[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 09:45

Nee dat is niet duur shanna, houd die DA van je maar in ere en vooral mondje dicht over hem, want hij verkoopt je de mensen pergolide en daar kan een DA zijn licentie om kwijt raken tegenwoordig...

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 09:46

Dat is heel goedkoop. Ik betaal voor 60 pillen, 130 euro. Kun je via pb de naam van de dierenarts praktijk doorgeven?

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 10:08

shanna dat is goedkoop, mag ik ook de naam van je via PB?

Wij hebben op de manege vroeger ook een oude manege pony gehad nu jaren later weet ik zeker dat zij ook cushing had, krulvacht vreselijke jeuk, 4x bevangen geweest waarvan de laatste keer zo erg dat het hoefbeen al door de zool was, en dat is dusdanig terug gekantelt dat ze nog kon blijven lopen. Wat eigenlijk niet kon. Wat ik haar gaf is paardenbloem, en later stop itch van de paardendrogist. POny is uiteindelijk 40 jaar geworden. Toen kende ik cushing niet evenals de da. Dus ik hou bij mijn pony gewoon Doris in gedachten :j

Deze foto was 3 dagen voor we haar lieten inslapen, voor ik met de paardenbloem begon had ze een krul bijna schurftachtige vacht.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 10:24

Als de DA zijn licentie er om kwijt kan raken geef ik de gegevens liever niet door aan derden. Ik hoop dat jullie dit begrijpen.

Bedankt voor de snelle reacties! Ik ga vandaag nog de pillen halen en beginnen met de behandeling.
De bloed-waarde van mijn pony was 18 waar 0-12 normaal zijn.
De DA adviseert elke dag 1 pil, tot het aanslaat, en dan afbouwen tot hoeveel de pony nodig heeft. Hoe kom je er achter dat je niet te weinig geeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 10:28

Mag ik jullie allemaal bedanken voor het meedenken en de tips! Kan ik heel erg waarderen maar ik ga jullie toch verlaten in dit topic.
Da heeft gisteren gebeld en is definitief geen cushing/ppid gelukkig, wat wel daar moet ik nog achter zien te komen, maar ik heb gelukkig aardig wat goede tips van de da meegekregen waar we wat mee kunnen hoop ik.
Voor de rest wens ik jullie allemaal veel sterkte met jullie paarden en hoop ik dat jullie nog lang vn ze mogen genieten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 10:32

Lees de OP even door shanna, daar staat namelijk precies uitgelegd, hoe wij het opbouwen van de medicijnen adviseren, dit in tegenstelling van het advies van fabrikant en meeste DA.

Dank je wel Romy, jij ook veel sterkte met je paardje toegewenst natuurlijk, hopelijk kom je er snel achter wat het dan wel is.
Laatst bijgewerkt door Mondy op 22-10-14 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 10:39

De ervaring wijst dus uit dat opbouwen beter werkt dan afbouwen, klinkt mij ook logischer in de oren eigenlijk.
Hoe weet je wanneer je de juiste dosis hebt bereikt?
De DA zei dat ik uit zou komen op 1/4e a 1/2 pil per dag. Moet ik met opbouwen dan stoppen bij 1/4 tot het aanslaat (c.a. 4 weken aankijken), en als het niet aanslaat opschroeven naar 1/2 tablet per dag tot het aanslaat?

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 10:41

ohjajoh6 schreef:
Per wanneer is het weer verstandig om een tijdelijk opgehoogde dosis, weer te kunnen verlagen?

Hier ben ik ook benieuwd naar! (Sinds vorige week verhoogd 1/2 naar 3/4 nav klinische symptonen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 10:56

Dat is aankijken Shana en bij ieder paard weer verschillend. Kijk gewoon goed naar je beessie en verhoog of verlaag (want soms worden de bijwerkingen groter dan de kwaal) wanneer nodig...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 10:59

Volgens mij probeert men inderdaad te verlagen op het moment dat het klinisch beeld al een tijdje stabiel is. Gewoon kijken of het gaat, ook hier zijn weer geen regels voor.

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:04

Lifeforhorse schreef:
Jessix schreef:
Lifeforhorse, ik dacht ook dat het gewoon bij mijn paard hoorde totdat hij afgelopen winter ineens weer zijn diep donkerbruine kleur terug kreeg. Oeps... door Prascend.

Dat is mooi om te horen,
hoop dat dat bij mijne dan ook gebeurt hij is zinds kort aan het medicijn merk nu nog niets maar dat komt vast wel hou de moed er zeker in ! :D

Furi heeft deze zomer eindelijk weer haar originele kleur terug gehad! In de zomer word ze donkerbruin/vos, winter gewoon voskleurig.
Sorry voor de foto spam, maar wel interessant om te zien:

juni 2011: nog niet gediagnosticeerd, zomervacht al in vreemde kleur. Dit was echt haar zomervacht, geen tussenvacht:
Afbeelding

juni 2014, in april geschoren en toen de funky scheervacht weg was, kwam haar originele zomerkleur weer terug <3 :
Afbeelding

juli 2014: begin van de tussenvacht:
Afbeelding

en afgelopen zondag, sinds di 14 okt verhoogd van 1/2 naar 3/4
Afbeelding

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:07

Shanna dat is inderdaad goedkoop.
Mijn pillen zijn 115 euro per 60 stuks.

Inzichten voor behandelen dierziekten kunnen wijzigen op basis van nieuw onderzoek.
Dat kan ook met Cushing. Dus hetgeen 10 jaar geleden gold hoeft nu niet meer zo te zijn.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 11:34

Ik had blijkbaar zoveel zuiveringszout gestrooid dat ik het hele topic kwijt was.. nu weer een stipje erbij en bijgelezen :))

Verkleuring van de vacht bij bruine en zwarte paarden: meestal een gebrek aan koper in de voeding - dat is eventueel op te lossen door bij het maken van een balancer wat extra koper te laten toevoegen

Als je tijdens de SR de dosis verhoogd hebt: goed naar de symptomen blijven kijken maar meestal kan je eind december/begin januari wel weer verlagen

Een DA verliest zijn licentie niet als hij iemand prascend voorschrijft - het is wel de vraag of hij/zij paarden dit wil voorschrijven zonder ze gezien en getest te hebben. Wel raakt een DA in de problemen als hij de basisstof ( pergolide voor humaan gebruik) zou voorschrijven.

Monnikspeper: kan tegelijk mét prascend gegeven worden, maar het effect is over het algemeen twijfelachtig als je de wetenschappelijke uitkomsten bekijkt. Toch zijn er genoeg paarden die er wel baat bij hebben. Het kan in ieder geval geen kwaad als je het wil proberen.

Tylando: heb je een contactadres/link naar Ingrid? Nee, niet om haar af te fakkelen maar ben wel nieuwsgierig naar haar achtergrond en kennis. Mag per pb?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 12:34

Toch koper! Ik meende al eens zoiets te hebben gehoord.. Maar hoe verklaar je dan dat de kleur veranderd door Prascend? Ik heb namelijk niets in mijn paard z'n dieet aangepast en na toedienen van Prascend kreeg hij weer zijn originele donkere kleur terug.

Kunnen paarden soms beter bepaalde stoffen (mineralen) weer opnemen door de medicatie? Omdat de hele hormoonhuishouding weer klopt?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 12:38

jesito schreef:
Ingrid is diegene die cushing een welvaartziekte noemt en meent dat het voorkomen kan worden.
Ik blijf benieuwd naar de onderbouwing.
Tylando, weet jij hoe ze dat meent.

Sorry weet ik niet maar wil t best navragen

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 12:43

Hoi allemaal, heb de pagina's weer bijgelezen en erg bedankt voor de tips! Ik heb de medicijnen binnen en ga morgen beginnen met een kwartje, de dag erna ook een kwartje. Dan 2 dagen een halve, en zo opbouwen naar 1 hele. Ben ontzettend benieuwd maar ook zenuwachtig! Hij staat nu van 9/10 uur sochtens tot 5 uur op de wei, voorheen was dit 24/7 dus het is al heel beperkt haha. Mijn DA zegt ook, ik zou het nu niet verder beperken aangezien hij er het zo goed op doet. Hij gaat misschien allerlei bijwerkingen krijgen en daarbij kan hij het gras niet in dezelfde week ook verliezen, dan gaat het misschien allemaal te hard. Hij is overigens totaal niet gevoelig voor bevangenheid etc, het kan natuurlijk altijd komen, maar niet iets waar ik me nu heel veel zorgen over maak.. Wish me luck

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 12:44

Van koper klopt idd..
Ik heb ook een hele tijd koper bij moeten geven ivm doffe vacht (schimmeltje).

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 12:47

Nu ik weet dat hij Cushing heeft ga ik wel op meer dingen letten, zo valt het me nu pas echt op hoe langzaam wondjes bij hem genezen.. Ook sta ik er veel meer bij stil als ik hem 2 keer in een dagdeel zie plassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 13:18

Thanks jp , het ging inderdaad bij om de verhoging tijdens de SR.

En als je 100 tabletten voor 75 euro koopt, mag je er rustig van uitgaan dat het dus de humane pergolide is en daar kan dus je DA wel mee in de problemen komen en dat willen we toch vooral niet, dus beter stilte hierover bewaren.

Maar waarom zo vreselijk snel al verhogen, feelipino? Als je bang bent voor bijwerkingen kun je beter pas na 5/6 dagen verhogen, mits alles goed gaat natuurlijk...

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 13:42

pergolide is toch de werkzame stof in Prascend?

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 13:45

Jannepauli schreef:
Verkleuring van de vacht bij bruine en zwarte paarden: meestal een gebrek aan koper in de voeding - dat is eventueel op te lossen door bij het maken van een balancer wat extra koper te laten toevoegen

Verkleuring van de vacht/gouden gloed hoort toch ook bij cushing?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 14:00

Esther_ schreef:
Jannepauli schreef:

Verkleuring van de vacht/gouden gloed hoort toch ook bij cushing?

Ja, mogelijk komt dat omdat bepaalde voedingsstoffen (mineralen?) minder goed opgenomen worden.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 15:33

ohjajoh6 schreef:

En als je 100 tabletten voor 75 euro koopt, mag je er rustig van uitgaan dat het dus de humane pergolide is en daar kan dus je DA wel mee in de problemen komen en dat willen we toch vooral niet, dus beter stilte hierover bewaren.

Maar waarom zo vreselijk snel al verhogen, feelipino? Als je bang bent voor bijwerkingen kun je beter pas na 5/6 dagen verhogen, mits alles goed gaat natuurlijk...

Dit is wat mijn DA aanraadde.. Ik kijk het alsnog aan hoor, mocht ik na 1 of 2 dagen al bijwerkingen zien ga ik niet gelijk weer ophogen.. Is het echt belachelijk snel?

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 15:40

felineepino schreef:
ohjajoh6 schreef:

Dit is wat mijn DA aanraadde.. Ik kijk het alsnog aan hoor, mocht ik na 1 of 2 dagen al bijwerkingen zien ga ik niet gelijk weer ophogen.. Is het echt belachelijk snel?

Vind het zelf ook te snel om binnen 1-2 dagen te verhogen.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 15:54

Hmm, ik zal het nog is met haar overleggen.. Misschien heeft ze er wel een reden voor.. Hoe hebben jullie het opgebouwd?