[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Samy24

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 08:48

Hij stond er al een hele zomer op dus vind het zo raar dat het nu pas begint.
hopelijk dan toch geen eczeem.
zondag vertrekt hij een maandje naar Nederland op grondwerktraining bij mijn lesgeefster
hopelijk wordt het daar niet erger.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 19:15

Hier ook weer een uitbarsting, hele gezicht ook geschuurd. DA geweest en injectie gegeven, hij stond zo zielig in zijn schuilhok.
De sloten zijn uitgebaggerd en alles op de kant gelegd, ik denk dat het van het riet gekomen is......

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 21:30

Goh, hier toch ook weer meer jeuk hoor. Nog meer manen weg helaas :(

Ik heb woensdag gewassen met z-tshampoo en ben nu benieuwd eigenlijk naar jullie ervaringen.
Vandaag mijn bevinding:
de manenkam was zacht en ook geen schilfers meer erop. Halverwege de manen hing hier en daar een losse schilfer , die konden makkelijk uitgekamd worden.

De staartwortel had nog wel schilfertjes (wel veeeel minder) de wortel was ook zacht terwijl die voor het wassen ruw aanvoelde. Komen die schilfertjes er vanzelf nog af of moet ik echt nog eens wassen morgen?
Paard was niet jeukerig vandaag

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 07:13

Even van weg geweest,

Hier ook weer heel de buiknaad open tot bloedens toe. Denk dat de detox reiniging van silverlinde de jeuk nu erger maakt omdat alle troep uit het lichaam komt. Mijn zelf samen gestelde olie smeer ik er ruimschoots op en daar wordt de huid wel zacht van. Maar de deken en masker zitten nog steeds op :(

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 07:55

Love mirra, ik zou het even zo laten en afwachten :j
Die schilfertjes komen denk ik wel los,maar daarom kijk even aan wat er gebeurd,
je kunt altijd nog een keer wassen

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 10:33

tot wanneer hebben jullie meestal de deken op? ik heb van de week geprobeerd of ik hem op stal af kon hebben (van 19:00 tot 9:00) maar helaas had ik toch weer een geschuurde staart en manen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 11:13

De deken moet opblijven tot de temperatuur overdag niet meer boven de 10 graden uitkomt, meestal is dat ong. tot november.
Eventueel kan je er een regendeken overheen doen of een eczeemhals aan een regendeken knutselen.

Zodra de temp onder de 15 graden komt wissel ik naar een regendeken met daaraan een RSIH hals en Boett buikflap, zo houden we het wel vol tot de winterdeken op gaat.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 11:16

Die vliegjes vliegen vanaf 5 graden boven nul, dus dan kan de deken er pas af.
En inderdaad,bij veel regen een regendeken plus hals er op.
Maar het is echt nog veel en veel te vroeg om nu al zonder dekens te gaan :(

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 12:11

Hier de deken ook nog zeker een hele tijd op. In de avond stikt het echt nog van de mugjes hier helaas

Ik lees hier een paar keer olie in bovenstaande berichten.
Is dat om te smeren of voeren jullie dat voor minder droge huid of?
Laatst bijgewerkt door Love_Mirra op 23-09-16 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 12:13

Hier eentje zonder deken. Staat wel van ongeveer 4 tot na zonsondergang binnen. Gaat dus pas als het donker is weer naar buiten.
Eergisteren helemaal geen jeuk, gisteren wel wat aan de manen helaas :(
Deken moet gewassen worden :)

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 12:18

Love_Mirra schreef:
Hier de deken ook nog zeker een hele tijd op. In de avond stikt het echt nog van de mugjes hier helaas

Ik lees hier een paar keer olie in bovenstaande berichten.
Is dat om te smeren of voeren jullie dat voor minder droge huid of?

Ik smeer het op de huid ;)
Maar ze heeft ook de reinigings kuur gehad die olie in combi met groene leem ging door het voer. Maar het kan beide ;)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 12:22

Kayleigh327 schreef:
Hoi!
Gisteren gehad over de bemesting van de weide alleen wist de vrouw van de stal waar mijn paard staat niet met wat er bemest wordt. Dus ik zei dat ik ging uitzoeken wat het beste is.
Kreeg vanmorgen een appje of ik het al wist want ze willen binnenkort gaan bemesten.
Nu heb ik al wel kunnen vinden dat kunstmest voor paardenweide beter is als varkens of koeienmest maar lees soms ook anders.
Ben heel blij dat ik het mag uitzoeken voor ze en ze er ook over na willen denken dus ga er echt in duiken!

Hebben jullie ervaringen en advies over welke bemesting je moet gebruiken voor paarden met eczeem? :D

Je hebt nog even om het uit te zoeken want bemesten heeft binnenkort niet zoveel zin meer en mag zelfs niet meer.
De grasgroei wordt binnenkort al minder tenzij we in oktober nog supergroeizaam weer krijgen, je weet maar nooit met al die weer records die de laatste tijd gebroken worden :)

Koeien- of varkensgier mag meestal pas vanaf 2 februari tot 1 september op weilanden. Daarbuiten is super strafbaar en loop je de kans op een forse boete van de NVWA.

Het beste is bemesting bovengronds. Hetzij ruige stalmest van koeien hetzij vercomposteerde paardenmest.
Bij vercomposteerde paardenmest moet je ongeveer 10 kuub per hectare aanhouden.
Ik gebruik het nu zo'n 18 jaar op de weilanden en had er in het begin te weinig op bleek later.
Het gras werd dunner en groeide niet zo hard als met andere meststoffen.

Als je die 10 kuub aanhoud dan lijkt het heel veel maar het is vrij snel verteerd op de wei.
Je behoud een goede bodemflora van allerlei micro-organismen en door een gezonde bodem krijg je meer mineralen en spoorelementen in het gras.
Doordat de bodem meer organische stof cq. humus gaat krijgen krijg je ook nog 's een hoger eigen stikstofleverend vermogen vanuit de bodem. Dus gras gaat als een speer :-)

Ik vercomposteer de paardenmest op een hoek in de wei waar vrij veel schaduw is door een aantal wilgen die ik er omheen gepoot heb.
Er zit geen mestplaat onder want bij anderen zag ik dat de mest niet mooi vercomposteert maar drabbig wordt doordat het regenwater e.d. niet weg kan.
Voordeel van geen mestplaat is ook nog dat er heel veel regenwormen in komen die de paardenmest keurig voor me omzetten.
Veel van die regenwormen ( ik schat duizenden) gaan in het voorjaar de wei in met de compost.
Zij zorgen in de bodem voor zuurstof door alle gangetjes die ze maken.
Vooral stromest maakt mooie compost.
Tevens kun je er tuinafval en keukenafval op kwijt wat het tot nog mooiere compost maakt.

De compost ruikt naar bosgrond als het de wei opgaat en de paarden vinden het geen probleem als nog niet alles verteerd is als ze er weer mogen grazen.

ellen_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 13:53

ik lees hier graag mee. Mijn tinker merrie blijkt eczeem te hebben het is heel de zomer aardig goed gegaan maar nu opeens lijkt het wel veel erger te zijn geworden. voel me af en toe zo hopeloos dat ze zo een jeuk heeft.

emma_evg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 16:53

Hier precies hetzelfde als @ellen_xx. Ze had haar manen nog helemaal, maar de laatste 2 weken elke dag schuren... -O-

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-16 19:20

helaas moet ik me ook melden.. heb een shet hengstje van nu 2,5 en sinds deze zomer heeft hij erg last van eczeem. heb zijn manen er maar af gehaald want daar was weinig meer van over en kan het dan ook makkelijker behandelen. het lijkt vooral veel last te hebben bij zijn manenkam. is dik en zitten hier en daar wondjes op. arme dier schuurt zich kapot.

iemand een tip wat ik er voor aan kan doen? helaas dekens zijn niet echt een optie aangezien meneer een echte hengst is dus geen dekens heel houd en nu al aardig dik in zijn vacht zit. ze lopen hier 24/7 buiten met schuilstal. kan hem niet binnenhouden.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 10:29

Heeft er iemand hier ervaring met de masters horsebrox senior slobber?

Ben het nu aan het voeren want het zou ook jeuk vermindered werken, heb het idee dat er toch niet genoeg inzit aan energie..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 10:37

Een seniorenslobber tegen zomereczeem???

Waarom wil je slobber geven dan?

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 10:47

Mijn merrie zit nu bijna een week op de Probiotica en ik heb het gevoel dat het best heel goed met haar jeuk gaat. Sowieso gaat het dit jaar erg goed. Maar heb haar sinds woensdag op een stukje land met wat meer gras staan en ze is er niet van gaan jeuken.

Ze staat nog steeds ingepakt, krijgt nog steeds magnesium en stop itch kruiden bijgevoerd en ik smeer haar nog steeds in met equi protecta. Maar het gaat echt heel goed :)

Ik ben blij voor haar :)

Afbeelding

Mochten er nog mensen interesse hebben. Ik heb nog een volle fles tectonik over die voor een klein prijs overgenomen mag worden :)

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 12:30

Afbeelding
Wy gaan dit is proberen

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 14:23

ellepel schreef:
Een seniorenslobber tegen zomereczeem???

Waarom wil je slobber geven dan?

Jaa een tip van een oudere man die springpaarden fokt. Wou het wel eens proberen..

Omdat hij voor maar 1 tand heeft en een beetje moeite heeft met eten binnen houden, als ik de slobber goed aanleng kan hij het zo naar binnen slurpen, werkt super!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-16 09:12

car0linee schreef:
Mijn merrie zit nu bijna een week op de Probiotica en ik heb het gevoel dat het best heel goed met haar jeuk gaat. Sowieso gaat het dit jaar erg goed. Maar heb haar sinds woensdag op een stukje land met wat meer gras staan en ze is er niet van gaan jeuken.

Ze staat nog steeds ingepakt, krijgt nog steeds magnesium en stop itch kruiden bijgevoerd en ik smeer haar nog steeds in met equi protecta. Maar het gaat echt heel goed :)

Ik ben blij voor haar :)

Fijn voor jullie dat het zo goed gaat met haar jeuk :)

Was jij nou degene die een jeukerig paard kreeg na een antibiotica kuur?

Ik ben benieuwd welke probiotica je gebruikt :)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 11:54

Ik kom ook weer eens binnenvallen, mijn pony zijn eczeem wordt elk jaar erger helaas, hij heeft nu al bijna geen voorpluk meer over, dus volgende seizoen gaat hij ook een kap krijgen. Maar ik ben even aan het zoeken voor geschikt voer voor hem en zijn jaarling vriend, mij lijkt de metazoa superfit broxx wel iets voor Alex, maar tis helaas momenteel nog buiten budget (mijn vader wil niet hoger gaan qua prijs dan het voer wat ze nu krijgen). Ik voer ze nu havens cool-mix en daar doet mijn jaarling het in ieder geval beter op dan op de vorige muesli. Alex gaat vanaf deze winter wel meer in het werk, verder zijn het shetlanders, dus zou Alex maar 75gram van de Metazoa moeten krijgen en Jorie max 50 gram. Maar weten jullie nog iets goeds qua voer dat wel binnen budget valt?

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 12:37

Hier ook sinds eind vorige week ineens extreem veel jeuk. Hele zomer weinig tot geen last gehad en nu over d'r hele lichaam kleine bultjes en veel jeuk. Zaterdag helemaal gewassen met teershampoo en had het idee dat het wel iets verlichting gaf, maar het is absoluut nog niet weg. Hopelijk snel verbetering :)

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 13:28

Ik heb Galaxy gister voor het eerst mee op concour gehad! Was super braaf maar zijn manen zijn nu dus echt weg met die knotjes. Weer helemaal geschuurd met open plekken en al.

Zal vanavond even fotos maken want op schoft is het ook open maar ik twijfel of dat van de jeuk is..

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 14:02

De temperaturen zijn nu nog zó mild en blijven dat hier in drenthe oo nog de hele week, pas volgende week gaan ze iets zakken...ik zie mij in oktober de deken dus nog niet an mijn exzeem-Shetmerrie halen.
Wel ben ik des duivels op haar maatje, Shetruintje Bartje: die heeft niet alleen d'r achterflap (staartflap) er af gescheurd, maar ook twee grote gaten aan de zijkanten getrokken. Tenslotte heeft hij nu bedacht hoe hij de twee klittenbandsluitingen van de halskap bij haar los kan scheuren... ZUCHT! Die bevliegingen krijgt-i vooral als ze hengstig is...

Eigenlijk moet ik dus aan deken nr. 3 dit seizoen, maar ik smeer elke morgen met Fibra Anti Itch creme, en tot nog toe is ze zich geen verdere schade aan gaan schuren. Ik wil dit eens volhouden tot in elk geval oktober (tenzij ze opeens weer gek wordt van de jeuk) om te testen of die Fibra de jeuk ook met kapotte deken weghoudt...