Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AnoukWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 21:49

SteffiiY schreef:
@anoukwelsh: Was het maar waar dat jouw opmerking de waarheid was “ik betaal liever 100 euro meer voor een goedgekeurd medicijn” was het maar 100 euro, het is zoveel meer.

Er is inderdaad weinig op internet over abler te vinden, is ook niet gek als het geen goedgekeurd medicijn is in Nederland ;).

Hoelang heb je een kuur nodig dan? Ik was €180 kwijt voor 7 spuiten ulcer gold.
Hier heb ik 1.5 week mee kunnen doen volgens schema.
Daarna was mijn paard weer beter, heb geen scopie laten doen voor of na.

Alber moet je trouwens ook lang op wachten, laat je je paard met maagzweren staan om te wachten op medicijnen die goedkoper zijn? Ik niet...

SteffiiY

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 21:59

Misschien moet je eens wat ervaringsverhalen uit dit topic doorlezen dan zul je zien dat de meeste paarden niet ''genezen'' zijn na 7 spuitjes ulcer gold. De experts geven zelfs aan dat ulcer gold nodig is voor minimaal 30 dagen en in theorie moet je omeprazole ook nog afbouwen en kun je niet cold turkey ermee stoppen omdat de kans op terugkomst van maagzweren groter is.

Je argument over de wachttijd klopt ook niet helemaal. Abler heb je vaak met 4-5 werkdagen in huis, en het verkrijgen van ulcergold is vaak ook niet in 1 dag geregeld. Daarnaast heeft het paard waarschijnlijk al weken last van maagzweren dus die dag of twee extra lijken me dan niet het probleem als je paard zijn training aanpast naar bijv. rust ;)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 21:59

Een week is echter zélden genoeg.

En ja, abler zal ook in België niet mogen.
Het is niet goedgekeurd voor de Europese markt. Niet omdat het per se slecht is, maar eerder omdat het nooit ter goedkeuring is aangeboden.
In oa Amerika is het wél goedgekeurd.

Maar invoeren van receptplichtige medicatie die niet goedgekeurd is, wordt in Nederland gezien als een economisch delict.
En dat kan nogal hoge boetes opleveren.
De exacte regels voor België weet ik niet.
Ik vermoed maar zo redelijk gelijk in dit geval.

AnoukWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 22:04

Afbeelding

14 tot 21 dagen vind ik toch erg lang om een paard met een maagzweer te laten staan.

Iedereen moet het zelf weten maar ik werk zelf als paraveterinair en ik brand mijn handen echt niet aan geen Europees gekeurde medicatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 22:05

Het blijft alleen wel zo dat abler inderdaad niet goedgekeurd is... En je dus een hele dikke boeten van €2500 ervoor kan krijgen. Dan is Ulcer gold een stuk goedkoper..

AnoukWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 22:12

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 22:19

AnoukWelsh,

Hoeveel praktijkervaring heb jij zélf met éigen paarden met lángdurig ernstige maagklachten?

Ik vind je erg vaak erg kort door de bocht en ongenuanceerd reageren namelijk, in een topic dat voorheen erg goed liep doordat er veel mensen met veel praktijkervaring mee praten.

Ik merk dat jouw reacties deels maken dat ik minder de neiging heb om te reageren.

En dat vind ik zelf soms zonde, omdat hier zowel jarenlange praktijkervaring is, áls iemand die zo'n beetje alle wetenschappeljke publicaties over dit topic verslonden heeft, áls voldoende biologische en scheikundige achtergrond heeft om de volledige biochemie rondom maagzweer problematiek en en de bijbehorende medicatie en werking daarvan te snappen.
Maar ook iemand die praktijkervaring heeft met in Nederland goedgekeurde medicatie én direct contact met de Amerikaanse fabrikant.
Die zich ingelezen heeft over de economische risico's, die geprobeerd heeft te inventariseren hoe vaak die risico's in Nederland daadwerkelijk ook tot problemen geleid heeft etcetera.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 22:22

Maar er is hier al vaker benoemd dat medicatie dat niet legaal is in Nederland niet besproken mag worden. Dus ik snap niet zo goed waarom men hier maar blijft doorgaan over Abler.

AnoukWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 22:25

@femke nogmaals ik heb niks tegen abler maar inderdaad geen goed gekeurde medicatie zou ik niet online aanraden. Wat als iemand zonder dierenartsarts overleg dit op eigen houtje gaat bestellen en geven?

Met mijn eigen paard heb je de ervaring gelezen, binnen 1.5 week beter met ulcer gold. Ik heb daarbij 6 maanden in een paardenkliniek mee gelopen en verschillende scopien mee gemaakt.

Je mag me kort door de bocht vinden, dat is jouw mening.

https://stablemanagement.com/.amp/indus ... mean-26313

Nog een linkje.

Afbeelding

Zal wel niet meer reageren als ik de boeman ben en dit topic voor jou minder leuk maak. :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 23:03

Even tussendoor, mijn paard heeft in mei met lichte zweren gratie 1/2 die niet ouder dan 6 weken waren (bevestigd met scopie) twee weken op volle dosis Ulcergold gestaan, twee weken halve dosis.
De klachten die hij had zijn nooit meer voorgekomen thank God. Vanaf eerste spuit tot nu nog steeds Ekygard bijgekregen. Geen “na” scopie laten maken, alle klachten waren verdwenen en ik vond de scopie een rotonderzoek met alles voorafgaand. Overigens zou ik nooit zomaar wat geven zonder te scopen als je nog nooit een scopie hebt gemaakt.

Ik zou nu wel bij dezelfde klachten direct beginnen met Ulcergold en geen scopie maken, maar ik vond het toen heel belangrijk om te weten of het inderdaad zweren waren, waar ze zaten en of het echt daarvandaan kwam. Dat weet ik nu.

AnoukWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 23:07

Jorienn schreef:
Even tussendoor, mijn paard heeft in mei met lichte zweren gratie 1/2 die niet ouder dan 6 weken waren (bevestigd met scopie) twee weken op volle dosis Ulcergold gestaan, twee weken halve dosis.
De klachten die hij had zijn nooit meer voorgekomen thank God. Vanaf eerste spuit tot nu nog steeds Ekygard bijgekregen. Geen “na” scopie laten maken, alle klachten waren verdwenen en ik vond de scopie een rotonderzoek met alles voorafgaand. Overigens zou ik nooit zomaar wat geven zonder te scopen als je nog nooit een scopie hebt gemaakt.

Ik zou nu wel bij dezelfde klachten direct beginnen met Ulcergold en geen scopie maken, maar ik vond het toen heel belangrijk om te weten of het inderdaad zweren waren, waar ze zaten en of het echt daarvandaan kwam. Dat weet ik nu.

Super fijn dat je paard zo goed is opgeknapt en er geen last meer heeft van gehad! :)

ConnemaraP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 23:13

Ik heb bijna het hele topic doorgelezen en het is mij opgevallen dat degene die de abler variant geven dit vaak heel lang geven of er vaak niet eens mee kunnen stoppen. Zou het dan niet zo kunnen zijn dat er inderdaad geen gewaarborgde gehaltes omeprazol inzit en dat hierdoor het paard ook niet beter wordt. Er is immers geen controle op dit medicijn. Terwijl degene die ulcergold geven er vaak na korte tijd behandelen er helemaal vanaf zijn. Geen kritiek hoor, oprecht benieuwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 23:21

Anouk ik klop af! Want ik vind het nog steeds doodeng, haha. Ben 2/3x per dag op stal te vinden. Onbeperkt hooi, netten worden continue door mij + 1 andere stalgenoot gevuld (haar paard ook een maagpatientje, dus we doen het samen. Haha)

Onbeperkt hooi, geen stress, speciaal voer, extra ondersteuning dmv Ekygard, elke dag monitoren......

Het lastige vind ik nog de symptomen. Het ene paard geeuwt alleen. De ander gaat staken onder het zadel. Mijne was super braaf, nergens last van behalve iets trager kauwen en lichte gaskoliek. Dat vind ik ook het “enge” eraan. Het liefst bekijk ik hem 24/7 via de camera.

Ik zou overigens zelf nooit durven “klooien” met iets wat hier niet goedgekeurd is, ookal weet ik hoe het zit met patent hier etc.... never change a winning team denk ik dan.

Overigens zag ik na 3 dagen Ulcergold verbetering en na een week mocht hij mee naar huis!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 23:22

melissad schreef:
Ik heb bijna het hele topic doorgelezen en het is mij opgevallen dat degene die de abler variant geven dit vaak heel lang geven of er vaak niet eens mee kunnen stoppen. Zou het dan niet zo kunnen zijn dat er inderdaad geen gewaarborgde gehaltes omeprazol inzit en dat hierdoor het paard ook niet beter wordt. Er is immers geen controle op dit medicijn. Terwijl degene die ulcergold geven er vaak na korte tijd behandelen er helemaal vanaf zijn. Geen kritiek hoor, oprecht benieuwd.

Geen idee.... ik ken ook verhalen van paarden die 6/7/8 weken op de Ulcergold staan.. maar in Bodegraven gaven ze aan dat de hoeveelheid die ik mee kreeg echt genoeg was in combinatie met afbouwschema...

AnoukWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 23:30

@jorienn snap ik! Ik heb zo'n binnenvetter waar kleine details op iets groots kunnen duiden.

Fijn dat je onbeperkt hooi kunt voeren, dit is heel belangrijk ter preventie van maagzweren!

Hoe kwam jij er achter dat je paard last had van een zweer? Door eigen inzicht of dat van de dierenarts?

ConnemaraP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 23:32

Jorienn schreef:
melissad schreef:

Geen idee.... ik ken ook verhalen van paarden die 6/7/8 weken op de Ulcergold staan.. maar in Bodegraven gaven ze aan dat de hoeveelheid die ik mee kreeg echt genoeg was in combinatie met afbouwschema...

Ik ben nu bezig met een kuur ulcergold, 5 dagen volle spuit, 5 dagen een halve en daarna 8 dagen een kwart spuit, en ondersteunen met pronutrin da die 8 dagen. Ik zit nu op 5e dag halve spuit en merk echt heel veel verbetering ineens. Heb gisteren zelfs weer een buitenrit kunnen maken waarbij ze echt ontzettend enthousiast werd. Ze reageerde ook niet meer op de singel. Ook ik heb heel erg aangedrongen of de duur van de kuur wel lang genoeg was bij de dierenarts( n.a.v. Dit topic) hij verzekerde me dat dit echt genoeg was en we anders wat langer een kwart dosis kunnen geven.

AnoukWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 23:35

@Melissa

Ik merkte met ulcer gold na 3 dagen ookal verschil! Vandaag precies 7 dagen zonder ulcer gold en nog steeds een happy paard!

ConnemaraP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 23:38

AnoukWelsh schreef:
@Melissa

Ik merkte met ulcer gold na 3 dagen ookal verschil! Vandaag precies 7 dagen zonder ulcer gold en nog steeds een happy paard!

Wat fijn! Hoop dat mijne ook zo blijft!

AnoukWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 23:43

melissad schreef:
AnoukWelsh schreef:
@Melissa

Wat fijn! Hoop dat mijne ook zo blijft!

Dat hoop ik ook voor je! Ik voer ook fibreforce gastro van cavalor bij, misschien dat dit voor jouw paard ook ter ondersteuning kan helpen? Ik ben daar mee gestart toen ik met de ulcergold ben gestopt.

ConnemaraP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 23:45

Dat hoop ik ook voor je! Ik voer ook fibreforce gastro van cavalor bij, misschien dat dit voor jouw paard ook ter ondersteuning kan helpen? Ik ben daar mee gestart toen ik met de ulcergold ben gestopt.[/quote]
Ga ik eens naar kijken! Dankjewel!

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 00:04

nikysa90 schreef:
Woensdag waren we voor controle scopie.(en controle echo peesblessure) De 2e scopie na 5 weken Ulcergold. Klachten als singelnijd/trappen en bijten waren na ongeveer 3 weken weg maar ze blijft neerslachtig en niet willen lopen. Mest en eetlust zijn steeds stabiel gebleven. Wat wel opviel is dat haar vacht weer is gaan glimmen. Die was echt pluizig en dof 2 maanden geleden.

Maagzweren (klierrijk deel) zijn minder. Er zit nog 1 verheven zweer maar het kan zijn dat die altijd wel een beetje zal blijven, zei Franklin. Hij was in ieder geval niet vurig meer. Reden om de Ulcergold af te bouwen, *\o/* ware het niet dat ze er een knieblessure bij heeft. Wij hebben er een handje van (al een maand of 10) om steeds als we op controle gaan, met iets nieuws thuis te komen. Niet leuk en kost heel veel energie. Kniegewricht en knieschijf erg geiiriteerd en overvuld. Ontstekingsremmers en hyalonzuur knie ingespoten. Aangezien dat een behoorlijke weerslag heeft op de maag, mag ik de Omeprazole nog niet afbouwen. Over 2,5 week weer terug voor controle knie. Ze hoeft dan niet weer een gastroscopie. Knie is nu leidend.

Ik denk dat ik blij mag zijn met resultaat maag, aangezien ze 5 wkn geleden zeiden dat het op een slecht te behandelen plek zit en paarden daar vaak slecht reageren op medicatie. Is alleen nu nog de vraag hoe ze door de afbouw heen komt, maar dat is weer van latere zorg. Nu eerst die knie maar weer. Ze heeft die in april ook overvuld gehad en ingespoten. Als ze nu weer niet goed hersteld moet ze onder narcose voor CT om te zoeken naar oorzaak. Dus weer even zorgen genoeg.

Oh, nog even foto verheven zweer:(ze had toch heel klein beetje ruwvoer in maag, ondanks 15u nuchter -wel water) Foto valt mee toch? Ik dacht dat zweren altijd bloederig waren. Oh en dat gat is opening naar dunne darm. [ [url=m/NXQCn9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oef..en toen kwam er na mijn berichtje een Abler-discussie haha!
Terwijl ik juist steeds topic zat te checken of jullie ervaringsdeskundigen iets over mijn maagfoto kunnen zeggen :D Zooo benieuwd naar jullie mening :j

AnoukWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 00:14

nikysa90 schreef:
nikysa90 schreef:
Woensdag waren we voor controle scopie.(en controle echo peesblessure) De 2e scopie na 5 weken Ulcergold. Klachten als singelnijd/trappen en bijten waren na ongeveer 3 weken weg maar ze blijft neerslachtig en niet willen lopen. Mest en eetlust zijn steeds stabiel gebleven. Wat wel opviel is dat haar vacht weer is gaan glimmen. Die was echt pluizig en dof 2 maanden geleden.

Maagzweren (klierrijk deel) zijn minder. Er zit nog 1 verheven zweer maar het kan zijn dat die altijd wel een beetje zal blijven, zei Franklin. Hij was in ieder geval niet vurig meer. Reden om de Ulcergold af te bouwen, *\o/* ware het niet dat ze er een knieblessure bij heeft. Wij hebben er een handje van (al een maand of 10) om steeds als we op controle gaan, met iets nieuws thuis te komen. Niet leuk en kost heel veel energie. Kniegewricht en knieschijf erg geiiriteerd en overvuld. Ontstekingsremmers en hyalonzuur knie ingespoten. Aangezien dat een behoorlijke weerslag heeft op de maag, mag ik de Omeprazole nog niet afbouwen. Over 2,5 week weer terug voor controle knie. Ze hoeft dan niet weer een gastroscopie. Knie is nu leidend.

Ik denk dat ik blij mag zijn met resultaat maag, aangezien ze 5 wkn geleden zeiden dat het op een slecht te behandelen plek zit en paarden daar vaak slecht reageren op medicatie. Is alleen nu nog de vraag hoe ze door de afbouw heen komt, maar dat is weer van latere zorg. Nu eerst die knie maar weer. Ze heeft die in april ook overvuld gehad en ingespoten. Als ze nu weer niet goed hersteld moet ze onder narcose voor CT om te zoeken naar oorzaak. Dus weer even zorgen genoeg.

Oh, nog even foto verheven zweer:(ze had toch heel klein beetje ruwvoer in maag, ondanks 15u nuchter -wel water) Foto valt mee toch? Ik dacht dat zweren altijd bloederig waren. Oh en dat gat is opening naar dunne darm. [ [url=m/NXQCn9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oef..en toen kwam er na mijn berichtje een Abler-discussie haha!
Terwijl ik juist steeds topic zat te checken of jullie ervaringsdeskundigen iets over mijn maagfoto kunnen zeggen :D Zooo benieuwd naar jullie mening :j

Ach helemaal over heen gelezen!
Zoals ik op deze foto kan zien, ziet het er best oké uit, het lijkt idd al een oudere zweer te zijn die aan het genezen is.
Zweren hoeven niet bloederig te zijn.

Heb je ook een filmpje?

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 00:32

Heb je ook een filmpje?[/quote]

Nee helaas alleen dit en ik moest in de wachtkamer blijven natuurlijk, dus niet mee kunnen kijken. Wat zit er in die bult? Is dat pus ofzo?

Ik heb nog wel 1 van 5 wkn geleden, bij de 1e scopie. Je ziet niet veel verschil, alleen iets meer irritatie bovenop
Afbeelding

En naast elkaar:

Afbeelding

AnoukWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 00:43

@nikysa ik heb nog nooit pus gezien op die plek dus dat zou ik zelf niet verwachten. Waarschijnlijk is de wand zo geïrriteerd dat het bol staat.
Vind je controle scopie er veel rustiger uitzien als je voor scopie.

Wat zei je dierenarts over die bulten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 13:18

AnoukWelsh schreef:
@jorienn snap ik! Ik heb zo'n binnenvetter waar kleine details op iets groots kunnen duiden.

Fijn dat je onbeperkt hooi kunt voeren, dit is heel belangrijk ter preventie van maagzweren!

Hoe kwam jij er achter dat je paard last had van een zweer? Door eigen inzicht of dat van de dierenarts?

Ja ik deed dat eigenlijk voorheen ook al... daarom voelde het wat dubbel: maar ben er nu nog meer op gericht dat er altijd een vol net ergens hangt.

Hij heeft in april een keer koliek gehad (gaskoliek) en toen moeten vasten. In eind mei vond ik hem iets sloom in de paddock, en iets trager kauwen. Met deze woorden de dierenarts gebeld die eerst niet wilde komen savonds, want hij at en mestte goed. Toen ze aankwam stond hij dan ook te bokken in de paddock, gewoon jolig. Toch lichte gasvorming. Dag erop weer - zelfde verhaal. Daardoor direct weer gebeld en het deed mij aan maagzweren denken omdat ik hoorde dat dit soort kokiekjes dan kunnen ontstaan. Dit was een kliniek die in het weekend meedraait met de diensten en ik normaal niet heb. Was allemaal niet nodig volgens hun. Dag erna heb ik hem op zondag naar Bodegraven gebracht omdat ik het simpelweg niet vertrouwde waarop ze direct aangaven dat ze het eens waren met de zweren en maandag hebben we een scopie gemaakt! Toen ulcergold en hem nooit meer iets traag of loom zien staan. Ik wil dus ook eigenlijk niet dat hij staat te dutten als ik kom, dan denk ik gelijk neeeee. Haha