[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zweetvos

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 13:54

33Bonita33 schreef:
heeft er trouwens iemand ervaring met de Equi theme eczeemdeken ?
draumpje schreef:
mijn pony krijgt hele grote schuurplekken op der borst van de equi theme eczeemdeken.
hij is verder ook 1 keer gerepareert, en gaat nu voor het 3e jaar mee.(ligt ernog niet op Knipoog )
maar we willen een boett eczeemdeken gaan kopen.
(ik dacht overigens dat ze al een boett had maar is dus een equi theme Knipoog )

Hmm heb de equi-theme afgelopen jaar gekocht maar nog niet gebruikt..
Als ik dit zo hoor zou k m dus snel moeten verkopen Haha!.

Mn pony krijgt al zo snel schuurplekken van werkelijk elke deken..

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 14:01

Heeii,,

Ik kom jullie even wat afraden haha.. Knipoog
Toen ik mijn pony kreeg, wist ik eigenlijk niet dat hij zomereczeem had/heeft.
Maar dat werd naar een tijdje wel duidelijk..
Dus ik met m'n vader naar de paardendrogist, en die had een middeltje, een heel klein flesje met knoflook iets erin.. Nou het hielp dus echt voor geen meter, en dat potje kostte 60 Euro..!!
Je kan beter Fenonolf o.i.d erop doen..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:04

knoflook kan leuk zijn, maar sommige paarden zijn er juist gevoelig voor wat dan weer extra jeuk oplevert Lachen

wat betreft wat er wel of niet helpt, sja is per paard verschillend Lachen
fenonolf kan idd bij een boel paarden verlichting geven, maar ik gebruik het zelf =liever niet te veel , laat staan hele zomers

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:35

Hoezo laat staan hele zomers?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 17:30

ik vind fenonolf in sommige gevallen een goede oplossing, maar ik zou n9et graag de hele zomer mijn paard met fenonolf willen behandelen ivm de stoffen die er in zitten en de eventuele gevolgen op de lange duur

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 20:01

vind ik ook draumpje. Fenonolf gebruikte ik alleen als ze specifieke kleine plekken had waar het erg jeukte, ondanks de 24/7 eczeemdeken. Vorig jaar heb ik het voor het eerst niet gebruikt trouwens Lachen

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 20:04

Wat is dat precies voor iets? Die Fenonolf?

Zalfje wat jeukstillend/verlichtend is? Waar te gebruiken en waar te krijgen?

Otello mag helaas geen hoofdkap om in het land, maar jeuk komt er wel weer op zijn hoofdje. Ben daarom wel beetje aan het rondkijken naar alternatieven. Zalfjes oid .

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 20:36

paardendrogist
op staart en manen te gebruiken Lachen

Mayaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 21:11

Fenonolf is in alle betere paardenzaken wel te krijgen, tenminste, bij mij wel. Ik gebruik het gewoon elke dag in de schuurperiode, bij mij wordt het elk jaar minder de jeuk, en ik kan geen punt bedenken waarvoor het schadelijk is..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 22:01

Anna14 schreef:
Fenonolf is in alle betere paardenzaken wel te krijgen, tenminste, bij mij wel. Ik gebruik het gewoon elke dag in de schuurperiode, bij mij wordt het elk jaar minder de jeuk, en ik kan geen punt bedenken waarvoor het schadelijk is..

ik ben het volgens mij ook door de war aan het halen met een ander middel ... naam lijkt heel erg veel op fenonolf....
getver, kan ik niet uitstaan he...dat ik de naam niet weet ...

probleem met feno is alleen dat ik met 250 ml mijn paard 2 keer kan insprayen Clown
als je puur wat kleine plekjes hebt is het misschien en optie

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 09:14

draumpje, dat wordt dan een duur paard Knipoog
heeft die van jou geen eczeemdeken op?

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 16:41

Met eczeemdeken erop heb ik nauwlijks smeersels nodig... Heb afgelopen zomer wel 1 flesje zwavelteer-pasta van Groene Os gebruikt en een 1/2 fles zwavel-teer shampoo van Sectolin. Dan is zo'n deken (na aankoopbedrag dan) toch wel voordelig!! Lachen

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 16:45

Die van mij heeft tot nu toe nog geen tekenen gegeven van eczeem. Hoop dat het inderdaad aan de ezels hun beestjes lag en dat zij er geen last meer van gaat hebben...

het seizoen is toch al begonnen he? Ik heb het geluk dat er zeer weinig bomen staan, weinig water en veel zwaluwen!

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 16:48

Die van mij staat ook nog zonder deken.... en nog geen (afkloppen!!!!) schuur neigingen.... hiep hoi! Lang leve de lange koude voorjaarsmaanden...

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 16:49

hoop dat ze er dit jaar geen last meer van heeft, ze krijgt aangepast eten en staat in een hele andere omgeving nu. Vorig jaar had ze nu geen manen meer Haha! Dus er is een heel klein beetje hoop!

33Bonita33

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 19:08

mijn verzorgpony heeft ook nog niet geschuurd Lachen
ik denk dat er maar weinig pony's zijn die nu al aan het schuren zijn in nederland..?
het is snachts nog te koud voor de vliegjes dus ook hier lang leve de koude voorjaars maanden Haha! alleen de regen zou wat minder mogen Huilen

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 19:57

Die van mij heeft vandaag de deken opgekregen. De temperatuur wordt aanzienelijk hoger de komende dagen. Verder was ze wat rillerig met haar vel vandaag, dus dan begint het een beetje te kriebelen.
Mevrouw steekt altijd zelf dr hoofd in het gat, dus het ideaal. Zelfs al was dit de eerste keer weer dit jaar.

Heb trouwens nog steeds mijn rsh deken te koop...voor de liefhebbers.... Knipoog

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 20:07

Kinke schreef:
draumpje, dat wordt dan een duur paard Knipoog
heeft die van jou geen eczeemdeken op?

nog niet, ze heeft tot nog toe geen echte eczeem verschijnselen en het is nog aardig koud

ze krijgt nu wel speciaal voeding en en supplement (morgen starten met supplement exzem plus van marstall)
ze schuurt wat oppervlakkig op haar achterhand, maar dit lijtk tot nog toe van het verharen te komen

trouwens wat betreft duur paard, ik spray nu met endure, tegen de vliegen, basis zit er bijna op, dalijk terug naar 1 keer per 10 tot 14 dagen ) die is ook best prijzig, zeker als je tegen een wintervacht in aan het sprayen bent Clown

dus we wachten het af
ik hoop dat de voeding, supplement en die endure afdoende zijn, maar anders gaat subiet de deken op ...
hij ligt al op stal voor het geval dat

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 22:21

Die van mij gaat ook nog prima zonder deken! Ze is een heel klein beetje jeukerig over het hele lichaam maar niet meer dan de rest. Komt van het verharen. Als ze echt weer last krijgt, gaat de deken weer op. Dat was vorig jaar pas ergens in juli. Ik hoop eigenlijk voor mezelf op mooi voorjaarsweer en voor de rest van de paarden ook, maar het is voor Freya wel heel erg fijn, dat er nog geen sprake is van schuurderij. We hebben in totaal 4 en een halve schuurder op stal, 2 ijslanders, een welsh (de mijne), een friesje en een kwpn-er, en ze zijn allemaal nog bloot zonder schuurneigingen. Gelukkig!!

Groetjes,

Aline

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 09:20

Wij mensen met eczeempaarden zullen wel de enigen in het land zijn die blij zijn met nachtvorst en sneeuw in maart!

Overigens heb ik mijn pony gelukkig ook nog niet zien schuren. Behalve een eczeemdeken gebruik ik trouwens geen dure smeerseltjes (meer), alleen wat babyolie of uierzalf op de kale plekjes.
Ik heb ooit een seizoen Duitse AE-olie (van Gestüt Aegidienberg) gebruikt, maar dat is afschuwelijk duur, en ik zag weinig resultaat. Bovendien werd alle tuig er verschikkelijk glad van (als dat langs de manen streek), levensgevaarlijk met rijden.
Het halfzusje van mijn pony wordt wel ingesmeerd met dat spul, en bij haar werkt het beter. Daarnaast krijgt zij elke dag een grote berg zelf-geplukte en gedroogde brandnetels. Ze heeft al een paar jaar geen deken meer op gehad. Jammer genoeg eet mijn eigen pony nauwelijks brandnetels, want het is een goedkoop en gezond middel!
De volle broer van mijn merrie die vroeger ook flink eczeem had, doet het nu goed op een mengsel van 1 deel Dettol op 4 delen azijn, ook lekker goedkoop. Misschien het proberen waard?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 09:57

ik ben geen voorstander van het gebruiken van ontsmettende middeltjes tegen eczeem.
zo af en toe kan wel,,maar niet regelmatig.
ap heeft 3 jaar geleden en vreselijke schimmel daardoor op zijn hals gehad.

wat bleek nou..door mijn wassen met betadine en dettol was zijn zuurgraad van de huid helemaal aangetast en kreeg die schimmel dus de kans.
volgens mijn arts mocht ik echt niet vaker dan 1x per week zulke producten gebruiken..
sindsdien koop ik alleen nog echt producten die speciaal op de makrt zijn voor zomereczeem

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 11:10

Dettol is sowieso een ontsmetter die je niet veelvuldig wil gebruiken
(verdacht van kankerverwekkende eigenschappen op lange termijn)
maar idd, je moord met ontsmetting veel uit, maar ook goeie dingen , en dat is niet goed.
vooral omdat eczeem niet bacterieel etc is, is het niet nodig om erg te blijven ontsmetten , je kunt beter zorgen vor verzorging van de huid, soepel houden van de aangedane plekjes
en van binnen uit ondersteunen (dus niet te veel rommel erin stoppen, sober/zuiver voeren)

VeerenAshley : weidegenootje gebruikt TKC, is ook zo ontzettend vet , dat is het nadeel van veel smeerseltjes geloof ik

de dettol/azijn was om vliegen weg te jagen?

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 14:38

Wat voeren jullie eigelijk?
Mijn pony staat nog steeds op subli zonder en op hooi.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 15:43

mijn paard stond in een buitenbox, die zomers er warm en benauwd was. Nu is hij verhuisd naar een ruime luchtige binnenstal. dus ik hoop dat hij dan op stal niet gaat schuren zodra hij zonder deken kan staan. Buiten gaat hij sowieso met een vliegendeken op de wei in.

ik heb er voor het 3e jaar een bucas met hals en buikflap op liggen. afgelopen jaar heb ik aan het eind van het seizoen er wel een 2e bij gekocht zodat ik de oude nog als reserve heb. das wat makkelijker als er eens iets kapot gaat Knipoog

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 15:55

Sonja_vR schreef:
VeerenAshley : weidegenootje gebruikt TKC, is ook zo ontzettend vet , dat is het nadeel van veel smeerseltjes geloof ik

de dettol/azijn was om vliegen weg te jagen?

TKZ ken ik niet, bedankt!
Ja, die dettol was voornamelijk tegen de vliegen, maar ik had begrepen dat het voor dat specifieke paard ook hielp tegen de eczeem.
Het blijft een gedoe allemaal, wanneer vinden ze nu een keer iets dat écht helpt, voor álle paarden?