[INFO] castreren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lonan

Re: Centraal topic over castreren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 21:44

kaill87 schreef:
Aslo : mijn paard is ook gewoon staand gedaan, dat dan weer wel.. Maar vanwege meer risico houden ze daar de hengsten meestal daar de 1e 5 dagen.
Als ik echt had gewild had ik hem op stal kunnen laten helpen maar dan moest de dierenarts 5 dagen lang elke dag antibiotica komen spuiten en dat grapje zou duurder zijn dan dat ik hem op de kliniek zette die 5 dagen. Dus goedkoper en deskundig toezicht, ja dan is mijn keus snel gemaakt.

Wij kregen antibiotica na een paar dagen omdat het niet zo goed ging met Lonan, spuiten durfde ik zelf niet maar heeft een vriendin gedaan, een week lang.(Als de DA uitlegt waar je kunt spuiten, en dat is best een groot vlak ....elke dag wisselen van zijde dan kan het niet mis gaan.)
Ook moest ik elke dag met hem wandelen. Na 1,5 week was het zelfs zo dik dat hij zijn piemel niet meer naar buiten kon zwachten(schrijf je dat zo?) en letterlijk in zijn broek plaste. We hebben 3 spannende weken gehad vond ik zelf toen werd het beter, en ik ben pas na 5 week weer gaan rijden.
Trouwens qua karakter en rijden is ie niet veranderd, daar hoor je ook wel eens verhalen over......

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 23:18

Leonietje : Ik had zelf ook liever de antibiotica meegekregen ( bij "normale" omstandigheden dan ) en zelf gespoten maar goed, hij heeft daar toch even een paar daagjes gestaan.

Mijn paard is tot nu toe ook niks veranderd, wel aanhankelijker maar weet niet of dat nou echt met de castratie te maken heeft. Het is nu bijna een maand geleden, dus er kan nog wel wat veranderen misschien maar ik heb de mijne niet laten castreren vanwege zijn karakter want hij is net zo mak als een ruin.

We zijn nu sinds 3 dagen weer langzaam het opbouwen met rijden en dit gaat super !

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 23:42

kaill87 schreef:
Leonietje : Ik had zelf ook liever de antibiotica meegekregen ( bij "normale" omstandigheden dan ) en zelf gespoten maar goed, hij heeft daar toch even een paar daagjes gestaan.

Mijn paard is tot nu toe ook niks veranderd, wel aanhankelijker maar weet niet of dat nou echt met de castratie te maken heeft. Het is nu bijna een maand geleden, dus er kan nog wel wat veranderen misschien maar ik heb de mijne niet laten castreren vanwege zijn karakter want hij is net zo mak als een ruin.

We zijn nu sinds 3 dagen weer langzaam het opbouwen met rijden en dit gaat super !

Lonan hoefde om zijn karakter ook niet gecastereerd te worden. Ik kon gewoon naast merrie's met hem rijden. Heel braaf en ontzettend lief.
Ik wilde hem graag met alle andere paarden lekker het land op hebben, anders had ie steeds apart moeten staan, dat wilde ik niet een paard is tenslotte een kudde dier.
Fijn dat het goed gaat met je "Ruintje". Haha!

Iirene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 10:26

Mijn hengst wordt in juli 3. Ik wil hem graag laten castreren, hij is superbraaf, maar staat gewoon naast de merries (met alleen een draadje ertussen) en ik wil hem liever castreren voor het misschien een keer misgaat.

Ik wil hem sowieso op de kliniek laten castreren. Ik heb naar de kliniek in Wolvega en die in Emmeloord gebeld. In Emmeloord doen ze het alleen over de lies. Dit lijkt me wel een veilige methode, ik schrok alleen van het feit dat mijn paard na de operatie nog 3 (!) weken op stal moet blijven. Dat zie ik dus echt niet zitten, hij komt nu gewoon de hele dag buiten ('s nachts op stal). De 1e week moet hij absolute boxrust hebben en daarna moet hij 2x per dag aan de hand stappen. Het lijkt me echt helemaal niet fijn voor hem om 3 weken (alleen, want de rest gaat naar buiten... maar ook al hou ik er nog 1 op stal, vind ik het nog niks...) op stal te staan, en ik denk ik ook niet dat het me lukt om 2 weken rustig met hem te stappen als hij verder alleen maar op stal staat...

Dan Wolvega... hier doen ze zowel staand als over de lies. Bij staand laten ze de wonden open, maar goed, er zijn nu al best veel vliegjes... Bovendien staan ze bij ons nu nog op het zand, de wei is bemest, dus we wachten op regen... Daarna zou hij wel de wei op kunnen, maar zitten we dus met vliegen vrees ik... Ook in Wolvega geven ze aan dat hij na castratie over de lies een paar weken op stal moet blijven...

Wat zouden jullie doen in mijn geval? Zijn er mensen die hun paard over de lies hebben laten castreren en hoe hebben jullie dit opgelost met bewegen? Zou het bijv. mogelijk zijn om een klein stukje van de wei (of evt paddock) af te zetten, zodat hij wel met de rest mee naar buiten kan, maar niet kan gaan rennen?

Mijn voorkeur gaat dus wel uit naar castratie over de lies, maar ik hik heel erg aan tegen die 3 weken op stal...

En wat waren bij jullie de kosten bij de methode over de lies? In Emmeloord kost het 432 euro, incl 2 nachten in de kliniek, excl. eventuele pijnstillers (als hij die nodig heeft). In Wolvega zou het op 416 euro uitkomen...

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 10:31

nu ik eindelijk een afspraak heb gemaakt met de DA voor het castreren van mijn shethengst meld ik me hier ook maar weer eens!

aanstaande donderdag is het zover.. dan word mijn lieve shetlandhengstje gecastreerd, gelijk met zijn weide maatje! ik ben benieuwd en stiekem best een beetje zenuwachtig Schijnheilig !

Iirene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 10:49

@meissielief: ik zie dat jij je paard over de lies hebt laten castreren voor 325 euro. Waar was dat en zat de nazorg erbij in?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 11:36

Ik heb in januari een hengstje via de lies laten castreren en die heeft 4 dagen aan de hand gestapt en is daarna weer 24/7 de kudde in gegaan.
Nou moet ik wel zeggen dat het een jonkie was (8 maand) en dan geneest het vaak wat sneller.
Het aan de hand stappen was trouwens ook voornamelijk omdat hij ook aan een navelbreuk was geopereerd en daar mocht even niet teveel spanning op komen door gekke sprongen. Zonder die operatie had hij zelfs de dag na de castratie weer de kudde in gemogen.
Er is nooit iets dik geweest en hij heeft thuis ook geen nabehandeling/antibiotica gekregen.

Qua kosten was ik incl 2 overnachtingen in de kliniek en een navelbreuk operatie €350 kwijt.

Iirene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 12:25

MarijeR: 4 dagen aan de hand stappen klinkt een stuk beter dan 3 weken!!! Waar heb jij je hengst laten castreren?

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 14:31

Volg dit ook maar eens even Lachen

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 15:12

Iirene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 16:17

Hmm ok, dat is wel wat uit de richting, maar niet onmogelijk...

Zijn er ook mensen die de castratie liggend hebben laten doen, in de kliniek en dan met de wonden wel open laten? Heb nu namelijk een kliniek gesproken die het op die manier doet en die zeggen dat ze dat hele jaar rond doen?!? Ze zeggen dat ze er een spray voor hebben om rond het gebied te spuiten om de vliegen te weren...

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 16:53

Mijne is staand gedaan, wonden open gelaten en moest juist zoveel mogelijk bewegen ( stappen/ longeren ) om de wonden open te laten zeg maar, dat ze niet te snel dicht zouden gaan.
Vind dat via de lies best prijzig als ik naar mijn rekening kijk : castratie + 5 dagen kliniek + antibiotica € 225,- . De mijne is dus niet via de lies gedaan..
En die 3 dagen boxrust vind ik dan ook weer vreemd klinken, snap niet zo goed wat daar de reden van kan zijn als iedereen aanraadt om zoveel mogelijk te lopen..

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 17:09

kaill87 schreef:
En die 3 dagen boxrust vind ik dan ook weer vreemd klinken, snap niet zo goed wat daar de reden van kan zijn als iedereen aanraadt om zoveel mogelijk te lopen..

Bijna elke dierenarts heeft er zijn eigen mening over lijkt het wel.
Het is idd erg verschillend.

Ik was incl een overnachting in de kliniek, 7 dgn antibiotica en twee bezoekjes € 260,00 kwijt.

kaill87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 17:34

Ja idd verschillende meningen ja.. Mijn DA vertelde ook idd dat er ook DA's zijn die boxrust adviseren.
Snap alleen de reden daarachter niet maar goed, zal vast wel een reden voor zijn. Weet iemand dat misschien hier ?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 18:34

kaill87 schreef:

Mijn ruintje moest een paar dagen rustig aan doen omdat hij tegelijkertijd ook was geholpen aan een navelbreuk. Dus zo'n 8cm spierweefsel en huid gehecht waar zo min mogelijk druk op moest komen om het te laten genezen.
Als hij alleen was gecastreerd (via de lies), had hij de dag na de castratie al weer naar buiten gemogen.
Geen idee waarom ze bij andere klinieken stalrust adviseren.

Ik weet wel dat ik bij een volgende keer weer voor deze manier kies. Het is wel wat duurder dan staand of thuis in de wei maar ik vond het herstel toch wel opmerkelijk sneller.

Iirene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 08:52

Die boxrust schrijven ze voor als ze de wonden hechten. Anders is er het risico dat de wonden weer open gaan. Als ze niet hechten, moeten ze inderdaad zoveel mogelijk bewegen, zodat de wonden niet te snel dichtgaan en de troep eruit kan...

En in Emmeloord hadden ze het dus niet over 3 dagen, maar over 3 WEKEN boxrust. Waarbij je de laatste 2 weken wel moet stappen aan de hand. Als je paard al in het werk is, kun je hem de laatste week al wel longeren of rustig rijden. Maar die van mij is dus nog niet zadelmak (wordt in juli pas 3). Maar in ieder geval zouden ze dus 3 weken niet los naar buiten mogen. Dat was wat de assistente mij gisteren vertelde, op basis van het protocol dat ze hebben. Ik heb vanochtend echter de dierenarts zelf gebeld en gezegd dat ik het niet zag zitten om mijn bijna-3-jarige 3 weken binnen te houden. Toen zei hij dat hij in ieder geval de eerste paar dagen boxrust moest hebben, maar dat hij daarna als het goed ging, wel in een afgezet klein stukje van de paddock mocht... Dus dat klinkt toch alweer een stukje beter...

De kosten zijn op die manier (dus over de lies) wel vrij hoog ja: 432 euro in Emmeloord. Ik heb echter gehoord dat het bij sommige klinieken aanmerkelijk goedkoper kan...

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 09:08

Bij mijn ruintje was het ook gehecht en daar was beweging geen probleem. Die jaap op z'n buik moest even rust hebben, voor de castratie was dat niet nodig terwijl dat toch ook gehecht was.

Moet ik wel zeggen dat hij in januari was gecastreerd en er dus geen vliegen waren en hij eerst op een schone wei (veel gras, geen modder) ging.
Op een zandpaddock zou ik geen net gecastreerd dier willen hebben. Als hij dan eens rolt of er stuift wat zand op...

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 09:20

de Watermolen adviseerde ook (snee gewoon open laten zodat de troep er uit kan), dagelijks beweging (2 dagen op stal en aan de hand stappen) en dan de wei in. Ik weet niet meer precies wat ik toen betaald heb, maar viel me reuze mee, meen rond de 150,00 euro (incl. paspoort aanvraag, schets e.d.).

Iirene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 10:14

Nee, ik vind het ook niet zo'n goed idee om een net gecastreerd paard in het zand te zetten. Overigens heb ik ook een kliniek gesproken die zei dat dit eventueel ook kan als ze de wonden niet gehecht hadden. Dat vond ik al helemaal vreemd...

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 10:30

Bij ons op de kliniek ben je voor een staande half bedekte castratie zo'n 120 euro kwijt dat is incl. 2-3 dagen opname en standaart medicatie (pijnstillers en antibiotica) Daarna adviseren wij direct de wei op, let wel: wei, geen zand paddock of blubberbak.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 16:03

Wat een verschil in prijzen zeg........ ik heb net de prijzen van de castratie bij ons binnen gekregen, en dat is halfbedekt in de wei, geen idee of daar antibiotica bij in zit, maar mag hopen toch van wel;

€210 en €245 incl voorrijkosten....... Scheve mond

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 16:43

Mijn vzpony (8 mnd) is vorige week geruind, gewoon op de wei, direct erna waggelde hij weer rond. De da heb ik niet gehoord over boxrust of rustig aan doen. Terwijl er wel zand/modderplekken in de wei zijn. Hij staat nogsteeds 24/7 buiten, wonden waren toch snel dicht (met korst).
Hij is niet gehecht, maar heeft wel (1x) antibiotica gehad en de da heeft er na de operatie blauwspray op gespoten. De dag erna was het wel wat dik, en drupte er af en toe nog bloed uit (na een stukje lopen).
Gekost heeft het nog geen 200€ volgens mij.

Maar als je de wonden (expres) open moet laten met lopen en longeren enzo, krijg je dan niet veel meer littekens? Als het elke keer weer opengaat? En bloedt dat niet veel te veel?
Wat word er eigenlijk bedoeld met halfbedekt? En hoe werkt dat als ze 'via de lies' castreen?

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 02:58

Mijn paardje is vorige week vrijdag gecastreerd. Het is staand gebeurt en er is niet gehecht. Advies van de dierenarts veel lopen. Tot nu toe gaat het goed, beetje opgezet maar voor de rest niks bijzonders. Nou zie iemand tegen mij dat na de castratie eerst het hormoon spiegel omhoog gaat en dan pas omlaag. Na hoeveel weken heb je het hele resulaat van de castratie? Na hoeveel weken kan ik veranderingen merken aan zijn gedrag?

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 09:46

Ik heb een fjord van een jaar. De bedoeling is om hem met 2 jaar te ruinen, liefst in een kliniek.

Klopt het dan een hengst groter groeit dan een ruin? Dus als je jong castreert, dat hij dan niet zo hoog groeit als dat hij als hengst zou hebben gedaan?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 13:57

Ik dacht juist dat ze groter werden als ruin, maar gespierder/breder als ze lang hengst waren. De energie die anders in spieren gaat zitten zou dan meer de hoogte in gaan.
Maar of hier iets van klopt? Heb het alleen zo gehoord, weet het eigenlijk niet precies.