[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Saga

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 17:01

Wat waren bij jullie de symptomen waardoor je aan PPID dacht?
Hier is het aangeraden op de kliniek, maar de enige klacht is een gebrek aan energie, wat met behulp van een supplement al enorm verbeterd is.
Verder geen enkele verandering in de vacht, verhoogde dorst, verophopingen, etc.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 17:54

Dott schreef:
Cinnepin schreef:
Ah ok,

Mijn paard is ook bevangen geweest poosje terug. Die zette ik ook op stal of een klein stukje paddock zo groot als een stal. Ze mogen niet te veel bewegen. Met Buut was dit binnen een week al over.

2 weken geleden is hij ook getest op cushing en de test was positief. Hij krijgt nu pergoquin

Merk je dan verschil met die medicatie? Of is dat nu nog te vroeg om te zeggen?
Ik snap dat t niet als sneeuw voor de zon op te lossen is, maar ben heel benieuwd als het idd cushing als achtergrond heeft hoe veel/snel medicatie kan helpen en wat je dan ziet.

Eerste week was hij heel sloom en een beetje zielig. Nu lijkt hij weer op te knappen :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 18:02

Polar schreef:
Hier is het aangeraden op de kliniek, maar de enige klacht is een gebrek aan energie, wat met behulp van een supplement al enorm verbeterd is.
Verder geen enkele verandering in de vacht, verhoogde dorst, verophopingen, etc.

Mijn merrie viel heel erg in en werd dus sloom. Terwijl ze juist altijd heel erg voorwaarts was. Zelfs als ze de wei op mocht ging dat van sjok sjok sjok ipv bokkend in volle galop. Grietje heb ik toen ook laten testen en die bleek het ook te hebben. Maar daar zag ik niks aan

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 18:10

Hm, dan is het misschien wel de moeite waard om te testen.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 18:17

Polar schreef:

De hangbuik en zijn vacht. Heb hem een poosje terug al voor een deel geschoren.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 18:45

Ik ga het even overleggen als de dierenarts binnenkort komt op te enten.
Hij is wel heel erg van;"Als het geen klachten zijn, dan hoef je ook niet te testen."

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 20:31

Mijn merrie werd hoefbevangen, verder mager en futloos. Bleek ppid te zijn.
Nu op medicatie volledig opgeknapt.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 20:47

Mijn merrie eorth, niet bewezen dat dat bij elkaar hoort. Maar mijn da denkt van wel en ziet veel paarden die beide hebben. Verder geen symptomen gemerkt bij haar.

Andere merrie is in 2023 hoefbevangen geweest. Toen heb ik haar laten testen en was negatief. Nu afgelopen jaar met tanden controle ook eorth en opnieuw laten testen en ook positief.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 20:50

En hoe oud waren jullie paarden toen ze positief getest werden?

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 20:57

Oja hoefbevangen was de mijne ook, van medicatie

Polar, mijn haf is 23

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 20:59

16 en 19, inmiddels 28 en 31.

De jongste was heel sloom, verder geen symptomen. De oudste werd in eens heel schraal, en was verder fit. Maar beide zo slecht dat ik niet wist hoe ik ze weer fit zou krijgen en hoe lang ik dat aan zou kijken. Ik durf met zekerheid te zeggen dat ze er zonder hun pilletje beide niet meer geweest waren.

Inmiddels worden ze beide echt wel een jaartje ouder, maar doen het super.
Laatst een andere tandarts er bij, kreeg de complimenten over hoe opa en oma er bij staan.

4 jaar geleden een van mijn merries laten dekken omdat mijn oudjes het eeuwige leven niet hebben. Maar ze zijn nog steeds fit en blij, en dat mogen ze nog heel lang blijven.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 20:59

24 en 21

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 21:01

Bedankt voor de antwoorden.
De mijne is 13, dus nog vrij jong, maar ik denk dat ik dan toch laat testen.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-25 21:02

Oei dat is nog wel jong ja. Maar gelukkig is het geen doodvonnis

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 00:15

Mijn paard is helaas ook hoefbevangen geraakt. Twee weken geleden de diagnose gekregen. Hij stond altijd op iets rijker hooi, dat heb ik direct aangepast naar armer hooi, 6% suiker. Voor de rest krijgt hij weinig, alleen wat slobber van Vitalbix om de Bute te kunnen geven. Dat krijg ik er anders echt niet in.

Hij staat nu een week op 2 keer daags 2 zakjes Bute, maar ik zie weinig verbetering. Ik zit erover te twijfelen om een half zakje erbij te geven. De dierenarts vindt dit al genoeg, want Bute is troep. Maar ja pijn is helemaal niets vind ik.

De hoefsmid is met helaas met vakantie. Maandag appt hij voor een afspraak z.s.m..

Ik heb hem gisteren met bloedzuigers laten behandelen, maar dat doet nog niets.

Verder ik zit erover te denken om hem op hoefschoenen te zetten. Bij mijn shet die helaas bijna ieder jaar bevangen is (PPiD en hormonaal), helpt het enorm.

Ik dacht, ik ben, helaas, ervaren genoeg met hoefbevangenheid bij mij shet, dat varkentje wassen we wel “even” bij mijn paard, maar dat valt vies tegen. Zijn verloop is totaal anders. Dat maakt het best moeilijk vind ik.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 06:17

Hoe zwaar is je paard?
2xpd 2 zakjes is een hoop...

Hier hielp koelen heel erg: ik maakte luiers nat en vroor die in. In het begin waren die in 20 minuten ontdooid maar al snel richting 45 tot 60 minuten koelen.
Ik heb de bodem van mn stal (meer toeval kwa planning) vervangen door bio-waldboden, mijn hoefsmid is ervan overtuigd dat dat het grote verschil gemaakt heeft. Een dikke zachte bodem, stal van 4 bij 8, hooi geweekt, bute met beetje fruitmoes in een spuit in de mond.

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 06:23

Hij krijgt Equipalazone 1 gram. Hij weegt 550 kg.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 09:52

smurffie schreef:
Hoe zwaar is je paard?

Hier hielp koelen heel erg: ik maakte luiers nat en vroor die in. In het begin waren die in 20 minuten ontdooid maar al snel richting 45 tot 60 minuten koelen.
Ik heb de bodem van mn stal (meer toeval kwa planning) vervangen door bio-waldboden, mijn hoefsmid is ervan overtuigd dat dat het grote verschil gemaakt heeft. Een dikke zachte bodem, stal van 4 bij 8, hooi geweekt, bute met beetje fruitmoes in een spuit in de mond.

Toen mijn haf bevangen was begonnen we ook met 2 keer 2 zakjes

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 10:21

capopjekop schreef:
Door de pijn kun je idd een valspositieve test krijgen. Ik zou ook even wachten tot hij pijnvrij is.

Ik zag bij mijn cushie vrij snel effect van de medicatie. Ze werd heel dun, maar vooral heel futloos. Na een week of 2 ging ze weer bokkend rondrennen als ze op het gras mocht. Ze is echt aan haar 2e jeugd begonnen sinds ze op prascend staat

Vals positief door pijn ja? Oke, zal het maandag dan wel even overleggen wat handig is.

Hij loopt vandaag wel een stuk beter, en zn hoeven zijn ook niet meer warm. Zijn hals nog wel dik helaas. Denk dat ik er relatief gezien op tijd bij ben geweest.
Lees hier dat jullie bijna allemaal Bute hebben, hier novacam gekregen, 8 jaar geleden ook.
En heb contact gezocht met iemand die met bloedzuigers werkt voor advies.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 10:38

Polar schreef:

Die van mij dus nu voor de 2e keer HB (zonder hele duidelijke aanleiding, niks veranderd in zn regime) vetophoping in de hals, en sommige periodes ook zijn billen. Hij is een jaar of 3 geleden ineens veranderd van 'bouw'. Van een rondgeribt paard zonder schoft waar heel moeilijk een zadel op te passen was, naar een rondgeribt paard dat ineens wel een schoft had. Ik vermoed dus spierafname in de rug, hangbuik heeft ie altijd wel iets gehad in meer of mindere mate. Plassen/drinken vind ik niet opvallend meer, maar zie ik ook niet altijd.

Dus ik heb op zich wel redenen om aan te nemen dat dit speelt. Heb hem 2 jaar geleden al laten testen vanwege een onderbuik gevoel, maar toen kwam er een waarde uit die onduidelijk was. Wel verhoogd ten opzichte van een 'normaal' paard maar niet schrikbarend hoog dat meteen gedacht werd aan cushing. Dus ik heb nu ook een soort referentiewaarde om het langs te leggen. Hij is overigens in mei 17 geworden.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 11:23

Cinnepin schreef:
smurffie schreef:
Hoe zwaar is je paard?

Toen mijn haf bevangen was begonnen we ook met 2 keer 2 zakjes

Ja 1 dag, eerste dag, en 2e dag naar 2dd 1 is gebruikelijk.

Met 550 kg zou ik echt niet hoger gaan dan wat je nu geeft. En niet laten lopen. Op zo'n dosering lopen ze echt door hun zool heen. Koelen en met tegendruk laten staan.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 17:48

Neehoor moest het 4 dagen aanhouden en toen 3 dagen 2 keer per dag 1

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 00:19

Dott schreef:
capopjekop schreef:
Door de pijn kun je idd een valspositieve test krijgen. Ik zou ook even wachten tot hij pijnvrij is.

Ik zag bij mijn cushie vrij snel effect van de medicatie. Ze werd heel dun, maar vooral heel futloos. Na een week of 2 ging ze weer bokkend rondrennen als ze op het gras mocht. Ze is echt aan haar 2e jeugd begonnen sinds ze op prascend staat

Vals positief door pijn ja? Oke, zal het maandag dan wel even overleggen wat handig is.

Hij loopt vandaag wel een stuk beter, en zn hoeven zijn ook niet meer warm. Zijn hals nog wel dik helaas. Denk dat ik er relatief gezien op tijd bij ben geweest.
Lees hier dat jullie bijna allemaal Bute hebben, hier novacam gekregen, 8 jaar geleden ook.
En heb contact gezocht met iemand die met bloedzuigers werkt voor advies.

Je kan een vals positieve uitslag hebben in de acute fase. Na 3-5 dagen is er al sprake van “chronische pijn”. Je kan dan gewoon testen aangezien het dan geen invloed meer heeft op de uitslag.

Geef je ook een maagbeschermer icm de buut?

Fijn dat hij wat beter lijkt!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 07:20

marjor schreef:
Mijn paard is helaas ook hoefbevangen geraakt. Twee weken geleden de diagnose gekregen. Hij stond altijd op iets rijker hooi, dat heb ik direct aangepast naar armer hooi, 6% suiker. Voor de rest krijgt hij weinig, alleen wat slobber van Vitalbix om de Bute te kunnen geven. Dat krijg ik er anders echt niet in.

Hij staat nu een week op 2 keer daags 2 zakjes Bute, maar ik zie weinig verbetering. Ik zit erover te twijfelen om een half zakje erbij te geven. De dierenarts vindt dit al genoeg, want Bute is troep. Maar ja pijn is helemaal niets vind ik.

De hoefsmid is met helaas met vakantie. Maandag appt hij voor een afspraak z.s.m..

Ik heb hem gisteren met bloedzuigers laten behandelen, maar dat doet nog niets.

Verder ik zit erover te denken om hem op hoefschoenen te zetten. Bij mijn shet die helaas bijna ieder jaar bevangen is (PPiD en hormonaal), helpt het enorm.

Ik dacht, ik ben, helaas, ervaren genoeg met hoefbevangenheid bij mij shet, dat varkentje wassen we wel “even” bij mijn paard, maar dat valt vies tegen. Zijn verloop is totaal anders. Dat maakt het best moeilijk vind ik.

5 jaar geleden hebben wij ook bloedzuigers gebruikt.
Zoals het in mijn geheugen zit, liep ze een week later weer beter.
Niet top, wel bete

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 07:52

lauret schreef:
Je kan een vals positieve uitslag hebben in de acute fase. Na 3-5 dagen is er al sprake van “chronische pijn”. Je kan dan gewoon testen aangezien het dan geen invloed meer heeft op de uitslag.

Geef je ook een maagbeschermer icm de buut?

Fijn dat hij wat beter lijkt!

Hij krijgt geen Buut, maar Novacam. Wel fijn om te weten want de 3-5 dagen zijn al wel verstreken.