[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 06:12

weten ze ook een reden voor de tekorten?
lag dat aan je voeding ?

Anoniem

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 07:37

Haha ellepel, niet zo ongeduldig....

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 07:39

wow ellepel is jouw computer overstuur, of wil je héél graag antwoord op je vraag? haha!

op zich ben ik ook wel benieuwd naar het antwoord op jouw vragen! ik weet dat hier in de omgeving een aantal stallen zijn die hun grondwater hebben laten testen voor drinkwater voor de paarden, maar op verschillende plaatsen is het te rijk aan ijzer. hoe dat bij ons zit weet ik niet. Mg tekort is een bekend iets in NL, daar is dan ook al een heleboel onderzoek naar gedaan. ben wel benieuwd waar die uitslagen bij jouw paardje vandaan komen FCSA!

Mg is verantwoordelijk voor de ontspanning van spieren, terwijl calcium het aanspannen regelt. veel paarden met Mg tekort hebben dan ook problemen met hun spiertonus daardoor. dit kan gespannen gedrag/ stress betekenen, maar ook onwil om te werken bijvoorbeeld. aangezien ik persoonlijk de indruk heb dat HS ook te maken heeft, of kan hebben, met bepaalde spanningen, ben ik dus wel benieuwd. wie weet zit ook daar een stukje van de puzzel?

@ russel, elk paard loopt van nature 'zonder ruggebruik', dwz dat ze niet zonder meer uit zichzelf verzamelen en de rug bollen zoals dat ohz gewenst is. dat is ook logisch en volkomen normaal, immers, een paard is van nature niet ingesteld op het dragen van een ruiter. desondanks is het (zoals we allemaal wel weten) van groot belang voor zowel de fysieke als de mentale(!) gezondheid van een paard dat hij dat ohz wel doet. persoonlijk ben ik heel erg vóór het voorbereiden van een paard vanaf de grond, bijv. voor nieuwe oefeningen, een correcte houding, etc etc. vanaf de grond kan je ten eerste veel meer detail zelf zien. iemand anders kijkt toch anders naar je paard, en door goed te kijken en invoelen vanaf de grond is het voor zowel jezelf als voor het paard makkelijker om iets nieuws goed over te brengen naar het rijden. datgene wat je hebt ervaren tijdens bijvoorbeeld het longeren, kan je dan terughalen in je rijden. bovendien vormt het naar mijn mening een mooie opbouw, eerst de voorbereiding zonder belasting, en daarna met. uiteraard is het dan zaak dat opgebouwde oefeningen vanaf de grond niet teniet worden gedaan ohz, zoals jij ook al aangeeft. mocht dat wel gebeuren, dat het paard dus iets wat vanaf de grond goed gaat ohz verslechtert of zelfs verdwijnt, dan is het zaak het rijden als geheel onder de loep te nemen. waarom kán mijn paard iets wel, maar krijg ik het ohz niet voor elkaar? dit kan te maken hebben met zóveel zaken, van een pijnlijk zadel tot harde handen, maar ook bijv. een trauma kan een rol spelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 08:04

Je kunt gelijk hebben hoor, maar als mijn paard rent en stopt, dan zet hij niet zijn achterhand er onder, dan remt hij op zijn voorbenen, trekt zijn rug hol....maar voor mij was dat geen reden om hem nooit meer buiten te hebben, en idd liep hij vaak weer een stuk training eruit...Hij nu bijna 20 maar afgeleerd heeft hij het nooit...zijn maatje maakt een mooie harmonica sliding, niet fijn voor mijn bak, maar die ravot wel met een aktieve achterhand, waardoor hij ook meteen stilstaat of om kan keren....hemelsbreed verschil...mijn oude is ook altijd tegen de hand geweest, die kan druk tot max ik schat 100 gr aan en daarna wordt hij strak, klemt zijn kaken op elkaar en houd die stevig zo, bit zit dan vast, hoofd niet te bewegen....

En het eerste jaar heeft hij zo gelopen, vorige eigenaar reed met kort slofje en daar heeft hij voorzorgsmaatregelen tegen gegroffen...was ellende, want bij aannemen teugels zette hij alles van voren op slot, gaf je lengte dan strekte hij zijn hals en drukte zich er van onderen uit, dus onderhals, die bij hem erg sterk ontwikkeld was, alles wat onderaan zat zit nu gelukkig bovenop, maar hij is nog steeds erg truttig met beetje druk, ....heb veel werk gehad aan hem.....daarom advies check steeds even hoe los de mond is, bit moet beweegbaar blijven.
Ik heb een paard, eenmaal slechte ervaring, dan geheugen als een olifant......maar je blijft wel zelf alert en hij heeft mij ontzettend veel geleert.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 08:28

aha nee OK dan snap ik het. een paard zal van nature idd op de achterhand stoppen, en in staat zijn om de rug bol te maken (bijv. het 'zitmomentje' bij het opstaan, dan kan je dat goed zien). eigenlijk bedoelen we hetzelfde alleen is jouw paard een uitzonderlijk geval als ik het zo lees.

de rest van je verhaal versterkt toch weer mijn vermoeden dat spanning en HS hand in hand gaan. dat dit bij Zneddie zo is was natuurlijk al duidelijk, heeft Navaja toen ook aangegeven. begin dus wel te denken dat dat in meer gevallen geldt, al is het maar als stukje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 08:37

Ik kan mij voorstellen dat paarden met veel druk gereden, valse knikken, gedwongen nep aanleuningen zeker problemen daar krijgen en ik ben wel benieuwd naar statjes waarin paarden dressuurmatig getraind zijn en verkeerd gereden..., hoeveel ervs HS hebben.

Zijn rug bol maken kan hij wel, als hij moet mesten, dan doet hij dat zelfs heel overdreven...tijdens rijden heeft dat ook steeds mijn aandacht en ik doe oeverloos oefeningen op de achterhand, hij nu ook door voortdurend op zijn achterbenen te staan als hij met zijn jonge vriend buiten staat, :D :D losrijden is bij hem ook geen 5 minuten werk en geef je hem de keuze dan is alles van voren uit...heel typisch, zal wel luiheid zijn...sommige mense sloffen ook en hebben een lui loopje.

Maar snel en oersterk is het dier wel, hele droge gewrichten, sterk beenwerk....

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 09:25

ellepel schreef:
heb je de hele uitslag?
weten ze ook een reden voor die bloedarmoede?
voer je dan te weinig of is er iets anders aan de hand

haha, welke zal ik eens quoten? ;)

Hele uitslag: nieren ok, eiwitten ok, electrolyten ok behalve dus magnesium, dat was 0.6 ipv 0.7-0.9. Rode bloedlichaampjes (ijzer) was 25.

Mijn paard krijgt niet heel veel krachtvoer, ongeveer 3x 3/4 schep. Het kan zijn dat hij daardoor niet alles binnenkrijgt. Ik weet niet precies wat er gevoerd wordt bij ons op stal, het zal een basis/sportbrok zijn. De DA raadde aan om in het voorjaar en najaar (bij het wisselen vd vacht) een maand lang Fe en Mg bij te voeren.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 10:34

Trouwens, ik hoor net dat de Australier over ongeveer 2 wkn weer even in NL is. Mochten jullie interesse hebben, dan zouden we misschien een aantal headshakers samen kunnen brengen op een centrale plaats om ze te laten behandelen. No guarantees, maar laat maar weten of jullie daar interesse in zouden hebben. Behandeling kost 75 euro.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 14:00

haha sorry,bokt deed hier heel raar vanmorgen :D :o
hij gaf steeds error aan dus veranderde ik mijn bericht,maar toen stond er nog niks.

haha,nu dus wel en genoeg ook!! :P

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:11

FCSA schreef:
Trouwens, ik hoor net dat de Australier over ongeveer 2 wkn weer even in NL is. Mochten jullie interesse hebben, dan zouden we misschien een aantal headshakers samen kunnen brengen op een centrale plaats om ze te laten behandelen. No guarantees, maar laat maar weten of jullie daar interesse in zouden hebben. Behandeling kost 75 euro.

Dat zou heel interessant zijn vooral voor de “ergere gevallen”
Maar mijn paard is zo vooruit gegaan sinds we hem van box hebben gewisseld. Zelfs afgelopen zondag hadden we een grote buitenrit en toen heeft hij in de ±30 km die we gereden hebben maar een paar keer geknikt (voornamelijk in het begin) Vergeleken met vorig jaar kon ik in deze tijd gewoon niet rijden.. En terwijl iemand die bij mij in de les rijdt niet meer kan rijden als de zon fel schijnt (zelfs met neusnetje)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:45

russel schreef:
Ik kan mij voorstellen dat paarden met veel druk gereden, valse knikken, gedwongen nep aanleuningen zeker problemen daar krijgen en ik ben wel benieuwd naar statjes waarin paarden dressuurmatig getraind zijn en verkeerd gereden..., hoeveel ervs HS hebben.

Zijn rug bol maken kan hij wel, als hij moet mesten, dan doet hij dat zelfs heel overdreven...tijdens rijden heeft dat ook steeds mijn aandacht en ik doe oeverloos oefeningen op de achterhand, hij nu ook door voortdurend op zijn achterbenen te staan als hij met zijn jonge vriend buiten staat, :D :D losrijden is bij hem ook geen 5 minuten werk en geef je hem de keuze dan is alles van voren uit...heel typisch, zal wel luiheid zijn...sommige mense sloffen ook en hebben een lui loopje.

Maar snel en oersterk is het dier wel, hele droge gewrichten, sterk beenwerk....

of andersom, zoveel mogelijk paarden met HS verzamelen en dan kijken naar gemeenschappelijke rijstijlen, karaktertrekken en dergelijke.

misschien is het bij jouw paard 'gewoon' een trauma (al dan niet psychisch)? zou dat niet mogelijk zijn? is zijn nek weleens op de foto geweest?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:47

Ik denk voornamelijk zijn kies, want hij is een heel stuk opgeknapt, maar nek zou best kunnen.....hij heeft er toch 2 jaar in zijn jeugd aan moeten geloven....ik ga ook nog verder speuren, wacht even af hoe hij gaat worden, rijtechnisch is hij de laatste weken wel erg makkelijk geworden...

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:49

Navaja komt zo naar mij en mijn paard toe! Ben erg benieuwd! :) Wolin schudt nog steeds niet met eten voor zover ik gezien heb.. :) Maandag gaan we weer terug naar Eric Laarakker. Gelukkig gaat het met Wolin weer een stuk beter in vergelijking met zondag en maandag.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:51

russel schreef:
Ik denk voornamelijk zijn kies, want hij is een heel stuk opgeknapt, maar nek zou best kunnen.....hij heeft er toch 2 jaar in zijn jeugd aan moeten geloven....ik ga ook nog verder speuren, wacht even af hoe hij gaat worden, rijtechnisch is hij de laatste weken wel erg makkelijk geworden...

en heb je daarin ook verschil gemerkt mbt schudden? of is dat dan hetzelfde gebleven?

@WL, klinkt goed! ben benieuwd wat maaike vindt bij jouw paardje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 15:57

Hij schud bijna niet meer, wel nog briesen maar veel minder, ook niet meer schuren aan gezicht....maar nu dus al mega veel vlieg,archhh, staan al met vliegenkap

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 16:11

het briesen, is dat echt HS briesen of zou het ook 'gewoon' briesen kunnen zijn? bij Zneddie kan/ kon ik de verschillen duidelijk opmerken, maar af en toe ook niet. Zneddie briest sowieso best veel, bijv. bij ontlading na het doen van iets moeilijks of spannends.

hier ook veel vliegbeesten, echt irritant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 16:12

Ik heb geen idee....ik weet niet watbhet verschil is

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 16:17

nou ja bij Zneddie was het HS briesen meer dwangmatig, minder ontspannen, bijna dwangmatig. ook maakte hij tussendoor dan bijv. vaak knikjes of typische hoofdbeweginkjes. het ging ook bijna altijd gepaard met jeuk aan de neus zelf.

bij 'gewone' briessessies, om het zo maar te noemen, voel je duidelijk de ontspanning en hij briest dan ook minder beknepen. vaak gaat het samen met gapen. zijn hele uitstraling is dan tevreden en ontspannen, met zichzelf in zijn sas zeg maar.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 19:23

Te vroeg gejuicht helaas..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 19:40

appie schud ook nog steeds :j
wel zit hij duidelijk beter in zijn vel.
hij kijkt weer happy en loopt een stuk beter.

nou dat schudden nog kwijt zien te raken :P

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 20:15

Hier gaat nog steeds alles goed (klopt af)!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 20:17

WolinLotte schreef:
Navaja komt zo naar mij en mijn paard toe! Ben erg benieuwd! :) Wolin schudt nog steeds niet met eten voor zover ik gezien heb.. :) Maandag gaan we weer terug naar Eric Laarakker. Gelukkig gaat het met Wolin weer een stuk beter in vergelijking met zondag en maandag.

En? Hoe was t?

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 20:23

FCSA schreef:

-O-

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-12 20:38

FCSA schreef:

Vervelend zeg, bij Laarakker hebben ze toen tegen mij gezegd dat je pas na een half jaar schudvrij in je handen mag gaan knijpen. Ik was bijna op een half jaar.... Krijg zowaar weer vertrouwen, durfde weer meer aan, zag het weer zitten. Echt heel naar deze aandoening.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 00:07

Debski schreef:
FCSA schreef:

Vervelend zeg, bij Laarakker hebben ze toen tegen mij gezegd dat je pas na een half jaar schudvrij in je handen mag gaan knijpen. Ik was bijna op een half jaar.... Krijg zowaar weer vertrouwen, durfde weer meer aan, zag het weer zitten. Echt heel naar deze aandoening.

Echt zonde dat de jouwe ook weer schud :( Niets veranderd in omgeving, manier van rijden? Niet gehangen tussendoor?