[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MissRoxyy

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 17:59

Oke. Enig idee waar ik zon drainage kuur kan kopen?
Eventuele merknaam?

Kom net van stal en ze zag er super uit (gister gewassen met kerato shampoo) en kwamen maar een paar haren uit de staart!!
Amper geschuurd dus! Kan morgen weer anders zijn maar toch.
Ze heeft alleen hooi gehad en als beloning na het longeren( ging echt super!) kreeg ze een halve appel.

Probleem bij Vales is dan ook dat ze op het moment super veel kleine korte haartjes loslaat en dus erg verhaard....
Met de vliegendeken op begon ze erger te schuren, mede omdat ze dus ook geen deken is gewend...
Zou ik dan, mocht het schuren toch erger worden, gewoon volhouden met de vliegendeken + hals of toch een exceemdekentje aanschaffen?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 18:16

Drainage Compositum van de Groene Os, evt. te bestellen online bij paardendrogist en andere zaken.

Fijn dat ze vandaag goed eruit zag!

Het verharen kan ook inderdaad jeuk veroorzaken.
Als het zonder deken goed blijft gaan, zou ik er niets opgooien.
En ander een goede kwaliteit vliegendeken (zacht en sterk) of mocht het inderdaad ZE zijn en ze zich helemaal lavenloos schuurt, toch een eczeemdekentje.

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 18:30

Ja precies, dat dacht ik dus ook :j

Oke bedankt, zal het eens gaan afschaffen. Onze stal is verkooppunt van alle producten van de groene os dus dit zal er vast en zeker ook zijn!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 18:34

CarolShadow schreef:
Al eerst wil ik zeggen dat het formaat pony wat jij hebt, niet zoveel aan bijvoeding nodig heeft. Ze staat op een hit actief stal, dus zal ook weides ter beschikking hebben? Hoe was de weidegang bij de vorige eigenaar?

Wat ik wel merk aan je verhaal is dat je diertje veel binnenkrijgt

Wat je op dit moment zou kunnen proberen is haar lichaam ontgiften met een drainage kuur,en tegelijkertijd haar voeding goed uitbalanceren. Dit laatste is moeilijk, maar kijk ook naar wat je diertje doet aan extra beweging (dus naast de beweging die ze zelf maakt) Wordt ze getraind etc.

MissRoxy ik ben het met CS eens.
Naar mijn idee krijgt je pony inderdaad erg veel binnen en hoeft hij echt amper te werken.
Zou je er mee mennen, of zou er een klein meisje een paar keer per week mee buitenrijden werd het een iets ander verhaal.
Maar rechtrichten en longeren zijn imo nou niet bepaald de meest intensieve dingen.
Zo'n pony wordt natuurlijk al vlug dik.
Ik denk dat ik hem wel een beetje mag vergelijken met mijn haflinger.
Die doet ook niets; zo'n 3x per week 40min. dresuur of een uur buitenrijden. Dat vind ik voor een paard echt luiwammesen hoor :D
Hij staat op een hele schrale weide en krijgt af en toe wat hooi bij.
(Heb wel het idee dat hij nu wat moet afvallen en hij heeft ook momenteel best veel jeuk, waarschijnlijk door afvalstoffen ook.)
Na het rijden krijgt hij 1 snoepje of een klein handje biks ofzo, meer voor de smaak eigenlijk.
Dit zou ik bij jouw pony ook doen, 1 snoepje is toch voldoende om aan te geven dat ze het goed hebben gedaan; dan knuffel je hem maar wat harder daarnaast :D

Verder inderdaad een drainagekuur geven, kan met drainage compositum of met groene leem. hoewel ik met die laatste geen ervaring heb. Volgens mij weet Guushinnik ook nog een zelf te maken drainage kuur aan de hand van etherische olien maar ik ben het recept zo even kwijt (wel een officieel recept hoor, niet zelfbedacht ofzo).

Ik zou nog geen eczeemdeken kopen, eerst maar eens afwachten of hij niet gewoon ergens fel op reageert qua voeding ofzo.

Verder zou ik eens kijken naar je huisvesting; zijn er bij jullie veel muggen enz vergeleken met de oude plek?
Stond de pony daar achter stroom en had dus geen mogelijkheid om te schuren?
Bij jou wel begrijp ik uit je verhaal, als ze eenmaal gaan schuren krijgen ze natuurlijk wel meer jeuk (visueuze cirkel). Hartstikke gaaf dat de pony in een HIT stal staat (*jaloers, wanneer komen die stallen deze kant op!* ), maar misschien is de pony voor de zomermaanden wel beter af in een door stroom afgezet kaal stukje land, dat zou je ook nog kunnen proberen.

Mocht het wel eczeem blijken te zijn zou ik een echte eczeemdeken aanschaffen (Pagony oid) en dan kun je later altijd nog proberen op de warmere dagen een vliegendeken met hals te gerbuiken en te kijken hoe de pony daar op reageerd.

Zijn de plekken trouwens open of is het tot nu toe bij coupe pleeborstel gebleven?

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 19:05

Ze heeft nog helemaal geen kale plekken of wonden..
Het is alleen dat ik haar ZIE schuren en als ik haar staart uitborstel ineens allemaal korte haren eruit borstel :j

Ze is verder ook helemaal niet dik en prima in conditie.
Ze krijgt met het rechtrichten en longeren maar 1 handje biks(meer heb ik ook niet in mijn zak, op=op)
Per beloning krijgt ze dan 1klein brokje, breek de biks dan ook nogmaals doormidden.

Bij ons zijn er idd meer mugjes dan bij haar oude plek.
Pony staat hier ook op een wei met stroom alleen kan ze dus ook de actiefstal in en daar tegen het gebouw gaan aanschuren wat van hout is.
Het afzetten in een kaal afgezet stukje land gaat op deze stal niet lukken dus zou het dan toch met een exceemdekentje moeten doen mocht het ZE zijn.. :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 20:02

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 20:09

Nou...dan meld ik mij hier ook maar |( |(

Waar het plotseling vandaan komt weet ik niet maar schrok me vandaag het apezuur....mijn tinkervrouw d'r manenkam...van voor naar achter eczeem :(
Had wel gezien dat haar manen er de laatste tijd niet meer uitzagen maar dacht dat dit geheel toe te schrijven was aan het "knabbelen" van haar huisgenoten. Laatst had ze ook een behoorlijke ontsteking/abces (1 plek) in haar manenkam waarvan ik niet begreep waar dat vandaan kwam...heb het behandeld en binnen een paar dagen was dat alweer genezen (de rest van de manenkam was helemaal schoon en wondvrij).
Vorige week was ze ook nog helemaal schoon.
Door het warme weer haar de laatste dagen ook niet uit de wei gehad...ik warm...zij natuurlijk nog warmer...not done :D

Ga dus morgen alle manen eraf halen (met pijn in mijn hart) maar nu is het net of ze door een koppel ratten is aangevallen. Volgens de DA die vanmiddag bij ons was (voor een ander paard) moet ik het daarna insmeren met hydrocortiderm....wat zeggen jullie hier als eczeem-experts????
En.....en.....moet haar voorpluk er ook af??????? Want dat zou echt geen kijk zijn....dan ga ik voor haar een mega grote zwarte zonnebril kopen :+

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 20:20

Ik heb zelf geen ervaring met hydrocortiderm dus daar kan ik niets over zeggen. Ik heb nu 2 keer Shapley;s MTG gesmeerd en dat stilt de jeuk bij Senna wel, netzoals klitwortel, maar dit is bij ieder paard weer anders. Zelf zou ik de manen er pas afhalen als het echt niet anders kan of het over een wat groter stuk kort is. Voorpluk zou ik lekker laten zitten.

Senna krijgt sinds vandaag drainage compositum. Ik voel me net een apotheker. Ze krijgt nu 3 verschillende homeopathische middeltjes. Ik ben benieuwd of ik verschil ga zien.
@CarolShadow: Jij geeft toch ook drainage? Hoeveel geef jij per dag en geef je het in 1 keer of in 2 keer?

MissRoxyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 20:23

Hydrocotiderm heb ik idd ook al gehoord, word ook bij huiproblemen bij honden etc gebruikt dus denk dat het geen kwaad kan? Ben geen DA of VA dus weet het niet zeker ;)

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 20:25

@Flosje...haar manen zien er echt niet meer uit....mis vanaf de schoft wel 30 cm manen en net achter haar oren begint het ook los te laten van het schuren. DA zei...alles eraf...de boel laten luchten.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 20:31

@ djuno; mijn pony miste vorig jaar wel meer dan 30 cm manen :')

Afbeelding
Door de manen eraf te halen kan het echt niet beter luchten hoor.. dan kunnen er juist beter beesten bijkomen..

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 20:37

@Myour...hele herkenbare foto. Vanaf de schoft ziet het er ongeveer hetzelfde uit. Maar daar waar de manen nog in tact zijn...hangt er nog een volle bos maar ik denk niet lang meer omdat ik op dat stuk ook de korsten al ontdekt heb...dus ook daar schuurt ze al.
Dus niet de manen eraf halen?? Wat moet ik dan doen?? Nu een halsdeken omhangen heeft geen zin...1 paal/schuur-sessie en bye bye 87 euro.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 20:49

Deze foto was van half juli, half augustus heb ik pas een deken om gedaan en die is tot op de dag van vandaag nog steeds heel! (Ja oké, de staartflap lag ernaast :Y) ). Mijn major tip is: koop een heel goede deken, die plekken komen niet tot rust omdat ze telkens weer geschuurd worden. Desnoods verplaatsen naar een stuk waar geen paaltjes zijn.
Ik heb het bij mijn pony pas in december geknipt, toen de rest van zijn manen weer beetje bijgegroeid waren.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 20:52

voordeel van hydrocortiderm is dat het meestal even het schuren onderbreekt, bij een kale manenkam valt het dan wel beter te doseren, als het echt heel veel korsten zijn op zich geen gek idee, wel oppassen voor verbranding op lichte huid(kaal is exposure). levertraanzalf, helosan of aloevera bevalt velen hier prima, dus ook dat valt te proberen.

hydrocortiderm moet wel dun gesmeerd worden en is ook minder geschikt mocht je het langer nodig hebben, meestal geven ze voor paarden een lotion mee en het is alleen verkrijgbaar bij een dierenarts, als er veel andere paarden bij kunnen komen is hydrocortiderm toch weer minder, blijven cortico's, ze komen nauwelijks door de huid in het lijf terecht volgens diverse dierenartsen, maar bij elkaar krabbelen zou dat wel kunnen, dan zou ik zelf liever een iets onschuldiger middel kiezen, zeker als de andere paarden niet van jezelf zijn.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 20:57

Myour schreef:
Desnoods verplaatsen naar een stuk waar geen paaltjes zijn.

Helaas niet mogelijk...alles is omheind met dikke palen en beoband. Bovendien spant ze dan wel één van haar huisgenoten voor het karretje die haar de hele tijd loopt te knabbelen :')
Zet ik haar in de bak gebruikt ze het hek...zet ik haar in een ander stuk weiland pakt ze de lichtmast....kortom...ze vindt wel iets om te schuren (al die opties heb ik haar vanmiddag zien doen |o )

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 20:59

Deken is het allerbelangrijkste! De stomme rotvliegjes moeten niet bij de manen en staart kunnen komen. Als er haren in de weg zitten kunnen ze er ook moeilijker bij komen. Vorig jaar was het bij Senna zo onwijs ernstig, dat ze zich grotendeels al zelf kaal had geschuurd en wondjes had, dat ik alles heb afgeknipt zodat ik er zelf goed bij kon. Alles was toen zo beschadigd dat het toen helemaal niets meer uitmaakte en het moest toen ook gewoon goed verzorgd kunnen worden.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 20:59

Ja, dat schuren houd je toch niet tegen zonder deken! Die van mij schuift op haar kont de wei rond, zoals een hond met jeuk! Ook heb ik haar wel eens in de sloot zien staan om haar zijkant te schuren!

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 21:03

@tug....dat de hydro niet denderend is voor de andere paarden had ik mij ook al bedacht.

Zelf zit ik eraan te denken (want ja..op zondag is niet veel open v.w.b. winkels) om morgen haar manen en kam te wassen met evt. betadine, goed droog rossen en dan ofwel hydro erin of goed insmeren met uierzalf en dan (voor zover nog mogelijk) er een hengstenvlecht in te leggen.

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 21:07

Wil er best een halsdeken opleggen...maar weet zeker dat er na een paar uur een gat inzit waar een Boeing747 doorheen kan...en dan vind ik het een beetje zonde geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 21:09

Je kan ook een rambo SIH kopen die zijn heel sterk :)

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 21:17

Yvank_ schreef:
Je kan ook een rambo SIH kopen die zijn heel sterk :)

Ja maar...is dat niet een gehele deken?? En dat doe ik haar niet aan. Ik heb een tink die alleen al bij de weersvoorspelling van warm weer het al warm krijgt. Dus een hele deken doe ik haar niet aan...bovendien heeft ze het alleen in de manenkam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 21:26

Onder die dekens worden ze echt niet warmer hoor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 21:26

Met alleen smeren red je het namelijk niet :n je moet nl de oorzaak aanpakken en niet alleen het gevolg ;)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 22:06

Is een stroomdraadje spannen voor/om de plekken geen optie?
Ik zou echt zorgen dat ze niet kunnen schuren.
Bij Darren knipte ik de manen wel altijd af in de zomer, zodat ik er beter bijkon.
Als je een goede deken oplegt, maken die paar manen meer of minder toch niet uit; ze kunnen dan toch uberhaubt al niet geprikt worden?
Heb ze vorig jaar zelfs geschoren omdat het me zelfs in fjordenmodel te ongelijk was. Was even echt geen gezicht, omdat je zijn huid zag ipv haar; hij was toen echt KAAL. Na een maandje zag het er al oke uit, leek gewoon alsof de manen aan de andere kant hingen ;)
Hier waren ze net een week eerder geschoren;

Afbeelding

Toen de pony's in de winter van 2007 ineens op stal moesten wegens te nat weiland hadden ze een hele dikke vacht (zonder deken buiten, dus teddy's) en toen heb ik ze geschoren. Het was toen al +/- januari, aan de buitenkant viel totaal niets te zien.
En toch kwamen er onder/tussen de winterharen allemaal schilfers tevoorschijn, nog steeds van de zomer blijkbaar?!
De zomer erna heb ik Darren geschoren gehouden, dus ook in de zomer heb ik hem toen geschoren zodat ik de plekjes goed kon behandelen. Hij kreeg toen wel wat donkere vlekken her en der door wrijving van de deken.
Maar zijn eczeem ging vorige zomer echt veel beter dan het jaar ervoor!
We hebben alles continu soepel gehouden door zalfjes en dat leek goed te helpen.
Heb helaas geen vergelijkingsmateriaal omdat hij nu sinds juni al aan zee staat.

Ik zat met Storm nu ook al te twijfelen of scheren een goed idee zou zijn.
Hij komt echt zo ontzettend jeukig over!
Maar aangezien ik hem nu in de verkoop heb gezet ga ik niets meer veranderen in zijn patroon aangezien de verhuizing straks verandering genoeg zal zijn.

bente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 22:25

Ik heb vandaag Silly;s manen en staart gewassen met Betadine shampoo.
en heel goed uitgespoeld ! :o

hoop dat ze wat minder gaat schuren ! ;)