Rhinovirus

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

urobi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 11:39

vanmiddag komt het KNHS met een update en dan zullen we allemaal weten hoe het zit.
Speculeren heeft nu geen zin.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 11:40

Lovely schreef:
Mindfields schreef:
Anya, de meeste besmettingen komen inderdaad juist van binnenuit op dezelfde stal, en juist niet door mensen die het meenemen naar een andere stal. Maar daar gaat 80% van de mensen even aan voorbij.

Met die toevoeging dat een nieuw paard er soms voor kan zorgen dat de op stal bestaande rhino infectiedruk tijdelijk omhoog gaat. De reden is dat het net verhuisde paard een dipje heeft in de weerstand waardoor het stalvirus hem even kort te pakken neemt met een verkoudheid en wellicht wat koorts. Hierdoor heeft het virus dus even iets meer slagkracht en kunnen andere paarden die door verharen of andere reden wat minder weerstand hebben ook verkouden worden. Maar dit wordt dus niet veroorzaakt doordat het nieuwe paard een virus meeneemt van buiten naar binnen, maar juist andersom.

Precies!

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 12:04

Morris schreef:
Ik zit telkens op de knhs site (gedeelte Rhino) op F5 te drukken :P

Kun je lang blijven f5-en want daar staat het niet op :P Dat stond gister eerst onder 'nieuws' en het stuk op de Rhino-site is pas later aangepast. Mijn F5 is gister ook volledig afgesleten, maar voor niets dus... Ik las het op bokt >;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 12:34

Lovely schreef:
Mindfields schreef:
Anya, de meeste besmettingen komen inderdaad juist van binnenuit op dezelfde stal, en juist niet door mensen die het meenemen naar een andere stal. Maar daar gaat 80% van de mensen even aan voorbij.

Met die toevoeging dat een nieuw paard er soms voor kan zorgen dat de op stal bestaande rhino infectiedruk tijdelijk omhoog gaat. De reden is dat het net verhuisde paard een dipje heeft in de weerstand waardoor het stalvirus hem even kort te pakken neemt met een verkoudheid en wellicht wat koorts. Hierdoor heeft het virus dus even iets meer slagkracht en kunnen andere paarden die door verharen of andere reden wat minder weerstand hebben ook verkouden worden. Maar dit wordt dus niet veroorzaakt doordat het nieuwe paard een virus meeneemt van buiten naar binnen, maar juist andersom.

Mindfields schreef:
Precies!

Kan beide kanten op. Zowel meenemen van virussen als tijdelijke verlaging van weerstand door verhuizing. Daarom ook altijd het advies nieuwe paarden een aantal weken in quarantaine te zetten. Dat gebeurt niet altijd.

happyness

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 12:39

Ik ben ook benieuwd naar de update van de knhs... zal wel eind van de middag worden...

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:07

ik heb zojuist een interessante lezing gehad over rhino vanuit de lingehoeven en de fnrs. Als ik de laptop aanheb zal ik de info hier neer zetten

femke95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:12

bij ons gaan de lessen deze week gewoon door.. ik twijfel nog als ik wel ga. wat zouden jullie doen?

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:14

Ik ben gisteravond wel weer geweest naar de manege. Is in Drenthe, aangezien daar niks heerst ben ik gewoon heen gegaan. Was niet de enige, er waren nog amper afmeldingen zei mijn instructrice.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:19

Bonny_CT schreef:
ik heb zojuist een interessante lezing gehad over rhino vanuit de lingehoeven en de fnrs. Als ik de laptop aanheb zal ik de info hier neer zetten

Graag Bonny

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:24

Nou mijn staleigenaar komt net dat ie de knhs heeft gesproken en dat alles nog niet wordt vrijgegeven. Meer mensen dit gehoord?

CharlotteMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:28

TolineS schreef:
Nou mijn staleigenaar komt net dat ie de knhs heeft gesproken en dat alles nog niet wordt vrijgegeven. Meer mensen dit gehoord?

Nee, want er is nog geen persbericht toch?
Wel balen als er een nieuw geval is...

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:29

ik heb juist gehoord gisteren van een staleigenaar dat ze het juist wel gingen vrijgeven maar het nog even niet openbaar maakten -_-

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:30

Ik kan het me haast niet voorstellen dat het nog langer gaat duren

CharlotteMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:31

Hahaha dit gaat weer lekker.
Laat de KNHS nou maar snel komen met een bericht dat weten we het tenminste... :Y)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:31

paardjes123 schreef:
Ik kan het me haast niet voorstellen dat het nog langer gaat duren

wel als er nieuwe uitbraken zijn

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:34

Het is afwachten als er weer nieuwe uitbraken zijn blijft denk ik alles nog dicht we moeten wachten op de update van het KNHS.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:37

Het lijkt mij dat het alleen gesloten blijft als de neurologische variant nog meer besmetting van zijn

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:38

paardjes123 schreef:
Het lijkt mij dat het alleen gesloten blijft als de neurologische variant nog meer besmetting van zijn

En dat is nou juist ws het geval. We wachten de knhs af

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:42

Ik vind het toch wel voorbarig op zich hoor dat alle lessen enzo gewoon weer doorgaan, ondanks het advies van de KNHS. Op gewone maneges (niet zijnde een rijvereniging) kan ik het me goed voorstellen hoor, daar is het contact met andere paarden natuurlijk niet zo heel groot (zeg maar gerust nihil).
Van mij mag alles wel weer vrij gegeven worden. Mn wedstrijden staan toch al weer bijna voor de deur en ik wil toch nog wel even graag een beeeeeetje kunnen oefenen voordat we aan de start verschijnen. :j Maarja, we wachten de berichtgeving van de KNHS rustig af...

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:45

Onze lessen gaan deze week nog niet door. Vrijdag zouden de eerste lessen weer zijn, omdat dat precies net na de incubatietijd van het laatst bekend gemaakte geval zou zijn.

Ik wacht het rustig af. Ik heb pas 31mrt/1 april weer wat staan. Verder maak ik me ook echt GEEN zorgen... :n

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:48

Onze stal is idd ook tot vrijdag hoe dan ook dicht, maar 3 km verderop worden er op de rijvereniging gewoon weer lessen gegeven. Dat verbaasd mij gewoon. Is een lesje dan echt zo belangrijk dat gister niet gewoon nog even afgelast had kunnen worden? Het risico was gister namelijk naar mijn mening even groot als vorige week, aangezien de incubatietijd nog niet voorbij was. :?

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:49

heb ook uit zeer betrouwbare bron gehoord dat er in zh rhino is, de neuro variant.
dit is tegen deze bron ook bevestigd door de dierenarts.
zal vanmiddag dus bij het knhs ook naar buiten komen, want die schijnen ook op de hoogte te zijn!

marsmars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:50

Bij ons is de club deze week ook alweer opengesteld! Hier ook geen zorgen! Stal zit overigens nog wel dicht, maar verwacht dat deze 1 dezer dagen ook wel weer opengaat.

marsmars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:51

nuka schreef:
heb ook uit zeer betrouwbare bron gehoord dat er in zh rhino is, de neuro variant.
dit is tegen deze bron ook bevestigd door de dierenarts.
zal vanmiddag dus bij het knhs ook naar buiten komen, want die schijnen ook op de hoogte te zijn!

Er zijn in dit topic al 100 uit zeer betrouwbare bronnen neurovarianten genoemd waarvan er nog steeds maar 3 bevestigd zijn.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 14:54

Loetie84 schreef:
Onze stal is idd ook tot vrijdag hoe dan ook dicht, maar 3 km verderop worden er op de rijvereniging gewoon weer lessen gegeven. Dat verbaasd mij gewoon. Is een lesje dan echt zo belangrijk dat gister niet gewoon nog even afgelast had kunnen worden? Het risico was gister namelijk naar mijn mening even groot als vorige week, aangezien de incubatietijd nog niet voorbij was. :?

Als onze clubles vnvd doorging was ik ook wel gegaan :o Ik vermijd contact gewoon en we lessen alweer buiten waar de kans op verspreiding nog kleiner is. Daarnaast is er hier in de buurt niets spannends aan de hand.

Maar ja... ik ben er waarsch te nuchter onder :D