[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 23:21

Zo, daar ben ik weer. HEb lang niet meer kunnen reageren want ik kon niet op bokt. Mijn merrie stikt inmiddels weer van de zomer exceem. Ondanks de regen en wind zag ik onlangs dat ze flink had geschuurd. Kon niet aan de insecten liggen. Las ik een artikel in een paardenblad, dat in kort gras veel fructose zit, wat OOK jeuk in de hand werkt. Ik laat haar nu niet meer op het gras. Ze staat nu de hele dag op het zand (wel heel sneu) maar met de mogelijkheid om onder de overkapping te staan waar ze onbeperkt voordroog kan eten. En zo probeer ik maar een beetje te helpen. Paarden met zomerexceem zouden gewoon veel gifstoffen in hun lichaam hebben, niet in balans zijn. Sja, wat zou ik nu kunnen bestellen wat haar zou ontslakken of zo, zou ontgiften>?

ellepel

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 07:33

kijk even op de site van de paardendrogist..
die hebben daar heel veel producten voor.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 11:50

Ja, maar welke zou het beste helpen..... HEt kost een hoop geld om straks met 0,0 resultaat te zitten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 19:39

ik heb eind vorig jaar zelf de drainage kuur bij de mijne gebruikt.
hij kwam toen wel iets beter in de vacht te zitten en zijn stalbenen trokken weg..

maar hij schuurd nu wel weer dus geen idee of dat wat uit gehaald heeft op een langere termijn

Josefien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 19:58

Schindele's leem werkt ook goed en is erg betaalbaar.

isioma

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 20:26

voordroog kan ook erg eiwitrijk zijn
stengelig hooi is dan beter
Inderdaad heeft het alle schijn dat zomerexceem veel, zo niet alles, te maken heeft met voeding
dus je schurende paard op heel magere voeding zetten is iets wat niets kost en zeer aan te bevelen is
De mijne schuurt dan in ieder geval niet !

sherwood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 10:15

vrijwel ale traumeel paarden zijn hier nog schuurvrij. tenminste ze hebben zo weinig geschuurd dat het niks mag heten, want je ziet het amper. 1 paard heb ik de behandeling niet kunnen voort zetten vanwege een kapotte computer en daardoor een communicate probleem en die is nu weer vreselijk aan het schuren helaas.
De rest staat er dus prima bij tot nu toe.

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 10:18

Zal ook wel met het weer te maken kunnen hebben, het lijkt wel winter zo koud.
Als paarden nu nog veel schuren, dan kan het idd toch wel met het voer te maken hebben, maar niet met de zon en de mugjes hebben zich denk ik ook verstopt tot de temperatuur omhoog gaat.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 11:34

Even ophouden over eiwitten. Naar onderzoek is gebleken dat eiwitten helemaal niet zo schadelijk voor paarden zijn als gedacht. ZE kunnen er inderdaad dikke benen van krijgen en uitslag. MAar dit gaat over exceem. Exceem kan net zoals hoefbevangenheid ontstaan door te veel fructose en NIET door te veel eiwitten. Overigens kan er inderdaad veel fructose in hooi of voordroog zitten, maar als je het voor het voeren een uur in het water houdt, dan verdwijnt het grootste gedeelte eruit.

Verder zoek ik meer naar een oplossing die ik inwendig, middels het voer kan toepassen. Want mijn merrie is onhandelbaar en laat zich niet helpen.

Ze mag verder niet meer op het gras, want ondanks de regen en de wind (waar mugjes zo'n hekel aan hebben) had ze zichzelf erg geschuurd. En dat moet dan te maken hebben met het feit dat ze op het gras heeft gestaan. En daar zit dus die fructose weer in.

ikke20

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 13:06

wat ook goed helpt is silith van de silverlinde niet zo duur en kan j ong 1 x per dag opspuiten, ook helpt het erg goed zeop stal te zettenmijn pony kregen we eert niet op stal en sinds een paar eken staat ze tijdelijk ergens anders en staat zete springen om naar binnen te mogen eert chuurde ze de hele n8 door en nu aar min en dan is het over werkt wel

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 13:22

hier is de ellende ook opnieuw begonnen.... 3 uren zon en ik had een jeukerig paard

hij heeft 1 week kunnen genieten van rondlopen zonder deken maar nu ligt het weer op. echt jammer maar het kan niet anders...

zweetvos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 13:27

Mijn exceemdeken is eindelijk na veel vertraging binnen!
Gelukkig viel het de laatste weken mee met de vliegjes en was de jeuk die ze nu nog had met smeerseltjes aardig tegen te houden.
Ik heb hem nog niet gelijk opgelegd, alleen gepast maar ik denk dat ze er dit weekend toch aan moet gaan geloven...

ikke20, mijn pony vond de Silitch niet fijn. Dat prikte op de open plekjes..

Berdien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 13:35

Met Okkie gaat het nu heel goed
Ze heeft bijna geen last meer van dr zomereczeem.
Die eczeemdeken werkt heel goed

skessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 13:59

Heb net vanmorgen de Pagony Eczema weer opgedaan bij mijn shet, na een week zonder.
De zon kwam door, het werd wat warmer en hup, de jeuk begon weer. Ik de eczeemdeken gepakt.
Paardje kwam direct aanlopen! ' Hoera, doe me die maar!'
Nu weer helemaal happy met pyama aan!

Acilon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 15:11

skessa schreef:
Heb net vanmorgen de Pagony Eczema weer opgedaan bij mijn shet, na een week zonder.
De zon kwam door, het werd wat warmer en hup, de jeuk begon weer. Ik de eczeemdeken gepakt.
Paardje kwam direct aanlopen! ' Hoera, doe me die maar!'
Nu weer helemaal happy met pyama aan!

ecaxt hetzelfde scenario dan!

als ik afkom met een vliegendeken of regendeken kijkthij me héél zuur aan, maar als hij zijn pagony ziet steek hij er z'n hoofd al bijna in

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 20:35

Ivanka schuurt ook weer. Precies op de plekken waar de deken niet zit... Dit keer is haar hoofd vooral de klos. Erg sneu, vooral omdat ik er weinig aan kan doen. Oogmaskers had ik via de Paardendrogist laten komen, maar beiden pasten ze niet en nja.. ik vond het er voor haar gewoon niet comfortabel uit zien en daarnaast vind ik het ook eng om die dingen 's nachts op te laten.

Ik ga iig wel de Drainage Compositum proberen. Vorig jaar heeft Ivanka een zware baarmoederontsteking gehad, waardoor ze ook hoefbevangen is geweest. Ik denk dat ze toen ook veel afvalstoffen in haar lijf heeft opgebouwd. De kuur zal iig niet veel kwaad kunnen doen bij haar.
Het zal de zomereczeem misschien niet oplossen, maar wie weet kunnen we wel een begin maken met van binnenuit werken. Want net als Desiree zie ik daar nu ook meer heil in, dan alleen aan de buitenkant smeren. Het helpt gewoon allemaal niet meer zo, al die smeerseltjes...

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 07:29

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 07:32

Trouwens... gisteren had mn oude merrie last van muggen en vliegen. Ze heeft geen exzeem maar mn vliegenspul is op dus gebruikte cojosol , de sterke variant tegen muggen en ander gespuis. Ik stond er vervolgens bij toen ze op de plek waar ik had gespoten werd gestoken door een grote mug (dien ik natuurlijk heb doodgemept..) dus... uhhh.... voor niets veel te veel geld uitgegeven???

Schangah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 08:05

skessa schreef:
Schangah, wat wil je eventueel nog hebben voor de Pagony Eczema met ruglengte 145 cm?
Misschien weet ik nog iemand die je er gelukkig mee kunt maken.
Of wil je alleen ruilen?

3x gedragen: voor 50 euro kan je hem komen op halen

pluklief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 08:48

venusjah schreef:
Heb een vraagje over het schuren, hoop dat jullie er antwoord op kunnen geven! Mijn paard is sinds enkele weken aan het schuren, er zitten zelfs al kale plekken tussen zijn manen en staart! Is het nu zeker dat hij exceem heeft? Hij heeft geen korstjes of dergelijke tussen zijn manen & staart. Ga dit topic maar eens doorlezen voor tips om de jeuk te verzachten .. Alvast bedankt!

het is niet helemaal zeker.
maar de kans is wel groot

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 10:29

ik heb een nieuw probleem maar weet niet of het gerelateerd is met zomerexceem...

bij mn pony hél hoog in z'n lies, dus echt in het hoekje had hij eergisteren een bolletje, dacht een onschuldige beet ofzo... hij had er wel vreselijke jeuk aan,wreef z'n benen over elkaar om toch wat te kunnen 'krabben'

gisteren deed hij het dus weer en keek ik of er nog dat bolletje was... héél zijn linker lies stond verdikt en was keihard, echt een plek van 15 cm ofzo!! hij had er echt onwijs veel jeuk aan, maar hij kan er zich niet aan wrijven, enkel door z'n benen te kruisen en op en neer te bewegen..zou dit nou ook iets met zomerexceem e maken hebben of gewoon een zware insectenbeet die onsteekt of uitzet?

skessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 10:39

Tekenbeet misschien?

sanne98

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 16:28

heeft er iemand tips voor mij wat ik op mijn pony z`n staart kan smeren. hij schuurt zo erg. zijn manen doet ie niks aan alleen maar zijn staart

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 21:03

Sokkebok

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 22:42

sanne98 schreef:
heeft er iemand tips voor mij wat ik op mijn pony z`n staart kan smeren. hij schuurt zo erg. zijn manen doet ie niks aan alleen maar zijn staart

UierZALF van 'Bogena' daar wordt de huid lekker soepel van.
Dit staat op het blik:

Uierzalf is zo samengesteld dat zij een uitermate goede bescherming geeft aan de huid. Doordat de zalf niet verwijderd wordt door vocht, houdt zij de huid soepel en geeft daardoor tevens een goede bescherming tegen weersinvloeden zoals regen, wind of sterke zonnestraling. Indien telkens na het melken een beetje uierzalf op de spenen en uier aangebracht wordt blijven deze soepel en zacht.

En op de voorkant staat : VLIEGWEREND

Als bij mij de zwemmersexceem op durft te komen zetten, dan smeer ik dunnetjes uierzalf er op en dan trekt het weer weg.