[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 16:06

Dus zegt niets of het die rotmugjes weghoudt.

Heeft er eigenlijk noch iemand meer positieve ervaring met Sw-itch van Cavalor of werkt het alleen bij mijn arabiertje zo goed. Zij heeft zeker al 9 jaar last van zomerexceem en is op het moment helemaal jeukvrij.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 16:09

Dinopino schreef:
Heeft er eigenlijk noch iemand meer positieve ervaring met Sw-itch van Cavalor of werkt het alleen bij mijn arabiertje zo goed. Zij heeft zeker al 9 jaar last van zomerexceem en is op het moment helemaal jeukvrij.

Ben nieuw in dit topic en begonnen met meelezen omdat mijn nieuwe aanwinst een paar weken geleden opeens begon met schuren. Aan de hand van jouw berichten en nog een paar van anderen heb ik Sw-itch gekocht om eens uit te proberen. Heb er gisteren voor de derde keer opgedaan en heb het idee dat hij nog niet weer heeft geschuurd. Eerder ging hij direct schuren nadat ik even met hem bezig was geweest en hij kwam weer in de weide. Nu doet hij dat niet meer en het lijkt erop dat zijn manen niet verder zijn beschadigd.

Hoop echt ENORM dat dit afdoende zal blijken.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 16:54

Oh dat is leuk om te horen. Je moet het in het begin nog wel vaak gebruiken. En er kan huid loskomen, dan moet je niet schrikken.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 17:01

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar nog steeds bijna vrij van echt extreme jeuk.
De 2 die het zouden moeten hebben schuren een beetje ( steff de Haflinger en Troy een Andalusier) aan de manen en staart, maar dat doen momenteel meerdere paarden/pony's.
Volgende week krijgen we zeer warm weer, ben dus benieuwd wat dat gaat brengen.
Steff gaat ook nog steeds super goed en schuurt niet meer dan sommige andere paarden.
Smeer af en toe wat op de staart/manen die wat door elkaar zitten, maar dat is denk ik 2 keer per week.
Ik hoop dat iedereen aankomende week goed doorkomt met dit warme weer.

elsenfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 18:13

Hoi, ik wil even mijn verhaal met jullie delen
Sinds vorig jaar heb ik een nieuw paardje. Hij werd verkocht als eczeemvrij, maar was bij ons aan het schuren aan manen en staart. Hij had kale plekken op zijn hals en zijn staart had een plee-borstel-model...
Het schuren kwam denk voort uit een combinatie van stress (verhuizen) en slechte conditie (er werd nog niks mee gedaan).
Vanaf oktober stopte het schuren.

Sinds april/mei begon hij weer licht te schuren. Aan zijn manen vrijwel niet, enkel aan zijn staart.
Een stuk minder dan vorig jaar! hij is nu in een betere conditie, heeft minder stress, eiwit-armer voer en hij staat bij ons op slechts 3 km afstand van zee.
Afbeelding
Met vliegenspray en wat azijn tegen de jeuk kon ik het jeuken redelijk tegen gaan. Toch ook maar een eczeemdeken aangeschaft; tweedehands pagony via boktmarkt. Deze was na een dag echter al aan flarden gescheurd door zijn vriendjes -_-
Afbeelding
Later had ik de epplejeck look-a-like besteld, maat 185. Die bleek toch iets te lang voor mijn new forest van 1.47. Gelukkig om kunnen ruilen met maat 175, deze past wel goed:
Afbeelding
Toch vond ik het maar niks dat hij met een deken op stond, en ik wist dat de dierenarts nog een andere oplossing had voor deze lichte vorm van eczeem: een prikje. Hij heeft hem van de week die injectie gegeven (sorry, ik weet even niet meer hoe het heette), en het schuren is nu helemaal over!
Hij staat nu dus lekker zonder deken en jeukvrij in het weiland *\o/*

Ik geniet van zijn mooie manenbos :j
Afbeelding

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 18:28

Dinopino schreef:
Oh dat is leuk om te horen. Je moet het in het begin nog wel vaak gebruiken. En er kan huid loskomen, dan moet je niet schrikken.

Ik doe het er nu 1x per dag op. Het scheelt denk ik bij die van mij dat hij niet zo extreem schuurde, hij had 1 heeeeel klein plekje. Voor de rest alleen haar kwijt gelukkig maar de huid verder niet beschadigd. Ben benieuwd hoe het de komende week gaat zijn.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 18:38

Nu lees ik in het oud topic van bokt dat Cavalor vroeger Switch verkocht maar dat dat uit de handel is genomen omdat er permethrin inzat. Heb deze vraag aan de paardendrogist gesteld en ben dus benieuwd op hun antwoordt.

Weet eigenlijk ook niet wat erger is gif op mijn paard of zomerexceem.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 22:07

Blijkbaar mag die permethaan weer in NLD gebruikt worden. Kreeg daar mail over van DAP

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 22:56

Zo! Ik weet dus ook na 2.5 jaar van onderzoeken en verschillende dierenartsen wat mijn paard heeft.
Ze heeft een allergie voor bepaalde gras en boomsoorten, deze allergie komt maar zelden voor.
Nu moet ik voordat alles in de bloei gaat zorgen dat ze ingepakt staat in een eczeemdeken om te kijken
Of dit de ergste jeuk kan verhelpen..

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 22:57

Hallo mag ik hier mij komen melden? Mijn pony is aan mij verkocht als met eczeem maar het lijkt enigszins mee te vallen. Nu heb ik haar gisteren vanaf drie uur tot vandaag 21:00 zonder deken laten staan gewoon om te kijken wat er zou gebeuren. Eigenlijk ging het heel erg goed. Ze stond gewoon overdag buiten en 's nachts op stal. Gisteren een klein beetje geschuurd (ik zag wat haren liggen in haar stal) maar niet heel veel. Toen ik haar vandaag op stal zette begon ze heel fanatiek te schuren. Zou ze dan in de wei geen mogelijkheid hebben gezien om te schuren? Want op stal hebben ze er geen last van toch?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 23:22

Zonde! Zeker als je weet dat dit paard eczeem heeft. Nu heeft ze onbeschermd buiten gestaan, is lek gestoken en heeft jeuk.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 23:31

Nou zoals ik al zei twijfelde ik of ze er hier ook last van had. Ze stond in een bosrijke omgeving met heel eiwit rijk gras. Maar de vraag was eigenlijk nu stond ze de hele dag buiten zonder te schuren. Zou ze dan bij binnenkomst schuren van de jeuk van de eczeem of gewoon omdat ze jeuk heeft? Een ander paard bij ons op stal schuurt ook alleen op stal.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 23:37

Die van mij schuurt ook alleen op stal, op de wei is er geen mogelijkheid. Wel rolt hij dan veel en probeert de andere paarden als schuurpaal te gebruiken.

Als je weet dat je een pony met eczeem hebt zou ik het eerlijk gezegd niet gaan testen om hem/haar onbeschermd buiten te laten staan.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 23:39

De oude eigenaar zei dat het bij haar was gekomen en dat ik het zou kunnen proberen. In de wei zou ze aan het hek kunnen schuren. Daar staat geen stroom op

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 23:40

En gisterenavond had ze niet echt geschuurd. Maar heel iets

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 23:46

Houden jullie de sweet itch op met het warme weer? Ik ga morgen Es' een dagje zonder proberen.
Smeer hem goed in .hij staat zo vaak te zweten als het zo heel erg warm is.
Ook weer zielig.

Bij de paardenboulevard heb ik de Silvano (zo heet mijn paard ook) vliegendeken besteld.
Zelfde vorm en pasvorm als de Rabo sweet itch, voor een prima prijs!

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 23:48

Ik heb hem nu regelmatig af. Schouders worden kaal en het schuim staat onder de deken op sommige plaatsen bij zijn hals

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 23:53

byjou1983 schreef:
Houden jullie de sweet itch op met het warme weer? Ik ga morgen Es' een dagje zonder proberen.
Ook weer zielig.

Bij de paardenboulevard heb ik de Silvano (zo heet mijn paard ook) vliegendeken besteld.

Bij mij gaat hij morgen ook af hoor, ik gooi morgenochtend een vliegendeken op.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 00:00

Mindim schreef:
byjou1983 schreef:
Ook weer zielig.

Bij mij gaat hij morgen ook af hoor, ik gooi morgenochtend een vliegendeken op.

Ga ik ook maar doen denk ik. Veel te warm anders.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 08:37

Niekj_Jente schreef:
Zo! Ik weet dus ook na 2.5 jaar van onderzoeken en verschillende dierenartsen wat mijn paard heeft.
Ze heeft een allergie voor bepaalde gras en boomsoorten, deze allergie komt maar zelden voor.
Nu moet ik voordat alles in de bloei gaat zorgen dat ze ingepakt staat in een eczeemdeken om te kijken
Of dit de ergste jeuk kan verhelpen..

Mijn pony is ook allergisch voor een aantal boomsoorten. We wonen in het bos, en er staan populieren vlakbij (daar is hij ook allergisch voor). De allergene stoffen van bomen zitten vooral in het voorjaar in de lucht. Desondanks schuurt mijn pony net als iedere eczemer van het voorjaar tot laat in het najaar en reageert hij sterk op muggenprikjes. We zijn nu anderhalf jaar bezig met desensibiliseren. Ik heb niet de illusie dat zijn jeuk in de zomer daarvan overgaat, maar ik hoop zo wel andere andere klachten te voorkomen, headshaken etc.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 08:46

Dinopino schreef:
Nu lees ik in het oud topic van bokt dat Cavalor vroeger Switch verkocht maar dat dat uit de handel is genomen omdat er permethrin inzat. Heb deze vraag aan de paardendrogist gesteld en ben dus benieuwd op hun antwoordt.

Weet eigenlijk ook niet wat erger is gif op mijn paard of zomerexceem.

Ik ben benieuwd wat de paardendrogist zegt. Kan je de vraag niet beter aan Cavalor stellen.
Ik heb ooit van de dierenarts voor mijn Haflingertje die alleen jeuk rond haar navel krijgt een middeltje voor honden gekregen. Daar zat ook permethrin in. Dat hielp wel heel erg goed!
http://www.rambodeken.nl/index.php?item ... 60&lang=NL
Schijnt ook permethrin te zijn wat in deze deken zit.

M'n TKC is bijna op, was van plan om Sw-itch te proberen, maar ik wacht nu eerst maar even af. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 08:53

Ymor schreef:
En gisterenavond had ze niet echt geschuurd. Maar heel iets

Ze hoeven niet gelijk te gaan schuren, maar wanneer het systeem overbelast raakt. Bij de een duurt dat langer dan bij de ander.
Dat ze er op stal geen last van hebben is onzin, ze worden er minder gestoken, maar eenmaal gestoken, schuren ze op stal ook.. Je kan proberen je paard inderdaad op stal te zetten rond schemertijden, vliegen prikken daar minder. Maar het helpt vanzelf niet als je je paard buiten laat lek prikken en dan verwachten dat ie op stal geen jeuk heeft. Dan is het leed al geleden. Alles draait er om dat je paard niet geprikt wordt. Dus overdag naar buiten met een deken en eventueel derfen en zet het paard voor zonsondergang binnen en na zonsopgang met deken op weer buiten. Dan kan je in de stal de deken misschien aflaten.

Nu heb je misschien je eigen glazen ingegooid en de hele handel weer in gang gezet. Ik hoop het niet voor jou en voor de pony. Paarden die netjes onder de deken staan, zien er vaak normaal uit hoor en tja, dan lijkt het misschien mee te vallen. Ook staan ze waarschijnlijk niet bij de eerste steek al te schuren. Eczeempaarden hebben vaak helemaal geen hekel aan de deken. Sommigen steken hun neus er al in als je het ding in je hand hebt. Omdat het voor hen enorm oplucht. Met de hete dagen kan je het proberen met een heel fijnmazige vliegendeken of anders je paard zonder deken in een koele stal zetten. Maar zonder deken naar buiten, das niet verstandig.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-07-13 09:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 09:00

Pff wel balen, maar bedankt voor je bericht!

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 09:22

Ik hen die van mij net gewoon onder zijn deken buiten gezet.
Het stikt hier van de dazen en ander vliegend gespuis.
Ik ga vanmiddag wel even checken hoe hij erbij staat

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 09:45

ellepel schreef:
een week is veel te kort,kost minimaal 2 weken voordat het een beetje uit het paardenlijf is.
pas als je een dier ergens langer dan 3 weken af hebt kun je kijken of het invloed heeft of niet.
maar staat het ook in gras?
gras heeft meer invloed op jeuk dan krachtvoer, te vet gras veroorzaakt bij veel paarden namelijk ook jeuk.

Bedankt voor je reactie. Dan wacht ik iig nog een poos met het voer.. Ze heeft het toch niet echt nodig. Ik vond het vooral handig omdat ze niet heel mak is om haar bij mij te krijgen, haar een reden te geven om naar stal te gaan.. Maar daar zoek ik wel andere oplossing voor. Ze luste in het begin geen brood en dergelijk, maar vindt ze inmiddels lekker.. Dus dan maar zoiets.. Hoe is jullie ervaring met brood of wortels icm eczeem?

Ze staat idd in het gras. Groot stuk land wat net gemaaid is. Is in het begin van het jaar koeienmest overheen gekomen en toen het gemaaid werd stond het gras haar tot een meter hoog en flink in de bloei.. Wat ze nu eten is vooral de kantjes met het hoge bloeiende gras. Gras vol kruiden, ze plukt ook echt veel kruiden/bloemen de hele dag door... Maar echt eiwitrijk land is het niet met al dat kruidengras... Dus dat zal de volgende stap zijn. Haar van het land afhalen en een paar weken in de bak houden.. Maar dat vind ik eigenlijk helemaal niks.. paard is gemakkelijk mager en heeft de hoeveelheid voeding gewoon nodig.. Hooi is ze niet zo gek op en kuil wel, maar is nu haast niet goed te houden. Zit veel te snel schimmel in....