[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

testebeest

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 22:18

Dank voor jullie antwoorden, de meeste paarden met cushing zijn vaak ook ouder. Mil is slechts 12 jaar oud al heb ik het gevoel dat het altijd ergens aanwezig is geweest, hij heeft altijd een rare vacht gehad (vanaf 1,5jaar oud)

Mil gaat prascend volgende week krijgen, moet nog even wat de kosten zijn, scheelt nogal per da als ik het hier zo lees

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 22:21

Mijn pony at het ook niet met liefde, dus ook mee gestopt toen ze haar voer liet liggen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 22:22

snowdon schreef:
Iemand van jullie wel eens monnikspeper ter ondersteuning oid gegeven?

Ja volgens mij hebben de meeste mensen hier dat wel gegeven, eventueel in combinatie met Prascend.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 22:23

ik niet...het werd ontraden voor paarden met schildklierproblemen.Dus ik durfde niet :o

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 22:25

Jessix schreef:
Ik zou het gewoon met een korreltje zout nemen! ;)

Zuiveringszout? }>

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 22:41

en zichtbare resultaten bij iemand?

En nog mensen die niets geven, ook geen prascend dus? (knuppel in hoenderhok waarschijnlijk....)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 22:43

Waratje schreef:
Jessix schreef:
Ik zou het gewoon met een korreltje zout nemen! ;)

Zuiveringszout? }>

<<)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 22:49

snowdon schreef:

En nog mensen die niets geven, ook geen prascend dus? (knuppel in hoenderhok waarschijnlijk....)

Volgens mij heeft JP een tijdje monnikspeper gegeven zonder Prascend, toch JP? En volgens mij nog iemand, maar weet even niet meer wie.. Ook zijn er een aantal die geen Prascend geven ivm allergische reactie.

Ik heb het in combinatie gebruikt, dus kan je niet vertellen of de monnikspeper wat deed of dat het Prascend was.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 22:52

Ik heb eerst een jaar monnikspeper gegeven. Het hielp maar een heel klein beetje.
Toen ben ik pergolide gaan geven en ben ik gestopt met de monnikspeper.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 23:00

Ik ben gelijk begonnen met prascend. Geen monnikspeper.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 23:27

Lees nu pas reactie van kim..
Mijn paard is idd heel erg vooruit gegaan bij behandeling van ingrid..
Ook met mindering van prascend... ik ben er zeker niet volledig vanaf maar probeer t ooit wel te kunnen. .
Eerlijk gezegd ben ik bang om hem van de prascend af te halen en dat hoeft nu nog helemaal niet. .
Maar de resultaten (klinisch) mogen er al echt zijn! !

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 23:35

Wat bedoeld Ingrid nu precies?
Wat zegt ze over ppid?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 23:38

tylando schreef:
Lees nu pas reactie van kim..
Mijn paard is idd heel erg vooruit gegaan bij behandeling van ingrid..
Ook met mindering van prascend... ik ben er zeker niet volledig vanaf maar probeer t ooit wel te kunnen. .
Eerlijk gezegd ben ik bang om hem van de prascend af te halen en dat hoeft nu nog helemaal niet. .
Maar de resultaten (klinisch) mogen er al echt zijn! !

Even advocaat van de duivel spelen hoor. }:)
Wie zegt dat je paard zo is opgeknapt door de behandeling van Ingrid? (en wie is nou toch die Ingrid??!) Je geeft dus nog medicatie, waar de meeste paarden na verloop van tijd van opknappen. Ook zijn er al zat mensen die naar een lagere dosis zijn gegaan met goede resultaten.

Snap je waar ik heen wil? Je zou nooit met zekerheid kunnen zeggen of het de behandeling is geweest, de medicatie of gewoon het verstrekken van tijd en het aanbreken van een betere periode. Toch?

Wat het ook mag zijn, fijn dat het beter gaat met je paard. Daar doe je het tenslotte allemaal voor! :)

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 23:43

Precies en daarom laat ik iedereen in zijn waarde. .. je moet doen wat goed voelt en hoe ik het doe voelt goed voor mij..
Ik ga niemand afkraken of wat dan ook want tenslotte zijn we hier allemaal om het beter voor de paarden te maken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 23:45

tylando schreef:
Precies en daarom laat ik iedereen in zijn waarde. .. je moet doen wat goed voelt en hoe ik het doe voelt goed voor mij..
Ik ga niemand afkraken of wat dan ook want tenslotte zijn we hier allemaal om het beter voor de paarden te maken.

Mee eens, maar dat miste ik wel een beetje in de posten van kim...

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 23:49

Ik weet ook niet hoe t allemaal gaat lopen. Maar zoals ik Vidar zie gaat t super!
Probeer van iedereen zoveel mogelijk info bij elkaar te sprokkelen. . Ben eigenlijk een meelezer.
Ben benieuwd hoe t uiteindelijk gaat.. of t de behandeling is of toch de prascend. .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 23:56

Wie is die Ingrid , tylando? Als de dame in kwestie toch behandelingen geeft en lezingen geeft, is het toch niet vreemd dat wij willen weten wie zij is?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 07:02

Ingrid is diegene die cushing een welvaartziekte noemt en meent dat het voorkomen kan worden.
Ik blijf benieuwd naar de onderbouwing.
Tylando, weet jij hoe ze dat meent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 07:11

Per wanneer is het weer verstandig om een tijdelijk opgehoogde dosis, weer te kunnen verlagen?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 07:21

snowdon schreef:

Gooit als meelezer ook een knuppel erbij. Onze oude merrie Karuna is er zo een. Die is destijds per toeval als cushing paard ontdekt. Ze was voor iets anders in Utrecht waar toen net de eerste onderzoeken voor cushing gestart waren. De dierenartsen hadden toen alleen nog dode paarden kunnen onderzoeken omdat ze nog geen levende exemplaren gevonden hadden die niet doodziek waren.

Karuna had een gigantische krulvacht, was gevoelig voor hoefbevangenheid en had al problemen in beide voorbenen daardoor. Koliekgevoelig ook, en ze dronk wat meer. Vanwege haar gevoeligheid stond ze al langer op strookbegrazing en kreeg ze nagenoeg geen krachtvoer. Alleen wat granen en mineralen.

We kwamen in Utrecht vanwege een baarmoederontsteking en tijdens het algemene onderzoek liep er een arts voorbij, ziet de krulvacht en vroeg of ze een cushingtest mochten doen op hun kosten. Vanwege de krulvacht en verder geen duidelijke tekenen van ziek zijn wilden ze weten of een dergelijke vacht ook voorkwam zonder cushing.

Tot hun erg grote verbazing waren haar waardes torenhoog, geen twijfel mogelijk dat ze cushing had. Omdat ze toch daar moest blijven hebben ze de test meerdere malen overgedaan in de dagen erna vanwege de heel hoge waarde en ze het idee hadden dat er dus iets mis moest zijn gegaan ermee. Maar steeds kwam er dezelfde waarde uit.

We kregen toen min of meer het doodsvonnis, onmogelijk dat ze nog niet doodziek was en ze zou wel snel erg ziek worden en niet oud worden. Karuna was toen net 16. Uiteindelijk is ze op 26 jarige leeftijd aan iets anders overleden. Met als enige extra klacht af en toe wat meer drinken en een wat uitgezakter lijf op latere leeftijd.

Ze is al die tijd gevolgd door Utrecht via onze dierenarts toen (voorloper van de lingehoeve) en heeft er nooit enig medicijn voor gehad omdat die er toen niet waren nog. Ook hebben we nooit haar eetpatroon aangepast nog extra. Karuna is nu ongeveer 18 jaar dood dus dat geeft ongeveer aan hoe lang geleden het is,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 07:30

Dank je wel karuna, voor je verhaal, zo zie je maar dat ze in het medische wereldje , het eigenlijk nog altijd niet zo goed weten, geeft wel hoop dit...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 08:17

karuna, mijn vorige shet had ook cushing, nooit getest maar de dierenarts toen vond het overduidelijk.
Bespiering weg, lange krullende vacht, veel drinken en plassen, vaak hoefbevangen.
Maar er was toen nog maar weinig bekend en er is nooit niks aan gedaan.
Wel extra voer om haar op gewicht te houden en omdat ze tanden begon te missen.
Ze is 35 jaar geworden en ingeslapen omdat ze niet meer kon lopen of lang kon staan, ze was echt op.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 08:25

Karuna is nooit dun geweest, koliek en bevangenheid hadden we onder controle door de voeding en met de juiste ijzers nooit meer teruggekomen. Alleen was het gebied wel aangetast maar gaf geen kreupelheid oid meer. Eigenlijk op het oog een normaal paard met een mega krulvacht.

Overigens hooi kreeg ze ook gewoon, was eerste of tweede snee van eigen land (ouderwets koeiengras zelfs) in de winter kregen ze er een halve emmer kuilmais per dag bij. Geen schraal voer dus, alleen het gras werd gerantsoeneerd maar wel zoveel dat ze zeker 4 uur bezig waren het verse gras op te eten.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 09:07

Jessix schreef:
snowdon schreef:

Volgens mij heeft JP een tijdje monnikspeper gegeven zonder Prascend, toch JP? En volgens mij nog iemand, maar weet even niet meer wie.. Ook zijn er een aantal die geen Prascend geven ivm allergische reactie.

Ik heb het in combinatie gebruikt, dus kan je niet vertellen of de monnikspeper wat deed of dat het Prascend was.

Ik geef alleen monnikspeper omdat mijn pony niet tegen pergolide kan. Bij hem duidelijk effect. Geen winterbevangenheid meer bijvoorbeeld. Door de werking van de monnikspeper inslaapafspraak op het laatste moment afgezegd. Dit was twee jaar geleden. Hij gaat nu zijn derde winter in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 09:31

Mag ik mij hier ook melden?

Heb net de uitslag ppid binnen gehad. De DA adviseerd te beginnen met pergolide. Wat zijn de gemiddelde kosten voor die pillen? Bij mijn DA 100 pillen voor 75 euro (incl btw). Is dat duur?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-10-14 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt