Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 23:25

NSAID zouden als je paard Halga mogelijk toch cushing heeft niet aan te raden zijn, dan is ze al gevoeliger voor hoefbevangenheid en NSAID zou dan een verslechtering van haar symptomen en hoefbevangenheid kunnen bewerkstelligen .. >> Zou het zonder cortisonen anders werken??? hmmm twijfel.

En een hoge cortisol productie is wel slecht voor het bestrijden van ontstekingen door het lichaam zelf en in a way is artrose op een bepaald niveau ook een ontsteking/omgeving die van slag is. Het is van belang om die omgevingen rustig te krijgen zodat ze zo min mogelijk onrust en pijn opleveren.
Op die manier gezien zou het juist wel van belang zijn om de cushings aan te pakken als ze dat zou hebben omdat dan de cortisol aangepakt wordt en het lichaam onstekingen en problemen in zijn lichaam weer beter kan aanpakken.
Als je haar beschrijft met de krullen e.d. dan krijg ik toch echt weer vermoedens.

liljebo

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 00:16

dat is dus de vraag. is pijnstilling zonder cortison voor een cushingpaard slechter dan voor een ander paard en zo ja,waarom? die onderbouwing mis ik. bovendien is artrose toch geen actieve ontsteking?voor zover ik tot dusver begreep is er geen verband tussen cushing en artrose. en als cortison pijnstillend werkt zou het dan voor paarden anders zijn dan bij mensen? daar zorgde behandeling van cushing immers voor verergering van klachten. zomaar wat bedenkingen. ze heeft trouwens wel cortison gehad ivm luchtwegproblemen, maar zonder gevolgen itt billy. ze lijkt iig niet gevoelig voor bevangenheid. sorry voor de knullige reactie. zit op de phone

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 09:51

Ik vind het wel goede vragen liljebo.
Artrose hoeft geen acute ontsteking te zijn nee. Arthritis (waar artrose toe leiden kan) weer wel.
Neemt natuurlijk niet weg dat je door slijtage wel pijn kan hebben maar dat ter zijnde want dat is jouw vraag niet.
Ik kan me er iets bij voorstellen dat door de verlaagde weerstand ontstekingen en virussen etc eerder toeslaan. Dat artrose daardoor eerder artritis geeft??

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 12:33

*Leest nog steeds mee om te leren...*

Ik wacht nog steeds op de uitslag van het onderzoek. Bij navraag is gebleken dat in ieder geval afgelopen maandag het bloed nog niet eens was opgestuurd! Dus op zijn vroegst denk ik vandaag dus kan nog wel even duren voordat ik meer weet. De DA zou me maandag terugbellen maar dat moet nog steeds gebeuren.... -:(- Ik ga zometeen zelf maar weer even bellen...

Wat ik me in de tussentijd nog afvroeg:
zijn jullie paarden, door de Cushing zelf óf door de medicatie, nog veranderd qua persoonlijkheid/gedrag?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 12:40

Die van mij was heel chaggerijnig en down door de Cushing! Geen zin in interactie met mij, stond liever alleen in een hoekje.
Nu ze op medicatie staat weer heel open en vrolijk, komt weer naar me toe ik de paddock of wei (eerst negeerde ze me totaal :+ ) en is weer ondeugend!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 13:02

Ik heb het idee dat hij weer wat allerter is.
Hij was iets minder 'spontaan' dan vroeger maar goed, hij is inmiddels ook 21...
Ben zelf ook benieuwd, week 3 vanaf de start van de pergolide is net ingegaan en ik geef nog steeds maar 0,25 mg..
Vraag me af of ik hem meer moet geven 0,5 mg of toch, over 1 a 2 mnd, eerst bloed moet laten prikken.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 15:29

Billy was vooral erg ziek, dus is het moeilijk iets over de persoonlijkheid ervoor te zeggen. Nu staat hij op medicatie, maar is niet trainbaar. Hij komt wel naar mij toe, maar heeft totaal geen interesse in clickertraining, waar hij vroeger dol op was. Hij is ook minder aanhankelijk. Beetje einzelganger, ook naar de andere paarden toe. Beetje vreemd ook. Ene moment rustig, dan opeens boos, bokken en steigeren. Niet mijn Billy zoals ik hem altijd heb gekend. Maar goed... hij is nog jong en er kan meer met hem aan de hand zijn.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 15:37

Hierbij overigens een foto van mijn discussieonderwerp; Hälga.
Een bijkomend 'probleem'. Ze valt zienderogen af. Nu was ze veel te dik toen ze hier kwam en kreeg ik er ook niets vanaf en kon ze beslist wat minder kilo's gebruiken, dus op zich is het afvallen niet zo erg.
Het valt echter op dat het wel erg hard gaat. Ik gebruik weliswaar slowfeeders (met altijd grofstengelig hooi beschikbaar) maar Silja en Trulsa zijn hooguit een beetje afgevallen en zijn verder mooi op gewicht.
Billy viel in de zomer opeens enorm af en krijgt nu bijvoer. Heeft ie ook nodig.
Hälga lijkt op de foto's wellicht nog best aardig aan de maat, maar haar flanken zijn ingevallen en haar ribben zeer goed voelbaar. Het is qua bouw een heel zwaar trekpaard. Ze is gewoon werkelijk zichtbaar heel erg veel afgevallen in korte tijd. Lijkt mij beslist ook niet gezond.
Afbeelding

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 16:07

kan je de foto niet groter posten want das niet duidelijk te zien aan deze foto aub

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 16:08

IMJ schreef:
Ik vind het wel goede vragen liljebo.
Artrose hoeft geen acute ontsteking te zijn nee. Arthritis (waar artrose toe leiden kan) weer wel.
Neemt natuurlijk niet weg dat je door slijtage wel pijn kan hebben maar dat ter zijnde want dat is jouw vraag niet.
Ik kan me er iets bij voorstellen dat door de verlaagde weerstand ontstekingen en virussen etc eerder toeslaan. Dat artrose daardoor eerder artritis geeft??

Mijn fargo had artrose in alle onderdelen van zijn (onder)voorbenen. De behandelend arts gaf aan dat zolang dat tot rust gebracht kon worden - dus geen irritatie of lopende ontsteking dat dit dan minder een probleem was. Dus eerst zorgen voor rust (geen irritatie of onrust) en dan mocht de mijne weer gewoon in beweging, sterker nog bewegen was prima.
@Liljebo, NSAID's zijn zowiezo niet goed voor cushing paarden, maar dat is denk ik omdat er normaliter dus cortisonen in zitten, maar dat weet ik niet goed genoeg hoe het is als dat er niet in zou zitten. Maar ook gezonde paarden moet je niet te lang op cortisonen hebben!?
En ik heb dus van bovenstaande DA geleerd dat artrose zeer doet als het "onrustig" is en als het rustig is veel minder. Door cortisol overproductie bij cushings blijven ontstekingen veel langduriger actief. Dus als ze cushing heeft en de artrose is (langdurig) onrustig, kan ik me niet voorstellen dat dat prettig is.

EDIT veel cushing paarden (met suikerziekteachtige verschijnselen) vallen ook heel erg af. Toch wel iets om in de gaten te houden dus. Zeker als je ribben voelt en ze toch een soort van hangbuik houdt.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 16:10

liljebo schreef:
Billy was vooral erg ziek, dus is het moeilijk iets over de persoonlijkheid ervoor te zeggen. Nu staat hij op medicatie, maar is niet trainbaar. Hij komt wel naar mij toe, maar heeft totaal geen interesse in clickertraining, waar hij vroeger dol op was. Hij is ook minder aanhankelijk. Beetje einzelganger, ook naar de andere paarden toe. Beetje vreemd ook. Ene moment rustig, dan opeens boos, bokken en steigeren. Niet mijn Billy zoals ik hem altijd heb gekend. Maar goed... hij is nog jong en er kan meer met hem aan de hand zijn.

Hoeveel medicatie krijgt hij nu en krijgt hij ook magnesium??

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 17:58

dookia schreef:
kan je de foto niet groter posten want das niet duidelijk te zien aan deze foto aub

nee helaas. Heb de foto met tel. gemaakt en dan komt ie zo klein op de computer

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 18:00

fargo schreef:
liljebo schreef:

Hoeveel medicatie krijgt hij nu en krijgt hij ook magnesium??

kwart tabletje. is een pony van 100 kilo. ATCH was bij de zeswekentest goed. Magnesium krijgt hij niet. Hij heeft geen tekort aan magnesium (is getest)
Hij wordt morgen overigens opnieuw getest. Maar gezien hij pas 7 is, mag een tumor als oorzaak niet worden uitgesloten. In dergelijke gevallen heb je een veel agressiever beeld.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 18:25

Ook al heeft hij geen magnesium tekort, als hij zo anders is dan hiervoor dan kan hij wel veel baat hebben bij magnesium, hij klinkt gewoon heel gestressed. En cushing patienten (en suikerpatienten) hebben wel makkelijk een tekort en kunnen dus wel magnesium gebruiken, zeker als hij zo bozig en op zichzelf is nu.. En magnesium hebben ze niet snel te veel, dat heb ik indertijd wel nagevraagd bij mijn DA. Hij klinkt gewoon zo ongelukkig nog en dat zou wel door de cortisol = toch het stresshormoon kunnen komen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 18:37

Hij is niet gestresst. Hij is eigenlijk de enige die met oudejaarsavond gewoon in de stal stond te eten. Hij durft ook veel meer dan de anderen en probeert zelfs de grote paarden de baas te spelen.
Hij is alleen zichzelf niet. Hij heeft overigens een aantal maanden geleden, voordat de cushing bekend was, een tijd lang magnesium gehad, zonder enig effect. Vandaar dat ik er ook wat sceptisch in ben. Het is natuurlijk geen wondermiddel. Cortisolniveau was bij hem overigens ook normaal

persoonlijk heb ik meer het idee van een persoonsverandering (en mogelijk last van de mond)

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 20:09

Mijn pony krijgt juist wel Buut,1 zakje per dag voor de pijn van Hoefbevangenheid!
Dinsdag worden er nieuwe foto"s gemaakt van haar hoeven.
Ik moet ook even stoppen met Buut om te kijken hoe haar pijn dan is.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 10:21

Palominootje, is die van jou nog steeds bevangen?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 19:49

palominotje schreef:
Mijn pony krijgt juist wel Buut,1 zakje per dag voor de pijn van Hoefbevangenheid!

Bij hoefbevangenheid hoort jammergenoeg Buut, maar het is niet goed voor een paard en al helemaal niet voor een cushing paard.
De cushing symptomen kunnen er wel degelijk door verslechteren. Wij hebben willy jaren terug ook tijd op buut gehad, ivm olifantsbeen maar hij ging op een gegeven moment helemaal terug in zichzelf en werd al depressiever. Toen heb ik extra erover gelezen en zag ik wat het kon doen, we zijn toen toch direct gestopt en hij knapte toen op. Maar bij bevangenheid is dat nu eenmaal niet zo "makkelijk" om te stoppen natuurlijk!!

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:31

IMJ schreef:
Palominootje, is die van jou nog steeds bevangen?

Ja ;(

palominotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:38

fargo schreef:
palominotje schreef:

Bij hoefbevangenheid hoort jammergenoeg Buut, maar het is niet goed voor een paard en al helemaal niet voor een cushing paard.
De cushing symptomen kunnen er wel degelijk door verslechteren. Wij hebben willy jaren terug ook tijd op buut gehad, ivm olifantsbeen maar hij ging op een gegeven moment helemaal terug in zichzelf en werd al depressiever. Toen heb ik extra erover gelezen en zag ik wat het kon doen, we zijn toen toch direct gestopt en hij knapte toen op. Maar bij bevangenheid is dat nu eenmaal niet zo "makkelijk" om te stoppen natuurlijk!!

Ben al steeds meer aan het minderen! Dinsdag is de dag van de waarheid :(:)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:47

Hier ook al geen goed nieuws. Ondanks de negatieve uitkomst van de test, was de d.a. het met mij eens dat Hälga veel cushingkenmerken heeft. Naast alle problemen die ze al heeft, zoals artrose en luchtwegproblemen, vliegen de kilo's eraf. Nu kon ze wel wat minder gebruiken, maar dit is geen gezond afvallen. Haar flanken zijn helemaal ingevallen. Ze staat ook continue te wiebelen op haar benen als ze stil staat. Ze loopt wel veel uit zichzelf, maar mogelijk omdat ze niet goed stil kan staan.
Hij noemde echter ook het mogelijk verergeren van artrosesymptomen bij een cushingbehandeling. Dat schijnt bij paarden toch hetzelfde te werken als bij mensen.
De vraag was voor hem of je ondanks de negatieve test en de veelheid van de problemen wel met een cushingbehandeling moet beginnen, vooral dus vanwege de ernstige artrose.
We hebben nu besloten om haar 10 dg op pijnstiller te zetten om een inschatting van haar pijn te maken, maar eigenlijk weet ik het antwoord wel. Ik geloof dat ze echt pijn heeft. En gezien al dan niet cushing los staat van de artrose, is het de vraag waar je de grens moet trekken.
Gelijktijdig met Hälga gaat ook silja op de pijnstiller, omdat ook zij een ernstig probleem heeft. Ook bij haar ligt de vraag hoeveel pijn ze heeft, gezien ze, net als Hälga, nauwelijks iets laat zien (zelfs niet met ernstige ontstekingen en koliek) Beiden paarden zijn momenteel behoorlijk snel gestresst.
We overwegen beiden in te slapen, als blijkt dat ze pijn hebben. Op de eerste plaats omdat hun problemen niet te verhelpen zijn en alleen ernstiger worden en op de tweede plaats omdat de paarden niet zonder elkaar kunnen en je je moet afvragen of je eentje alleen achter moet laten, terwijl er nog maar een heel beperkte tijd in het verschiet ligt.

Billy is geprikt op cushing en lever en in de mond gekeken. De mond bleek toch in orde en de vlekken waren pigment. De uitslag van het bloed is nog niet binnen. Hij lijkt best goed, maar zijn persoonlijkheid is veranderd. Van een sociaal paardje, wat altijd graag van alles wilde doen, is het een paardje geworden wat erg op zichzelf is, tegendraads en opeens kan uitflippen. Af en toe zie ik nog de 'echte' billy. (je ziet dat ook aan de gezichtsuitdrukking) Ik hoop nog steeds dat die weer boven komt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:51

liljebo@Wat een slecht nieuws! |(
Twee paarden op pijnstillers,dat is een flinke aderlating voor je portemonnee :7
Kan artrose in zo een korte tijd zoveel slechter worden?Het is natuurlijk ook vrij koud bij jullie,dat zal niet helpen.
Sterkte er maar mee!
Het lijkt wel of alles in ene komt :(:)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 21:03

Jeetje meiden.. Dit is niet leuk. Sterkte, voor nu vooral voor liljebo. Het zit je niet mee wat betreft je dieren..

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 23:10

Heel veel sterkte liljebo

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 00:55

Naast de bekende nadelen van NSAIDS ( maagzweren, darmzweren, nierbeschadiging etc.) heb ik de arts van de cushing group gevraagd of er nog meer PPID-specifieke contra-indicaties zijn in relatie tot bv Cushingmedicatie zoals pergolide, en tevens hoe zich dit verhoudt tot artose en artritis. Hier haar reactie:

NSAIDs should be used sparingly, if at all, in any horse. With specific reference to PPID, horses with PPID tend to heal slowly because of the effects of high cortisol on protein (causes breakdown and negative nitrogen balance). The now well known effects of NSAIDs on healing only make things worse.

Also, both cortisol and IR make blood vessels less responsive to dilating, contributing to the hypertension these horses have and to poor perfusion of the feet. NSAIDs are known to interfere with nitric oxide mediated vasodilation.

It is possible that controlling cortisol in PPID could unmask an inflammatory condition like arthritis or autoimmune, like ERU. However, pain is a symptom, not a disease, and NSAIDs don't actually treat anything in the sense they don't get to the root of it. There are other things to try before automatically reaching for NSAIDs.

Ik vind persoonlijk dat de opmerking 'pijn is een symptoom en geen ziekte' de moeite van het overdenken waard is. NSAIDS genezen inderdaad niet - ze maskeren. Er zijn alternatieven voor pijn die minder belastend zijn voor het Cushingpaard.

In de Cushing group zijn verschilende eigenaren wiens paarden artose hebben. Even voor de duidelijkheid: artrose is net zo pijnlijk als artritis. Artrose is pijnlijk bij bewegen, artitis is een acute ontsteking die ook met zwelling gepaard gaat. In de US wordt vooral 'Move Ease' gebruikt, een kruidensamenstelling die goed schijnt te helpen. De samenstelling wordt niet vrijgegeven maar ik weet dat de bron betrouwbaar is. Of je het vanuit de US naar Europa kunt importeren hangt ervan af hoe streng de douane regels zijn - men is wel bereid het te sturen maar als de douane het tegenhoudt ben je je geld kwijt.
Naast Move Ease is er ook CurOst waar ik al veel goede berichten over gehoord heb. Dat is echter behoorlijk duur.