[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 06:38

@ debski, wanneer is de jouwe weer begonnen? als het schudvrije halfjaar tijdens de winter was is dat mijns inziens geen heel sterke referentie, aangezien de meeste paarden in de winter niet schudden.

@ WL, ben ook erg benieuwd naar een verslagje van Maaikes bezoek!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 06:48

Debski schreef:
FCSA schreef:
Te vroeg gejuicht helaas..

Vervelend zeg, bij Laarakker hebben ze toen tegen mij gezegd dat je pas na een half jaar schudvrij in je handen mag gaan knijpen. Ik was bijna op een half jaar.... Krijg zowaar weer vertrouwen, durfde weer meer aan, zag het weer zitten. Echt heel naar deze aandoening.

Half jaar is kort! Niek heeft er ruim 3 jr. overgedaan voordat er verbetering kwam.
Het heeft ook alles te maken met hoe lang de aandoening al in het lichaam zit.

Sterkte voor ieders paard die weer een terugval heeft :(:) Ik weet zo goed hoe dat is...

Hier gaat nog steeds alles goed.

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 07:28

FCSA: er is volgens mij weinig veranderd. Ik kan me het in ieder geval niet bedenken.
De mijne is vorig jaar oktober begonnen met schudden. Eind november na het bezoek aan Laarakker is het weer gestopt en nu sinds 2 weken weer aan het schudden. Het bijzondere eraan is dat ze echt van alles naar niets en andersom gaat. Ze schud namelijk echt weer heel heftig. Gisteren is Maaike weer geweest, die had wel wat ideeen waar ik me ook in kan vinden. Ze komt binnenkort meer. Het is in ieder geval erg ingewikkeld voor mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 07:48

Klein knikje bij naar buiten brengen, maar wel zoveel meer rust in hem, dat als dit zo blijft, denk ik dat paard er geen last van heeft, een tic heeft hij dan soms even....

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 08:01

Debski schreef:
FCSA: er is volgens mij weinig veranderd. Ik kan me het in ieder geval niet bedenken.
De mijne is vorig jaar oktober begonnen met schudden. Eind november na het bezoek aan Laarakker is het weer gestopt en nu sinds 2 weken weer aan het schudden. Het bijzondere eraan is dat ze echt van alles naar niets en andersom gaat. Ze schud namelijk echt weer heel heftig. Gisteren is Maaike weer geweest, die had wel wat ideeen waar ik me ook in kan vinden. Ze komt binnenkort meer. Het is in ieder geval erg ingewikkeld voor mij.

:(:)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 08:02

FCSA schreef:
Echt zonde dat de jouwe ook weer schud :( Niets veranderd in omgeving, manier van rijden? Niet gehangen tussendoor?

..met dt, dus.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 17:20

@ debski wat apart zeg! is er in oktober iets gebeurd wat het getriggerd kan hebben? als het toen begonnen is kan het ook zijn dat ze het 'normale' seizoensritme meepakt nu, althans dat lijkt mij. beetje lastig te omschrijven hoop dat je snapt wat ik bedoel.

wat voor ideeën hebben jij en maaike erover?

hier nog steeds alles OK, zowel Mone als Zneddie even kort maar krachtig aan het werk gehad vandaag, ging super. Zneddie pakte ook twee keer achter elkaar linkergalop mee, wat voorheen zwaar moeite kostte en meer bij toeval goed ging dan dat het echt te sturen was, en nu dus beide keren meteen goed aangesprongen, en eenmaal er lekker in gaat hij ook al wat lang laag opzoeken. ook Mone ging lekker vandaag, superfijn in de buiging en lekker ontspannen mooi rond in de bovenlijn, en een forse galop die keurig drietakt was ipv haar geliefde viertakt 'grabbelen'.

wij zijn dus superblij!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 17:21

Goed hé, mv!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 12:29

gisteren geen schud gezien en vanmorgen ook niet. :D
had ik ergens ook verwacht,ales bloeit nu goed bij appie in de buurt
en het regent steeds, dus minder pollen.....en dus minder triggers :j

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 13:01

De mijne had er extreem veel last van vandaag..

Edit: ik ben trouwens het hele topic aan het doorlezen - singasong en ellepel, jullie zijn wel echt van het eerste uur he? :)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 14:05

merrieveulen schreef:
sinds ik mijn rijstijl heb aangepast, heeft Faram er haast geen last meer van! af en toe nog een knikje, maar niet eens noemenswaardig. hij is er dus doorheen te rijden. waarsch. is het dan ook geen echte headshaking geweest, maar gewoon verkeerde belasting/ rijstijl...

Hey MV, ik kwam dit hele oude bericht van jou tegen. Is het bij Faram sindsdien over? Alleen nog problemen met Zned?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 14:37

FCSA schreef:
De mijne had er extreem veel last van vandaag..

Edit: ik ben trouwens het hele topic aan het doorlezen - singasong en ellepel, jullie zijn wel echt van het eerste uur he? :)

Ik snap hem niet :o?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 14:37

Dat jullie al superlang in dit topic zitten :)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 14:39

O ja, dat klopt ;)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 17:33

EnelyaT schreef:
Weet iemand misschien een paar informatieve sites over allergieën bij paarden?
Of over headshaking ed?
Want ik kan met Google niet zo gek veel vinden..

Uit 2007. Tjee, wat is er een hoop veranderd sinds die tijd he? Het internet staat er nu vol mee!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 18:24

Ben weer eens een middagje aan het lezen :) Kom toch steeds weer terug op het TMJ (= gewricht). Dit bijvoorbeeld > http://www.headshaker.eu/en/tmd.html gaat allemaal op voor mijn paard. En het zou ook kunnen verklaren waarom hij de dag na de tandarts begonnen is..

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 18:43

En dit: http://www.atlantaequine.com/pages/client_lib_tmj.html. Ik denk echt serieus dat mijn paard dit heeft. Zowel de australier als de cs-therapeut kwamen uit op het TMJ, de cs-therapeut liet ook zien dat zijn onderkaak scheef staat. Hij houdt zijn tong tussen zijn tanden, wil heel graag grazen en gaapt veel (beide verminderen de spanning op dit gewricht) en laat zich haast niet aanraken op zijn hoofd. Het hangt ook samen met de atlas. Bovendien wordt als oorzaak van TMD standaard dental work met klem genoemd.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 18:57

FCSA, ik heb het even snel gelezen. Maar wat is nu precies de behandeling op die site ? Soort acupuntuur ?

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 19:01

Nee, het wordt ingespoten met hetzelfde goedje als waarmee andere gewrichten worden ingespoten door 'normale' dierenartsen. Maar cranio sacraal, massage, TTouch etc. zijn ook mogelijk. Grazen schijnt ook goed te zijn, net als de tong naar buiten trekken zodat ze zelf het gewricht losmaken.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 19:04

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:03

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:10

Dat rare bewegen met de kaak waar wij het over hadden, mv, wordt ook als symptoom genoemd. En hoge doses calcium als oplossing (ik kwam calciplex tegen eerder in het topic). Luchtzuigers schijnen ook vaak last van TMJ te hebben - daar heeft de mijne ook de neiging naar.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:10

fcsa:
die site van webtrends is wel goed!
ik zit er nu ook bij en heb al heel veel goede adviezen gekregen,zitten ook mensne die meteen vanaf filmpjes kunnen zien waar je paard problemen heeft :j
die verzendproblemen gaf ie bij mij ook, denk dat het te maken heeft met drukte op het web?
maar probeer wel contact te maken,je krijgt meteen via de mail van jodie bericht en zij helpt je supergoed(vind ik)

appie schud al vanaf het jaar 2000,en pas de laatste 2 jaar omt er steeds meer in fo los.

is wel één verschil met mij en singasong,,appie schud nog steeds en niek niet meer ;) :D

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:11

Hmm, weet niet of ik zin heb om alles nog een keer helemaal in te vullen.. misschien later :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 20:16

die tmj daar had ik al een filmpje van gepost he?
vorige pagina denk ik
denk dat appie dat ook heeft,dat is namelijk een semi-kribbebijter.
ik zeg semi -omdat hij alleen als hij op stal staat een soort kribbebijt achtige beweging maakt.
alhoewel ik hem vanmorgen en laatst ook al zag dat hij met zijn tanden op de rand van de waterbak zat te gek doen.
en nee hij zuigt geen lucht!
ik heb er wel een filmpje van:

die moest ik toen maken voor een gedragstherapeut.
appie heeft een orale stereotipie :D

en dat is niet om te lachen,maar hij doet dat dus alleen op stal.
gelukkig voor hem staat hij al 2 jaar niet meer op stal.

zit nu wel wat te twijfelen of ik hem ook wat moet gaan geven voor een eventuele maagzweer.
zou namelijk best kunnen dat hij die heeft en sinds de osteo is geweest is hij heel gevoelig op de rechter onderzijde van zijn buik.