eczeem onder zijn buik
en afgelopen jaar zat ineens ook zijn hoofd onder de plekjes.. Knipoog

bij appie breidt het zich uit over het hele lichaam.
maar hij heeft de laatste 3 jaar steeds omgewisseld. ene jaar jeukte hij zijn manenkam tot bloedes toe open, en het andere jaar lag zijn staart weer helemaal aan gort.

tot ik vorig jaar dus een eczeemdeken voor hem heb gekocht..
had ik dat maar eerder gedaan,bespaarde me een hoop geld uit dacht ik zo Haha!

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 12:48

1ste jaar had die van mij alleen last van de staartwortel
2de jaar van de staart en manen
3de jaar van de staart , manen , hals en hooft

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 12:50

Wat raar dat het bij jullie steeds "erger" wordt, bij mijn ponjy wordt het juist elk jaar minder..

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 12:52

ik heb alleen nog geen eczeem deken , weet echt niet welke ik moet nemen ...
vorig jaar had hij die van ooteman op , maar die zat hellemaal niet mooi ...
als ik weer kwam was hij hellemaal afgezakt en hing hij achter op zijn spronggewricht Verdrietig
een maat kleiner paste hem weer niet ..
hij is zo 1.60 en is wel aardig breed , beetje een Quater bouw .
185 is te klein voor eczeem deken en 195 zakt af , maar als ik hem op doe ligt hij opzich wel mooi ...

wie weet mischien een deken die ik wel zou kunnen proberen ?

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 12:53

Anna14 schreef:
Wat raar dat het bij jullie steeds "erger" wordt, bij mijn ponjy wordt het juist elk jaar minder..

ik hoop ook dat het dit jaar bij die van mij minder word Ach gut
pony die eerst ook bij ons stond had verschrikkelijk last van eczeem over zijn helle lichaam
heeft het behoorlijk wat jaren gehad , en in 1x was het over Verward echt zoo raar ...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 12:55

hormonen??
15 is niet oud hoor,ap word over 2 weken 16 Haha!

maar bij haar kan ik me bedenken dat onder bepaalde omstandigheden je hormonen daar heel veel invloed op kan hebben??
zie je bij honden of katten ook wel,als ze dan oud zijn hebben ze zo'n half kaal ruggetje...en die hebben vaak juist vreselijke jeuk overal.
maar bij jouw merrie kan haar immuunsysteem wel wat veranderd zijn waardoor ze nu dus minder last heeft?

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 13:05

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 13:07

Het is een vliegendeken,.. Ik heb zelf een eczeemdeken, een vliegendeken heeft toch grotere gaatjes?

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 13:10

mijn vorige vliegendeken niet ... ik zit elke x met die hals ze zijn altijd te kort ... deze ziet er wel lang uit vandaar .

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 13:11

Ohw, zo.. Dan weet ik het ook niet.. Hij ziet er wel goed uit!

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 13:13

ja daarom Lachen heb al ff aan die mensen gevraagt .
want zo normale eczeem deken zit bij mijn paard voor geen meter ....

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 13:16

Ik had eest zo'n slappe bruine, van de divoza, maar binnen een dag was die al helemaal aan flarden, nu heb ik er geloof ik een van equi-theme

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 13:19

hoe zit die met de hals dan ?

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 13:34

Hoi, ik lees sinds kort hier mee.
Ik heb zelf een tinkermerrie met ZE. Het is 3 zomers geleden begonnen, ze schuurde haar manen, en 's avonds rond zonsondergang rende ze door de wei om weg te blijven bij de mugjes. Ik heb haar 's nachts toen binnen gezet wat haar manen niet ten goede kwam. Deze heb ik op den duur afgeknipt. De volgende zomer heb ik een halsdeken gekocht van Ivanhoe. Deze werkte goed, mooie, dikke stof, maar hij draaide altijd enorm en op een dag is ze er in gaan staan na het rollen: Er zat een enorm gat in. Ook begon ze jeuk te krijgen aan haar buik. Vorig jaar (weer een zomer verder) heb ik een eczeemdeken van Everline aangeschaft. Dunnere stof dan die van Ivanhoe, maar hij is de zomer heel goed doorgekomen. Een naad is losgegaan maar die kon ik prima repareren. Ook een sluiting is kapotgegaan. Ik had een te grote maat besteld, waardoor hij aan de achterkant te lang was. (zie foto in mijn profiel)

Dit jaar gaat deze deken weer op, ik zit er over te denken om nog een tweede er bij te kopen als reserve.

Nu heb ik een vraag aan mensen die een merrie met ZE hebben: Wat doen jullie met de uiers van jullie merrie? Mijn paard had dankzij de deken geen last meer van jeuk, behalve bij de uiers, waar de deken niet zit. Op de uiers voelde ik allemaal bultjes. Ook schopt ze de hele dag door naar haar buik, om te jeuken. Alleen komt ze niet bij de uier natuurlijk. Als ik er aan zit gaat ze er helemaal voor staan en laat ze duidelijk merken dat ze het heerlijk vind. Als ik stop begint ze weer te schoppen... Ik zie hier nu al tegen op, weer die jeuk, bulten, onrust.

Wie herkent dit en heeft een oplossing gevonden?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 13:50

Mijn merrie heeft geen last van Ze, maar ik maak tussen de uiers geregeld schoon met een washandje en betadine en daarna zou je er een dikke klodder uiercreme op kunnen doen en de uier dagelijks wel schoonmaken met warm water en dan iedere dag insmeren met de creme. Is lekker vettig en dat schijnt ook goed te helpen... Niet te vaak met betadine schoonmaken, is ook niet goed voor de natuurlijke bacteriën die daar zitten...

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 13:54

ankem schreef:
AngelsDitch schreef:

Ik heb hem gewoon onder de winterdeken gedaan. Die ga ik nu langzaam afbouwen, ben al naar een dunnere gegaan. Als de temp blijft stijgen, doe ik er eerst een ongevoerde regendeken overheen en ten slotte niets meer.

Zou ik de eczeemdeken ook over de andere deken kunnen doen, in plaats van eronder?

Mijn eczeem deken is namelijk iets aan de ruime kant, als ik hem onder mn andere deken doe, dan gaat het zo opkroppen denk ik.