[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 20:23

Floortz schreef:
Kayleigh327 schreef:
Misschien is het inderdaad wel alleen een virusje maar vindt t raar dat ze wel vaker buikpijn heeft. Ik heb haar nu zo'n 5 maanden en al meerdere keren sip paardje met buikpijn gehad :(
Denk dat er een verband is tussen verkeerd voer en zomereczeem bij haar

Misschien eens een kuurtje zandweg geven? Dan zijn de darmen weer schoon. En misschien is probiotica ook een idee als ze wel vaker last van de darmen heeft. Hoe is de mest?

Ja zandweg heb ik al aan gedacht. Komende week eerst ontwormen, daar is het weer tijd voor. En misschien inderdaad zandweg.
Kunnen de darmen daar niet op reageren?
Ik denk eigenlijk aan een darmontsteking die elke keer terugkomt ofzo.
De mest is prima! Gewoon normale consistentie etc. Wel veel gas.

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 20:29

maralyn schreef:
Kaylaigh

Wat voor ruwvoer voer je? Hoeveel?
Is het bemest? Onbemest?
Hoe is het gras? of krijgt ze geen gras?

Wat voor voer nog meer?
Of heb ik er over heen gekeken?

Ik ken nu ondertussen 3 paarden, die heftig reageren op voordroog, diarree, buikpijn, zelfs koliek.

Nu staat ze nog 24/7 op de wei. Grote wei maar gras is wel redelijk kort. Groeit niet zo veel meer.

Ze krijgt onbeperkt hooi wat in juni is gemaaid. Komt van de weilanden van de eigenaar zelf en wordt volgens mij niet bemest. Dit krijg ze alleen als ze 's nachts op stal staat, en met voeren 's avonds krijgt ze wat hooi voor ze weer terug op de wei gaat.
Krijgt geen voordroog of kuil.

Ze krijg nu nog Pavo Nature's Best met lijnzaadolie. Morgen stap ik over op Vitalbix Daily Complete in combinatie met hun luzerne.

Gisteren ging het prima. Vandaag wat gevoeliger aan de buik, maar al 2 dagen geen koorts meer ofzo.
Als de buikpijn aanhoudt bel ik van de week de dierenarts nog voor advies, voordat ik allerlei dingen zelf ga proberen.

maralyn

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 20:35

Hoe laat is de laatste voerbeurt tegenover het eerste x van de dag?
Op welke manier wordt het gegeven?

Probeer enkel mee te denken hoor...

En kort gras, kan voor sommige paarden ook problemen geven.
Kort gras kan idd ook zand mee laten voeren.

Chronische ontsteking van de darmen kan.
Dan kán je een bloedonderzoek laten doen, daarbij komen ook de ontstekingswaarden ook in beeld.
Waar de ontsteking zit, kan niemand je precies vertellen natuurlijk.

(had ooit zelf een keer een keel ontsteking, moest bloedprikken, werd ik opgebeld door de HA, Je had ontstekingsbeeld!! ik droog... maar dokter, ik had toch ook een keel ontsteking... Ohh ja!! Nee dan komt het daar weg, maar liever nog een x bloedprikken wanneer je beter bent. Was beter, geprikt en geen ontstekingsbeeld meer.

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 20:54

maralyn schreef:
Hoe laat is de laatste voerbeurt tegenover het eerste x van de dag?
Op welke manier wordt het gegeven?

Probeer enkel mee te denken hoor...

En kort gras, kan voor sommige paarden ook problemen geven.
Kort gras kan idd ook zand mee laten voeren.

Chronische ontsteking van de darmen kan.
Dan kán je een bloedonderzoek laten doen, daarbij komen ook de ontstekingswaarden ook in beeld.
Waar de ontsteking zit, kan niemand je precies vertellen natuurlijk.

(had ooit zelf een keer een keel ontsteking, moest bloedprikken, werd ik opgebeld door de HA, Je had ontstekingsbeeld!! ik droog... maar dokter, ik had toch ook een keel ontsteking... Ohh ja!! Nee dan komt het daar weg, maar liever nog een x bloedprikken wanneer je beter bent. Was beter, geprikt en geen ontstekingsbeeld meer.

Vind het hartstikke fijn dat je mee denkt!

Ze staat nu dus 24/7 op de wei met nog genoeg gras om de hele dag te kunnen eten.
Rond 6 uur savonds krijgt ze muesli en wat hooi. Verder wordt ze dus niet bijgevoerd maar kan de hele dag door gras eten.
Ik denk zelf een overgevoeligheid voor iets wat in haar voer zit, of suiker ofzo. Hoop eigenlijk dat dit met het nieuwe voer (vitalbix daily complete) over gaat, en dat haar eczeem dan ook beter gaat.

Bloedonderzoek kan nooit kwaad denk ik! Als er dan ontstekingswaarden uit komen hebben zij misschien wel een oplossing. Ik kijk even hoe ze morgen is, als ze morgen nog last heeft ga even informeren!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 23:08

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 08:27

tiwi1969 schreef:
Ik heb helaas veel ervaring met chronische darmontsteking, het hele verhaal staat op Bokt: [MD] Zo groot, zo stoer maar oh zo kwetsbaar. Continue koliek

Hier staat veel in over darmen, suikers en eczeem.

Dankje! Heb meteen een stuk gelezen. Herken er wel wat dingen uit.
O.a. veel gas en reageert heftig op aanraking. Maar verder oogt ze wel heel gezond en helder. Eet ook nog steeds als een malle en vind het ook nog leuk om te rijden/wandelen.
Ik ga straks verder lezen! Thanx :)

Vergeten te vermelden dat ze voor dat ik haar kreeg (in april) ze verwaarloosd werd en oa te weinig eten kreeg.

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 09:19

Hoi allemaal.

Heb nog niet eerder gereageerd in dit topic, maar ik heb sinds kort mijn eerste fjord.
Hij staat bij mij thuis sinds mei dit jaar.
Stond voorheen in een grotere kudde dag en nacht buiten op de weide.
Ook bij mij staat hij samen met mijn quartermerrie dag en nacht op de weide.
Nu is hij sinds vorige week beginnen schuren, enkel zijn manen, aan zijn start is niets te zien.

ik dacht eerst aan zomereczeem maar dan zou hij dat midden in de zomer toch ook moeten hebben of heb ik het mis? Ik vind het zo raar dat dit nu half September zou opkomen.

Of zou het gewoon door suiker kunnen komen? Misschien moet ik de weide indelen?
Zondag vertrekt hij een maand op (grondwerk)training bij mijn lesgeefster en daar zou hij snachts op stal gaan.

Kan ik nu nog een eczeemdeken opleggen of is dat te laat?

sorry voor de vele vragen maar ik heb geen enkele ervaring met eczeem :(

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 16:25

Als je even de laatste pagina's terug leest dan weet je het antwoord al.

Juist in het najaar zijn de condities voor de knut optimaal en hebben veel paarden extra veel last van eczeem. Daarbij bouwt een allergie zich op en komt het op een gegeven moment tot uiting, dat hoeft niet in de lente of zomer te zijn.
Het ZE seizoen loopt grof weg van maart tot november, zolang het overdag boven de 10 graden blijft.

Als luizen en mijten is uitgesloten dan is een deken zeker aan te bevelen.

Unbeatable

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 17:49

Hoi allemaal,
Ik meld me ook even nieuw in dit topic. Mijn paard is op 1 september verhuisd naar een nieuwe stalling. Hier staat hij ook 24/7 buiten in een paddock paradise. Nu heeft hij nooit last gehad van jeuk en schuren, hij vond het altijd wel lekker als ik hem bij zijn staart en manen kriebelde maar ik heb nog nooit zoiets meegemaakt zoals dit. Nu heb ik zelf geen ervaring met zomereczeem dus vandaar dat ik graag jullie advies wil. In de eerste week na de verhuizing is het begonnen, ik dacht misschien dat het stress gerelateerd was, nu merk ik dat het elke dag erger word. Hij heeft constant jeuk, zijn staart en manen zijn volledig kapot gescheurd en hij heeft meerdere wondjes. Deze behandel ik met calendula zalf en dat heeft op zijn staart goed geholpen. Tegen de jeuk gebruik ik homeopatische middeltjes, dat lijkt een half uur te werken en dan begint het weer. Vandaag dus de dierenarts gebeld en die heeft mij aangeraden om een eczeemdeken aan te schaffen. Ik vraag mij af of dat dit nu nog zin heeft aangezien hij écht enorm veel jeuk heeft, zou hij die hele deken dan niet kapot schuren?
Wat denken jullie? Iemand nog andere tips? Nog even als aanvulling, mijn paard zijn dieeët bestaat uit onbeperkt hooi en 4 uur per dag gras. Daarnaast krijgt hij 1x per dag een vitamine koek met geen toegevoegde suikers en een laag zetmeel percentage. Ik ben benieuwd naar de reacties, alvast bedankt! :)

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 19:18

Van welk merk is de vitamine koek?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-16 22:34

Ik zou wel een sterke eczeemdeken op doen. Mijn keuze de Rambo Sweet Itch Hoody.
Daarbij een middel gebruiken dat jeuk stilt en geneest. Bijv. de originele Derfen, hoeft ook niet zo vaak gebruikt te worden.
Zo pak je het van twee kanten aan, herstel en voorkomen dat het paard opnieuw gestoken wordt.

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 00:14

Ook ik adviseer zeker een deken op te doen en dan ook de Rambo Sweet itch hoody.
Erg fijne en sterke deken.

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 07:26

Tiwi1969: BEdankt voor het antwoord maar hijheeft daarvoor nooit geschuurd ook midden in de zomer niet. gisteren hebben we hem op een kaal stuk weide gezet met hooi, op deze weide staan ok bomen of dingen waar hij tegen kan schuren maarheir doet hij het niet.

Hij is nu2.5 en heeft nog nooit een deken op gehad. Ik heb hem gisteren dus een oud vliegendeken van mijn merrie opgedaan zodat hij al kan wennen en dan kan ik dit weekend een eczeemdeken gaan kopen. Aan zijn staart schuurt hij niet, ook nergens ander op zijn lichaam wondjes of wat dan ook te zien.

Zijn manen zijn ook niet volledig kapot.

Zijn Fokker woont enkele huizen verder dus denk dat ik daar vanavond eens langsga.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 07:31

Mijn paard begon op 2,5 jarige leeftijd ook in het najaar met schuren.

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 07:48

Dan zullen we dit weekend maar gaan shoppen voor een deken zeker :-)

Zijn ouders en zussen en de nakomelingen van zijn zussen staan ook enkele huizen verder en hebben nergens last van. Heb ik dan gewoon pech?

Ik moet wel toegeven dat hij eigenlijk iets te dik staat, dit zal ook wel een invloed hebben denk ik ?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 09:20

Unbeatable schreef:
Hoi allemaal,
Ik meld me ook even nieuw in dit topic. Mijn paard is op 1 september verhuisd naar een nieuwe stalling. Hier staat hij ook 24/7 buiten in een paddock paradise. Nu heeft hij nooit last gehad van jeuk en schuren, hij vond het altijd wel lekker als ik hem bij zijn staart en manen kriebelde maar ik heb nog nooit zoiets meegemaakt zoals dit.
...
Vandaag dus de dierenarts gebeld en die heeft mij aangeraden om een eczeemdeken aan te schaffen. Ik vraag mij af of dat dit nu nog zin heeft aangezien hij écht enorm veel jeuk heeft, zou hij die hele deken dan niet kapot schuren?
Wat denken jullie? Iemand nog andere tips? Nog even als aanvulling, mijn paard zijn dieeët bestaat uit onbeperkt hooi en 4 uur per dag gras. Daarnaast krijgt hij 1x per dag een vitamine koek met geen toegevoegde suikers en een laag zetmeel percentage. Ik ben benieuwd naar de reacties, alvast bedankt! :)

Ik zou je paard sowieso onder een eczeemdeken zetten.

's Ochtends sta ik rond 7 uur de paarden buiten te voeren en wacht altijd even tot de bakken leeg zijn. De zon komt dan net op en het is echt bar en boos hoeveel kleine mugjes er dan boven de paarden hangen ondanks dat het om dat tijdstip best nog aardig fris is.

Ik heb een stuk weiland waar het gras nog aardig lang is. Rond half 10 gaan de paarden de wei in en ook dan vliegen er legio kleine mugjes op uit het vochtige gras.

Het hangt een beetje van het weer af maar hier verdwijnen die mugjes meestal pas rond half november.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 10:57

Nou idd henny.
Hier ook in de avond. Stikt t er van en omdat ze t paard niet lekker vinden zitten ze nu ook gráág in mijn haar...

En prikken dat ze doen!!

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 13:08

Hoi!
Gisteren gehad over de bemesting van de weide alleen wist de vrouw van de stal waar mijn paard staat niet met wat er bemest wordt. Dus ik zei dat ik ging uitzoeken wat het beste is.
Kreeg vanmorgen een appje of ik het al wist want ze willen binnenkort gaan bemesten.
Nu heb ik al wel kunnen vinden dat kunstmest voor paardenweide beter is als varkens of koeienmest maar lees soms ook anders.
Ben heel blij dat ik het mag uitzoeken voor ze en ze er ook over na willen denken dus ga er echt in duiken!

Hebben jullie ervaringen en advies over welke bemesting je moet gebruiken voor paarden met eczeem? :D

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 17:28

Nieuwsredactie @ [VN] Onderzoek preventieve maatregelen Afrikaanse paardenpest
Niet het zelfde als zomereczeem maar we hebben er vast wel wat aan.
Hier staan nog wat relevante dingen in: We wisten dit eigenlijk al wel maar het kan geen kwaad dat dit meegenomen wordt in onderzoeken.

Citaat:
Knuttenactiviteit bleek in twee pieken over de dag verdeeld: duidelijk verhoogd bij zonsopgang en rond zonsondergang. Knutten waren niet actief tussen 11:00 uur – 16:00 uur (delen van de dag met grootste lichtintensiteit), een tijdsperiode waarin paarden en pony’s tijdens een APP-uitbraak het veiligst buiten in de weide kunnen lopen als zij andere delen van de dag beschermd opgestald zijn geweest. Echter bij bewolking overdag en de daaraan gerelateerde verlaging van de lichtintensiteit wordt knuttenactiviteit getriggerd.

Love_Mirra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 21:30

Zo ik ben bijgelezen in het topic :)

Ik heb wel nog enkele vraagjes voor jullie ;) .
Ik heb naar aanleiding van de vele berichten nu ook Sectolin sweet itch aangeschaft en zwavel-teer shampoo. Hoe vaak gebruiken jullie dat? Zo vaak als aangegeven, of als de jeuk wat erger wordt of?

Verder las ik ook over vliegenmaskers. Mijn merrie doet erg veel maskers af. En
Voor ik nu zo een dure van boett ga kopen, zag ik er eentje voorbij komen van decathlon. Hebben ze daar genoeg plaats bij de ogen? Mijn paardje heeft nogal lange wimpers dus ze moet wel gewoon kunnen knipperen zonder masker te raken.

En wat doen jullie tegen de schilfers? Buiten wassen dan?

Bedankt :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 21:35

De sweet itch smeer ik dagkelijks op de jeukplekken, bij appie is dat nog hals en staart.
Merk dat het wel helpt,maar moet wel elke dag er op.

En heb heel toevallig een fijne zalf gevonden voor zijn plekken op het hoofd.
De hydrocortiderm heb ik lang genoeg gebduikt,maar er kwamen weer nieuwe plekjes.
Heb nu een pot msm cream, weet zo niet welk merk,maar het is heel fijn spul! *\o/*

Masker gebruik ik niet, smeer dagelijks met autan en dat werkt ook :j

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 08:05

Zo ziet mijn fjord er momenteel uit.

aan zijn staart heeft hij nog niet geschuurd.

Manen staat nu ook wat scheef door het deken.

Wat denken jullie?
Ik heb hem al op een kaal stuk gezet met oud hooi.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 08:14

Hoe gaat het schuren nu dan?
Die plekjes op het hoofd komt van vliegen,maar voor de rest ziet je dier er goed uit toch?

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 08:23

ik heb hem niet zien schuren, mijn vrien belde mij deze week op het werk om te zeggen dat hij zo hard aan het krabben was dat de palen uit de grond kwamen en heft hem dus op de kale weide gezet voor de omheining stuk was.. nu niet meer zien schuren.

als je aan zijn staart kriebelt zie je dat hij dat goed vind maar schuurt er zelf niet aan.

Misschien toch van teveel gras?

Raar heb altijd een volbloed gehad waar ik geen kilo bij kreeg en deze worden dik van nog maar aan de weide te denken.

Er zijn buiten de plekjes op zijn hoofd geen wondjes te zien

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-16 08:28

Sommige dieren zijn enorm gevoelig voor verandering in voer,dan moet je daar inderdaad om denken.
Nou ja, hopelijk blijft het nu goed gaan :j