[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 16:08

Even terugkomend op mijn post, mijn DA had de actie uitgebreid, mocht je paard na aanleiding van de test positief zijn dan kreeg je eenmalig de medicatie prascend voor een actieprijs. Heb dus maar genoten van de actieprijs haha!

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 16:24

Op advies van mijn DA destijds (dec '12) 2 weken lang 1/4, daarna 1/2.
Sinds vorige week (tijdelijk) verhoogd ivm de seasonal rise.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 16:43

Jeetje, dat is wel een heel verschil... 2 weken en 2 dagen op 1/4..

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 17:31

Heb die van mij 6 dagen op kwart gehad en daarna op half.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 18:05

Ik begin morgen gewoon met een kwartje, overmorgen weer een kwartje en dan bel ik mijn DA. Hou jullie op de hoogte. Wat vinden jullie van de Fiber Force van Cavalor? Of hebben jullie ervaring met een andere hele fijne muesli met weinig suiker/zetmeel?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 18:24

Ik heb er steeds een dag of 6 tussen laten zitten. Met 3 weken zat ik op 3/4 pil en werd mijn paard doodziek van de bijwerkingen. Toen ben ik direct weer teruggegaan op 1/2 en daar maanden op gebleven.

Let goed op je eigen paard, felineepino, welk advies je dierenarts je ook geeft. Mijn dierenarts adviseerde me gewoon met 1 pil te starten, niet opbouwen.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 18:30

Jessix schreef:
Ik heb er steeds een dag of 6 tussen laten zitten. Met 3 weken zat ik op 3/4 pil en werd mijn paard doodziek van de bijwerkingen. Toen ben ik direct weer teruggegaan op 1/2 en daar maanden op gebleven.

Let goed op je eigen paard, felineepino, welk advies je dierenarts je ook geeft. Mijn dierenarts adviseerde me gewoon met 1 pil te starten, niet opbouwen.

Ja, ik kijk het de 2 dagen aan en dan heb ik weer contact. Zal er ook bij zeggen dat ik het wel erg snel vind gaan, of ik niet beter wat langer op de kwart kan blijven. Heb een hele fijne DA, dus ze zal wel meedenken. Ga goed op m'n ponytje letten, zet ze elke dag zelf buiten dus dan kan ik goed zien of er verandering is. Hij maakt namelijk nu nog elke ochtend zijn drafje, loopt voor je uit, kan niet stil staan in stal etc. Zo kan ik per ochtend zien of er ergens verandering in komt..

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 18:31

Is iedere ochtend temperaturen een optie? Of worden ze niet zozeer ziek in de vorm van verhoging?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 18:43

Zover ik weet krijgen ze geen koorts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 20:03

Je paard kan erg misselijk worden tot aan koliek aan toe, of stoppen met eten, koekwaus worden, plots met dikke benen staan en dan noem ik nog maar een paar van de niet eens ernstigste bijwerkingen. Heel soms kan je paard domweg niet tegen pergolide, maar ik weetniet wat er dan precies gebeurt eigenlijk , maar er zijn er hier een paar die je daar meer over zouden kunnen vertellen. Het is dus eigenlijk niet mogelijk om te zeggen wat er bij jou paard precies zal gaan gebeuren, omdat de reactie bij iedereen weer anders was en is, daarom hameren wij juist op het goed kijken naar je paard en vooral niet te snel willen gaan...

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 20:06

ohjajoh6 Dankjewel voor de reactie. Het is niet fijn om te horen maar dan weet ik wel waar ik op moet gaan letten. Hij is natuurlijk wel al erg oud, en met zo'n hoge waarde en daarbij heel zijn systeem verstoren met de medicijnen kan gewoon goed fout gaan.. Ik vind na 2 dagen gelijk ophogen ook erg snel, en ik moet toch mijn eigen gevoel blijven volgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 20:18

Het systeem is juist al verstoord door de ppid, je stuurt en 60+er tenslotte ook niet meer naar een vette gangbangparty, kan je ook op je vingers natellen dat die het waarschijnlijk niet meer navertellen kan: je gaat gewoon rustig proberen de cortisol en andere hormonen en weet ik niet wat allemaal uit hun overdrive te halen, dat is wat pergolide zo ongeveer doet, vergelijk het anders met de bètablokkers voor hartpatiënten: hoe raar ik mij in het begin voelde van een hele lage dosis, is best apart als je weet wat voor hoeveelheden er uiteindelijk elke dag ingaan, zonder dat ik er ook nog maar iets van merk, maar als ze mij gelijk die hoge einddosis hadden gegeven was het voor mijn gevoel echt niet goed gekomen...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 20:30

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 20:42

ik schrik best heftig van de beschreven bijwerkingen.... nu zonder medicijnen merk je nl bijna niets en wat je merkt hebben we steeds beter onder controle... lastig allemaal nog te overzien hoe het werkt en waar je verstandig aan doet

lucky_chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 20:50

Vraagje;

Mijn pony had vanavond een warme voorhoef, verder geen verdikkingen en/of beschadigingen. Liep ook niet kreupel.

Kan het zijn dat dit met Cushing/PPID te maken heeft en evt een bijwerking van de prascend? Begrijp dat temperatuurverschillen voor kunnen komen maar ook zo plaatselijk in 1 hoef?
Zijn nu 2 wkn bezig met medicatie.

Hoor graag van jullie :)

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 20:51

snowdon schreef:
ik schrik best heftig van de beschreven bijwerkingen.... nu zonder medicijnen merk je nl bijna niets en wat je merkt hebben we steeds beter onder controle... lastig allemaal nog te overzien hoe het werkt en waar je verstandig aan doet

Ik word er ook eng van maar weet dat ik niet echt een keus heb.. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat een paard met zo'n hoge waarde zich 100% goed voelt.. Maar ik snap je, als je de bijwerkingen leest voelt het net alsof je gif door het voer gaat gooien haha, althans, zo voel ik het aangezien hij nu geen ''problemen'' heeft.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 20:51

@ snowdon: Dat is ook best eng, maar juist toen ik dat allemaal zag en meemaakte realiseerde ik me pas wat er waarschijnlijk allemaal inwendig aan de hand is met een paard met PPID.

Nu lees je ook een opsomming van allerlei verschillende bijwerkingen. Meestal heeft een paard daar enkele van en soms ook helemaal niet.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 20:54

Marcella: illo heeft ook altijd al die rossige gloed gehad. Toen hij 3 was al.
Ik denk niet dat dat door de Cushing komt. Van de Cushing krijgt hij meer een oranje kleur, vooral op de kogels te zien.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 20:54

felineepino schreef:
snowdon schreef:

Ik word er ook eng van maar weet dat ik niet echt een keus heb.. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat een paard met zo'n hoge waarde zich 100% goed voelt.. Maar ik snap je, als je de bijwerkingen leest voelt het net alsof je gif door het voer gaat gooien haha, althans, zo voel ik het aangezien hij nu geen ''problemen'' heeft.

ik denk dat je je pas realiseert hoe hij er aan toe was als hij opknapt van het pilletje ;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 20:55

felineepino schreef:
snowdon schreef:

Ik snap dat het zo lijkt en zo dacht ik er ook over. Maar die problemen heeft je paard dus wel en hij voelt zich zeker niet goed. Door Prascend worden die "problemen" juist opgelost, het helpt het lichaam weer in balans te komen. Maar dat heeft tijd nodig.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 20:55

Klopt geerke, misschien ga je wel terugdenken van ''jeetje, dat ik dát al happy noemde''... Wie weet :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 21:00

Sorry ik ben geloof ik iets heel belangrijks vergeten: bijwerkingen Kunnen optreden.

Vooralsnog lijkt mij de kwaal=ppid veel en veel erger dan die paar bijwerkingen!

En dan probeer ik eea uit te leggen, schiet iedereen weer gelijk in de stress, niet doen hoor dames! ;)

Lees eens een gemiddelde bijsluiter, alsof je daar niet veel banger van word vaak...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 21:11

Moet eigenlijk zeggen dat tot op heden weinig gemerkt heb van bijwerkingen, maar ben nog maar 2 weken bezig. Enige bijwerking die ik gemerkt heb is baas die vliegles gekregen heeft. :')

Cynthiar dan zal het misschien ook wel fjord eigen zijn. ;)

Ik zie zeker al verschil. :j 31-08-2014
Afbeelding
17-10-2014
Afbeelding

Beide na het rijden en laatste vlak voor deken opdoen voor terug gaan het pad op. En toen nog maar 1,5 week medicijnen ongeveer en baas heeft ook weer vliegles gehad. :+

Fanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 21:21

Goedenavond allemaal.

Hier een hectische periode gehad, dus eerst maar gestart met bijlezen. Ben ik net bijgelezen, staan er weer berichtjes om bij te lezen, haha :o
Ik lees mindere berichten, maar gelukkig vooral ook succes stories :D Dat geeft moed!

@ Romy, fijn dat het geen PPID is, hopelijk vinden jullie snel een oorzaak
@ Lucky, Fanny had ook af en toe een warme hoef en heel plaatselijk, meestal aan binnenkant. Dit had ze al voordat ze de diagnose kreeg.

Zoals mijn smid zegt, PPID is een sluipmoordenaar, als je hem op tijd tackelt, kun je nog lang plezier hebben van je paard. Maar hij ziet te veel gevallen, waarbij het te laat is of de eigenaar geen noodzaak ziet om te behandelen...

Tnx voor de tip van de koper, ik ga op zoek daarnaar. Fanny toonde de afgelopen zomer ook de rode/oranje gloed.

Vandaag de uitslag van de bloedtest gehad, de waardes zijn goed *\o/* Ben zo blij, dat ik ben vergeten te vragen naar de waardes..... We mogen ook afbouwen naar een 1/4 om te kijken wat het doet. Ik heb besloten om voorlopig niet af te bouwen. Eerst moeten de hoeven hersteld zijn, voordat ik ga sleutelen aan de Pracend. Anders gaan we van de regen in de drup. Veel te bang dat alles weer verslechterd en ik dan niet weet of het door de verlaging van de Pracend komt of dat er wat anders aan de hand is.

Het belangrijkste is; Fanny zit zichtbaar lekkerder in haar velletje. Zaterdag trok ze zowaar een sprintje en een bok de wei op. :D Ondanks dat haar hoeven er nog schrikbarend uit zien, loopt ze super. We zijn meter voor meter weer aan het opbouwen. Ik ben begin stukje bij beter geruster te worden. Zolang Fan het niet opgeeft, gaan we lekker samen genieten.

Helaas moet ze even geduld hebben de wei op. Zaterdag heb ik haar een lekkere poetsbeurt gegeven en tot mijn schrik vond ik 2 schuurplekken onder haar kaak. Die komen door de graaskorf. :(
Op haar hoefjes zien we langzaam aan weer wat hoorn (heet dat zo?)

Ben aan het kijken naar een andere graaskorf, welke hebben jullie?

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 21:30

felineepino schreef:
Ik begin morgen gewoon met een kwartje, overmorgen weer een kwartje en dan bel ik mijn DA. Hou jullie op de hoogte. Wat vinden jullie van de Fiber Force van Cavalor? Of hebben jullie ervaring met een andere hele fijne muesli met weinig suiker/zetmeel?

Ik voer het al een tijdje samen met vitaminenkorrels. Goed voer rn laag in suiker en zetmeel.