[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 07:53

Flupkelover schreef:
Hey Allemaal,

Mijn 11 jarige haflingermerrie heeft last van staart/manen eczeem (Zomereczeem) Nu heeft iemand ons aangeraden om AE Emulsion te gebruiken, maar zoals al die middelen is dit niet goedkoop (€32,50 --> flesje van 500 ml.) Maar heeft iemand van jullie hier toevallig al eens gebruik van gemaakt of reacties van paarden met eczeem gezien?

Groetjes Flupkelover

ik ken het middel wel, en op zich helpt het wel goed bij het helen van de plekjes,maar het geneest de eczeem niet.
daarvoor moet er toch echt een eczeemdeken op zodat ze niet geprikt word :j

Maisie

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 08:50

Balen van de EJ deken. Heb nog het model van vorig jaar heb ook de hals in moeten korten maar ja
wat wil je met een welsh A van 1,21 hoog met dekenmaat 165.

Heb dit jaar ook nog weinig derfen hoeven smeren met alleen de deken gaat het tot nu toe best
aardig. Mijn pony eet pavo care4life met een schepje equilin korrels er over. En dat krijgt ie ook niet
elke dag. Staat verder 24/7 op de wei tot nu toe nog zonder graasmasker.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 09:36

Argh.. ik heb weer een merrie met schimmel op dr koppie :(
En dan is zon eczeemdeken weer niet echt handig!

Ben ook weer een hoop gaten aan het fixen. Toch ff een nieuwe deken scoren wanneer ze flink in de aanbieding zijn.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 09:41

Volgens mij zijn ze bij EJ nu met 21% korting. En bij de paardendrogist met 15%.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 09:54

ja dat zag ik bij EJ maar dat zijn de oude toch? Wil denk die blauwe. Dat is het nieuwste model toch?
Ff kijken bij paardendrogist.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 10:42

Nivada schreef:
ja dat zag ik bij EJ maar dat zijn de oude toch? Wil denk die blauwe. Dat is het nieuwste model toch?
Ff kijken bij paardendrogist.

Als je het over de RSIH hebt, er zijn 2 nieuwe modellen, de 'gewone' (mintgroen) en eentje met Vamoose (licht blauw).

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 11:28

Ik ga vanmiddag nog even de Amigo Mio ophalen. Vliegendeken met hals. 's nachts op stal stond hij al met vliegendeken zonder hals, want ik vind het dan veel te warm. Als ik dan de manenkam insmeer met derfen, gaat het goed. Hij schuurt wel, maar niet tot bloedens toe.
Omdat het nu overdag ook zo idioot warm wordt, wil ik hem met vliegendeken in 't land zetten, maar niet zonder hals. Vind het wel spannend of dat goed gaat, wat vliegendeken zonder hals ging niet goed |(

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 11:36

Jotoma schreef:
Ik ga vanmiddag nog even de Amigo Mio ophalen. Vliegendeken met hals. 's nachts op stal stond hij al met vliegendeken zonder hals, want ik vind het dan veel te warm. Als ik dan de manenkam insmeer met derfen, gaat het goed. Hij schuurt wel, maar niet tot bloedens toe.
Omdat het nu overdag ook zo idioot warm wordt, wil ik hem met vliegendeken in 't land zetten, maar niet zonder hals. Vind het wel spannend of dat goed gaat, wat vliegendeken zonder hals ging niet goed |(

De hals van de Amigo Mio is wel erg kort, komt tot halverwege de hals als een paard staat te grazen. Zelfde met Amigo Bug Rug. Ik heb een Bucas Zebra gekocht voor dit warme weer. Alleen de mazen zijn groot genoeg dat er een mugje van 1mm er nog doorheen kan (en die zijn al een stuk kleiner dan die van de Mio en Bug Rug).

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 12:20

Ik heb 4 dekens liggen, hubbie klaagt er weleens over.
Ik houd altijd mp in de gaten, ook al heb ik niets nodig.
Zo scoor ik voor een prikkie dekens, die vast wel een keer van pas komen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 12:33

Valt de bucas qua maat meer vergelijkbaar met de amigo of rambo's? Mijn paard heeft van Amigo 190/140 en van Rambo 183/185..

Eeffii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 12:53

Van de rambo heb ik 190, maar van de buzz off zebra heb ik toch een 198 nodig.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:04

ik probeer ook 2e hands te scoren maar pony heeft een moeilijk maat amigo mio is 160 en de
deken van EJ 165. Maar als iemand dekens heeft in 155/160/165 hoor ik het graag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 22:19

Jotoma schreef:
Valt de bucas qua maat meer vergelijkbaar met de amigo of rambo's? Mijn paard heeft van Amigo 190/140 en van Rambo 183/185..

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik ben ook op zoek naar een goede vliegendeken, het liefst eentje van horseware ireland, omdat ik weet dat ze goed liggen bij mijn paard. Bucas ben ik ook fan van.

indootje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 22:24

ik heb pas een fries gekocht met zomereczeem
hij staat nu op de weide maar wat voeren jullie bij?
kwa voer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 22:29

indootje23 schreef:
ik heb pas een fries gekocht met zomereczeem
hij staat nu op de weide maar wat voeren jullie bij?
kwa voer?

Niets, hoogstens vitaminekorrel.

indootje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 22:31

en als ze wat te dun wordt?
omdat ze recreatief word bereden?

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 23:01

Hoi allemaal,

Ik heb een poosje geleden hier ook gereageerd ivm een mogelijk eczeemgeval. Nu ben ik er nog niet achter wat het is. Het is iig geen luis, aangezien de sebacil totaal niet aangeslagen is.
Daarom ben ik verder aan het proberen. Inmiddels heb ik mijn merrie een volledige week van krachtvoer afgehaald, de jeuk blijft. Zijn jullie dan van mening dat deze periode lang genoeg is geweest om te testen of de krachtvoer het probleem is, of zijn jullie van mening dat dit lang genoeg is om vast te stellen dat de jeuk niet door het krachtvoer wordt veroorzaakt? Heel graag jullie mening. Ze schuurt nog steeds en ik heb inmiddels contact gehad met de fokker, die was niet heel blij dit te horen, maar bleef gelukkig wel redelijk. Ik wil nu eigenlijk ook echt met stappen komen. Voer weg, geen resultaat, hooi/kuil - weet ik niet, gras - weet ik ook niet. Kunnen de volgende stappen zijn. Veearts is in overleg met kliniek in Utrecht voor een mogelijke test, deze beschouwd de test van Duitsland als zeer onbetrouwbaar.. Iets wat ervoor zorgt dat mijn veearts het weggegooid geld vindt. Wat zouden jullie nog doen om te achterhalen of het eczeem is of niet?

Ik ben inmiddels een beetje radeloos..

Groetjes Yvet

Edit: Ze schuurt ook de kruin op haar voorhoofd, de voorpluk, manen en staart. Ze heeft geen schilfers of jeuk onder haar buik en reageert eigenlijk ook niet abnormaal op vliegen, muggen, dazen etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 23:12

indootje23 schreef:
en als ze wat te dun wordt?
omdat ze recreatief word bereden?

Dat gaf ik in een eerdere post al aan.
Recreatief rijden heeft niets met dun worden te maken hoor.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 08:46

@Yvet_90
ik heb er 3 jaar over gedaan om de boosdoener te vinden. Je kan niet anders dan dit stap voor stap te doen.
Ik geef 2 keer per jaar een reinigingskuur en dan kan je van 0 beginnen, hier is het lentegras de grote boosdoener, ze mag alleen nog op kort gras want strookbegrazing werkt heel negatief.
Ze vreet zich vol als de strook verzet is. Een stabiel regime met veel hooi en supplement van vit/min mag niet ontbreken.
Een goed eczeemdeken en je kan verder.

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 09:38

@ Iana, dankje voor je reactie. Ik vraag mij af of die week van het krachtvoer af dan voldoende is, en of ik dan met het volgende kan beginnen om te kijken of de jeuk weggaat.. Ze lijkt er niet veel last van te hebben, het is alleen erg slecht voor haar manenkam en staart, maar dat groeit wel weer.. Een eczeemdeken op doen zal de symptomen weghalen neem ik aan, maar dan weet je eigenlijk nog niet of het systeem gewoon in de war is en dat de allergie door iets anders veroorzaakt wordt of dat het echt een specifieke allergie voor de vliegjes is. Het is in mijn ogen namelijk vrij logisch dat als zij overdag in het gras staat, en dit is reden voor een verwarde stofwisseling, dat er reactie komt op de knutten... Of zie ik dit verkeerd?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 09:45

Yvet_90 schreef:
Hoi allemaal,

Ik heb een poosje geleden hier ook gereageerd ivm een mogelijk eczeemgeval. Nu ben ik er nog niet achter wat het is. Het is iig geen luis, aangezien de sebacil totaal niet aangeslagen is.
Daarom ben ik verder aan het proberen. Inmiddels heb ik mijn merrie een volledige week van krachtvoer afgehaald, de jeuk blijft. Zijn jullie dan van mening dat deze periode lang genoeg is geweest om te testen of de krachtvoer het probleem is, of zijn jullie van mening dat dit lang genoeg is om vast te stellen dat de jeuk niet door het krachtvoer wordt veroorzaakt? Heel graag jullie mening. Ze schuurt nog steeds en ik heb inmiddels contact gehad met de fokker, die was niet heel blij dit te horen, maar bleef gelukkig wel redelijk. Ik wil nu eigenlijk ook echt met stappen komen. Voer weg, geen resultaat, hooi/kuil - weet ik niet, gras - weet ik ook niet. Kunnen de volgende stappen zijn. Veearts is in overleg met kliniek in Utrecht voor een mogelijke test, deze beschouwd de test van Duitsland als zeer onbetrouwbaar.. Iets wat ervoor zorgt dat mijn veearts het weggegooid geld vindt. Wat zouden jullie nog doen om te achterhalen of het eczeem is of niet?

Ik ben inmiddels een beetje radeloos..

Groetjes Yvet

Edit: Ze schuurt ook de kruin op haar voorhoofd, de voorpluk, manen en staart. Ze heeft geen schilfers of jeuk onder haar buik en reageert eigenlijk ook niet abnormaal op vliegen, muggen, dazen etc.

een week is veel te kort,kost minimaal 2 weken voordat het een beetje uit het paardenlijf is.
pas als je een dier ergens langer dan 3 weken af hebt kun je kijken of het invloed heeft of niet.
maar staat het ook in gras?
gras heeft meer invloed op jeuk dan krachtvoer, te vet gras veroorzaakt bij veel paarden namelijk ook jeuk.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 10:24

Hier een haflinger. Eet geen gras, 5 kg afgewogen vogeltjeslandhooi verdeeld op de dag, marstall force voor de vitamines en1/2 schep zemelen om de korrels en magnesium te geven.
Paard is te dik en harde manenkam. Heeft exceemdeken op ivm jeuk en nog jeuk. Allemaal pukkels op het hoofd die kapot gaan.
Iemand nog ideeën? Glucobalance vorig jaar gegeven, leek even te helpen en daarna weer hetzelfde

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 10:50

Mindim schreef:
Jotoma schreef:

Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik ben ook op zoek naar een goede vliegendeken, het liefst eentje van horseware ireland, omdat ik weet dat ze goed liggen bij mijn paard. Bucas ben ik ook fan van.

Ik heb 1x de buzz off eerder gepast, ik vind de pasvorm niet zo goed en ook over de stof was ik niet zo enthousiast.. Toen ik nog ff op bokt ging zoeken, las ik vergelijkbare ervaringen. Ik heb nu de rsih af en de amigo mio op. Ook een erg dunne stof, maas vind ik wel redelijk fijn voor een vliegendeken en ook de halslengte valt bij mijn paard mee als hij graast..
Goede pasvorm (zoals al mn horsewaredekens) en lekker licht.. Ik zou liever de rsih ophouden, maar met het weer wat verwacht wordt vind ik dat niet fijn. Ik hoop dat derfen en deken toch enigzins gaan helpen

LicentioFide

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 10:52

Mijn shetje heeft het ook helaas en die schuurt soms aan bloedens toe

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 15:48

Kwam deze deken net tegen http://www.divoza.com/collectie/paard/d ... ction.html zou misschien ook nog een alternatief kunnen zijn op de echt warme dagen voor de RSIH. Geen idee hoe de mazen en pasvorm hier van zijn hoor, iemand ervaring mee?

Omschrijving gevonden :D

Vliegendeken met vaste hals en hoofdkap tot over de oren. Gemaakt van extra sterk, soepel polyester. Nylon gevoerd bij borst en hals tegen schuren. Drie borstsluitingen door middel van klittenband. Lycra bij de benen voor opitmale bewegingsvrijheid. Extra lange staartflap en kruissingels. De witte kleur weerkaatst zonlicht en houd het paard koel tijdens zonnige dagen.

Materiaal: 100% polyester