Topic over atypische myopathie.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dry

Re: Centraal topic over atypische myopathie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 20:08

Er staat een artikel over in Bit.
Volgens Votion wordt het veroorzaakt door micro-organismen in de grond.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 00:20

dat is redelijk vanzelfsprekend, de vraag is echter nog hoe die er komen, waarom ze er dan wel zijn en anders niet, wat voor organismen het zijn (bacteriën of schimmels), etc.

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 08:16

Nog wat dingen uit het artikel:

De dodelijke spierziekte duikt alleen op in de herfst en in de lente bij temperaturen boven nul en onder de 8 graden Celsius. Als het dag en nacht boven de 8 graden blijft of het heeft een paar dagen flink gevroren dan is de veroorzaker van de aandoening en dus de ziekte verdwenen.
Votion vermoedt dat de bacterien in de grond de boosdoener zijn, micro-organismen die goed gedijen binnen de genoemde temperatuurrange.
Doordat de weilanden schraal zijn en het gras niet meer groeit, krijgt het paard meer met bacterien besmet zand binnen, daar moet het gewoon in zitten.
Afgevallen bladeren zorgen hooguit voor een klimaat waarin bacterien beter gedijen.
Het ging altijd om relatief vochtige percelen, weilanden in een dalletje, met een langzame afwatering door de bodemgesteldheid, waar veel regen was gevallen of naarbij een rivier of plas.
De veroorzaker van Atypische myopathie moet het niet alleen van de juiste temperatuur hebben, maar ook van vocht.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 22:46

OK, dat klinkt duidelijker. maar roept bij mij wel enkele vragen op. allereerst groeit het gras nog steeds, daarnaast vind ik het dan raar dat het aan de ene kant van een hekje (op in feite eenzelfde perceel qua warmte en bladeren etc) wél opduikt, en aan de andere kant van datzelfde hekje niet.
zoals ook in het artikel staat is dit slechts een vermoeden, helaas dus nog niet het definitieve antwoord.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 09:47

Misschien ook wel erg belangrijk om te vermelden:
In het artikel stond dat een weiland waarin eens atypische myopathie geweest is, altijd een zgn. gevaarlijk weiland blijft in de risico volle periodes (en dit kan zowel herfst als lente zijn, en met die rare weersomstandigheden van tegenwoordig misschien nog wel vaker).

Daarnaast raadt Votion aan om de rest van de paarden uit hetzelfde weiland, bij het constateren van atypische myopathie bij een weidegenoot, direct op stal te zetten, of in ieder geval te verweiden en te zorgen dat ze zo weinig mogelijk gras meer eten.

Ik vond het eng om te lezen dat een besmet weiland echt jarenlang nog gevaarlijk blijft!! Misschien goed om te weten voor de eigenaren!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 09:49

Misschien goed om te lezen het artikel in het BIT, daar staat dus in precies wat er onderzocht is hoeveel dieren er zijn overleden. En dus ook dat het niet het gras is maar de grond.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 10:01

ik heb het bit ook gelezen maar wat daar in stond klopte ook niet helemaal. sowieso zijn we al heel voorzichtig nu met het landje en er komen in de herfst ook zeker geen jonge dieren meer op!

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 10:11

Wat ik begrepen heb waren dit de ervaringen van België over de laatste jaren, dus dat ze niet helemaal stroken met wat de kliniek in Utrecht zegt...
Er staat ook duidelijk bij dat ze het eigenlijk helemaal niet weten, maar dat ze wel sterke vermoedens hebben in de richting.
Ik vond het allemaal wel logisch klinken, voornamelijk omdat het toch vrijwel zeker is dat er een bacterie in het spel is, welke ze door het eten van de besmette grond binnen krijgen.
Het zgn. 'ophokken' van de paarden klinkt mij dus begrijpelijk in de oren...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 10:14

Ohh, ik vond de uitleg uit de bit toch heel logisch klinken, maar als dat ook neit klopt schiet dat ook niet op

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 17:09

interessant, deze info!

ik heb op mijn oproep op MP over het invullen van de enquete in geval van AM geen reacties gehad.
adv is inmiddels verlopen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 22:13

Ik las dat paarden bij kort gras dan meer zand binnenkrijgen en dat dit het risiko vergroot.
Maar heeft dit dan alleen op zandgrond toegeslagen ??

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 22:41

nee bij ons geen zandgrond, en dat is ook onzin, je hebt kans op zandkoliek, maar dat staat hier los van

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 16:30

Verschrikkelijk, Jessie is vanochtend tijdens les ineens "ingestort" heel sloom, stijf en achter adem. na een lange tijd stappen was ze weer op adem, maar oh zo stijf.. DA gebeld, en hij denkt dat het een accute spierbevangenheid is. Moest met rust weer overgaan, en maandag een bloedonderzoekje.
Kwam thuis, oog viel op de Bit en gedachten gingen op de loop. Wat als?... Ze heeft wel de sloomheidverschijnselen, ook het stijve, maar geen koorts. Ze heeft niet geplast, dus kleur urine weet ik niet.
Ga er straks weer heen, moest tussendoor naar huis om nieuw lijnzaadslijm te maken (Jes heeft zand in 'r darmen) en weet dus niet hoe het nou gaat.
Bah, vind het zo naar he. Hoop maar dat ze gewoon wat rondwandeld in de wei als ik zo aankom, want A.M. is echt een schrikbeeld nou Scheve mond
DA heeft het er trouwens helemaal niet over gehad.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 17:56

Berdien, stond het paard veel buiten dan op gras?
het kan van alles zijn, hoeft geen AM te zijn, sommige sympthomen zijn universeel, komen bij meer dingen voor.
lijkt ook wel wat op maandag ziekte wat je omschrijft.

sterkte met je pony..

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 18:53

Waarschijnlijk heeft je dierenarts gelijk en is je paardje spierbevangen,(is maandagziekte) staat ze 's nachts buiten? Een lekkere deken kan dan geen kwaad.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 21:41

klinkt niet als a m hoor, ga dus idd maar meer van maandagziekte uit oid

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 22:40

Jessie staat 24/7 buiten ja Ja
Vanmiddag weer geweest, en ze loopt zo stijf, raar met haar voorbenen. ze gooit ze naar voren, en dan zet ze ze neer alsof ze op naaldhakken loopt. Heel raar. maar goed, ze kwam wel aangedraafd toen ik een ander paard wou voeren, en scheurde daarna vrolijk de verkeerde kant op toen ik haar mee naar stal wou nemen.

Morgenochtend ga ik weer naar haar toe (ze staat niet bij huis) en hoop zo dat ik haar dan weer bij het hek vind, oortjes erop en haar typische "HA! daar komt het eten!" blik.
Ondertussen haal ik me wel van alles in m'n hoofd en heb ik het rampscenario al helemaal uitgedacht Bloos

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-07 14:43

@berdien: klinkt niet als AM, als het dat was geweest had je paardje al in de wei gelegen en niet meer op kunnen staan...

Is de dierenarts al geweest?

Veel sterkte! Ik hoop voor je dat hij beter wordt! maar zou niet in paniek zijn hoor als ik jou was.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 16:48

Jes gaat al weer veel beter, ze stond rustig bij de kuilvoerbaal toen ik vanochtend kwam aangefietst.
Ben met 'r wezen wandelen, ze was nog wel stijf, zeker op het verharde, maar was wel fit genoeg om mij al bokkend de dijk mee op te sleuren Nagelbijten / Gniffelen

Ik denk zelf aan iets als maandagziekte, omdat ze een week op rust heeft gestaan, en bij inspanning ineens zo fix stijf werd. Morgen bel ik de DA, kijken wat hij er van vind.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 18:41

verstandig. hoefbevangenheid lijkt het ook wel wat op, ook omdat je zegt dat ze de voorbenen naar voren steekt.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 13:14

Ja, hoefbevangenheid moest ik ook gelijk aan denken.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 18:38

Nee, niet echt naar voren steken, ze gooide ze meer "neer" uit stijfheid. Gister deed ze het namelijk helemaal niet meer, en ze knapt ook al flink op. vandaag de DA gebeld, en hij denkt ook aan maandagziekte.

meedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 15:36

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 15:57

er zijn een paar dingen waar ik eerst door twijfelde, maar gezien die enorm hoge waardes denk ik toch dat het a.m. is geweest ja. wij kregen namelijk ook te horen dat onze pony's abnormaal hoe waardes hadden, hadden ze nooit eerder gezien in utrecht , maar dat zullen ze dan wel tegen meerdere zeggen ofzo?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 15:58

of het is typisch voor am zo een hoge waarde kom je niet elke dag tegen