[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

FCSA

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 21:18

Jaaa, de mijne doet precies hetzelfde. Gaat ook met zijn tanden langs de railing maar zuigt geen lucht. Ik had het filmpje gevonden inderdaad, dat zette me op dit spoor, thanks!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 21:21

Is er over TMJ ook Nederlandse tekst. :o
Anders ga ik het nog eens lezen op mijn gemak als ik goed wakker ben. ;)

Mijne haalt regelmatig de tanden langs het hek en zuigt lucht.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 21:22

Even googelen op "TMJ paard" :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 21:26

dyonne even zoeken via google,gewoon tmj en paard intypen en dan kom je wel wat tegen.
( haha dubbel dus fcsa)

ik ben wel wat paarden op stal langs geweest om die tmj behandeling van dat filmpje van mij te proberen.
bij appie mocht ik er absoluut niet aan komen!
zelfs niet met inimini druk op die plek.
en bij mijn verzorgtink waar ik juist van had verwacht dat ze moeilijk ging doen mocht het wel.
grappige was bij haar dat ik dus mijn vingers op die plek legde en ik voelde dat echt na ene minuutje helemaal zacht worden.
toen begon ze zelf ook hoofd te zakken en te kauwen en ontspannen..hihi dus ik kan het wel 8-)

maar appie is te gevoelig aan zijn hoofd, ik mag momenteel bijna nergens aan komen
ben dan ook heel benieuwd wat de osteo over 2 weken kan bereiken bij hem want dan gaat ze dus zijn hoofd doen

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 21:28

Ik mag er bij de mijne ook niet aankomen. Hij is ook lastig met het halster en het hoofdstel omdoen. Bovendien is het de plaats die de Australier behandeld heeft, waarna het shaken ophield. Maar blijkbaar is er iets meer 'structureels' mis waardoor de spanning terugkomt. Laten grazen schijnt trouwens goed te zijn voor het 'losmaken' van het TMJ.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 21:35

ohw nou..
appie graast 24/7
dus dat zit dan wel goed :+

wat bij appie het gevoeligtst is dat is dus zijn neus, en dan dus dat stukje wat bij hem ook verdikt is.
heb het vanmorgen nog geprobeerd,maar hij wil het echt NIET }>

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 21:52

TMJ is overigens ook een acupressuur-punt voor een aantal dingen die met hs te maken hebben (geloof ik, zal morgen even spieken)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 21:58

klopt :j

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 01:12

FCSA schreef:
Dat rare bewegen met de kaak waar wij het over hadden, mv, wordt ook als symptoom genoemd. En hoge doses calcium als oplossing (ik kwam calciplex tegen eerder in het topic). Luchtzuigers schijnen ook vaak last van TMJ te hebben - daar heeft de mijne ook de neiging naar.

Calciplex heb ik een tijd lang gegeven, denk dat dat mijn posten zijn geweest.

Hij heeft toendertijd een seizoen niet geschudt maar dat was ook het jaar dat ik van stalling ben veranderd. Wss had een hele andere omgeving toen te maken met het niet aanwezig zijn van de triggers.

Een paard dat vaak gaapt en luchtzuigt is meestal een paard met maagklachten.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 07:59

singasong schreef:

Daar heb ik ook aan gedacht, maar hij heeft verder helemaal geen klachten die passen bij een maagzweer o.i.d. (slecht dooreten, pijn bij aanraking op de buik..)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 09:05

FCSA schreef:
singasong schreef:

Daar heb ik ook aan gedacht, maar hij heeft verder helemaal geen klachten die passen bij een maagzweer o.i.d. (slecht dooreten, pijn bij aanraking op de buik..)

Mss nog niet in een vergevorderd statium?
Hier is heel makkelijk achter te komen m.b.v. een Lecherantenne ;)

FCSA

Haha, daar is 'ie weer ;)

singasong

FCSA schreef:
Haha, daar is 'ie weer ;)

Yep ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 10:21

_O- hahahahaha

geweldig! :D :P
nou appie voldoet er nu dus wel aan he, hij is gevoelig op de buik en dat zinnetje "slecht dooreten"...
hij eet al weken zijn muesli niet op,maar denk dat dat eerder door de smaak van het supplement komt.
nou heb ik geen zin om de veearts te bellen,dat kost me handenvol geld want dan willen ze toch een maagscopie gaan doen.
ik wacht ff tweede bezoek van de osteo af.
maar wel vreemd dan,want appie staat 24/7 in het gras,dus dat maagzuur moet dan toch geen problemen geven zou je denken?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 10:30

Ellepel, voor muesli moeten ze meer kauwbewegingen maken dan voor gras en het is veel moeilijker wegkrijgen. Kan ook met de zenuwen van zijn kiezen te maken hebben en/of het hele gebied van de zenuwen in het hoofd die zeer doen als hij die muesli eet. En/of hij heeft een keelontsteking en het slikken doet hem zeer.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 11:15

geen idee,maar afgelopen winter at hij prima alles op,maar nu laat hij net het laatste beetje liggen.
dat is ook net het stukje waar het meeste supplement in blijft plakken,dus kan zijn dat het niet lekker smaakt.
maar denk dat het best zo kan zijn dat het nu minder fijn voelt.
denk wel dat hij met reden de boel laat liggen :j

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 10:39

Een tijdje geleden had ik in dit topic aangegeven dat iemand ging zoeken naar meer informatie over headshaken. Door haar carrière in de paarden sport heeft veel kennissen die dierenarts zijn en ging voor mij opzoek naar meer info. Ze kwam met de volgende informatie van veel verschillende dierenartsen (ook 1tje uit Duitsland);
- De meestvoorkomende oorzaken hebben met UV licht te maken en of met vliegen in neus en of oren.Het makkelijkste uit te proberen is een neusnetje en of oornetje.Er bestaan medicijnen die de gevoeligheid voor UV-licht terugbrengen en die gevoerd kunnen worden.
- In sommige gevallen kan men ook een diagnose stellen door de Nervus Trigeminus locaal te verdoven aan het hoofd.
- Cortico steroïd toedienen zou allergie voor pollen ed uit kunnen sluiten, als je het daarmee kunt onderdrukken zou je voor de langere termijn een neusspray kunnen gebruiken die histamine bevat, dat is wat aardiger als cortico steroïd (dit laatste krijg je uitsluitend op voorschrift van een dierenarts)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 11:24

Toch begrijp ik dat niet....mijn paard heeft altijd een ogennetje opgehad en dat werkt als een zonnenbril, midden op de dag in de zomer altijd op stal vanwege de hitte en de dazen, licht gevoelig kan hij daardoor niet zijn geworden...de ogenkap heeft ook oren, verder een vliegenpak aan...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 12:42

mebianca,maar dat wisten we toch al lang?
al die info staat ook hier in het topic. :j

ik ben nu wel via het engelse headshake forum er achter dat we dus echt moeten gaan kijken naar de mineralen etc in de voeding.
zeker hoge dosis kalium is erg slecht voor paarden en kan een hoop problemen veroorzaken.
zit bijvoorbeeld veel kalium in paardenbloemen en ook in bakkersgist wat in veel supplementen zit

daarnaast krijgen paarden vaak te weinig zout wat ook weer voor minerale disbalansen kan zorgen.
appie heeft in elk geval nu wel al een zoutblok in zijn wei liggen en ik ga beginnen met het geven van extra zout door zijn voer.
(ongeveer 40mg)

klein stukje gekopieerd van een ander engels forum,waar heel veel goede info op staat:

Citaat:
recent discovery is that, in at least some horses, providing a little extra sodium seems to make magnesium supplementation more effective. The level of supplementation involved is quite low and, while it pushes the horse noticeably above the minimum level of sodium needed for health, the levels involved are still well below those that would be considered harmful to the horse's health. It is interesting to note that traditional approaches to feeding horses included throwing a small amount of salt in every feed - a practice which seems to have largely disappeared over the decades. As with the magnesium, it's not known why slightly higher levels of sodium help. One suggestion is that the ratio of potassium to sodium in the diet is important. If the potassium:sodium ratio is too high, the body requires more magnesium. So if the diet is high in potassium and low in sodium and magnesium, the horse may end up deficient in magnesium.

Most forage is extremely high in potassium. This is because, in the west, we generally fertilise our fields with chemical fertilisers that contain, amongst other things, high levels of potassium. As a result, the level of potassium in virtually all western agricultural soils is way higher than it would be in the lands where horses evolved. The use of high levels of fertiliser increases the productivity of grassland significantly, which in turn takes more trace elements out of the soil. Anything that is not put back will tend to drop. We typically add potassium, nitrogen and phosphate to the soil, but we don't add magnesium. As a result, the potassium levels stay high and the magnesium levels tend to drop. A few years ago, a UK government study found that 40% of men and 70% of women had diets that were deficient in magnesium... it's not unreasonable to assume that our horses are also deficient.

magnesium is ook erg belangrijk om te zorgen dat dat genoeg in het rantsoen zit,net als calcium
schijnt dat daar nogal eens het een en ander fout zit

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 12:43

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 12:46

Ellepel, kijk je wel uit met het geven van extra zou vanwege zijn nieren?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 12:55

ja,doe ik. :D
maar is dus zo dat er vaak te weinig in het voer zit.
het is voor mij uitgerekend en appie mag 40mg hebben.
maar dat krijgt hij niet elke dag hoor!
ik kom maar 4x per week op stal en dan krijgt hij zijn vitamines door wat dieetmix van subli.
en nu dan met een beetje zout er bij .

een paard mag sowieso vanaf 10mg tot ongeveer 20mg per 100 kilo lichaamsgewicht per dag hebben.
en dan ligt het er ook nog aan of ze hard werken en dus veel zweten,dan gaat er veel verloren.
zogende/drachtige merries hebben meer nodig etc...

grappige is dat ik zelf een aantal jaren geleden ook te weinig zout in mijn eigen voeding had zitten en ik had vaak last van huidproblemen.
sinds ik nu gewoon weer wat zout in mijn eten doe9smaakt ook veel beter!) zijn die problemen helemaal weg :j

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 12:58

Een paard kan heel goed zelf bepalen hoe veel zout hij nodig heeft. Als je het hem maar aanbiedt. Een zoutblok met het juiste zout/mineralen zou ik voldoende vinden.

edit; typfout

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 13:03

meestal wel,tenzij je een paard hebt wat niet zo van de smaak van zout houdt.
dat is net zo persoonlijk als bij mensen,en dan kan wat door het voer geven wel helpen.

ach ja ze vinden zoveel.
extra calcium zou helpen,dat had jij toen al gedaan met die calciplex he?
extra magnesium moet weer omdat de paarden via het voer teveel kalium binnen krijgen wat de opnemen van magnesium weer verhinderd
enzovoort,enzovoort :P

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 16:11

ellepel schreef:
mebianca,maar dat wisten we toch al lang?
al die info staat ook hier in het topic. :j

ik ben nu wel via het engelse headshake forum er achter dat we dus echt moeten gaan kijken naar de mineralen etc in de voeding.
zeker hoge dosis kalium is erg slecht voor paarden en kan een hoop problemen veroorzaken.
zit bijvoorbeeld veel kalium in paardenbloemen en ook in bakkersgist wat in veel supplementen zit

daarnaast krijgen paarden vaak te weinig zout wat ook weer voor minerale disbalansen kan zorgen.
appie heeft in elk geval nu wel al een zoutblok in zijn wei liggen en ik ga beginnen met het geven van extra zout door zijn voer.
(ongeveer 40mg)

klein stukje gekopieerd van een ander engels forum,waar heel veel goede info op staat:

*knip*

magnesium is ook erg belangrijk om te zorgen dat dat genoeg in het rantsoen zit,net als calcium
schijnt dat daar nogal eens het een en ander fout zit

Interessant dit! magnesiumtekort van mijn paard past goed in dit beeld.. Ik was gister met hem wandelen en toen wilde hij bij een nieuw aangelegd park (alles was nog zand) per se het zand van de grond likken. Duidelijk dus dat hij het e.e.a. tekort komt.