[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 08:47

minikatje schreef:
dat is wel een leuke theorie.
worden lichte dekens dan ook eerder gesloopt door kuddegenoten?

en die dekens, pfff zie door de bomen het bos niet hoor.
met vaste nek, zonder vaste nek, uvwerend, waterdicht, buikflappen, uierflappen, met hoofdkappen, singels aan alle kanten, in het brui/roze/groen/geel/zwart/ paars met gele stippen, fijn gaas, grof gaas 2 lagen, geen gaas maar stof, geen stof maar bont, geen bont maar weer wat anders, valt groot, valt klein, korte nek, lange nek, nek voor giraffen etc etc.

bestel ook altijd maatje groter zodat het ego erbij in past :P

Ik heb maar één zorg bij een deken...Past ie om haar boeg!!! (Ego proppen we er wel bij) het is een oud type Fries, met zo'n brede vooruitstekende boeg. Echt stoer, maar een hel met dekens. Dus ook al ie ie lichtgevend groen met oranje strepen erop, áán gaat ie!!!! :') (Of.... men gaat naar de dichtstbijzijnde winkel waar men ook mag ruilen, en daar dat een zeer bepert assortiment is heeft ze nu twee dezelfde pyama's, helaas geen blitse kleurtjes of bling, maar so far doen ze het nog _O- )

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 08:58

opisop_shop schreef:
jippieeeeeeeeee de Derfen shampoo is uit!!!!
http://www.vidoma.nl/shampoo-c-6.html
Ga hem meteen maar bestellen :D

Goed nieuws en de prijs valt ook nog wel mee.

Ik wacht jouw ervaringen even af.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 09:05

ik zal hem regelmatig nodig hebben aangezien we vanaf volgend weekend wedstrijden gaan rijden en ik dan dus wel met witte manen in de ring wil verschijnen ;) dus iedere 3weken ongeveer zal ik het spul eruit wassen. Heb het hopelijk voorlopig nog niet nodig want ik ben nog niet begonnen met smeren, alleen onder de buik een beetje.

mariekepiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 09:07

Daar ben ik ook weer even. Hier gaat het nog steeds goed. Parlo jeukt nog steeds niet volgens mij. Hooguit wat jeuk door zijn wintervacht die hij nog best wel heeft terwijl hij al emmers haar is verloren haha.

Zijn manenkam daarentegen is nog steeds dik. Van de week ben ik begonnen met een graasmasker aangezien hij 24/7 op de wei staat. Ik lees overal dat een dikke kam te maken kan hebben met de ZE maar ook een voorteken kan zijn van HB. Aangezien ik hier al 2 keer iets heb gevraagd over een dikke manenkam m.b.t de ZE en ik er nog steeds geen antwoord op heb heb ik uiteindelijk de keuze gemaakt een graasmasker te proberen. Aangezien hij best een stevig kontje heeft en ik na 2 weken wei de singel al niet meer dicht kon krijgen bijna is een graasmasker sowieso al niet verkeerd. Een half uurtje a een uurtje per dag laat ik hem lekker grazen zonder. Toen ik gister bij hem was had ik eigenlijk best het idee dat zijn kam nog wel dik was maar toch iets soepeler. Ik ben benieuwd.

Om jullie een indruk te geven van hoe hij er gister bij stond:

[ITP] Mini shootje, Parlo en zijn gekke vriendinnetje

Toen wij Parlo kregen had hij stekeltjes en een giga pleeborstel als staart. Zoals hij er nu bijstaat is dus vanaf Oktober gezien (Zeg maar een half jaartje verder)
Wij hopen natuurlijk dat het zo blijft. Maar zoals al gezegd, het gaat op het moment echt super met hem.

koetjeboe

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 10:29

hoi ik wil hier even een tip neer zetten.
Harry's horse heeft een nieuwe deken, beetje lool a like van de sweet itch hoody.
http://www.harryshorse.com/nl/catalogus ... .32200005/
Ik heb gebeld rond eind april half mei is hij leverbaar en gaat 100 euro kosten.
Was een zeer luxe, goed passende deken die zeer geschikt was voor paardne met zomer exzeem.
Ik wil hem binnen kort in elk geval gaan halen.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 10:35

Amigo_tje schreef:
8)7 8)7 8)7

Tuurlijk zie je geen vraag. Wat dom van me! Verkeerde ding geqoute :roll:

Mijn vraag was dus:

Zijn er mensen die positieve en/of negatieve ervaringen hebben met het voer Red Horse zonder haver van Equifyt?

Jaaa ik, Veer krijgt dit en doet het er goed op :D

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 10:38

koetjeboe schreef:
Harry's horse heeft een nieuwe deken, beetje lool a like van de sweet itch hoody.
Ik heb gebeld rond eind april half mei is hij leverbaar en gaat 100 euro kosten.
Was een zeer luxe, goed passende deken die zeer geschikt was voor paardne met zomer exzeem.

Ziet er idd wel hetzelfde uit, weet je ook wat voor stof het is?

Only_Gold
Woonplaats: Ik woon in een huis (wil je weten waar? Vraag gerust zou ik zeggen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 10:42

En de boett ze deken in maat 215, past die niet?
Heb ook een grote fries (1.66) en die past hem juist goed, al had de deken echt niet kleiner gemoeten dan had het weer niet gepast. We hebben ook een fleece deken voor het droogstappen dat is maar 205 maar is echt te klein!!

minikatje schreef:
Ik heb maar één zorg bij een deken...Past ie om haar boeg!!! (Ego proppen we er wel bij) het is een oud type Fries, met zo'n brede vooruitstekende boeg. Echt stoer, maar een hel met dekens. Dus ook al ie ie lichtgevend groen met oranje strepen erop, áán gaat ie!!!! :') (Of.... men gaat naar de dichtstbijzijnde winkel waar men ook mag ruilen, en daar dat een zeer bepert assortiment is heeft ze nu twee dezelfde pyama's, helaas geen blitse kleurtjes of bling, maar so far doen ze het nog _O- )

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:04

Esther28 schreef:
koetjeboe schreef:

Ik vind hem er beter uit zien.

het lijkt mij dat deze beter over de oren blijft zitten door het klittenband onder de kin. En de stukken tussen de buikflappen en de benen bieden ook weer extra bescherming.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:43

Only_Gold schreef:
Heb ook een grote fries (1.66) en die past hem juist goed, al had de deken echt niet kleiner gemoeten dan had het weer niet gepast. We hebben ook een fleece deken voor het droogstappen dat is maar 205 maar is echt te klein!!

minikatje schreef:

hoewel mijn pony ook een brede boeg heeft (gebouwd als een tank, even breed als hoog)
is dit niet mijn qoute :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:55

funnyhorses schreef:
Zelfs die zwarte/kale plekken onder de ogen van het schuren zijn sneller terug behaard!Had ik niet gedacht.
Hebben jullie dezelfde ervaring hiermee?

mag ik vragen wat jij snel noemt?
kale plekjes zijn sowieso wel binnen een week weer aan het genezen en er komt haar op

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 11:59

mariekepiet schreef:
Zijn manenkam daarentegen is nog steeds dik. Van de week ben ik begonnen met een graasmasker aangezien hij 24/7 op de wei staat. Ik lees overal dat een dikke kam te maken kan hebben met de ZE maar ook een voorteken kan zijn van HB. Aangezien ik hier al 2 keer iets heb gevraagd over een dikke manenkam m.b.t de ZE en ik er nog steeds geen antwoord op heb heb ik uiteindelijk de keuze gemaakt een graasmasker te proberen. .

volgens mij heb ik jou allang antwoord gegeven hoor!

dikke manenkam kan voorbode zijn van hoefbevangenheid.
maar de dikke manenkam kan ook gewoon puur bij het dier horen.
dan kan het nog zijn dat de dikke manenkam komt van een tekort aan selenium/vitamine E
die dan een storing in de vetstofwisseling veroorzaakt.

ap had dat ook, tekort aan selenium,mega dikke mannekam en sinds hij ander voer krijgt is die dikke manenkam al 2 jaar foetsie.
maar het kan ook een schoonheidsfoutje zijn en vaak zie je toch wel een dikke manenkam bij dieren die te dik zijn.

graasmaskers blijf ik ondingen vinden en van mij mag er een verbod op komen.
ik blijf niet snappen wat nou het probleem is om een paard op paardengras te zetten of om hem op een kaal stuk te zetten.
paarden zijn gewoon niet gemaakt om tot hun oren in vet gras te staan,daar worden ze ziek van.
en om ze dan een muilkorf om te doen vind ik belachelijk

sorry,maar dat is mijn mening er over

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:00

yvonnedv schreef:
Esther28 schreef:

Ik vind hem er beter uit zien.

het lijkt mij dat deze beter over de oren blijft zitten door het klittenband onder de kin. En de stukken tussen de buikflappen en de benen bieden ook weer extra bescherming.

Maar bij de RSIH zit er ook een stiek onder de kin toch? Maar die stukjes bij de benen, bieden idd meer bescherming zou ik denken. Een hele buikflap ipv kruissingels zou nog mooier zijn

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:06

ellepel schreef:
mariekepiet schreef:
Zijn manenkam daarentegen is nog steeds dik. Van de week ben ik begonnen met een graasmasker aangezien hij 24/7 op de wei staat. Ik lees overal dat een dikke kam te maken kan hebben met de ZE maar ook een voorteken kan zijn van HB. Aangezien ik hier al 2 keer iets heb gevraagd over een dikke manenkam m.b.t de ZE en ik er nog steeds geen antwoord op heb heb ik uiteindelijk de keuze gemaakt een graasmasker te proberen. .

dan kan het nog zijn dat de dikke manenkam komt van een tekort aan selenium/vitamine E

ap had dat ook, tekort aan selenium,mega dikke mannekam en sinds hij ander voer krijgt is die dikke manenkam al 2 jaar foetsie.
maar het kan ook een schoonheidsfoutje zijn en vaak zie je toch wel een dikke manenkam bij dieren die te dik zijn.

ik blijf niet snappen wat nou het probleem is om een paard op paardengras te zetten of om hem op een kaal stuk te zetten.
paarden zijn gewoon niet gemaakt om tot hun oren in vet gras te staan,daar worden ze ziek van.

Veel weides zijn koeienweides en das nu eenmaal niet geschikt voor een gevoelig paard. Waar Vera staat is ook een voormalige melkveehouderij, maar de stalhouder bemest het land al jaren niet meer voor koeien, maar voor paarden en laat ieder jaar bodemmonsters nemen. Tevens is het hooi (van eigen land) vorig jaar ook bemonsterd en liggen de verhoudingen voor een paard prima. Neemt niet weg dat een vet voorjaarsland niet goed is. Veer staat nu schraal en dat gaat tot nu goed.....Mocht ik twijfels krijgen of het idee dat het niet goed gaat, ga ik strookbegrazing doen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:13

bij ons komen ze nog niet eens in het gras,misschein even een uurtje,maar verder word het pas in mei.
dan is het gras wat langer en zit er wat minder in.
juist dat korte gras van nu zit helemaal bomvol suiker en eiwitten.

maar ik vind gras ook helemaal niet belangrijk eigenlijk, dat ze buiten zijn vind ik veel fijner :j

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:23

Ja dat is waar, maar hier gaat het tot nu goed, ik hou de fructaanindex goed in de gaten en op basis daarvan staat ze buiten.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:28

Mijn niet ZE paarden staan al een week of 4 hele dagen op de wei.

Mijn ZE'er komt elke week nu en dan een uurtje op een reeds afgegeten stukje weide.
Tot hier toe enkel harde manenkam als ze haar hoofd héél hoog houdt.
Denk niet dat dit met ZE te maken heeft?

Ik geef Zita nog steeds de DETOX kuur, de poederkuur én de lotion en ik moet zeggen: tot hier toe nog steeds rustige niet aangetaste manen!

mariekepiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:41

ellepel schreef:
mariekepiet schreef:

Oke, bedankt voor de uitleg... Dan heb ik er waarschijnlijk overheen gelezen haha.
Dat de dikke manenkam bij hem hoort zal het niet zijn, in de winter heeft hij het niet gehad. Hij kreeg het echt pas sinds hij 24/7 op de wei staat. Dat hij een tekort heeft aan selenium/vitamine E zou kunnen, maar is daar een manier hoe ik erachter kom dan? Kan je dat ook als een soort extra geven? Zit dit ook in likstenen? Deze hebben ze nu niet tot hun beschikking namelijk dus misschien dat het hier aan ligt?
Voer veranderen zal niet veel uithalen aangezien ik hooguit een handje brok bijvoer als extra'tje omdat ie al stevig zat is (lees: niet te dik maar stevig, en dat wil ik dus ook niet uit de hand laten lopen).

En tja, voorbode op hoefbevangenheid kan dus ook zoals ik dus wel ergens had gelezen. En omdat ik dit in ieder geval graag voor ben heb ik gekozen voor een graasmasker. En natuurlijk, ik vind het ook sneu om zo'n beestje zo'n ding op te zetten maar het is wel fijn dat deze mogelijkheid er is, dus verboden... nee dat vind ik nu niet. Sommige mensen hebben wel de luxe van een paddock en dat zou ik ook een eerdere optie vinden als ik deze had, maar helaas. En omdat ik ons poepie wel graag in deze periode lekker buiten heb ben ik blij dat ik daarom de keuze had van een graasmasker. Hij kan nu toch gewoon lekker buiten blijven zonder dat ik een naar gevoel heb dat ie straks toch hoefbevangen is. En zoals ik al zei, ik houd het gewoon even goed in de gaten, heeft het geen baat op den duur dan kan ik hem er ook gewoon weer afhalen.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:25

Roos_s schreef:
Amigo_tje schreef:
Wat een donkere deken. Ik wil nooit geen donkere ZE-deken meer. Paard zweet zich te pletter in volle zomerdagen :-s

Wij hebben ook een donkere deken en dat zweten valt heel erg mee hoor...

Hier heeft ze de deken nog niet op trouwens, zal wel een deze dagen worden helaas ze wordt al iets kiebeliger maar zolang ze niet schuurt wacht ik nog even met die lelijke deken :+

Hmpf gisteravond had je jeuk dus vanmorgen het dekentje toch maar weer opgedaan

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:55

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 14:00

ellepel schreef:
bij ons komen ze nog niet eens in het gras,misschein even een uurtje,maar verder word het pas in mei.
dan is het gras wat langer en zit er wat minder in.
juist dat korte gras van nu zit helemaal bomvol suiker en eiwitten.

maar ik vind gras ook helemaal niet belangrijk eigenlijk, dat ze buiten zijn vind ik veel fijner :j

Dat is niet waar hoor, het is niet altijd slecht, het heeft ook niets met het nieuw groeiende korte gras te maken, maar vooral met de temperatuur waardoor het gras gevaarlijk is in deze tijd....zolang het juist goed groeien kan is het goed.
Kort afgegraasd gras kan juist ook heel gevaarlijk zijn omdat het fructaan dan niet wegkan, daarom is het niet beter een kort afgegraasd landje te gebruiken, als je bevangenheid wil voorkomen.
Ik vind een graasmasker juist een goede oplossing, zo kan een paard gewoon lekker leven als een paard en op de wei staan met z'n vrienden!
Een paddock is gewoon veel saaier voor een paard, die liever de hele dag door graast en zo ook nog heel veel kilometertjes aflegt!
@Koetjeboe, ik vraag me ook af of de stof net zo stevig is, dat is de reden dat we voor de rambo hebben gekozen, slappere stof hoef ik niet!
Dat is meestal wel het geval bij 'namaak', goedkopere stof!
Verder zitten er minder singels op maar hij lijkt qua onderlengte hetzelfde, alleen de stukjes bij de schouders en liezen zijn wat hoger ingesneden.
De rambo heeft idd ook een elastieken sluiting onder de keel en een klittenband meer onder de hals.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 14:47

ik vind graaskorven een uitkomst voor sommige paarden. Maar niet om ze slanker te houden ofzo, daar heb je meer manieren voor. Neemt niet weg dat je als eigenaar niet altijd inspraak hebt over het gras enz en dit dus wel degelijk een goede uitkomst kan zijn!

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 16:13

koetjeboe schreef:

Als ze zo'n deken nou maken mét buikflap, dat zou echt ideaal zijn!
Heb vorig jaar Horseware al aangeschreven maar verder niks meer van gehoord. Die dekens zijn echt heel fijn maar ik mis echt de buikflap.
Heb aan een rsih zelf een buikflap gemaakt maar dat is ook niet gemakkelijk.
Die type boett dekens vind ik enorm onhandig omdat die over het hoofd aan moeten.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 16:26

ik vind het wel een mooie deken van HH maar die van mij schuurt niet onder zijn buik dus vind een
buikflap ook niet zo erg als die er niet aanzit.

Alleen is de pasvorm van HH bij mijn pony echt bagger. Hij heeft nu een amigo mio en dat gaat prima
maar ik wil er nog 1 bij voor reserve.

O ja wat voor voer behalve safe & sound kan je aan een hoefbevangen gevoelige exemer geven?

die van mij heeft trouwens ook wel een graasmasker op zo kan ie nog lekker bij de andere staan. Verder staat ie ook wel op de kortere wei. En ook houd ik de fructaanindex in de gaten. Voorlopig gaan ze ook nog s'nachts naar binnen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 16:30

Only_Gold schreef:

Breghje schreef:

:D Quote opgeschoond, was mijn text. De Boett dekens kan ik hier in de buurt niet kopen, en gezien ze vorig jaar haar keidure RSIH gesloopt had was mijn liefde voor dure dekens even eeeeehmm.. bekoeld zeg maar. :D De rest van haar dekens is wel 195, maar dat gaat ook net. Ze is nu aan het groeien qua bespiering dus ik houd mijn hart nog even vast... en mijn portemonnee ook..