Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AnoukWelsh

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 20:32

Hier nogsteeds een happy paard zonder ulcer gold *\o/*

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 20:44

*\o/* Wat fijn voor jullie beide!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 12:58

Wat een fijn topic om ieders ervaringen te lezen.
Ik verdenk 2 van mijn paarden ook van maagproblemen.
Mijn 3 jarige minipony, reageert soms wat narrig bij aanraking singelplaats, maar wat mij vooral opvalt is dat hij soms fleemt na zijn maaltijd ( vitamine korrel).
Verder mijn BWP. Meerdere malen behandeld door osteopaat/ chiropractor echter blijft er gevoeligheid terug komen op de plaats achter de schouder.
Recent is er een paard overleden in de kudde, dus de samenstelling is anders. Verder heeft de BWP het een en ander gemankeerd afgelopen jaar.
De mini kampt ook met darmproblemen ( veel last van mestwater).
Ik kreeg de tip om bij abler te bestellen en te zien wat het doet. Ook de tip van mastic gekregen.
ik voer bijna 24/7 hooi uit slowfeeders, ze staan 24/7 buiten met soortgenoten. Ik wil opnieuw alles even onder de loep nemen, maar weet niet zo goed waar eerst mee te beginnen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 13:21

Als je niet goed weet hoe en wat ga dan alstjeblieft niet met twee paarden tegelijkertijd met abler aan de gang, zeker niet met dit soort milde klachten.

De kans dat je de boel alleen maar erger maakt is levensgroot.

Abler is géén onschuldig baat het niet dan schaadt het niet supplementje.

Echt, please, dit soort verhalen is precies de reden dat ik begrijp dat men zo streng is op recepten.

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 13:24

Mijn pony heeft sinds ze savonds en snachts binnen staat geen klachten meer nu.
Ze ligt elke avond languit te slapen.
Timokyana ik zou niet zomaar met omeprazol aan de gang gaan. Mij pony heb ik zo voorzichtig weer ermee moeten afbouwen.als je te snel gaat kan je juist maagklachten krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 14:01

Ik heb afgelopen maandag contact gehad met utrecht over mijn jonkie, maar zelf besloten om het nog even de tijd te geven, dan kijk ik in het nieuwe jaar weer verder.

Heb net wel de vitalstyle gastro complex besteld, wellicht doet het iets.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 14:18

Ik ga natuurlijk niet op eigen houtje medicijnen bestellen. Daarom meld ik mij hier ook uiteraard .wil mij eerst inlezen en zal zeker met mijn dierenarts overleggen.
Het is fijn om in dit topic ervaringen te lezen en te zien welke stappen er zijn ondernomen.

ConnemaraP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 16:47

AnoukWelsh schreef:

Mag ik vragen hoe lang je de ulcergold hebt gegeven en hoe snel merkte je verschil? Ik ben nu 5 dagen bezig met een volle spuit ulcergold ik merk alleen dat ze niet meer zo vaak gaapt, ze oogt nog steeds niet echt happy en is nog steeds niet vooruit te branden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 16:55

Ik heb 2 weken volledige medicatie moeten geven, en daarna halve medicatie voor weer 2 weken.
Denk dat het na 5 dagen echt te vroeg is om er iets over te zeggen

c_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 17:27

Hoi allen,

Ik heb al even meegelezen en ben nu toch benieuwd naar jullie ervaringen. Sinds een aantal weken hebben wij een nieuw paard op stal. Na ongeveer 3 weken leek ze opeens erg veel last te hebben van een soort krampen (denken wij). Dit uitte zich in slaan met haar been naar de buik (alsof er een vlieg op zat), boos kijken, soms wijd staan, bokken “naar voren” met longeren, etc. Colosan gegeven en daarna was het over. We waren ook net overgestapt naar ander (rijker) hooi (daarna direct weer mee gestopt) en ze was mogelijk ook hengstig.
Ongeveer 3 weken erna was ze weer anders onder het zadel en dat meerdere dagen. Niet zo heftig als de vorige keer, maar duidelijk gefrustreerd (slaan met staart, stilstaan onder het zadel en lelijk kijken, trillen met haar flanken) en het leek voornamelijk op de rechterkant. Ze draagt haar staart onder het zadel, met longeren, maar ook in de wei soms extreem hoog, alsof er gas uit moet? Onder het zadel gaat ze uiteindelijk ook mesten, maar dit lijkt niet te helpen. Het lijkt alsof ze krampen heeft.
Overleg met dierenarts gehad en hij was overtuigd van maagproblemen (ook i.v.m. verhuizing). Ze krijgt nu 10 dagen Omeprazol om te kijken of dit helpt. Vandaag (na een week) kort gereden en ze ging direct mesten (normaal duurt het heel lang). Ze wilde één keer stilstaan onder het zadel en sloeg even met de staart, maar verder leek het beter. Ook haar staartdracht lijkt beter. Na het rijden ging ze alleen wel direct schrapen en wilde ze rollen (wat ze niet heeft gedaan). Dat vonden we toch wel wat zorgelijk.
Ik ben erg benieuwd of jullie dit herkennen. Overigens heeft ze nooit gegaapt o.i.d. en is ze dol op eten (voorheen feller op eten dan nu).
Daarnaast vraag ik mij af of iemand nog abprazole heeft wat ik over kan nemen. Spuiten vindt ze verschrikkelijk. Tips om de spuiten anders te geven, hoor ik ook graag. (Uiteraard ga ik eerst overleggen met mijn dierenarts voordat we verdergaan met Omeprazole, echter vind ik het afbouwschema nu sowieso (te) kort).

ConnemaraP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 17:32

ivy_power89 schreef:
Ik heb 2 weken volledige medicatie moeten geven, en daarna halve medicatie voor weer 2 weken.
Denk dat het na 5 dagen echt te vroeg is om er iets over te zeggen

Oké, bedankt voor je antwoord. Ik dacht dat je al heel snel al verschil zou moeten merken. We gaan in ieder geval gewoon door met de ulcergold en ik zal iets geduldiger moeten zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 18:03

Ik wilde even reageren dat mijn maagpatientje een beetje luzerne doof zijn voer heeft (wel echt minimaal) en ik daar nooit iets van merk eigenlijk. 2 andere maagpatienten krijgen ook dit voer... het zijn misschien 5 ministengels per handje, maar toch. Dat is het lastige met maagpatienten. De een trekt het wel, de ander niet

eempje41

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 20:12

Afgelopen dinsdag Denver weer gescoopt om te kijken hoe het na een maand medicatie ging. En om te kijken hoe de knobbel er uit ziet. Alle zweren waren zo goed als weg dus daar zijn we heel erg blij mee! Helaas was de knobbel er nog steeds, deze zag er wel veel rustiger uit maar was helaas verder niet veranderd van vorm. De artsen denken nu dat het granulatie weefsel is dus een soort wildvlees groei van oude hele chronische zweren uit zijn verleden als renpaard. Wat nu spannend wordt is of het granulatie weefsel zonder omeprazole zweer vrij kan blijven. Het weefsel is nog gevoeliger en de kans op zweren hier op is weer heel groot. We gaan nu een maand nog afbouwen met de gastrogard en daarna een maand zonder aankijken en dan weer scopen om te kijken hoe het gaat. Mocht hij eerder last krijgen gaan we natuurlijk eerder terug. Helaas kan ik dus wel zeggen dat meneer met 8 jaar oud een chronische maag patient zal blijven de rest van zijn leven.. Ik ga de maag support er bij bestellen en wil ook bicarbonaat gaan geven. Weet iemand hoelang de bicarbonaat werkzaam is in de maag? Ik wil dit eigenlijk geven voor het werken zodat het opspattende zuur minder zuur is. (Naast goed ruwvoer voor het rijden natuurlijk)

AnoukWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 20:58

melissad schreef:
AnoukWelsh schreef:

Mag ik vragen hoe lang je de ulcergold hebt gegeven en hoe snel merkte je verschil? Ik ben nu 5 dagen bezig met een volle spuit ulcergold ik merk alleen dat ze niet meer zo vaak gaapt, ze oogt nog steeds niet echt happy en is nog steeds niet vooruit te branden.

Ik heb 3 dagen lang 1 hele tube gegeven, op dag 3 lichte verbetering. Eigenlijks vanaf de afbouwfase; 7 dagen halve spuit en 2 dagen een kwart begon de klachten te verminderen.

De link maagzweer was bij mij van de een op andere dag enorme singelnijd. Zit nu op dag 3 zonder ulcer gold en nog steeds geen singelnijd. Paard is weer de oude als voor de maagzweren.

ConnemaraP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 22:56

Ik heb 3 dagen lang 1 hele tube gegeven, op dag 3 lichte verbetering. Eigenlijks vanaf de afbouwfase; 7 dagen halve spuit en 2 dagen een kwart begon de klachten te verminderen.

De link maagzweer was bij mij van de een op andere dag enorme singelnijd. Zit nu op dag 3 zonder ulcer gold en nog steeds geen singelnijd. Paard is weer de oude als voor de maagzweren.[/quote]
Dankjewel. Fijn dat die van jou weer helemaal de oude is.

Luvinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 21:13

Vraagje.. paard geeuwt veel na het rijden. krijgt 24-24 onbeperkt hooi. Snel nerveus. Singelnijd. gevoelig aan maag al bij aanraking.
DA raad aan kuur omeprazol. wou graag via abler bestellen maar is enkel abprazole voldoende of geven jullie deze altijd in combi met de AbSucralfate?

AnoukWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 17:46

Luvinna schreef:
Vraagje.. paard geeuwt veel na het rijden. krijgt 24-24 onbeperkt hooi. Snel nerveus. Singelnijd. gevoelig aan maag al bij aanraking.
DA raad aan kuur omeprazol. wou graag via abler bestellen maar is enkel abprazole voldoende of geven jullie deze altijd in combi met de AbSucralfate?

Waarom geen ulcergold? Werkte bij de mijne super.

Luvinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 18:05

grof gezegd vanwege de prijs. 200 euro voor een week ulcergold is best pittig. abler scheelt behoorlijk in prijs. ze gaapt zeer veel op het moment.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 18:55

Luvinna schreef:
grof gezegd vanwege de prijs. 200 euro voor een week ulcergold is best pittig. abler scheelt behoorlijk in prijs. ze gaapt zeer veel op het moment.

Houd wel rekening met invoerrechten en daarbij is het hier geen goedgekeurd medicijn...eerder mensen boetes gehad en dan ben je alsnog duur uit.

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 19:11

Zal straks een verslagje maken van onze controle scopie woensdag.
Maar even gauw vraagje, dan kan ik misschien nog meenemen met avondvoeren; hoeveel Speedibeet geven jullie per dag om depectine effectief zn werk te laten doen? Geef nu 2x per dag 2handjes en dan warm water eroverheen, 10 minuten staan laten en dan mengen met 2 handjes grasmix van Hartog. Anders eet ze het niet. Is dat te weinig?

AnoukWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 19:37

darkadia schreef:
Luvinna schreef:

Houd wel rekening met invoerrechten en daarbij is het hier geen goedgekeurd medicijn...eerder mensen boetes gehad en dan ben je alsnog duur uit.

Precies! Het is in Nederland geen goed gekeurd medicijn. Ik betaal liever 100 euro meer dat ik een goed gekeurd medicijn koop dan iets wat niet in NL geregistreerd staat. Vind dat er sowieso erg weinig info over abler te vinden is.

AnoukWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 19:38

nikysa90 schreef:
Zal straks een verslagje maken van onze controle scopie woensdag.
Maar even gauw vraagje, dan kan ik misschien nog meenemen met avondvoeren; hoeveel Speedibeet geven jullie per dag om depectine effectief zn werk te laten doen? Geef nu 2x per dag 2handjes en dan warm water eroverheen, 10 minuten staan laten en dan mengen met 2 handjes grasmix van Hartog. Anders eet ze het niet. Is dat te weinig?

Je zou de zak moeten na lopen, ik geloof wel bijna 5 maatscheppen per dag...
Heftig veel, ik geef zelf 2 volle scheppen.

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 20:18

Woensdag waren we voor controle scopie.(en controle echo peesblessure) De 2e scopie na 5 weken Ulcergold. Klachten als singelnijd/trappen en bijten waren na ongeveer 3 weken weg maar ze blijft neerslachtig en niet willen lopen. Mest en eetlust zijn steeds stabiel gebleven. Wat wel opviel is dat haar vacht weer is gaan glimmen. Die was echt pluizig en dof 2 maanden geleden.

Maagzweren (klierrijk deel) zijn minder. Er zit nog 1 verheven zweer maar het kan zijn dat die altijd wel een beetje zal blijven, zei Franklin. Hij was in ieder geval niet vurig meer. Reden om de Ulcergold af te bouwen, *\o/* ware het niet dat ze er een knieblessure bij heeft. Wij hebben er een handje van (al een maand of 10) om steeds als we op controle gaan, met iets nieuws thuis te komen. Niet leuk en kost heel veel energie. Kniegewricht en knieschijf erg geiiriteerd en overvuld. Ontstekingsremmers en hyalonzuur knie ingespoten. Aangezien dat een behoorlijke weerslag heeft op de maag, mag ik de Omeprazole nog niet afbouwen. Over 2,5 week weer terug voor controle knie. Ze hoeft dan niet weer een gastroscopie. Knie is nu leidend.

Ik denk dat ik blij mag zijn met resultaat maag, aangezien ze 5 wkn geleden zeiden dat het op een slecht te behandelen plek zit en paarden daar vaak slecht reageren op medicatie. Is alleen nu nog de vraag hoe ze door de afbouw heen komt, maar dat is weer van latere zorg. Nu eerst die knie maar weer. Ze heeft die in april ook overvuld gehad en ingespoten. Als ze nu weer niet goed hersteld moet ze onder narcose voor CT om te zoeken naar oorzaak. Dus weer even zorgen genoeg.

Oh, nog even foto verheven zweer:(ze had toch heel klein beetje ruwvoer in maag, ondanks 15u nuchter -wel water) Foto valt mee toch? Ik dacht dat zweren altijd bloederig waren. Oh en dat gat is opening naar dunne darm. Afbeelding

Luvinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 17:18

darkadia schreef:
Luvinna schreef:

Getsie dat wist ik niet. zou deze regel ook voor Belgie gelden?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 18:54

@anoukwelsh: Was het maar waar dat jouw opmerking de waarheid was “ik betaal liever 100 euro meer voor een goedgekeurd medicijn” was het maar 100 euro, het is zoveel meer.

Er is inderdaad weinig op internet over abler te vinden, is ook niet gek als het geen goedgekeurd medicijn is in Nederland ;).