Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 08:34

Bedankt. Het is de vraag of het werkelijk opeens erger is geworden. Ze had al in behoorlijke mate artrose toen ik haar kreeg, begreep ik later (naast luchtwegproblemen) In combi met een moeilijk controleerbaar overgewicht niet zo best natuurlijk. Alleen dacht ik dat ze vaak struikelde omdat ze zo scheef als een hoepel was. Misschien was dat ook wishfull thinking; de wens dat ik er iets aan kon doen. Het was nl een feit dat er onzorgvuldig met het paard is omgesprongen, voordat ik haar had. Alleen al het zadel waarmee ze werd gereden was rijp voor de schrot (te klein, scheef en bomen die gevuld met stenen leken)
Maar het is een paard wat zeer weinig laat zien. Ik denk dus dat het vanaf het begin ernstig was. Toen de d.a. haar vier weken geleden testte, heeft ze het bij een zeer voorzichtige buigproef gelaten, omdat het dierenmishandeling leek. Ik denk alleen dat ze het nu meer laat zien, omdat er waarschijnlijk meer mis is, gezien het afvallen en slecht uitzien.

Jannepauli, de verklaring van pijnstiller/cushing klinkt niet onlogisch. Da hier is ook geen voorstander van die combi. Vandaar ook het dilemma.
Mbt kruidenmengsels etc... ik ben daar zeer sceptisch in geworden. Na jarenlang bergen met geld te hebben gespendeerd aan middelen die gegarandeerd zouden helpen, zoals de beste kwaliteit glucosamine, waar toch ook hele volksstammen en mijn voormalige d.a. van overtuigd waren, zowel bij twee paarden, een hond, mijn man en mijzelf en nog wat andere goede middelen die voor veel andere mensen blijkbaar werkten, ben ik niet meer bereid veel geld te steken in middelen wiens werking niet bewezen is.
Te meer omdat na jaren getrubbel en een laatste half jaar zieke paarden de koek gewoon op is.

Je hebt natuurlijk artrose en artrose. In veel gevallen is het best mogelijk om nog een tijd door te gaan met artrose (onze hond heeft het ook, mijn man en ik ook) en heb je gewoon te maken met klachten die wisselend zijn. Moeilijke dagen en goede dagen. En met aangepaste beweging, waarbij ik nog altijd als enige duidelijke resultaten heb gezien, is het goed te controleren. Tenzij het werkelijk ernstig wordt.
Ernstige artrose kun je niet meer onderdrukken. Bij mens en dier niet. Hälga heeft waarschijnlijk zeer ernstig artrose in 4 benen (voor zover bekend), luchtwegproblemen en mogelijk nog een scala aan andere gezondheidsproblemen.
Silja's probleem is van heel andere aard en ook daar is niets aan te doen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 10:12

@Liljebo, wat een naar nieuws. Dat wiebelen en onzeker op de benen staan is iets van cushings dat in principe weg hoort te gaan door behandelen. Ik herken het van willy en ander paard bij ons op stal.

Halga is toch nog niet zo oud? Ik denk dat ik persoonlijk toch zou gaan proberen om haar voor cushing te gaan behandelen. Misschien heeft ze ook zere voeten en als het wiebelen en de algehele malaise (afvallen e.d.) op orde komt, kan het er toch heel anders uit zien. Maar ik kan niet in jouw portemonnaie kijken en of je dit zelf aan kunt en of je dit de tijd wilt geven.
Ik weet wel dat wij voor willy 5 jaar terug ook geen dubbeltje meer gaven en die is echt weer op orde gekomen en best snel ook. Die was wiebelig, viel af, was duizelig met aanvallen, dronk en plaste veel, had zere voeten, vieze ogen en was depressief. Heel veel sterkte in ieder geval! Luchtwegproblemen (de gevoeligheid ervoor) zijn ook vaak cushing gerelateerd. Jaren terug had Willy elke winter een zeer zware verkoudheid die lastig te behandelen was, de afgelopen 5 jaar heeft hij dat geen enkele keer meer gehad!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:38

Nou, ze heeft flink artrose in 4 benen, zoals ik al een paar keer noemde. Ze staat dan ook niet onzeker op de benen, maar ontlast ze steeds een voor een. Duizelig is ze niet en ze heeft geen pijn in haar voeten. Het probleem zit hoger; knieen, schouders e.d. Ik denk dan ook echt niet dat dat probleem door cushing komt, als ze al cushing heeft (de test was tenslotte negatief).Ze ziet eruit als een cushing paard, maar het probleem kan ook gewoon algehele malaise zijn als oorzaak voor dat uiterlijk ipv gevolg. En ook pijn doet afvallen (en maakt onrustig)
Ze heeft daarnaast 2 bloedtesten ondergaan, die ook geen afwijking lieten zien. Veel plassen/drinken doet ze niet.

Ze gaat nu eerst 10 dg op de pijnstiller en dan kijken we verder.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:49

Sterkte liljebo.... Echt niet leuk zoveel kneusjes in je kudde :(

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:58

Pff wat een rot berichten allemaal zeg. Heel veel sterkte allemaal.
Mijn jaar begon ook niet echt lekker, oudejaarsdag mijn neef overleden, 37 jaar.. morgen begrafenis.

Mijn witte pony kampt al aantal jaar met melanomen, maar heeft nu ook zere benen, dus daar zal ik binnekort ook afscheid van moeten nemen.

Vanmorgen bij mijn drachtige merrie bloed laten prikken op EMS, IR en Cushing. volgende week uitslag.

de 2 Cushing dames nog naar laten kijken in verband met de jeuk/plekken, maar daar kwamen we nu eigenlijk niet echt verder mee. afkrabsel had alleen nut bij schimmel en dat was het volgens de DA niet, plus dat het bij Cushing paarden lastig is te behandelen dus tja...... niets wijzer.

oh en zaterdat bij de opticien geweest, ogen zijn weer achteruit gegaan, zit nu op -13 en mijn ogen zijn door de droge lucht (wamre blower) op het werk dusdanig geirriteerd dat ik mijn lenzen niet meer in kan...

pff is het al volgend jaar?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:02

Pfff :( lekkere start van het jaar !! :(

W.b.t. je ogen, soms wil het wel eens waard zijn om naar een andere opticien te gaan! Ik weet niet waar je nu zit, maar ik heb de overstap gemaakt van een franchise keten naar een zelfstandige opticien. Voordeel: Die voert alle merken. Ik werd ook gek van mijn ogen (beetje zelfde situatie, -9 en hele droge ogen) en heb nu heerlijke lenzen, waar ik ook mee kan slapen (indoen, 7 dagen dragen, uitdoen).... Wil niet meer anders!
Maar dat is een beetje offtopic haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:13

Hallo iedereen,

Stille meelezer meld zich. Lees dagelijks mee maar reageer nauwelijks. Toch al veel informatie en tips/trucs uit dit topic gehaald.

Voor iedereen die het nodig heeft: Sterkte met de paardjes!

Nu even een vraagje, zit met een dillema. Mijn paardje staat nu 2 jaar op de pergolide, doet het er goed op. Krijgt nu 0,75 mg ong. een 3/4 jaar. Ze lijkt nu weer iets achteruit te gaan. Iets minder blij, struikelt veel in de bak. Slag in haar vacht is ook duidelijk aanwezig (trouwens heb ik die nog nooit weg gekregen) Voor de rest niks aan de hand. Toch verhogen naar 1 mg? Dubio, dubio, dubio....

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:54

Hallo iedereen !
Ik ben nieuw hier op Bokt! Ben wel al een tijdje een stille meelezer en dan met name in het cushing-topic...heb hier al veel nuttige info kunnen uithalen. Ga nu dus maar es proberen om zelf wat te posten en ervaringen uit te wisselen, alhoewel ik het hier nog allemaal een beetje moet uitzoeken hoe alles in z'n werk gaat...maar komt vast wel goed! Mijn merrie van 17 heeft helaas ook cushing met als symptomen de lange wintervacht,vetbultjes boven haar ogen en meer plassen dan vroeger. Ze wordt nog zo'n 4x in de week dressuurmatig gereden om haar conditie zo goed mogelijk te houden en staat op een dieet van weinig gras, voldoende hooi, een mineralensupplement van Equilife en de Cush X van Hilton Herbs. Op zich ben ik best tevreden over deze combinatie, aangezien ze zich duidelijk goed voelt, goed eet en voldoende looplust heeft onder het zadel...maar toch blijf ik mij afvragen of ik niet beter de Pergolide (Prascend) zou beginnen bijgeven....kwestie van de eventuele hoefbevangenheid een stapje voor te zijn en haar nog zo'n lang en aangenaam mogelijk leven te geven...( heb een andere merrie staan die heel haar leven te dik geweest is en ook hoefbevangen geworden is...maar goed, da's nog een ander verhaal..)
En wanneer geven jullie de Pergolide? Want mijn DA zei dat het 's morgens moest omdat dan de cortisol waarde in het bloed begint te stijgen, maar in verschillende artikels en boeken lees ik dat het juist 's avonds moet toegediend worden omdat dan de ACTH waarde begint te stijgen....alweer een dilemma dus :(

Ik kijk al uit naar jullie mening !
Grtjs

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:46

Anoniem schreef:
Hallo iedereen,

Stille meelezer meld zich. Lees dagelijks mee maar reageer nauwelijks. Toch al veel informatie en tips/trucs uit dit topic gehaald.

Voor iedereen die het nodig heeft: Sterkte met de paardjes!

Nu even een vraagje, zit met een dillema. Mijn paardje staat nu 2 jaar op de pergolide, doet het er goed op. Krijgt nu 0,75 mg ong. een 3/4 jaar. Ze lijkt nu weer iets achteruit te gaan. Iets minder blij, struikelt veel in de bak. Slag in haar vacht is ook duidelijk aanwezig (trouwens heb ik die nog nooit weg gekregen) Voor de rest niks aan de hand. Toch verhogen naar 1 mg? Dubio, dubio, dubio....

Ook hier eerst en vooral welkom

heb je haar onlangs hertest? en wat waren haar waarden toen?
Laatst bijgewerkt door dookia op 04-01-13 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:49

Pandora2 schreef:
Hallo iedereen !
Ik ben nieuw hier op Bokt! Ben wel al een tijdje een stille meelezer en dan met name in het cushing-topic...heb hier al veel nuttige info kunnen uithalen. Ga nu dus maar es proberen om zelf wat te posten en ervaringen uit te wisselen, alhoewel ik het hier nog allemaal een beetje moet uitzoeken hoe alles in z'n werk gaat...maar komt vast wel goed! Mijn merrie van 17 heeft helaas ook cushing met als symptomen de lange wintervacht,vetbultjes boven haar ogen en meer plassen dan vroeger. Ze wordt nog zo'n 4x in de week dressuurmatig gereden om haar conditie zo goed mogelijk te houden en staat op een dieet van weinig gras, voldoende hooi, een mineralensupplement van Equilife en de Cush X van Hilton Herbs. Op zich ben ik best tevreden over deze combinatie, aangezien ze zich duidelijk goed voelt, goed eet en voldoende looplust heeft onder het zadel...maar toch blijf ik mij afvragen of ik niet beter de Pergolide (Prascend) zou beginnen bijgeven....kwestie van de eventuele hoefbevangenheid een stapje voor te zijn en haar nog zo'n lang en aangenaam mogelijk leven te geven...( heb een andere merrie staan die heel haar leven te dik geweest is en ook hoefbevangen geworden is...maar goed, da's nog een ander verhaal..)
En wanneer geven jullie de Pergolide? Want mijn DA zei dat het 's morgens moest omdat dan de cortisol waarde in het bloed begint te stijgen, maar in verschillende artikels en boeken lees ik dat het juist 's avonds moet toegediend worden omdat dan de ACTH waarde begint te stijgen....alweer een dilemma dus :(

Ik kijk al uit naar jullie mening !
Grtjs

Ook hier eerst en vooral welkom

Wat zijn haar ACTH waarden? en wanneer zijn die laatst gestest?

Ik geef het s'middags of s'avonds naargelang wanneer ik naar hem kan gaan. Ik ben zelfstandig en moet dus vaak vele uren werken, ik geef het hem zowiezo dagelijks maar dus niet op stipte uren

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 17:53

Hier even een crisisvraag vanwege een vriendin van mij met ene paard met cushing

Haar paard staat nu 2 weken op prascend; dus zit nu net in week 3

Gisteren had ze plots heel gezwollen benen en kon niet meer rechtstaan zonder hulp. Ze hebben haar recht geholpen en dan had ze duidelijk heel veel pijn aan beide achterbenen. ze veranderd ook heel veel van been om op te staan.

Gezien dit voor mij niet direct een bijwerking is dat bekend kwam wou ik even jullie ervaring

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:24

Nou, beste iedereen, het ziet ernaar uit dat ik hier ook min of meer vaste klant zal gaan worden.
Eindelijk het verlossende telefoontje gekregen: mijn paard (Imago) heeft Cushing.
Waarde was 41,7 terwijl deze <29 hoort te zijn in deze tijd van het jaar.

Prascend wordt nu besteld. Te beginnen met 1 tablet per dag ivm grootte van het paard. Dan na 4 a 6 weken weer een bloedtest.
Als het goed is, kan ik de medicijnen dan a.s. dinsdag bij de praktijk ophalen.
Ben er best wel verdrietig over om eerlijk te zijn.

Ik zou paardlief ook naar een nieuwe stal, dichterbij mijn huis, hebben verhuisd, eind december. Dat heb ik gecancelled ivm de slechte weerstand en omdat mijn paard erg gestresst raakt van een verhuizing. De nieuwe eigenaren houden de stal wel voor mij vrij omdat ze mij blijkbaar dus erg gezellig etc. vinden. In overleg met de DA zojuist bepaald dat ik het paard op zijn vroegst per 1 maart zal gaan verhuizen. Dan staat hij lang genoeg op de medicijnen en zal zijn weerstand ook wat verbeterd zijn.
Op de nieuwe stal komt paardlief van 8 tot 5 buiten maar wel in een wat kleinere paddock. Ik zal eens gaan vragen of er een mogelijkheid is tot grotere paddock op nieuwe stal zodat paardlief meer kan bewegen/lopen.
Is dat allemaal logisch gedacht of kunnen jullie mij nog andere dingen adviseren cq vergeet ik nu over dingen na te denken? Vast wel maar alle tips zijn van welkom, ben nog maar een leek op PPID-gebied!!!

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:37

Veel sterkte Imago01 wel goed dat je het nu weet en jou paard behandel.

Voor de goeie tips denk ik dat ik nog niet veel ervaring hebben als ik.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 18:56

@Dookia : de ACTH waarden waren in mei/juni 133 en in september 294... september is natuurlijk de minst gunstige periode om die waarde te meten, gezien de '' seasonal rise ''..maar goed, die test was gratis, vandaar...:-)
Hoge waarden hé...vind het zelf bizar dat ze niet meer symptomen vertoont eigenlijk....

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:42

Image, de tip die ik kreeg, starten met een lagere dosering, is mij erg goed bevallen.
Als ik jou was zou ik starten met een halve tablet.

Dookia, heeft het paard koorts?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:45

Oh! En welkom op bokt pandora!

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:46

Imago01 schreef:
Nou, beste iedereen, het ziet ernaar uit dat ik hier ook min of meer vaste klant zal gaan worden.
Eindelijk het verlossende telefoontje gekregen: mijn paard (Imago) heeft Cushing.
Waarde was 41,7 terwijl deze <29 hoort te zijn in deze tijd van het jaar.

Prascend wordt nu besteld. Te beginnen met 1 tablet per dag ivm grootte van het paard. Dan na 4 a 6 weken weer een bloedtest.
Als het goed is, kan ik de medicijnen dan a.s. dinsdag bij de praktijk ophalen.
Ben er best wel verdrietig over om eerlijk te zijn.

Ik zou paardlief ook naar een nieuwe stal, dichterbij mijn huis, hebben verhuisd, eind december. Dat heb ik gecancelled ivm de slechte weerstand en omdat mijn paard erg gestresst raakt van een verhuizing. De nieuwe eigenaren houden de stal wel voor mij vrij omdat ze mij blijkbaar dus erg gezellig etc. vinden. In overleg met de DA zojuist bepaald dat ik het paard op zijn vroegst per 1 maart zal gaan verhuizen. Dan staat hij lang genoeg op de medicijnen en zal zijn weerstand ook wat verbeterd zijn.
Op de nieuwe stal komt paardlief van 8 tot 5 buiten maar wel in een wat kleinere paddock. Ik zal eens gaan vragen of er een mogelijkheid is tot grotere paddock op nieuwe stal zodat paardlief meer kan bewegen/lopen.
Is dat allemaal logisch gedacht of kunnen jullie mij nog andere dingen adviseren cq vergeet ik nu over dingen na te denken? Vast wel maar alle tips zijn van welkom, ben nog maar een leek op PPID-gebied!!!

Vervelend voor jullie. Ik heb ook een grote (1,78) en ik ben met een een kwartje begonnen, toen via een halve, naar een hele gegaan. Ik ben niet zo'n kenner, de anderen zullen je hier wel tips over kunnen geven (mocht je dat willen)
Heb inmiddels hier veeeel meer geleerd dan de da me ooit heeft kunnen vertellen. Merk ook dat er hier meer kennis zit, dan in een (boven)gemiddelde praktijk.

Wat een verdrietige berichten lees ik verder, veel sterkte......

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 19:52

Heb jij ook weinig van bijwerkingen gemerkt tante?
Ik zit nog steeds op een kwartje, eerst maar weer is bloedprikken.
Pony had 32, grijze zone dus, met wel duidelijke uiterlijke kenmerken sinds even.

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:10

liljebo schreef:
Hier ook al geen goed nieuws. Ondanks de negatieve uitkomst van de test, was de d.a. het met mij eens dat Hälga veel cushingkenmerken heeft. Naast alle problemen die ze al heeft, zoals artrose en luchtwegproblemen, vliegen de kilo's eraf. Nu kon ze wel wat minder gebruiken, maar dit is geen gezond afvallen. Haar flanken zijn helemaal ingevallen. Ze staat ook continue te wiebelen op haar benen als ze stil staat. Ze loopt wel veel uit zichzelf, maar mogelijk omdat ze niet goed stil kan staan.
Hij noemde echter ook het mogelijk verergeren van artrosesymptomen bij een cushingbehandeling. Dat schijnt bij paarden toch hetzelfde te werken als bij mensen.
De vraag was voor hem of je ondanks de negatieve test en de veelheid van de problemen wel met een cushingbehandeling moet beginnen, vooral dus vanwege de ernstige artrose.
We hebben nu besloten om haar 10 dg op pijnstiller te zetten om een inschatting van haar pijn te maken, maar eigenlijk weet ik het antwoord wel. Ik geloof dat ze echt pijn heeft. En gezien al dan niet cushing los staat van de artrose, is het de vraag waar je de grens moet trekken.
Gelijktijdig met Hälga gaat ook silja op de pijnstiller, omdat ook zij een ernstig probleem heeft. Ook bij haar ligt de vraag hoeveel pijn ze heeft, gezien ze, net als Hälga, nauwelijks iets laat zien (zelfs niet met ernstige ontstekingen en koliek) Beiden paarden zijn momenteel behoorlijk snel gestresst.
We overwegen beiden in te slapen, als blijkt dat ze pijn hebben. Op de eerste plaats omdat hun problemen niet te verhelpen zijn en alleen ernstiger worden en op de tweede plaats omdat de paarden niet zonder elkaar kunnen en je je moet afvragen of je eentje alleen achter moet laten, terwijl er nog maar een heel beperkte tijd in het verschiet ligt.

Billy is geprikt op cushing en lever en in de mond gekeken. De mond bleek toch in orde en de vlekken waren pigment. De uitslag van het bloed is nog niet binnen. Hij lijkt best goed, maar zijn persoonlijkheid is veranderd. Van een sociaal paardje, wat altijd graag van alles wilde doen, is het een paardje geworden wat erg op zichzelf is, tegendraads en opeens kan uitflippen. Af en toe zie ik nog de 'echte' billy. (je ziet dat ook aan de gezichtsuitdrukking) Ik hoop nog steeds dat die weer boven komt.

Jeetje zeg,heel veel sterkte!

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:16

Ik denk dat ik ook echt knopen door moet gaan hakken!
Dinsdag natuurlijk weer controlle foto"s maken van haar hoeven.
Ik kan hier geen foto"s plaatsen :o heb namelijk foto gemaakt van haar voorbenen,en dan zie je dat links recht is en rechts zit een knik in of zo? lijkt net of die gebroken is en verkeerd is gezet!
Verder heeft ze atrose in bijde knieen,rechts iets meer dan links.
Ze wil liever haar stal niet te lang uit,ga Dinsdag dus echt goed praten met dierenarts als we de foto"s hebben bekeken.
Ik wil haar echt niet kwijt! maar hoe lang kan ik haar zo nog laten aanmodderen?
Ze is bijna 22 en nooit 1 dag ziek geweest! Tot afgelopen Oktober ;(

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:18

@Liljebo : wat een nare berichten...veel sterkte voor jullie!
@IMJ : thanks!
En tantesam,die indruk heb ik ook...dat hier veel meer kennis zit dan bij de gewone dierenartsenpraktijk...gelukkig is er bokt en kunnen we die kennis en praktijkervaringen delen ! :-)

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:18

Pandora2 schreef:
@Dookia : de ACTH waarden waren in mei/juni 133 en in september 294... september is natuurlijk de minst gunstige periode om die waarde te meten, gezien de '' seasonal rise ''..maar goed, die test was gratis, vandaar...:-)
Hoge waarden hé...vind het zelf bizar dat ze niet meer symptomen vertoont eigenlijk....

Mijn paard had 190 in november en heb hem meteen op prascend gezet, dus ik zou niet aarzelen om daarmee te beginnen gezien de erg hoge waarden

Mijn paard had geen enkel symptoom

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:23

IMJ schreef:
Image, de tip die ik kreeg, starten met een lagere dosering, is mij erg goed bevallen.
Als ik jou was zou ik starten met een halve tablet.

Dookia, heeft het paard koorts?

Net gevraagd ze is het gaan meten, de dierenarts heeft het alvast niet gedaan denkt ze

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:25

Misschien klinkt het raar en bijna te toevallig maar mijne heeft ooit is aan 2 benen een hoefzweer gehad. Gelukkig had ie van de ene weinig last.. Zou het een mogelijkheid zijn?

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:30

Paard is gechecked door de dierenarts op hoefzweren dus ze denkt van niet