Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EstherHegt

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:03

@ romeowan; Of het in vloeibare vorm verkrijgbaar is weet ik niet, we hebben het zelf wel vloeibaar gemaakt door het op te lossen. Maar ook dat hielp niet.

@ Geerke; ze houd geen vocht vast, het is vetstapeling, ze was bijna 200 kilo te zwaar vorig jaar, terwijl ze amper eet.

En algemeen even, we hebben echt alle voertjes geprobeerd, lekkere musli, slobber, mediijnen laten weken een dagje door appelmoes etc. Ze staat nu in het natuurgebied daar eet ze tenminste. Komen doet ze wel als we haar roepen, maar ze wil doodgewoon niets aan voer aannemen.
Een recent filmpje als ze aan komt zij is de zwarte.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-08 15:11

De vloeibare pergolide is overigens ook nog steeds om in te nemen en niet om in te spuiten.. Wat een heerlij filmpje Esther, als ze zo aan komen rennen,echt schattig!

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 22:31

esterhegt; ze is dus wel fit? (omdat ze aan komt rennen op het filmpje) dat is in ieder geval mooi, en hoe weet je dat ze weinig eet in de wei?
Mijn pony wilde ook na een tijdje geen stukje appel of peer van me aanpakken met de pergolide erin, dit gaf ik altijd om dezelfde tijd, en ik ben het toen in iets anders (ook bv krentenbrood oid) EN op een ander tijdstip gaan geven. Dus als je haar weer zover krijgt dat ze wel weer iets lekkers van je aan wil nemen, zou je haar op verschillende tijdstippen in verschillende voertjes de pergolide kunnen geven en dan ook tussendoor lekkere dingetjes waar dus geen pilletjes in zitten.
Misschien zou je ook nog provarium breeding kunnen proberen; homeopatische (of soortgelijke plantaardige middeltjes willen ze vaak wel eten.
Kun je al merken dat ze minder wordt nu ze geen pergolide meer krijgt? En hoelang al niet meer?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 22:51

We hebben op veel verschillende tijdstippen geprobeerd, het is echt het wantrouwen van voer met een 'smaakje' voor haar betekent dat nu alles wat voer is ze moet wantrouwen. Ze is redelijk fit, maar ligt ook veel. Dat ze mee rent heeft wat met haar verleden te maken. Ze kan totaal in paniek raken als ze alleen is, daar zijn ook wel ongelukken mee gebeurd in het verleden. Toch is ze ook vaak weer de aanstichter van spel omdat ze soms denkt dat ze een hengst is, ze kan twee extremen zijn. Bij haar zijn er meer problemen, uitgesloten is chimearie (tweeslachtigheid) niet. Pas na haar dood willen we dat echt verder onderzoeken. Heel simpel uitgelegd betekent chimearie dat er in de dracht van twee vruchten een paard is gemaakt en wel het DNA van beide vruchten aanwezig is. Het is zeldzaam en moeilijk aan te tonen. Het DNA in de hersens kan bijv verschillen van het DNA in de nieren. Paard Onne is dacht ik ook een chimearie, daar was het met een scan aan te tonen als ik het goed heb begrepen zijn beide geslachtskenmerken aanwezig. Bij Björk is er een niet ontwikkeld geslachtsapparaat, heel klein allemaal.
Gras eet ze wel wat, daar letten we op en zien haar soms wel eten, vaak staat ze gewoon wat te dromen.

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:15

He bah, wat vervelend zeg. Had je net weer een beetje hoop dat ze nu echt zou gaan opknappen van de pergolide en dan dit weer. (Is dat chimearie eigenlijk net als wat bij mensen travestieten hebben? Die zich dan ook veel fijner voelen als ze kunnen veranderen van geslacht..)

Hier een foto van mijn pony, gemaakt in juni. Een heel verschil met de vorige die ik in dit topic heb geplaatst, maar goed, hij hoeft dus helemaal geen cushing te hebben. Ik ben in ieder geval heel blij dat het zoveel beter gaat en er zit nog steeds een stijgende lijn in Go jij! Go jij!

Afbeelding

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:31

jcristina schreef:
He bah, wat vervelend zeg. Had je net weer een beetje hoop dat ze nu echt zou gaan opknappen van de pergolide en dan dit weer. (Is dat chimearie eigenlijk net als wat bij mensen travestieten hebben? Die zich dan ook veel fijner voelen als ze kunnen veranderen van geslacht..)

Zo wat ziet je paard er goed uit!!!!

Travestie is wat anders, ik denk dat je transexueel bedoelt. Bij travestie voel je je fijn in kleding van het andere geslacht, hier worden dan mannen mee bedoelt die in vrouwenkleding lopen, ik loop zelf het liefste in een spijkerbroek en niet in een jurk en dat wordt geen travestie genoemd.
Transexueel is echt hormonaal in een verkeerd lichaam geboren.
Of chimearie die lading dekt weet ik echt niet, paarden accepteren gewoon ook onderling wel, ze hebben en geven geen normen en waarden zoals mensen dat doen.
Ik snap het hele begrip zelf ook nog niet zo goed, het komt neer op hermafrodie, tweeslachtigheid. Ik denk dat deze link een beetje de lading dekt http://nl.wikipedia.org/wiki/Adrenogenitaal_syndroom

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 08:17

jcristina zo die ziet er goed uit zeg super. Pling

Gisteravond heeft het hier gehoosd helaas was ik net te laat om Rava binnen te zetten dus nat pak, maar het viel me mee hoeveel krullen er waren ontstaan Knipoog

Ik moet zeggen dat ik blij ben dat Rava gewoon alle medicijnen eet zonder probleem weet ook niet hoe je het er anders in moet krijgen, en volgens mij is Rava ook niet van het achterdochtige typje, gelukkig maar.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 08:25

jcristina@Wat een verschil met de foto's die je mij een tijdje terug stuurde!!!

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 13:40

ja super he!? Ik ben er zelf ook helemaal blij van! Ik kan nu weer langzaam beginnen met een beetje rijden af en toe en tussendoor blijf ik de grondoefeningen doen, en zo krijgt hij steeds wat meer bespiering terug. Ik ben ook erg benieuwd hoe het blijft gaan; vooral hoe het straks in het najaar komt...

esther, dat bedoelde ik ook; travestie Haha!
Ik zat te denken dat zulke mensen zichzelf ongelukkig voelen omdat ze het verkeerde geslacht hebben, en dat ze goed in hun vel komen te zitten wanneer ze veranderd zijn in man/vrouw. Misschien spelen hormonen daar een grotere rol in, en voelen zulke mensen zich beter als ze hun hormoonhuishouding (kunstmatig dan wel) zelf in balans brengen. Ik bedoel eigenlijk of het misschien goed zou zijn als je paard hormonen (vrouwelijk- of mannelijk, maar net waar er het meest van aanwezig zijn) krijgt zodat haar persoonlijkheid meer compleet wordt? Gecastreerde katers -om maar een voorbeeld te noemen- worden ook niet voor vol aangezien door andere katten. En andersom- mensen die niet lekker in hun vel zitten zijn vaak -OF uitgesproken mannelijk of vr., OF onder de maat. Het is maar een ideetje hoor.. Knipoog Waarom wil je het laten onderzoeken na haar dood?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 13:50

Wat ziet hij er ontzettend goed uit Jcristina!
Jouw pony heeft ook nooit een lange/krullende vacht gehad toch? Of wel?

Hebben chimearie en cushing iets met elkaar te maken? Erg toevallig dat er hier 2 paarden zijn die het beide hebben.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 14:17

jcristina schreef:
Waarom wil je het laten onderzoeken na haar dood?

Omdat er weefsel genomen moet worden uit verschillende organen om het DNA te bepalen. Het DNA in de hersens kan bijv verschillen van het DNA uit de nieren.
Ik vind het een vreselijk ingewikkeld verhaal en snap het zelf dus ook nog niet helemaal .
http://en.wikipedia.org/wiki/Chimera_%28genetics%29 en misschien is het ook niet van toepassing op Björk, feit is wel dat er meerdere problemen spelen.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 15:20

Ireen_ schreef:
Hebben chimearie en cushing iets met elkaar te maken? Erg toevallig dat er hier 2 paarden zijn die het beide hebben.

Volgens mij niet echt, chimaerie is heel zeldzaam.

Vandaag wat close-ups gemaakt van de vacht van Björk ze is aan het verkleuren en krijgt en 'gouden' vacht i.p.v. zwart wat haar originele kleur is. Ook krult het wat, het is wel zomervacht maar op de gouden plekken is het haar wat anders van structuur.

Afbeelding

Afbeelding

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 16:18

Die vacht komt mij heel erg bekend voor Esther, Evita had ook zulke haren en ook vooral op die plaats (onderkant hals, als ik het goed zie). Zij had het wel in mindere mate, maar de structuur van de haren was precies zo. Bij Evita waren ze alleen bijna wit, maar zij is van zichzelf ook al een stuk lichter dan Bjork natuurlijk.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 16:48

Ireen het is inderdaad bij haar hals, ok bovenop haar ahterbenen en in haar liezen,
ook wit haar volgens mij
Afbeelding

We hebben haar inmiddels weer kunnen vangen en uit het natuurgebied gehaald. Ze is een en al wantrouwen en heel moeilijk te pakken. We laten het maar even zo zonder verder aan te dringen op medicijen, ze moet ze echt niet en dat wantrouwen is echt sneu. Een hele gespannen dikke nek van de stress kreeg ze toen we haar hadden.Het lukt wel om haar weer rustig te krijgen door veel te kriebelen in de manen etc. Dan ontspant ze wel weer en geeft zich weer wat over. De eerste stap is nu dus gewoon om haar weer het vertrouwen terug te geven dat we geen vieze pilletjes geven en dan zien we wel weer verder. Het pakken gaf de laatste jaren nooit problemen omdat ze echt een knuffel is en heel graag bij je is. Dus dit is echt rot dat ze nu alles wantrouwt en duidelijk helemaal de stress ingaat.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 17:49

Dat wantrouwen komt door ook door de onwijs hoge dosis cortisol in haar lichaam (dat is het stresshormoon) door de cushing. De krullen en de kleur zijn echt cushing! Zulke krullen en die tint had willy ook toen hij slechter was.
Nog even terug naar het hyper wantrouwen dat ze nu voelt; dat is ook echt iets dat bij cushing hoort omdat ze dus vol zitten met stresshormoon waardoor ze gewoon opgefokt zijn en overal gevaar zien. Het is dan eigenlijk wel heel belangrijk dat je magnesium naar binnenkrijgt waardoor de stress afneemt. HET GROTE VOORDEEL IS DAT MAGNESIUM WEL IN WORMENSPUITFORMAAT TE KRIJGEN IS. Zodat je haar wat kan toedienen en de stress in haar lichaam kan gaan beheersen en ook de kans op hoefbevangenheid kan verlagen en haar stofwisseling kan verbeteren. Er zijn 2 soorten spuiten via de paardendrogist te krijgen. Toen willy op zijn slechtst was ging hij zitten en viel om omdat hij paniekaanvallen had. Jammergenoeg was het ook de tijd dat hij een onwijs dik been had dus de dokter kwam dagelijks of wekelijks voor hem langs wat dan weer angstaanvallen tot gevolg had; vandaar dat ik toen die spuiten heb aangeschaft om te helpen bij noodgevallen. Nu geven we gewoon biomagnesium over zijn voer maar ik had de spuiten dus wel al in huis. Om even aan te geven hoe hyper hij was, hij durfde niet tussen lijntjes door, de geluiden en de stroomlijntjes zelf waren gevaarlijk; een slang op de grond was gevaarlijk, zijn stal in en uitgaan was eng en niet te vertrouwen (volgens hem dan), de dierenarts en injecties (doodeng!) en nog veel meer. De magnesium maakte een heel duidelijk verschil...

http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=25631

Ik kan er nu maar 1 vinden, maar dacht dat er 2 soorten waren. Dit is volgens mij wel een goede. Het is nu natuurlijk niet de bedoeling dat je de hele spuit geeft want het is niet om haar sloom te maken maar om haar stress wat weg te nemen en haar rustiger te maken. Hopelijk wordt ze weer vertrouwder en rustiger en kan je dan meer met haar doen en uiteindelijk haar zelfs ook eten geven. Eerst maar zonder toevoegingen!

Stom dat ik hier niet eerder aan gedacht heb, ik ben zeker dat je haar leven hier een stuk beheerster mee kunt maken. Ik denk dat je zelf moet kijken hoe hoog (of liever hoe laag) de dosis moet zijn om haar iets meer op haar gemak te laten zijn. Cushing en cortisol geven heel erg veel ongemak een heel veel paniek en stressgevoel aan een paard (zeker als ze verder niet behandeld worden). Heel veel succes Esther! De paardendrogist verstuurd alles binnen een dag als je voor 12 uur besteld en om een snelle service vraagt.

VASKO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 19:15

Morgen ga ik haaranelese doen bij me paardje.. want ben nu nog niet echt veel wijzer..
De da had gezegt dat me paard er net tegenaan zat dus net cushing had.. maargoed wil het nog wel beter laten onderzoeken.. en volgende week maandag komt een anderen DA dus ben benieuwd hoe nu verder enz.. Hoop dat het mee valt..

Hij eet goed weer en hij komt weer wat aan en zijn haren vallen uit:) dat is iig goed nieuws!

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 20:10

vasko, fijn dat het weer wat beter gaat met je paard. Zou het zo kunnen zijn (fargo weet dat misschien wel) dat cushing moeilijker aan te tonen is in de zomer en voorjaar in verband met de veranderde hormoonhuishouding? Paarden gaan zich dan beter voelen door -of minder aanmaak van cortisol of meer aanmaak van endorfine of dergelijk 'geluks'hormoon.

Wat houdt dat trouwens in, zo'n haaranalyse, is dat een betrouwbaar iets?

Ireen- hier een foto van april, hij had echt een dikke vacht met lange haren die ook wat krulden als hij nat was, plus alle bijkomende ellende...

Afbeelding

Ester; misschien kun je ook iets homeopatisch proberen. Mijn pony wil altijd GRAAG homeopatische druppels, hij staat erop te wachten alsof het brokjes zijn, hoelang hij het ook achter elkaar krijgt en ik geef het gewoon in een spuit in zijn mond. En dat is tot nog toe zo geweest met alle verschillende soorten druppels die hij heeft gehad. Er zullen wel dergelijke middelen op de site van de paardendrogist staan en ik ken een goede homeopaat bij ons in de buurt, als je het adres wilt stuur me maar even een PB>

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 20:12

Even een andere vraag het regent nu regelmatig pijpenstelen en aangezien ik midden in de polder sta met de paarden waait het hier altijd erger dan elders, nou zat ik te denken om Rava morgen een dunne regen deken om te doen of ben ik nu de zeer overbezorgde ouder of gewoon doen??????????? Bloos
Ik vind wel dat ze de afgelopen paar dagen wel is ingeteerd op haar vetlaag op zich niet slecht maar niet helemaal de bedoeling.

WAT MOET IK DOEN WEL OF GEEN ZEER DUNNE REGENDEKEN MORGEN OP DOEN??????????????????

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 20:18

jcristina eigenlijk niet te geloven dat dit hetzelfde paard is hoor echt een wereld van verschil, maar ook goed om te zien dat het wel degelijk kan Haha!

Net zoals Willy ook al onwijs opgeknapt.
Hoe lang zit Willy nu aan de Pergolide en weet iemand welk paard het langst Pergolide gebruikt en waar het ook goed mee gaat?
Misschien stom maar ik zit toch wel eens over bijwerkingen te denken of blijft het wel werken, sommige medicijnen raken "uitgewerkt" na een tijdje.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 20:28

jcristina schreef:
Ester; misschien kun je ook iets homeopatisch proberen. Mijn pony wil altijd GRAAG homeopatische druppels, hij staat erop te wachten alsof het brokjes zijn, hoelang hij het ook achter elkaar krijgt en ik geef het gewoon in een spuit in zijn mond.

Ze wil helemaal NIETS, ook geen musli, brokje, snoepje voer of wat dan ook. Ik zou er niets in kunnen krijgen De belangrijkste stap nu is dat ze weer wil komen en weer vetrouwen krijgt in ons.
Ze is een knuffel en dat moeten we er eerst weer in trainen. Het wantrouwen moet echt eerst weg voor ik uberhaupt ga proberen haar nog iets toe te dienen.
Ik begrijp goed dat jullie het probleem niet in kunnen schatten wat het betekent met juist dit paard. Zij is letterlijk en figuurlijk van heel ver gekomen en haar vertrouwen krijgen was een proces dat niet zomaar ging. Ze kwam bij ons toen ze twee jaar was en toen had ze al te veel meegemaakt en echt geflipt. Dat ze ons uiteindelijk vertrouwde is voor mij vreselijk belangrijk, dit wil ik eerst terug, dan pas kunnen we verder kijken wat er haalbaar is in haar geval. Ze heeft al teveel meegemaakt en mijn afweging is hoe cru het ook klinkt, een leven met vertrouwen is beter dan een leven dat je rekt zonder vertrouwen, dat is voor haar echt een issue. Ik zal wel warrig klinken want ik vind het vreselijk rot. Als het een van mijn andere paarden betrof zou ik er weer anders mee omgaan, de anderen krijg je niet zomaar gek en zijn niet getraumatiseerd.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 21:06

Ik kan het me goed voorstellen dat het vertrouwen terug winnen nu even het belangrijkste is.. Als de manier van toedienen het probleem was geweest had je denk ik ook best het pilletje fijn kunnen stampen en met appelmoes in een spuit kunnen doen, maar zo´n gedwongen manier lijkt me nu dan niet de oplossing.

Evita vind het pilletje gek genoeg helemaal geen probleem, ze eet het zelfs met een klein handje muesli, terwijl zij ook heel erg moeilijk kan zijn met dingen door haar muesli. Andere medicatie moet allemaal met de spuit of geinjecteerd.

Rumay, ik doe Evita een regendeken op overdag met die regen. Ik ben normaal niet zo mutserig, maar Evita heeft zo snel luchtweg/keel ontsteking dat ik dan liever een deken op doe. Ze heeft nu ook nog steeds een (wit) snotneusje, dus moet deze week voor een bronchoscopie om te kijken waar het vandaan komt.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 21:18

Ja de Pergolide-oplossing-in-water-en-dan-in-appelmoes-wormspuit toediening hebben we ten einde raad gedaan, dat hadden we nooit moeten doen. Maar alle andere oplossingen met lekkere hapjes werkten ook niet. Als een paard het echt smerig vindt dan helpt geen een maskering. Een 'normaal' paard zal het vergeven. Een paard met een verleden is toch een ander verhaal. Wij komen voor de keuze te staan wat is ethiek voor dit paard. Voor ons slaat de weegschaal door naar het vertrouwen en dan maar korter leven.

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 22:08

esther; ik bedoelde natuurlijk ook wanneer je haar weer zover hebt dat ze iets van je aan wil nemen, Knipoog ik vind het het ook helemaal niet goed als je dingen met dwang moet doen. Misschien kun je er wel van uitgaan dat ze zelf weet wat het beste voor haar is.

rumay, ik zou haar ook gewoon een regendeken opdoen, je kent haar het beste en je moet doen waar je je goed bij voelt.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 22:21

Ja Jcristina, dat begreep ik ook hoor, ik was blij met je ondersteuning in het verhaal. Het is gewoon een dilemma hoe ver je wilt gaan.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 23:43

Rumay: gewoon een regendeken op doen, als je paard en jij je er beter bij voelen!!

Esther: ik snap je verhaal over waar je paardje vandaan komt, maar de reden dat ze nu ZO erg is ligt hoogwaarschijnlijk zeker niet alleen in haar verleden maar heeel erg veel in haar hormoonhuishouding van nu. En als je niets aan die huishouding kan doen wordt het moeilijk, maar je moet haar naar mijn idee die kans wel geven.

Willy was door veel mensen al opgegeven: iedereen die ik het plaatje schetste van een paard van 1,72 meter dat epileptische angstaanvallen krijgt werd door iedereen als gevaarlijk en niet te genezen gezien vooral omdat mensen niet wisten/weten dat cushing paarden ook epileptische aanvallen kunnen krijgen. Ik was ervan overtuigd dat hij een kans verdiende. Dus ook al viel hij 3 a 4 keer in een week op een gegeven moment, wij wilden hem toch de kans geven. Het was een angstig gestressed paard dat kreunend van schrik en angst zijn box in dook als je onverwacht aan zijn hoofd kwam.

Je paard is EN depressief (geen gelukshormoon en rustgevoel) en super gestressed door de cortisol. Door de magnesium kun je daar doorheen breken. Willy kreeg in eerste instantie nog geen medicijnen (die waren in bestelling maar kwamen maar niet en kreeg ook nog geen provarium breeding) maar ik ben toen wel met magnesium begonnen gewoon tabletten van mezelf die ik in huis had en je zag zijn ogen binnen 1 a 2 dagen opknappen en er kwam meer rust in zijn lijf en in zijn spieren (die waren super hard en gespannen)

Het blijft altijd jouw keuze, dat weet ik, maar je moet je realiseren wat voor puinhoop het binnen je paardje is qua hormoonbalans. Help haar er tegen vechten, dan heeft ze de kans om terug te komen bij je. De magnesium spuiten kunnen je daarbij helpen.

Nog even de vraag over pergolde slikken voor langere tijd: Willy krijgt nu ongeveer anderhalf jaar pergolide. Een amerikaanse vriendin van mij heeft haar paard volgens mij tussen de 3 en 5 jaar op pergolide gehad.

Nog iets waar je aan kunt denken om het vertrouwen van je paard te verhogen: het masseren van de oren door ze vanaf de basis tot de punt van het oor af te strijken met zachte gebaren van de basis (hand eromheen en draaiende beweging) en dan afstrijken naar de punt en ook de punt masseren tussen je vingers.

Dit is een super oefening voor een paard in paniek of een gespannen paard, helpt ook als je paard een koliekaanval heeft om een bepaalde ontspanning te geven. Dit heb ik ook in de ergste tijd met willy gedaan en aan martin geleerd: hij ging toen niet meer liggen of zitten als de dierenarts kwam Vork Cool
En dat is toch wel heel fijn als je paard in de benen krijgt en niet een paniekaanval krijgt.

Toen ik de oefening voor het eerst deed buiten ging hij spontaan liggen rollen (ik schrok ik dacht hij krijgt koliek, maar nee hij werd er zo ontspannen van dat hij ging liggen rollen). Wel een hele verbetering: dus in die onrustige stress tijd heb ik vaak zijn oren gemasseerd en smeerden we lavendel olie op zijn borst. Lavendelolie brengt ook rust en kalmte.

Tja je doet alles wat maar kan helpen en gelukkig hielp het hem ook door de slechtste tijd heen.