[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 10:23

RECLAME AfbeeldingRECLAME

24 jarige ster-ruin.
Mag Z-starten tussen de paarden en was M-springen bij de ponies.
Is luchtzuiger vanaf zijn 11e en heeft nog nooit koliek gehad terwijl hij zonder band op stal staat.
Kan de hele dag lekker zuigen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 10:32

En zo zie ik het graag Lachen

pamelaatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 18:55

dan moet je een luchtzuigband kopen

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 19:12

pamelaatjee schreef:
dan moet je een luchtzuigband kopen

En vertel eens waarom dat moet??
Als je toch niet weet waar je het over hebt, zeg dan niets.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 21:07

Luchtzuigband ...........nee zonde van het geld Haha! werkt niet en paard wordt gestresst Ja

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 22:43

Precies!!! Sinds ik jaren terug die band eraf heb gehaald heb ik een ander paard.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 22:45

Mork schreef:
Precies!!! Sinds ik jaren terug die band eraf heb gehaald heb ik een ander paard.

En ik Haha!
Een happy paard Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 23:10

En hier nog een Happy Paard zonder band bezitter Haha!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 23:26

Nou mijn paard is niet happy
Hij wil tegenwoordig niet meer lopen hij kan niet meer echt triest.
Volgens een stalgenoot loopt ie ook scheef, zaterdag komt er een ostopaat hopelijk helpt het

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 23:47

Maar dat is toch niet van het zuigen Tita? Wel waardeloos als je paard niet goed in z'n vel zit, hij ziet er op de foto wel heel leuk uit Haha!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 23:54

Nee dat komt niet door het zuigen...die foto is geloof ik iets van oktober....ja daar was ie blij maar sinds een maand of 2 wil ie echt niet meer lopen.

En weetje iedereen weet het beter op stal, wordt gelijk zijn leeftijd erbij gehaald

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 00:37

Ja de beste artsen die zonder papieren he? Boos! Iedereen weet altijd alles beter dat zul je met het zuigen ook wel ondervonden hebben. Ik heb nog een paard (geen zuiger) die zich nauwelijks laat laden daar weet ook iedereen het altijd beter. Ik ben niet streng genoeg moet de zweep er over leggen en weet ik veel wat niet al meer. Moe wordt ik van dat soort mensen Boos!

Hoop dat de DA je het enigste juiste advies kan geven, sterkte met je "oude" baasje Ach gut

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 18:59

Jeuh, hier waarschijnlijk andere stalling voor mijn paard, waar hij de hele dag in de wei kan gaan staan zonder band!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 19:17

Kris dat zou wel heel mooi zijn zeg! Duim voor je dat het gaat lukken.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 00:20

Kris25 schreef:
Jeuh, hier waarschijnlijk andere stalling voor mijn paard, waar hij de hele dag in de wei kan gaan staan zonder band!!!

Echt helemaal super!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 11:04

Helemaal goed Haha!
Hier trwns ook een paard dat happy is zonder een band Lachen
(Heeft hij vroeger op een 'trainingsstal' dus wel gehad ... Hij zag er werkelijk niet uit !!)
Maar nu Haha!

ShadowMerel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:24

Hoi,
mijn pony is 1, 50 meter en 12 jaar. en hapt altijd na het brokken eten lucht dan zet hij zijn tanden in het ijzer/hout en zuigt hij lucht op. we hebben nu ijzer over de houtendeur heen gedaan alleen dat helpt niets hij bijt nu gewoon in het ijzer.. hij kan hierdoor koliek krijgen.. maar dat heeft hij gelukkig nog nooit gehad en hij doet het al 5 jaar.. weet iemand een oplossing??

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 21:50

Hij loopt echt geen zwaar risico op koliek hoor. Ik zou zeggen laat hem lekker zuigen. Haal het ijzer er weer af (dat is erg slecht voor zijn tanden) en vervang het ijzer voor rubber (beter voor de tanden). Zet je pony zoveel mogelijk buiten, geef eerst hooi, dan pas brok. Geen zoveel hooi dat ze altijd wat hooi in de stal hebben en probeer eens maagcompositum of pronutrin bij te voeren om het maagzuur minder zuur te maken.

En verder lekker niets van aantrekken. Het kan lang niet zoveel kwaad als sommige mensen tegen je vertellen.

Een band omdoen kan wel kwaad.. die band kan het strottenhoofd inwendig beschadigen.

ShadowMerel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:57

Oke, ik geef hem altijd eerst hooi en daarna pas brokken en daarna weer hooi.. maar wat is precies: maagcompositum of pronutrin ?? en is dat erg duur?
Groetjes,,.. oja nog ff een vraagje.. hoe komt het dat je zo veel afweet van lucht zuigen??

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 22:03

Beiden kun je bestellen bij www.paardendrogist.nl
vraag 2: ik heb een luchtzuiger. Die door de band haar strottenhoofd beschadigd heeft. Dus ik ben jaren geleden al op onderzoek uitgegaan. Heb heel veel (vaak amerikaans en engels) onderzoek naar luchtzuigers opgevraagd en gelezen. Wat ik leerde probeer ik zoveel mogelijk op bokt te zetten. En inmiddels zijn er veel meer mensen die zich daarin verdiepen. En leren we van elkaar Haha!

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 01:11

ShadowMerel schreef:
Oke, ik geef hem altijd eerst hooi en daarna pas brokken en daarna weer hooi.. maar wat is precies: maagcompositum of pronutrin ?? en is dat erg duur?
Groetjes,,.. oja nog ff een vraagje.. hoe komt het dat je zo veel afweet van lucht zuigen??

Maagcompositum kost 35 euro voor een emmer, en ik doe er nu 3 maanden mee en hij is nog ongeveer halfvol (of halfleeg, net wat je zelf wil). Het is een poeder, die dus het zuur in de maag neutraler maakt.
Ik heb zelf wel de indruk dat het bij mijn pony helpt. Verder heb ik zelf de indruk dat het beter is om eerst brokken te eten en daarna het hooi. Maar dat kan ook puur zijn, dat hij alleen gaat zuigen als hij in de buurt van zijn bak is en er anders niet aan denkt ofzo.
Maar ik heb mijn pony nu 4 maanden en ik merk toch al wel verschil met in het begin. Toen begon hij de zuigen aan één stuk door en nu zie ik het hem bijna nooit meer doen eigenlijk, heel af en toe als hij net iets heeft gegeten (appel, wortel of brok. Na het hooi eten zuigt hij eigenlijk nooit) en heel af en toe als hij zich verveelt ofzo (maar dat komt eigenlijk nooit meer voor).

ShadowMerel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 18:08

OKe bedankt allemaal..!! maar wat is nu precies pronutrin?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 22:16

ShadowMerel schreef:
OKe bedankt allemaal..!! maar wat is nu precies pronutrin?

pronutrin beschermd en versterkt de maag en de darmwand. Het kost ongeveer 75 euro per 3500 gram en je moet 50 gram per 100 kg. lichaamsgewicht van geven.

ShadowMerel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 07:49

Bedankt..!!

berijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 22:26

Inmiddels staan mijn paardjes 3 weekjes aan huis. Cano, de luchtzuiger, krijgt `s ochtends en `s avonds apart zijn broodje maagcompositum. Een stukje terug in dit topic hadden we het over manieren om dit te voeren. Ik voer het nu op een boterham die ik dan natmaak. Maar dit even terzijde... Het gaat heel goed. Cano en ons nieuwe veulen, staan 24 uur per dag buiten in de weide met hun eigen grote inloopstal. Verder krijgen ze zoveel hooi ze willen omdat er nog weinig gras in de wei staat. We hebben alle palen in de weide voorzien van een stroomdraadje bovenlangs maar achter in een hoek staat cano zijn eigen paal waar hij kan zuigen als hij dat wil. In eerste instantie stond de paal dichterbij maar zodra hij mij zag buiten, begon hij te zuigen terwijl als ik binnen door het keukenraam hem in de gaten stond te houden, deed hij het niet. Dus toch ook een stukje aandachttrekkerij... Nu doet hij het eigenlijk nog alleen tijdens voertijd, wanneer hij een beetje muesli krijgt met vitamine.

Maar ik vroeg mij eigenlijk af hoe het zit met voer voor veulens. Ons veulen krijgt 1 kilo veulenbrok + een 1/2 kilo muesli `s ochtends en 1 1/2 kilo muesli `s avonds. Verder natuurlijk onbeperkt hooi.
Hij was wat aan de dunne maar nu ik overgestapt ben op ander hooi gaat het een stuk beter.
Maar terug komende op mijn vraag. Omdat het veulen dus wat gevoelig is in de darmen (zie hooi-verhaal) en toch gehoorlijk wat krachtvoer krijgt, zou ik graag jullie mening/advies over het voeren willen. Wat zouden jullie een veulen voeren?