[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tiwi1969

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 08:46

Dat kan natuurlijk ook, een eczeemdeken tegen vliegen en dazen, want die zitten er wel.
Op stal staan 4 eczemers, maar wel zo'n 15 paarden in een RSIH

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 10:40

Mijn andere niet eczemers staat ook onder de rsih, omdat het gewone een fijne deken is :j

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 12:51

We hebben hier op en rond de wadden natuurlijk veel zout water, maar ook brakke, en zoete poeltjes meertjes en vijvers, en dus ook muggen en knutjes..weliswaar minder als aan de wal, maar ze zijn er wel.

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 21:27

Ik heb mijn pony afgelopen maandag en dinsdag anders voer gegeven dan ze normaal heeft omdat dit beter zou zijn voor haar zomereczeem. Namelijk Pavo Care4Life ipv Nature's best. En nu merk ik aan haar dat ze zich niet lekker voelt en last van haar buik heeft.
Ook heeft ze een wat hogere temperatuur (38,2) maar eet ze wel goed en doet verder normaal.

Het enige verschil wat ik kan vinden tussen de twee is dat er in Care4life biergist en normale gist zit. Zou dit de oorzaak kunnen zijn?
Ze heeft een aantal maanden geleden ook redelijk buikpijn gehad nadat ik haar voor het eerst appels gaf...
Iemand die hier wat meer vanaf weet?
Zijn er überhaupt paarden die niet tegen gisten kunnen?

p.s. Als haar temperatuur morgen ochtend nog hoger is dan bel ik de dierenarts!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 22:06

Hoeveel van dat voer heb je gegeven dan, en dus 2 x?
Ja zeg nooit nooit he, kan best dat het daar van komt hoor, maar er kan ook wat anders aan de hand zijn,
misschien een virusje.
En ik denk dat appels en biergist niet te vergelijken is.
Dn beide voeders zit ook appelpulp

Maar als ik ze naast elkaar zet zijn er heel veel verschillen te vinden?
Verschil in granen, en ik denk eigenlijk dat je het daar meer in moet zoeken,dan in gist
Kijk hier ook even
http://www.voervergelijk.nl/vergelijken ... ures-best/

Toch wel erg veel verschillen hoor

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 08:00

ellepel schreef:
Hoeveel van dat voer heb je gegeven dan, en dus 2 x?
Ja zeg nooit nooit he, kan best dat het daar van komt hoor, maar er kan ook wat anders aan de hand zijn,
misschien een virusje.
En ik denk dat appels en biergist niet te vergelijken is.
Dn beide voeders zit ook appelpulp

Maar als ik ze naast elkaar zet zijn er heel veel verschillen te vinden?
Verschil in granen, en ik denk eigenlijk dat je het daar meer in moet zoeken,dan in gist
Kijk hier ook even
http://www.voervergelijk.nl/vergelijken ... ures-best/

Toch wel erg veel verschillen hoor

Dankje voor je reactie!

Ze heeft beide keren een halve voerschep gekregen. Ik zie inderdaad nog wat verschillen maar weet niet of dat effect kan hebben. Dingen als erwtenvlokken en sojabonen.
Wat ik me vannacht ineens realiseerde is dat ze ook een handje Fibra Anti Itch heeft gekregen. Kreeg ik als proefverpakking op HE.
Ook hier zie ik gisten in voorkomen maar bv ook luzerne. Even googlen of dat iets kan doen. Dacht dat dit juist alleen maar positief werkte..

Misschien is het inderdaad wel alleen een virusje maar vindt t raar dat ze wel vaker buikpijn heeft. Ik heb haar nu zo'n 5 maanden en al meerdere keren sip paardje met buikpijn gehad :(
Denk dat er een verband is tussen verkeerd voer en zomereczeem bij haar

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 08:31

assebassie schreef:
Alle links eens doorgenomen en ik ben inmiddels nog meer overtuigd van het nut van magnesium, was ik al want ik gebruik het sinds een paar maanden zelf ook en het is echt opvallend wat dat spul doet :D ! aan den lijve ondervonden hoor!

En, om bij het /3 paard te blijven wat in dit topic hoort :+ , sinds ik haar dat geef is ze soepeler en rustiger, is haar vacht verbeterd en haar mest zoals het hoort.
Ik zit alleen altijd te worstelen met welke soort, merk en hoeveelheid, ik gaf eerst citraat, vond ik erg duur, toen oxyde, moeilijk voeren, stuift nogal, toen tabletten van 't kruidvat, bevalt op zich prima, voert makkelijk, niet duur, maar denk dat ik er te weinig van geef.
En nu nu las ik hier dat chloride beter zou zijn?.
Schijnt niet duur te zijn, wel bitter en eigenlijk niet bestemd voor oraal gebruik, dus wat is wijsheid?
ik wil het wel proberen maar waar kan ik dat het beste kopen?
Een voordeel is dat je het altijd nog als badzout kan gebruiken als het niet bevalt, maar wel een raar idee, beetje eng eigenlijk, om je paard badzout te voeren :+
Dus wie geeft mij raad om het goede merk aan te schaffen?

Assebassie, als jouw paard Magnesiumoxide prima eten wil is het dan niet een idee om het een beetje vochtig te maken zodat het minder stuift door het voer :)

Zechstein heeft momenteel de Magnesiumchloride in de aanbieding.
https://regenesis-magnesium.nl/ Als je wat na beneden scrolt op de pagina zie je de bus van 4 kilo die momenteel in de aanbieding is. Deze gebruik ik ook.
Ze noemen ze badkristallen maar het zijn witte vlokken. Dé vlokken die in het buitenland ook gebruikt worden.
En inderdaad als het niet bevalt is het heel goed te gebruiken voor een voetenbad er is niets aan toegevoegd.

Wij hebben hier nog wat opvallends met de MgCl.
Rebel, een van de paarden is geboren met een geprononceerde rugwervel. Dat houd in dat net voor de lendenpartij 1 wervel iets boven de wervelkolom uitstaat.
Niet veel maar visueel was altijd iets een bobbeltje te zien..

Volgens een dierenarts, fysiotherapeut en vorig jaar nog een chiropracter is er niets aan de hand. Ze heeft er geen pijn aan, het zadel ligt er niet op etc. etc.
De chiropracter heeft nog geprobeerd om er wat aan te doen maar zonder echt succes.
Het is een schoonheidsfoutje zeggen ze.
Rebel is inmiddels 18,5 jr.
Na zo'n 1,5 maand MgCl gebruikt te hebben hadden we afgelopen zomer het idee dat het bobbeltje minder werd.
Maar ja we dachten nog, het is vast verbeelding. Echter nu na zo'n 3 maanden Magnesium in hogere dosering gevoerd te hebben is de bobbel nagenoeg weg. Je moet echt goed kijken waar het zit.
Door te voelen is de plek nog te vinden.

Kennelijk heeft er dus toch wel extra spierspanning o.i.d. bij die plek gezeten.
Dat zo'n wervel na 18 jaar er toch nog weer meer tussen kan schuiven vind ik echt verbazingwekkend.

Ik heb het aldoor over de MgCl maar ik denk dat er best wel meer Magnesium soorten zijn die gewoon in hogere dosissen geprobeerd kunnen worden dan dat er eigenlijk op de verpakking staat.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 10:24

Dank je henny!, ga ik daar eens naar kijken.

En ze eten alles prima hoor, ik deed er wat olie bij, ging heel goed, maar bakken worden dan nogal vies, ja, ik ben een muts :+ , hou alles graag een beetje schoon.

ik maak eerst het spul van 't kruidvat op, ga wel wat meer geven, en dan schakel ik over op de vlokken, proberen waard denk ik.

Ik ben altijd wel heel voorzichtig met het geven van supplementen enz. en vind het jammer dat de diergeneeskunde op dit gebied zo achterloopt |(

lauwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 12:29

Wat voor exceemdeken gebruiken jullie voor ZE? Ik heb sinds een paar weken een Friese merrie die veel schuurt. Haar manen zijn helemaal afgeschuurd haar staart valt gelukkig mee en die is mooi aan het herstellen onder de deken. Probleem zit bij de manen. De hals van mijn exceemdeken zakt iets naar beneden waardoor ze veel jeuk heeft achter haar oren. Ik heb een exceemdeken van HKM en een vliegenmasker van bucas. Ik zit er aan te denken om een nieuwe deken te kopen met uitsparing voor de oren zodat de deken niet afzakt.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 18:45

Ik heb niet meer meegelezen. Maar wel iets uitgevonden. Wij zijn Galaxy nu 4 weken culico van Puur natuur aan het
Geven, dit is een homeopatisch product.

Hij heeft geen jeuk meer, staat zonder deken, staart en manen zijn rustig. Wonder boven wonder, alles is weg.. De jeuk, de schuurplekken, alles!

Zeer aan te raden dusn

lauwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 20:57

Dat is goed om te horen ik geef sinds een week puur culico en puur allergie.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 09:45

ik heb dat ook ruim 2 jaar gegeven, deed zeker wel wat, dus fijn dat het bij helpt!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 16:41

Merken jullie ook dat een eczerm/vliegen deken de aanmaak van wintervacht tegenhoudt?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 19:26

Nee, heeft bij appie geen invloed, en die loopt al jaren onder dekens en krijgt gewoon een dik vachtje :j
Ligt ook aan het paard zelf denk ik, de een krijg toch een dikkere vacht dan een ander

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 19:49

Vachtaanmaak zal het niet tegengaan, dat heeft te maken met de lengte van dagen. Ik heb echter wel het idee dat de functie van de vacht onder een deken niet is zoals het hoort, de haren worden op momenten dat het omhoog zou moeten staan toch naar beneden gedrukt lijkt me. Heaven heeft vorig jaar wel tot in november gelopen met de deken, ik hoop voor iedereen dat de dekens wat eerder af kunnen. :)

Heaven heeft het dit seizoen super gedaan zonder deken, verwacht nu ook geen problemen meer. Vorige week met de hitte nog wel een jeukuitspatting in de staart, maar de manen zijn dit seizoen compleet ongemoeid gebleven. Binnenkort ga ik ze wel even bijpunten, maar ben blij dat ze zo'n bos heeft!

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 20:28

Mooi hoor! *\o/*

Nou ja appie begon laat met jeuk maar heeft er niet zo'n denderend seizoen op zitten.
Vanwege zijn leeftijd moet hij eigenlijk meer gras eten,maar boor de jeuk is dat dan weer slechter,
Zag hem gister ook rondjes draaien op zijn kont met gevolg dat hij een plek op zijn bil heeft zitten.
Nou ja, blijven smeren,gaat wel over

funnypony11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 20:32

Muzefee schreef:
Vachtaanmaak zal het niet tegengaan, dat heeft te maken met de lengte van dagen. Ik heb echter wel het idee dat de functie van de vacht onder een deken niet is zoals het hoort, de haren worden op momenten dat het omhoog zou moeten staan toch naar beneden gedrukt lijkt me. Heaven heeft vorig jaar wel tot in november gelopen met de deken, ik hoop voor iedereen dat de dekens wat eerder af kunnen. :)

Heaven heeft het dit seizoen super gedaan zonder deken, verwacht nu ook geen problemen meer. Vorige week met de hitte nog wel een jeukuitspatting in de staart, maar de manen zijn dit seizoen compleet ongemoeid gebleven. Binnenkort ga ik ze wel even bijpunten, maar ben blij dat ze zo'n bos heeft!

Hoe heb je dat voor elkaar gekregen dat ze zonder deken er nog zo goed bij staat? :o

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 21:56

Hoi iedereen in dit topic, ik heb een vraagje voor jullie.

Ik denk dat mijn pony zomereczeem heeft. Heeft het voor dit seizoen nog nut om een deken aan te schaffen, of haal ik daar niks meer mee uit? Ze is van stal veranderd, en heeft opeens schuurplekken in haar staart en manen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-16 22:00

Ikdenk niet dat het dan zomereczeem is hoor als het nu pas komt
Dan eerder verandering van voeding,misschien staat het in te vet of teveel gras?
Wat is er anders in de omgeving, staat de pony meer of minder binnen of buiten.
Wat is er allemaal veranderd, ook samenstelling in groep kan invloed hebben

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 07:32

Ik sluit ZE zeker niet uit.
De stress van de verhuizing en de voedingsverandering, ander hooi, ander gras, kunnen net de druppel zijn die de emmer doet overlopen.

Sowieso zie ik in het najaar de ZE altijd erger worden in het najaar, waar het in de zomermaanden behoorlijk rustig was vlamde de eczeem in september / oktober altijd weer op. Ik denk dat door het vochtige (meer dauw op de weilanden) en nog warme weer er meer knutten zijn.

Juist nu de paarden goed inpakken tot de temp. onder de 10 graden blijft overdag.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 08:46

Bedankt voor jullie reacties, er is zeker een hoop veranderd voor haar. (helaas) Meer binnen, rijker hooi. En ook vetter gras. Voer is ook veranderd van standaard biks naar biks met een beetje lucerne. Het kan wel zijn dat het inderdaad een beetje te veel en te eiwitrijk is allemaal.
Mijn vermoeden dat het ZE is, komt omdat ze op haar oude stal ook wel schuurde, maar alleen in de staart. Nu schuurt ze ook de manenkam. Zal eens kijken welke dingen ik kan veranderen, voor ik een deken over gooi. Zou het alleen zo sneu vinden als ze dan met veel jeuk staat.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 17:02

Meestal ontstaan de problemen eerder met teveel suiker in de voeding dan door eiwit.
Rijker hooi en vetter gras bevat vaak meer suiker dan lang doorgeschoten hooi en gras van weilanden die voor paardenzijn ingezaaid en is eigenlijk niet zo geschikt voor de meeste paarden.

Mijn paard had ik na twee dagen rijk voordroog hoefbevangen na een half jaar paardenhooi te hebben gegeten en dat terwijl dit op haar oude stal was en de daar 4,5 jaar rijk voordroog heeft gegeten.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 17:28

@Kayleigh237 ze staat dit jaar op een andere plek. Waar ze vroeger stond stond amper wind op de wei en was ze standaard 'Hollands welvaren'. Nu staat ze op een plek waar ze netjes op gewicht blijft en staat ze op een meer open stuk. Vliegjes vrij zal het nooit zijn, maar het is zoveel minder!

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 20:07

Kayleigh327 schreef:
Misschien is het inderdaad wel alleen een virusje maar vindt t raar dat ze wel vaker buikpijn heeft. Ik heb haar nu zo'n 5 maanden en al meerdere keren sip paardje met buikpijn gehad :(
Denk dat er een verband is tussen verkeerd voer en zomereczeem bij haar

Misschien eens een kuurtje zandweg geven? Dan zijn de darmen weer schoon. En misschien is probiotica ook een idee als ze wel vaker last van de darmen heeft. Hoe is de mest?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 20:14

Kaylaigh

Wat voor ruwvoer voer je? Hoeveel?
Is het bemest? Onbemest?
Hoe is het gras? of krijgt ze geen gras?

Wat voor voer nog meer?
Of heb ik er over heen gekeken?

Ik ken nu ondertussen 3 paarden, die heftig reageren op voordroog, diarree, buikpijn, zelfs koliek.