CarolShadow schreef:Al eerst wil ik zeggen dat het formaat pony wat jij hebt, niet zoveel aan bijvoeding nodig heeft. Ze staat op een hit actief stal, dus zal ook weides ter beschikking hebben? Hoe was de weidegang bij de vorige eigenaar?
Wat ik wel merk aan je verhaal is dat je diertje veel binnenkrijgt
Wat je op dit moment zou kunnen proberen is haar lichaam ontgiften met een drainage kuur,en tegelijkertijd haar voeding goed uitbalanceren. Dit laatste is moeilijk, maar kijk ook naar wat je diertje doet aan extra beweging (dus naast de beweging die ze zelf maakt) Wordt ze getraind etc.
MissRoxy ik ben het met CS eens.
Naar mijn idee krijgt je pony inderdaad erg veel binnen en hoeft hij echt amper te werken.
Zou je er mee mennen, of zou er een klein meisje een paar keer per week mee buitenrijden werd het een iets ander verhaal.
Maar rechtrichten en longeren zijn imo nou niet bepaald de meest intensieve dingen.
Zo'n pony wordt natuurlijk al vlug dik.
Ik denk dat ik hem wel een beetje mag vergelijken met mijn haflinger.
Die doet ook niets; zo'n 3x per week 40min. dresuur of een uur buitenrijden. Dat vind ik voor een paard echt luiwammesen hoor 
Hij staat op een hele schrale weide en krijgt af en toe wat hooi bij.
(Heb wel het idee dat hij nu wat moet afvallen en hij heeft ook momenteel best veel jeuk, waarschijnlijk door afvalstoffen ook.)
Na het rijden krijgt hij 1 snoepje of een klein handje biks ofzo, meer voor de smaak eigenlijk.
Dit zou ik bij jouw pony ook doen, 1 snoepje is toch voldoende om aan te geven dat ze het goed hebben gedaan; dan knuffel je hem maar wat harder daarnaast 
Verder inderdaad een drainagekuur geven, kan met drainage compositum of met groene leem. hoewel ik met die laatste geen ervaring heb. Volgens mij weet Guushinnik ook nog een zelf te maken drainage kuur aan de hand van etherische olien maar ik ben het recept zo even kwijt (wel een officieel recept hoor, niet zelfbedacht ofzo).
Ik zou nog geen eczeemdeken kopen, eerst maar eens afwachten of hij niet gewoon ergens fel op reageert qua voeding ofzo.
Verder zou ik eens kijken naar je huisvesting; zijn er bij jullie veel muggen enz vergeleken met de oude plek?
Stond de pony daar achter stroom en had dus geen mogelijkheid om te schuren?
Bij jou wel begrijp ik uit je verhaal, als ze eenmaal gaan schuren krijgen ze natuurlijk wel meer jeuk (visueuze cirkel). Hartstikke gaaf dat de pony in een HIT stal staat (*jaloers, wanneer komen die stallen deze kant op!* ), maar misschien is de pony voor de zomermaanden wel beter af in een door stroom afgezet kaal stukje land, dat zou je ook nog kunnen proberen.
Mocht het wel eczeem blijken te zijn zou ik een echte eczeemdeken aanschaffen (Pagony oid) en dan kun je later altijd nog proberen op de warmere dagen een vliegendeken met hals te gerbuiken en te kijken hoe de pony daar op reageerd.
Zijn de plekken trouwens open of is het tot nu toe bij coupe pleeborstel gebleven?