Iejoorr schreef:Ik lees al een tijdje hier mee, maar ben benieuwd of iemand hier mij advies kan geven/ dit herkent.
Eind maart en begin april heeft mn pony 2 astma aanvallen gehad.
De eerste keer is de DA gekomen, ventipulmin ingespoten en daarna 10 dagen de ventipulmin siroop. Bij de 2e aanval telefonisch contact gehad met de DA, die adviseerde om die siroop weer te geven en even af te wachten. Pony is uiteindelijk rustiger geworden en de volgende dag heb ik een afspraak gemaakt op de kliniek voor een echoscopie en longspoeling. (na de eerste aanval ben ik begonnen met vernevelen met de flexineb)
Uit beide onderzoeken is niks gekomen. Advies van de DA was om te stoppen met de flexineb, maar het hooi voorlopig nog wel te stomen/nat te maken.
Dit advies had ik mn twijfels bij, omdat ik geregeld de ademhaling van mn pony nog erg twijfelachtig vond. Destijds heb ik er niks mee gedaan en het aangekeken en tot op heden ging het eigenlijk gewoon erg goed.
Maar nu komt het (voor mij) vraagteken in het verhaal.
Afgelopen week ben ik een week met pony op vakantie geweest naar de veluwe. De stal waar hij stond was qua factoren nog 100x gunstiger dan mn eigen stal. Hij kwam de hele dag buiten, had de hoekbox die grensde aan buiten, stond op vlas (thuis op stro) en kreeg gewoon nat hooi. Echter heeft pony die week 3 aanvallen gehad. (gelukkig had ik nog vernevelbare ventipulmin)
Ik heb qua rijden niet meer van hem gevraagd dan gewoonlijk, heb geen heftige of mega lange ritten gemaakt en ik rij met hartslagmeter zodat ik alles kan monitoren.
We zijn nu bijna een week thuis en er lijkt niks meer aan de hand... Is er in het oosten van het land iets, wat we in het westen niet hebben? Kan er iets anders aan de hand zijn?
Ik ben benieuwd of jullie ideeën hebben, voordat ik weer contact op neem met de DA
Paarden met astma doen het volgens mij altijd wel beter aan de kust vanwege het zeewater/zeewind