[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amy77

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 23:31

Hallo allemaal, ik meld mij hier ook weer eventjes ;)

Mn ijs heeft al dr manen weggeschuurd begin juni, toen ik op vakantie was. Heb een middel gebruikt, wat helaas enorme wonden veroorzaakte, ze bleek er slecht tegen te kunnen..
Nu smeer ik met anti schimmel creme en weg is alle eczeem..dr manen groeien zelfs weer miniscuul aan, maar hé, tis wat tenminste :P

Nu mijn vraag, ze zit elk voorjaar zo enorm in dr wintervacht, waardoor ik dr deken niet om kan doen nog, want dan gaat ze juist schuren. Hoe denken jullie erover om een paard in april van wintervacht te ontdoen, of iig de borst en buik? Zodat die deken volgend seizoen van begin af aan om kan?
Ik heb totaal geen ervaring met scheren en waanneer dat nog kan of beter gelaten kan worden etcetc..let wel, ze heeft altijd tot zo eind mei nog ruim wintervacht, waar ik haar ook op zet en hoevaak ik haar ook per dag poets..ze komt slecht door dr vacht heen steeds.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 23:38

Nou bij daan is het op het moment hopeloos.
Ik Kan op het moment niet echt zeggen of ze meer jeuk heeft.
Ze rolt wel maar blijft na het rollen niet nog een tijd zitten of zo.

Maar nu heeft ze dus wel de onderkant van de buik kaal, en het wordt alleen maar erger, de haren vallen er gewoon met bosjes uit.
Elke dag als ik de deken af doe zit de buikflap helemaal onder de haren en zitten er echt van die haarballen in.
Er zitten ook wel wat wondjes maar niet extreem.
Ik smeer altijd alles in met leovet biohuid olie en dat werk prima bij al de andere plekjes,maar die buik blijft een ramp.

Maar zou zo'n reinigings kuur nu helpen of hebben jullie nog andere opties of ideeen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 08:09

Is Daan niet gewoon aan het verharen?
Er zijn meer paarden hier in het topic die al flink verharen en een wintervacht aanmaken namelijk!

Amy, wat heb je precies gebruikt, hoe heet dat?
Scheren is prima, ik heb zelf bij Darren in maart zijn borst/hals geschoren omdat hij stond te hijgen van de hitte (toen was er ook zo'n warme periode).

Afbeelding

Afbeelding

In april hebben we vervolgens eerst het lijf gedaan en twee weken later de benen ook en was hij helemaal bloot.
Het was in april toen ook steeds 25+ dus dat kon prima.

Afbeelding

Afbeelding

Het werd daardoor ook meteen een vet chique ponytje :D
Afbeelding

Je ziet op bovenstaande foto als je goed kijkt op zijn kont wat vlekken, dat komt doordat we in de winter hartjes op zn kont hadden staan (je bent penny of niet, Storm had het ook :Y) ). Daardoor kregen we kleurverschil na het volledige scheren.

Afbeelding

Ik zou gewoon scheren inderdaad en dan als je helemaal hebt geschoren een dekentje opdoen totdat het warm genoeg is om bloot te staan. Bij een patroon is een deken niet nodig.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 09:16

Ja daan verhaart wel wat. Maar onder de buik vallen de haren er gewoon met bosjes uit en is het nu kaal. Zal er straks eens een foto van maken.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 09:24

Hallo
ik ben nieuw in dit topic, en heb echt 0,0001 verstand van zomerexceem.
Ik heb een nieuw paard en toen haar huid bij de manen ruw werd zag ik de bui wel hangen, maar wist niet goed wat ik moest doen. Heb het wel vet gehouden, maar inmiddels is haar staartwortel kaal, en haar manenkam vanaf de schoft tot ongeveer 2/3 is niet helemaal kaal, maar wel extreem kort.
We hebben haar veel supplementen in het voer gegeven om het van binnenuit wat te helpen en ik heb gisteren zo'n exceemdeken bij de divoza gehaald. En drie soorten anti exceem olie/creme dingen.

Overdag staat ze buiten, 's nacht op stal. Moet ze die deken ook op stal ophouden?
Ze schuurt niet meer heel erg, en haar huid begint minder dik te worden (toen we een nieuw schuurplekje vonden hebben we zo'n deken opgehaald)

Moet er nog meer gebeuren? En wanneer is de gevoeligheid voor die vliegjes voorbij (in welke maand eindigt het, en in welke maand begint het?) zodat die deken weer af kan.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 09:45

@ Daphaan: ik zou even aankijken of je paard schuurt op stal. De mijne deed dat dus wel en niet zo'n beetje ook, dus ik heb 'm toen buiten gezet en was het grootste gedeelte van de ellende over. (Wel met deken om.)
De mugjes komen in het voorjaar (april/mei) en gaan weer weg met de herfst (september ongeveer), maar sommige paarden blijven langer jeuk houden dan andere paarden dus daar is geen lijn op te trekken. Mijne kon ik vorig jaar half september al zonder deken zetten.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 09:50

bedankt :) nou, als ze schuurt moet dat op stal, omdat de omheinig verder onder stroom staat (inloopstal) ik weet niet precies wanneer ze schuurt. Ik zal vandaag zien wat ze met de deken heeft gedaan en hoe goed hij blijft liggen (vond het een heel karwei om hem goed op te krijgen)

cids

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 10:23

Hallo, ik kom mij ook weer eens melden in het topic. even een tijdje afwezig geweest. Ben met mijn ze fjordje op ponykamp geweest in merselo limburg. Met angst en beven ertoe afgereist want het ze is bij haar niet onder controle te krijgen. Maar tot mijn grote verbazing had ze er daar helemaal geen last van. alle wondjes gingen dicht. Het scheelde wel dat ze daar s´nachts op stal gingen. Ze kon in die stal wel schuren maar door de ijzeren spijlen schuurde ze niet haar huid stuk. Overdag op de wei had ze zelfs haar deken niet meer op.
Bij ons is de stal helemaal van hout en daar heeft ze binnen 5 min overal grote wonden dus op stal is geen optie.
Dus het ponykamp heeft haar alleen maar goed gedaan vond het jammer om weer naar huis te gaan.
Thuis wel gestart met groen leem om eens goed te gaan reinigen want op kamp kreeg ze wel grote hoeveelheden biks en muesli omdat ze flink begon af te vallen.
We zijn nu 2 weken thuis en jawel hoor haar hoofd zit weer helemaal onder de wonden en haar uier ook. De rest ziet er nog goed uit.

Heeft iemand ervaring met Cavalor Sw-itch? zag er een advertentie van moet een nieuw wondermiddel zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 10:29

Ik heb de pagony om, nu zakt ie helemaal naar achteren. Als ik hem opleg zit hij in principe goed. Maar op een gegeven moment hangt de naad halverwege de staart. Ik heb de riempjes op de schoft strakker gedaan, maar ik heb het idee dat dan de stof op de borst begint te snijden als hij graast.
Herkent iemand dit?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 12:26

Flosje: Ik geef 3 maanden achtereen drainage, en dan een tussenstop. Ik begin met een kuur als ware om het lichaam opnieuw op te starten (leuke verwoording haha) en dan bouw ik het af. Nu krijgt ze standaard elke dag 1x per dag 20 druppels, op hele warme dagen en als ik zie dat ze geschuurd heeft doe ik eenmalig nog 1x 20 druppels extra.
En tot nu toe doet ze het werkelijk uitstekend!

Er wordt aangegeven 2 tot 3x p.d. op het flesje, maar heb gekeken naar hoe ver ik kon zakken bij haar, en 1x daags 20 druppels gaat prima.

Ik lees al wel weer dat er zich weer wat hebben aangemeld en terugkomen met paarden die weer begonnen zijn. Echt, als er een engeltje kwam en die zei:'suus, jij mag maar 1 wens doen in je hele leven, wat wens je dan'? Dan wist ik het wel en dat alle paarden eczeemvrij zouden zijn. Bah bah bah en nog eens bah.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 12:39

Nou ik heb even foto's gemaakt van de mooie kale buik van Daantje |(
Afbeelding
Afbeelding
Dit is dus de buik, lijkt me dat er meer aan de hand is dan alleen verharen.
Wat zouden jullie hier mee doen, want het breid zich steeds verder uit.

Afbeelding
Afbeelding
Zoals je wel ziet verder gaat het erg goed, ze heeft wel een beetje lopen schuren met de manen maar niet extreem.
Ook met haar hoofd gaat het goed.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 12:41

De manen zien er keurig uit maar die buik is idd niet alleen verharen.. ik weet verder niet wat je ertegen kan doen, mijn paard heeft daar (nog) geen last *klopt af* ik zou denken neem een deken met een flinke buikflap eraan.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 13:01

Myour schreef:
De manen zien er keurig uit maar die buik is idd niet alleen verharen.. ik weet verder niet wat je ertegen kan doen, mijn paard heeft daar (nog) geen last *klopt af* ik zou denken neem een deken met een flinke buikflap eraan.

Heb een boett deken met nog een extra uierlap er aan, dus de onderkant van de buik wordt compleet bedekt.
Dus wat dat betreft kan ik niet veel meer doen.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 13:05

Daar schuurt ie gewoon doorheen? Pff.. bij kale plekjes smeer ik levertraanzalf misschien is dat wat?

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 13:06

Is het geen schimmel of huid iets ofzo?
Zou je misschien eens met Imaverol of Sybasyl moeten wassen? Misschien dat het helpt? Je kan een VA bellen en het uitleggen? Of langs laten komen? Als het zich steeds verder uitbreid, lijkt het mij geen normale verharing..

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 13:31

MissRoxyy schreef:
Is het geen schimmel of huid iets ofzo?
Zou je misschien eens met Imaverol of Sybasyl moeten wassen? Misschien dat het helpt? Je kan een VA bellen en het uitleggen? Of langs laten komen? Als het zich steeds verder uitbreid, lijkt het mij geen normale verharing..

Moet zeggen dat ze ook zo iets heeft tussen de voorbenen, je kunt het ook zien op de foto's.
Dat smeer ik in met bio huidolie en dat gaat goed dat ziet er al weer veel beter uit.
Mischien moet ik het juist even niet meer insmeren, en begint de huid te verstikken.
Of kan dat niet.

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 14:05

Hallo ik meld mij ook. :j
Mijn verzorgfjord heeft eczeem op haar billen en hals, ze heeft geen staart/manen meer over.

Afbeelding
De hals.

Afbeelding
Haar billen.

Heeft iemand dé gouden tip? :)

bente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 14:08

Heeft ze al een exceemdeken op ? :)

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 14:09

mijn pony heeft ook zo'n last van haar buik, maar dat begint voor aan tussen de voor benen tot achteraan bij haar uiers. Alleen is het niet zo breed als bij die van jou!

Ik smeer er klei op, dit helpt bij mij erg goed. Om de dag haal ik het er af (meestal is t al beetje afgebrokkeld) en ik smeer er ook af en toe geen klei op dan kan het even luchten.
Dit is het enige wat bij mij werkt, maarja kan moeilijk mijn hele pony haar uier in smeren. Ook breid het zich uit naar de flanken.

Helaas kwam ik vandaag bij mijn pony zit er een gigantische scheur in de deken! Ga gelijk een nieuwe bestellen als reserve. Hij ligt nou in de was en ga ik hem maken.

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 14:11

Nee, ze heeft nog geen eczeemdeken op, maar werkt dat echt zo goed ? :)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 14:14

aardbeitje: als je pagina's terug kijkt, zie je foto's van meerdere pony's die met een deken oplopen. Aan de hand van die foto's kun je al wel een wereld van verschil zien met jouw verzorgpaardje!

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 14:30

Opisopshop, dank je voor je uitgebreide verslag..wist niet zo goed hoe of wat en wil persé die deken vanaf het voorjaar om kunnen doen, merk nu ze m om heeft dat het zoveel verschil maakt..dus dan ga ik dr maar scheren :P (moet ik nu flink gaan oefenen met het geluid, oops).
Ziet je paardenkind er goed uit overigens!

Ik heb antischimmel creme gekregen vorig jaar al, met de test van Hippo Eczema..gezien het een free example was, staat er helaas niets op hoe het heet of waar je het kan krijgen. Weet wel dat hij me destijds dat potje gaf, wat ook bij de DA te krijgen valt zei hij..ik kreeg dat omdat de hippo eczema haar helemaal niet hielp.
Ik mocht het maar 12 dagen gebruiken, waar ik nu bijna aanzit..we wachten het af. (heb eerst op mn eigen huid getest, ja klinkt wat onverantwoordelijk, maar ben heel gevoelig, net als mn merrie, wilde weten hoe of wat..)

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 14:57

aardbeitje_ schreef:

Mijn pony was nog erger er aan toe vorig jaar als jou pony.
Ze had complete wonden, ze had toen geen deken op.
Nou kijk maar eens in me profiel hoe ze er nu uit ziet.

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 15:10

oohh, mijn lieve poown is gistere ervandoor gegaan toen ik zijn pagony over zijn hoofd deed. dus de rest van de deken hing er langs en is hij aan de wandel gegaan.( hij is verliefd op de merries) kan ik dit maken met naald en draad of scheurt het dan weer open?

Moniquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 15:51

aardbeitje_ schreef:

Ik zou zo snel mogelijk de manen en staart wassen, insmeren en een deken opgooien....zo zielig als ze zoveel jeuk & pijn hebben ;( Je moet er echt snel iets aan doen....anders is het echt geen pretje voor de pony.. :o