Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 10:22

Het zou maar zo kunnen :+ volgens mij hebben wij ook eerder contact gehad op Facebook omdat ik iets plaatste in een groep hierover haha. Ik herkende je paard :)

Er gaat een hele wereld voor mij open. Mijn paard ken ik niet anders dan met vezelige mest.. ze heeft niet altijd zulke heftige klachten gehad als nu, maar dat is voor mij wel een bevestiging dat die maag toch nog steeds niet oké is. Als ze ook zo heftig reageert op de Pre Active..

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 10:32

AnoukWelsh schreef:
@Nynke wij scopen ook veel kleine huisdieren. Het enige hele grote verschil is dat een paard 8 tot 12 uur moet vasten voor een scopie.
En bijna elk paard wat langer als 8 uur geen ruwvoer krijgt, heeft maagzweren.

Ik denk ook dat het per paard en situatie verschilt of je wel of niet zal scopen.

@charmaine ik stuur je een pb :)

Als dit waar is, dan kan er toch nooit een “schone” scopie zijn? Dan moet bijna ieder paard dat gescoopt wordt op zijn minst “schade” aan de maag tonen? Oprechte vraag overigens.

Ik had altijd begrepen dat er 48 uur “prikkeling” nodig is voor het ontstaan van maagzweren.

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 10:53

biancaaaa schreef:
AnoukWelsh schreef:
@Nynke wij scopen ook veel kleine huisdieren. Het enige hele grote verschil is dat een paard 8 tot 12 uur moet vasten voor een scopie.
En bijna elk paard wat langer als 8 uur geen ruwvoer krijgt, heeft maagzweren.

Ik denk ook dat het per paard en situatie verschilt of je wel of niet zal scopen.

@charmaine ik stuur je een pb :)

Als dit waar is, dan kan er toch nooit een “schone” scopie zijn? Dan moet bijna ieder paard dat gescoopt wordt op zijn minst “schade” aan de maag tonen? Oprechte vraag overigens.

Ik had altijd begrepen dat er 48 uur “prikkeling” nodig is voor het ontstaan van maagzweren.

Dit vraag ik me ook af inderdaad! Mijn paard heeft ooit een nacht moeten vasten voor een IR bloedonderzoek, dus dan zou ze daar maagklachten aan over moeten hebben gehouden (wat me niks zou verbazen) en vervolgens later ook 2 weken 24/7 op een weiland met echt veel te weinig gras gestaan zonder bijvoeren. Wel elke dag een klein reepje gras erbij, maar stond met een andere pony die het gras voor haar neus weg vrat en zo kreeg ze nog veel te weinig binnen. Men vond mijn paard te dik en heeft haar op een kaal weiland gezet toen ik op vakantie was, dus ik wist ook nog eens nergens van en moest het achteraf horen van anderen. Ze heeft daarna nooit weer langer dan 2 uren zonder ruwvoer gestaan dus ik vraag me ook af wat je bedoelt, structureel 8 uur zonder voer of ook eenmalig? Want dan zou ieder paard wat een scopie moet, al schade hebben door het benodigde vasten.

Mijn paard is daarna wel behandeld met omeprazol maar niet echt geweldig afgebouwd nu achteraf gezien en toen ook op de gok gedaan waardoor ik nu twijfel of het wel helemaal weg is geweest tussen toen en nu.

Scopie lijkt mij het makkelijkst om te achterhalen hoe te behandelen en de duur van de behandeling. Zodat het nu goed aangepakt wordt.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 11:10

AnoukWelsh schreef:
_Nynke schreef:
Interessant voer idd! Kende ik niet, het merk wel.

Voor de Omeprazol kenners onder ons, wat is nou waar? Ik dacht dat je na elk gebruik (dus al is het maar een week) heel goed af moet bouwen omdat het anders maagzweren kan veroorzaken, maar iemand anders zegt weer dat ik in de war ben met dat het aangeraden wordt om na 28 dagen gebruik ook 28 dagen de halve dosering te geven en dat omeprazol naast bovenstaande (dus nog eens 28 dagen halve dosering) in geen geval maagzweren kan veroorzaken.

Anyone? :')

Ik ben zelf paraveterinair klein huisdieren en dit is mij niet bekend. Ook mijn paardenarts hier naar gevraagd en die zegt dat dit niet zo is.
Ik heb bijv. nu een kuur: 3 dagen volle tube, 5 dagen halve tube en 2 dagen een kwart tube.
Dit zou volgens haar voldoende moeten zijn.

Ik zou dat nauwelijks een kuur durven noemen, het lijkt gebaseerd op achterhaalde informatie.

Maar goed, een ieder is natuurlijk vrij om zelf al dan niet de laatste publicaties op te zoeken en door te nemen.

Charmaine

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 11:45

Dat is toch nog wel steeds de kuur die veeartsen voorschrijven. 2 verschillende klinieken bij mij ook, 1 doos met 7 spuiten. 4 dagen hele spuit, 4 dagen halve spuit en dan nog 4 dagen kwart spuit.
Door dit topic begrepen dat dat voor omeprazol eigenlijk te kort is. Maar dat wist ik toen niet. Dan ga je er van uit dat het afdoende moet zijn omdat de veearts dat aangeeft.

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 11:51

Wat denk jij daarvan dan Femke_Tweety? Kun je omeprazol ook gewoon een week gebruiken zonder een heel afbouwschema? Ik zou dat niet echt aandurven.

Toen ik Abler kocht was het advies van hun gewoon 28 dagen van hun, wel gek dat je dan van de veearts zo'n advies van 4 dagen mee krijgt dan? Wist ik helemaal niet dat dat zo standaard is. Wel lastig dat je dat dan alsnog zelf uit moet zoeken als je een scopie hebt laten doen.

Ik zal inderdaad eens kijken of ik daar recentelijke publicaties over kan vinden.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 11:56

Ik durf het in ieder geval niet aan...

Maar ik vind een week sowieso al héél kort om echt wat aan te pakken.
Je bent dan net op het punt dat he goed verschil kan gaan zien aan je paard.
Genezen heeft in de meeste gevallen nog wel wat meer tijd nodig...

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 12:04

Jaa snap ik! Maar iemand zei tegen mij dat een scopie een grote ramp was voor je paard en ook duur. En dat ik dan nog beter zo omeprazol een week kon testen om te kijken of het wat deed, zo ja dan meer kopen en zo nee dan stoppen. Dat was goedkoper en minder erg voor je paard volgens hem. Maar je kunt ook niet zomaar stoppen lijkt mij, dan moet je nog afbouwen en dan kost het alsnog geld :?

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 12:08

Ja, lijkt mij ook heel kort. Ik heb voor 5,5 week spuiten mee, volle spuit per dag. Mochten we mega-mazzel hebben woensdag en ik mag afbouwen, zal dat het beste zijn om nog het gelijk aantal weken halve spuit te geven begrijp ik uit jullie verhalen? En daarna nog een periode kwart? Of kan ik dat in die 5 weken inbouwen? Natuurlijk is Raaphorst leidend hierin, maar dan ben ik even voorbereid, op basis van jullie ervaringen. Mocht hij iets aan de te snelle kant zitten zeg maar, dan kan ik dat bespreekbaar maken.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 12:22

Ik zou 2 of 3 weken halve spuit wel aandurven, en dan 2 of 3 weken kwart.

Maar ik kijk vooral naar de heel kleine signalen van mijn paard. Dat is een hele waslijst die ik inmiddels heel goed ken.
Vind ik hem tijdens het afbouwen goed stabiel blijven, dan ga ik een stapje verder.
Zie ik toch wat kleine dingetjes aan hem, wacht ik iets langer.
Ik weet dus ook nooit precies vantevoren wanneer ik klaar ben met afbouwen.

Dit jaar heeft hij maar 1x een periode omeprazol nodig gehad.
Na in het voorjaar één hefrige koliek en daarna wat blijven hangen in maagklachten.
Toen denk ik ongeveer 1 week volle dosering
Ongeveer 3 weken 2derde dosering en nog ongeveer 3 weken 1derde dosering.

Maar dat is dus per keer een beetje aftasten.

De momenten van een stap in de afbouw of uiteindelijk stoppen kies ik ook een beetje met in het achterhoofd allerlei extra info.
Een week lekker weer vind ik een fijner moment dan een week rotweer.
Als ik weet dat er iets 'raars' gaat gebeuren op stal, bv een dag de weilanden niet in kunnen omdat er bemest wordt, zo'n moment pak ik dus nooit om ook een stap in de afbouw te doen.

Maar goed, ik ben dan ook erg voorzichtig, en kan inmiddels mijn eigen 'maatwerk' wel uitpuzzelen.

Als je helemaal nieuw bent met maagzweertobberijen, dan kan ik me voorstellen dat een kant en klaar afbouwschema meer houvast biedt.

AnoukWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 15:48

@femke klopt 9 uit de 10 scopen waarbij een paard moet vasten heeft een maagzweer.

Het ligt ook zeker aan de oorzaak waardoor ze de maagzweren hebben he!

Bij veel paarden ligt het aan het voer management: geen onbeperkt ruruwvoer, slechte kwaliteit ruwvoer, verkeerd kuil ipv goede voordroog.

Sommige paarden hebben genetisch ook meer aanleg voor zweren, zo zijn er bepaalde friese hengsten waarvan er veel nakomelingen ook vaker deze problemen hebben.

@Femketweety er zijn die paarden wel goed op deze kuur reageren, met of zonder scopie. Wat vind jij hier achterhaald aan? Veel mensen zijn er veel te laat bij, als de schade al heel erg is.
Ik ben er nu heel snel bij hierdoor zal de duur van de kuur ook korter zijn als een paard wat al langere problemen heeft.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 16:04

Een paard zonder maagzweer of maagwandirritatie (en geen littekenweefsel door eerdere ernstige maagzweren) heeft echt geen maagzweer van 1x 12 uur vasten. Misschien lichte maagwandirritatie, maar geen maagzweren.

Dat gezegd hebbende, blijkt dat zelfs 30-50% van de recreatiepaarden die 24/7 buiten staan minimaal maagwandirritatie te hebben (of dus zelfs maagzweren) en dat loopt bij renpaarden op tot 90%.

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 17:07

Femke_Tweety schreef:
Ik zou 2 of 3 weken halve spuit wel aandurven, en dan 2 of 3 weken kwart.

Maar ik kijk vooral naar de heel kleine signalen van mijn paard. Dat is een hele waslijst die ik inmiddels heel goed ken.
Vind ik hem tijdens het afbouwen goed stabiel blijven, dan ga ik een stapje verder.
Zie ik toch wat kleine dingetjes aan hem, wacht ik iets langer.
Ik weet dus ook nooit precies vantevoren wanneer ik klaar ben met afbouwen.

Dit jaar heeft hij maar 1x een periode omeprazol nodig gehad.
Na in het voorjaar één hefrige koliek en daarna wat blijven hangen in maagklachten.
Toen denk ik ongeveer 1 week volle dosering
Ongeveer 3 weken 2derde dosering en nog ongeveer 3 weken 1derde dosering.

Maar dat is dus per keer een beetje aftasten.

De momenten van een stap in de afbouw of uiteindelijk stoppen kies ik ook een beetje met in het achterhoofd allerlei extra info.
Een week lekker weer vind ik een fijner moment dan een week rotweer.
Als ik weet dat er iets 'raars' gaat gebeuren op stal, bv een dag de weilanden niet in kunnen omdat er bemest wordt, zo'n moment pak ik dus nooit om ook een stap in de afbouw te doen.

Maar goed, ik ben dan ook erg voorzichtig, en kan inmiddels mijn eigen 'maatwerk' wel uitpuzzelen.

Als je helemaal nieuw bent met maagzweertobberijen, dan kan ik me voorstellen dat een kant en klaar afbouwschema meer houvast biedt.

Ja dat is waar, maar dit forum helpt ook. Alle ervaringen bij elkaar, goed naar mijn eigen paard luisteren en de veearts en er een mix van maken. Het voorjaar moet maar gauw komen want die van mij zit in een dikke winterdepressie.

Ik ben bang dat we woensdag slecht nieuws krijgen. Net nog aan de longeerlijn gedaan maar ze staat me alleen maar heel zielig aan te kijken. Zit geen leven in. Normaal zo'n lekker wakker bloedkikkertje. Ik ben ook bang dat er weer wat anders bij is gekomen. Dat is bij ons zo langzamerhand het revalidatie-verhaal, al een jaar. Er komt steeds wat bij

Ik kan mij trouwens herinneren dat Franklin 5 wkn geleden zei dat het bovenste gedeelte van de maag, klierloos, een gelige laag over de wand heeft. Dat is toch littekenweefsel? Dus daar hebben ook beschadigingen/zweren gezeten? Er wordt op zo'n moment zoveel gezegd en ik ben zo gespannen, dat ik me soms later weer iets realiseer dat gezegd is. Dat zou betekenen dat mijn paard er toch al langer mee loopt dan ik in eerste instantie dacht

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 12:39

Of je hebt 14 dierenartsen gehad over vier jaar tijd die stuk voor stuk na het falen van omeprazole en Sucrabest het opgeven of niet willen geloven dat er maagzweren zijn als je paard van angst de lucht in vliegt omdat je het deken aanraakt. Het ofwel 'tis een merrie he' of 'het is een haflinger, die hebben dat niet' :+

Ik wil mijn gefaalde idiotenrekening niet maken.

Overigens @Nynke, geen idee hoe het bij jou zit, maar hier was het de equifyt dus niet...

AnoukWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 15:54

Een kleine update van ons:
Gaat weer de goede kant op!
Paardlief is weer super fit en levendig, elke dag gaat het aansingelen beter en vandaag was de nijd al bijna helemaal weg.
Ik voer sinds een paar dagen cavalor fiberforce gastro samen met luzerne mix en savonds krijgt ze nog 2 scheppen bietenpulp.
Heb het idee dat ze zich echt wel een flink stuk beter voelt. Gelukkig maar!
Vandaag en morgen nog een kwart spuit ulcergold en daarna stoppen. Hopelijk blijft het in een goede lijn gaan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 16:21

Ik ga utrecht maandag weer bellen....
Mn jonkie staat weer te flemen

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 00:43

ivy_power89 schreef:
Ik ga utrecht maandag weer bellen....
Mn jonkie staat weer te flemen

Oh jee, wat een tegenovergestelde berichten weer Anouk en Ivy!

Anouk, wat geweldig! En dat ie van jou zelfs lucerne verdraagt, jeetje.
Hoelang ben je nou bezig geweest met de omeprazole?

Ivy, wat zuur! Ik wist niet dat flemen ook een kenmerk is.

AnoukWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 10:12

@nikysa90 het is luzerne mix en die is wat zachter, paard eet het als een raket. Zowel 30 min voor als na het rijden krijgt ze 2 scheppen.

Ik ben vrijdag 4 december gestart met de omeprazol. Moet wel echt zeggen dat ik er zeer op tijd bij was! Waar ze die vrijdag in mijn schouder beet van singelnijd, kon ik haar gisteren zonder problemen aan singelen.

@ivy heel veel succes, hopen dat je paard snel opknapt!

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 11:52

Ik hoop dat je ons even op de hoogte wil houden hoe het gaat als je gestopt bent, AnoukWelsh! Ben erg benieuwd aangezien het zo'n korte behandeling is, en ik zou het erg interessant vinden te horen of het afdoende geweest is of dat er toch weer klachten optreden :)

Mijn paard verdraagt gelukkig ook lucerne. Als we op lange buitenrit gaan neem ik altijd van die lucerne koeken/brokken mee om tussendoor wat in z'n maag te houden. Werkt goed en hij vindt het erg lekker!

Ivy, sterkte!

Hier lijkt paard trouwens toch echt wat veerkrachtiger. Na ontworming een dag lang klachten gehad, en heb nog niet direct ingegrepen en hem gewoon even vrij gegeven. Nu alweer klachtenvrij. Zo ontzettend blij mee.

Dabiscui

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 12:15

Wellicht een stomme vraag, maar wat is de reden dat sommige paarden met maagzweren geen luzerne verdragen?

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 19:46

Mijn merrie lijkt ook weer in klachten toe te nemen. Eindelijk supplement gevonden wat ze eet, nu maar hopen dat het wat doet (maagsupport). Was al niet echt happy met opzadelen, maar stond nu met opstijgen zó bol dat ik ben afgestapt om te kijken of t zadel niet veel te ver naar voren lag...

Toch ook maar eens navragen of er mogelijkheden zijn voor een thuisscopie.
Ik meen me te herinneren dat kliniek Landhorst (komt door het hele land) er 1 had, maar weet het niet zeker. Morgen ff bellen maar.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 09:57

Kliniek Landhorst heeft alleen mobiele bronchoscoop. Bodegraven ook. Dus in beide gevallen moet ze naar de kliniek. Bij Bodegraven kost het 300 euro ex btw. Zag nog wel wat voorbij komen over maagscopie op locatie door de paardendokters.nl Ik ken hun niet, iemand?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 11:36

Dabiscui schreef:
Wellicht een stomme vraag, maar wat is de reden dat sommige paarden met maagzweren geen luzerne verdragen?

Lucerne kan in sommige gevallen "te scherp" zijn voor de gevoelige paardenmaag. Even laten weken in water wil nog weleens helpen, maar sommige paarden (waaronder de mijne) heeft beduidend meer last als ze lucerne krijgt.

De steeltjes zijn gewoon te scherp en prikken in de maagwand.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 11:48

Jup, en dat geldt voor de harde stukjes in sommige muesli's ook. En ongebroken haver bijvoorbeeld.

Lucerne is wel de meest beruchte.

Bij mijn paard hoef ik het écht niet te proberen, gaat onherroepelijk fout.
Hoewel lucerne zelf in principe best leuk spul is.

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 12:02

Ik ben nu op dag 7 van omeprazole / GastroGard en heb werkelijk een ander paard (heeeel hard afkloppen) *\o/* Niet meer bijten als je haar buik/hals/borst/hoofd aanraakt, kan gewoon weer een deken omdoen zonder dat ik bang hoef te zijn dat ik een boos paard in mn nek heb hangen. En gewoon weer een stuk vrolijker. Ze gaapt nog wel veel en echt op haar buik geeft ze nog wel een pijnreactie. Maar wat ben ik blij dat er in zo'n korte tijd al een verbetering is :)

Geef naast 1 spuitje gastro gard ook 2x per dag bietenpulp met supplement bij (bicarbonaat, zoethout, fenegriek) met een scheut lijnzaadolie. Daarnaast staat ze 24/7 buiten met onbeperkt hooi en nu toch ook maar met een deken zodat ze haar energie in genezen kan steken ipv warm blijven