Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Anoniem schreef:Hallo iedereen,
Stille meelezer meld zich. Lees dagelijks mee maar reageer nauwelijks. Toch al veel informatie en tips/trucs uit dit topic gehaald.
Voor iedereen die het nodig heeft: Sterkte met de paardjes!
Nu even een vraagje, zit met een dillema. Mijn paardje staat nu 2 jaar op de pergolide, doet het er goed op. Krijgt nu 0,75 mg ong. een 3/4 jaar. Ze lijkt nu weer iets achteruit te gaan. Iets minder blij, struikelt veel in de bak. Slag in haar vacht is ook duidelijk aanwezig (trouwens heb ik die nog nooit weg gekregen) Voor de rest niks aan de hand. Toch verhogen naar 1 mg? Dubio, dubio, dubio....
Pandora2 schreef:Hallo iedereen !
Ik ben nieuw hier op Bokt! Ben wel al een tijdje een stille meelezer en dan met name in het cushing-topic...heb hier al veel nuttige info kunnen uithalen. Ga nu dus maar es proberen om zelf wat te posten en ervaringen uit te wisselen, alhoewel ik het hier nog allemaal een beetje moet uitzoeken hoe alles in z'n werk gaat...maar komt vast wel goed! Mijn merrie van 17 heeft helaas ook cushing met als symptomen de lange wintervacht,vetbultjes boven haar ogen en meer plassen dan vroeger. Ze wordt nog zo'n 4x in de week dressuurmatig gereden om haar conditie zo goed mogelijk te houden en staat op een dieet van weinig gras, voldoende hooi, een mineralensupplement van Equilife en de Cush X van Hilton Herbs. Op zich ben ik best tevreden over deze combinatie, aangezien ze zich duidelijk goed voelt, goed eet en voldoende looplust heeft onder het zadel...maar toch blijf ik mij afvragen of ik niet beter de Pergolide (Prascend) zou beginnen bijgeven....kwestie van de eventuele hoefbevangenheid een stapje voor te zijn en haar nog zo'n lang en aangenaam mogelijk leven te geven...( heb een andere merrie staan die heel haar leven te dik geweest is en ook hoefbevangen geworden is...maar goed, da's nog een ander verhaal..)
En wanneer geven jullie de Pergolide? Want mijn DA zei dat het 's morgens moest omdat dan de cortisol waarde in het bloed begint te stijgen, maar in verschillende artikels en boeken lees ik dat het juist 's avonds moet toegediend worden omdat dan de ACTH waarde begint te stijgen....alweer een dilemma dus![]()
Ik kijk al uit naar jullie mening !
Grtjs
Imago01 schreef:Nou, beste iedereen, het ziet ernaar uit dat ik hier ook min of meer vaste klant zal gaan worden.
Eindelijk het verlossende telefoontje gekregen: mijn paard (Imago) heeft Cushing.
Waarde was 41,7 terwijl deze <29 hoort te zijn in deze tijd van het jaar.
Prascend wordt nu besteld. Te beginnen met 1 tablet per dag ivm grootte van het paard. Dan na 4 a 6 weken weer een bloedtest.
Als het goed is, kan ik de medicijnen dan a.s. dinsdag bij de praktijk ophalen.
Ben er best wel verdrietig over om eerlijk te zijn.
Ik zou paardlief ook naar een nieuwe stal, dichterbij mijn huis, hebben verhuisd, eind december. Dat heb ik gecancelled ivm de slechte weerstand en omdat mijn paard erg gestresst raakt van een verhuizing. De nieuwe eigenaren houden de stal wel voor mij vrij omdat ze mij blijkbaar dus erg gezellig etc. vinden. In overleg met de DA zojuist bepaald dat ik het paard op zijn vroegst per 1 maart zal gaan verhuizen. Dan staat hij lang genoeg op de medicijnen en zal zijn weerstand ook wat verbeterd zijn.
Op de nieuwe stal komt paardlief van 8 tot 5 buiten maar wel in een wat kleinere paddock. Ik zal eens gaan vragen of er een mogelijkheid is tot grotere paddock op nieuwe stal zodat paardlief meer kan bewegen/lopen.
Is dat allemaal logisch gedacht of kunnen jullie mij nog andere dingen adviseren cq vergeet ik nu over dingen na te denken? Vast wel maar alle tips zijn van welkom, ben nog maar een leek op PPID-gebied!!!
liljebo schreef:Hier ook al geen goed nieuws. Ondanks de negatieve uitkomst van de test, was de d.a. het met mij eens dat Hälga veel cushingkenmerken heeft. Naast alle problemen die ze al heeft, zoals artrose en luchtwegproblemen, vliegen de kilo's eraf. Nu kon ze wel wat minder gebruiken, maar dit is geen gezond afvallen. Haar flanken zijn helemaal ingevallen. Ze staat ook continue te wiebelen op haar benen als ze stil staat. Ze loopt wel veel uit zichzelf, maar mogelijk omdat ze niet goed stil kan staan.
Hij noemde echter ook het mogelijk verergeren van artrosesymptomen bij een cushingbehandeling. Dat schijnt bij paarden toch hetzelfde te werken als bij mensen.
De vraag was voor hem of je ondanks de negatieve test en de veelheid van de problemen wel met een cushingbehandeling moet beginnen, vooral dus vanwege de ernstige artrose.
We hebben nu besloten om haar 10 dg op pijnstiller te zetten om een inschatting van haar pijn te maken, maar eigenlijk weet ik het antwoord wel. Ik geloof dat ze echt pijn heeft. En gezien al dan niet cushing los staat van de artrose, is het de vraag waar je de grens moet trekken.
Gelijktijdig met Hälga gaat ook silja op de pijnstiller, omdat ook zij een ernstig probleem heeft. Ook bij haar ligt de vraag hoeveel pijn ze heeft, gezien ze, net als Hälga, nauwelijks iets laat zien (zelfs niet met ernstige ontstekingen en koliek) Beiden paarden zijn momenteel behoorlijk snel gestresst.
We overwegen beiden in te slapen, als blijkt dat ze pijn hebben. Op de eerste plaats omdat hun problemen niet te verhelpen zijn en alleen ernstiger worden en op de tweede plaats omdat de paarden niet zonder elkaar kunnen en je je moet afvragen of je eentje alleen achter moet laten, terwijl er nog maar een heel beperkte tijd in het verschiet ligt.
Billy is geprikt op cushing en lever en in de mond gekeken. De mond bleek toch in orde en de vlekken waren pigment. De uitslag van het bloed is nog niet binnen. Hij lijkt best goed, maar zijn persoonlijkheid is veranderd. Van een sociaal paardje, wat altijd graag van alles wilde doen, is het een paardje geworden wat erg op zichzelf is, tegendraads en opeens kan uitflippen. Af en toe zie ik nog de 'echte' billy. (je ziet dat ook aan de gezichtsuitdrukking) Ik hoop nog steeds dat die weer boven komt.
Pandora2 schreef:@Dookia : de ACTH waarden waren in mei/juni 133 en in september 294... september is natuurlijk de minst gunstige periode om die waarde te meten, gezien de '' seasonal rise ''..maar goed, die test was gratis, vandaar...
Hoge waarden hé...vind het zelf bizar dat ze niet meer symptomen vertoont eigenlijk....