Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:41

Als jou de regels niet aanstaan van je stalhouder Zooist moet je verder kijken. Dat is hetzelfde wanneer mijn stalhouder zou zeggen: in de wintermaanden GEEN weidegang. Aan MIJ de keus of ik hierin mee ga of een andere stal zoek. Jouw stalhouder bepaald de regels en jij bent vrij om te gaan als het je niet aanstaat ;)

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:44

De eigenaar van een stal is verantwoordelijk voor de paarden die in zijn stal gestalt staan. Mocht er wat gebeuren, dan is de eigenaar de klos! Ook al komt het van buiten af en door nalatigheid kan hij voor de schade opdraaien. Als een eigenaar een week langer de boel op slot wil houden voor het zekere, dan is dat zijn goed recht, het is zijn terrein!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:45

Pardon? Ik zeg STEL....... Ik vraag me af hoe dat zit. Ik ga heus wel verder kijken mocht ik het niet naar mijn zin meer hebben op mijn stal. Vooralsnog is dat absoluut niet het geval.
Maar ik heb al meerderen gehoord die deze vraag ook hadden. Ik was benieuwd of er hier mensen waren die daar wat vanaf wisten.

Ireen_ op basis van wat dan? Als de stal betaald is? En er geen "verbod" op vervoeren meer is? Hoe zou daar juridisch over gedacht worden?

germie

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:46

Ik vraag me ook af hoe dit juridisch zit. Want je krijgt te maken met eenzijdig veranderende regels die niet door de wet opgelegd worden. De KNHS stelt immers zelf dat je rustig op buitenrit kunt gaan of met je paard in de trailer op pad. Er is immers geen verbod om met je paard over straat te gaan.
Ik heb er gelukkig niet mee te maken, en ik sta op een erg leuk plekje.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:47

Ik zeg toch ook niet dat je gaat? Ik geef alleen aan dat jouw pensionhouder in zijn recht staat en dat het aan zijn klanten is of die hiermee akkoord gaat. Je staat op zijn erf en heb je te houden aan zijn regels. Lijkt me nogal logisch..

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:50

germie schreef:
Ik vraag me ook af hoe dit juridisch zit. Want je krijgt te maken met eenzijdig veranderende regels die niet door de wet opgelegd worden. De KNHS stelt immers zelf dat je rustig op buitenrit kunt gaan of met je paard in de trailer op pad. Er is immers geen verbod om met je paard over straat te gaan.
Ik heb er gelukkig niet mee te maken, en ik sta op een erg leuk plekje.

Dat bedoel ik germie.

Ireen_

Daar heb ik geen idee van, maar heb wel een aantal keer meegemaakt dat mensen om bepaalde redenen niet meer welkom waren met hun paard op het erf van de stal waar ze stonden en dus per direct weggestuurd waren. Ging in dit geval om diefstal o.a. en volgens mij stond het ook in de stalregels dat de staleigenaar dat mocht doen. Maar ik weet niet hoe dat juridisch zit en of dit ook kan als het advies om niet te vervoeren er niet meer is.
Hier ook geen gedoe gelukkig, buitenrijden is prima en de rest in overleg.
Laatst bijgewerkt door Ireen_ op 13-03-12 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:51

PercyLeen schreef:
Ik zeg toch ook niet dat je gaat? Ik geef alleen aan dat jouw pensionhouder in zijn recht staat en dat het aan zijn klanten is of die hiermee akkoord gaat. Je staat op zijn erf en heb je te houden aan zijn regels. Lijkt me nogal logisch..

Nou, ik heb hele rare dingen gezien hoor. Bijvoorbeeld in het contract staat: de faciliteiten staan niet exclusief tot je beschikking. En dan zijn er opeens lessen gepland en zou je die avonden niet mogen rijden? Eh, sorry, zij de faciliteiten exclusief, dan ik ook op een mij passend moment. (en ja, daar heb je dan dus recht op, als er in het contract niets staat over lessen). Ik zou 2 avonden niet kunnen rijden omdat er een waardeloze instructeur lessen ging verzorgen, 2 hele avonden lang, elke week. Ik ging gewoon rijden, zonder te hinderen hoor. En toen kwam er commentaar. Sorry, volgens het contract mag dit. En anders is het 2 dagen per week minder betalen aan stalhuur, of ik heb net zo goed het recht om voor mijn paarden op een ander moment dan de bak te hebben voor 'mijn lessen'. Of van het ene op het andere moment word je paard niet meer buitengezet. Dit moet ook van te voren gemeld worden met een redelijke termijn om op te zeggen.
Laatst bijgewerkt door germie op 13-03-12 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:52

Zooist schreef:
Pardon? Ik zeg STEL....... Ik vraag me af hoe dat zit. Ik ga heus wel verder kijken mocht ik het niet naar mijn zin meer hebben op mijn stal. Vooralsnog is dat absoluut niet het geval.
Maar ik heb al meerderen gehoord die deze vraag ook hadden. Ik was benieuwd of er hier mensen waren die daar wat vanaf wisten.

Ireen_ op basis van wat dan? Als de stal betaald is? En er geen "verbod" op vervoeren meer is? Hoe zou daar juridisch over gedacht worden?

Als hij wil voorkomen dat iemand een virus of wat dan ook wat er op dit moment heerst mee neemt naar ZIJN stal, dan kan het het verbieden. Wil je toch en je neemt wat mee, dan kan JIJ voor de kosten opdraaien.

Wat denken jullie wat de maneges voor verlies draaien dat de boel voor de zekerheid op slot is. Wat denk je wat de kosten zijn als manegepaarden ziek worden, omdat er 1 of 2 wel zo nodig op wedstrijd moeten en komen terug met een gezellig virusje.De meeste denken 2 of 3 of 4 weken dicht kost minder dan dat de halve stal ziek wordt of erger als je pech heb.

De eigenaar zit met zn verantwoordelijkheid tegenover de pensionklanten en de manegeklanten en alle paarden en pony's die op zijn stal staan.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:52

Ik denk dat de eigenaar van een terrein de regels bepaald. Als je in de binnenbak niet mag longeren is dat ook een regel die door de stalhouder wordt gegeven en dien je je daar aan te houden. Is ook niet bij wet vastgelegd. Denk dus ook dat bij deze regel hetzelfde geldt.

Wat de stalhouder onderneemt als je je niet aan de regels houd is volgens mij aan hem en ook wat in een eventueel contract staat. :)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:54

germie schreef:
PercyLeen schreef:

Nou, ik heb hele rare dingen gezien hoor. Bijvoorbeeld in het contract staat: de faciliteiten staan niet exclusief tot je beschikking. En dan zijn er opeens lessen gepland en zou je die avonden niet mogen rijden? Eh, sorry, zij de faciliteiten exclusief, dan ik ook op een mij passend moment. (en ja, daar heb je dan dus recht op, als er in het contract niets staat over lessen). Ik zou 2 avonden niet kunnen rijden omdat er een waardeloze instructeur lessen ging verzorgen, 2 hele avonden lang, elke week. Ik ging gewoon rijden, zonder te hinderen hoor. En toen kwam er commentaar. Sorry, volgens het contract mag dit. En anders is het 2 dagen per week minder betalen aan stalhuur, of ik heb net zo goed het recht om voor mijn paarden op een ander moment dan de bak te hebben voor 'mijn lessen'. Of van het ene op het andere moment word je paard niet meer buitengezet. Dit moet ook van te voren gemeld worden met een redelijke termijn om op te zeggen.

Oke, als je het zo verwoord.. :o

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:55

Weet je, op de stal waar ze nu de testuitslagen zitten af te wachten, gaat het om een pony die al weken in de wei staat!! En dat is dus het vreemde, buiten staan zou minder besmettelijk zijn dan opgehokt in stilstaande lucht!~!

CharlotteMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:57

Teddy321 schreef:
Weet je, op de stal waar ze nu de testuitslagen zitten af te wachten, gaat het om een pony die al weken in de wei staat!! En dat is dus het vreemde, buiten staan zou minder besmettelijk zijn dan opgehokt in stilstaande lucht!~!

Maar dan is de kans dat het echt rhino betreft toch best klein?
Dan kan het eerder iets anders zijn? Of denk ik nu te hoopvol...

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:57

Teddy321 schreef:

Maar dit kan toch ook gaan om een pony die "drager" is en nu toevallig ziek wordt, hoeft geen besmetting vanuit een van de andere stallen te zijn?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:58

Als de pony drager is en zijn weerstand is verminderd en daarom nu ziek is maakt het toch niks uit of ie nou binnen of buiten staat?

Teddy321

CharlotteMae schreef:
Teddy321 schreef:

Maar dan is de kans dat het echt rhino betreft toch best klein?
Dan kan het eerder iets anders zijn? Of denk ik nu te hoopvol...

Weet je...dat hoop ik ook zo

Anoniem

Ja, dat klopt, maar dat wil toch nog niet zeggen dat paarden die in de wei staan het NIET krijgen??????

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:59

Daarom voorzichtig zijn!
Ik kom niet op een andere stal en niemand mag op mijn stal komen. Meer kan ik niet doen!

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 16:02

PercyLeen schreef:

Dit is NIET per definitie zo, maar het gaat nogal off-topic om daar over uit te wijden. In geval van nieuwe regels ben je niet altijd zomaar gebonden aan mogelijke grillen van jou stalhouder namelijk.

In dit geval moet je er maar gewoon bij denken dat de stalhouder het doet voor 'het algemene belang'. Mijn stalhouders rijden zelf ook paard en balen net zo hard als de gewone pensionklanten door dit hele gedoe hoor. Ze zitten bv zelf ook met de kosten voor afmeldingen ed. Is gewoon het risico van paarden houden...

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 16:04

Volgens mijn staleigenaar houdt het virus niet van warm weer, hij verwacht dan ook dat het binnenkort wel weer afgelopen zal zijn. Ik ben benieuwd of hij gelijk heeft, want dan zijn we er inderdaad zo vanaf gezien de weers-verwachtingen.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 16:08

Er is toch zeker niemand die gelooft dat het bij die 3 bevestigde stallen is gebleven? Alsof de KNHS en Bokt heiligen zijn die alles weten? Als dingen niet bevestigd worden wordt het ook niet officieel bekend.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 16:11

Vala schreef:
Er is toch zeker niemand die gelooft dat het bij die 3 bevestigde stallen is gebleven? Alsof de KNHS en Bokt heiligen zijn die alles weten? Als dingen niet bevestigd worden wordt het ook niet officieel bekend.

Ik ook denk dat er meer stallen zijn waar de neuro variant heerst. Maar ja, er is jammer genoeg geen meldingsplicht.

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 16:14

Ben erg benieuwd hoe laat de KNHS met de melding komt.

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 16:15

Vala schreef:

Tjah daar heb je een punt maar is dat niet het grote zaken leven waar veel achter de deur word gehouden.
Zeggen dat het slecht gaat dus je moet meer betalen maar ondertussen dikke winst binnen halen.